Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

 
Profiel   

Deel hier je info en je vragen over alles wat met headshaking, oftewel hoofdschudden van paarden te maken heeft.



Info:

Hoofdschudden is een vervelende aandoening die vaak niet alleen een probleem is voor de ruiter maar vooral ook van invloed is op het welzijn van het paard. Onderzoek is moeilijk omdat er heel veel factoren een rol spelen. Gelukkig is er recentelijk wel vooruitgang geboekt. Hiermee kan een aanzienlijk deel van de hoofdschudders (tijdelijk) geholpen worden.

Achtergrond
Hoofdschudden, in het Engels ‘headshaking’ genoemd, is een aandoening waarbij paarden schudden met het hoofd, vaak zonder direct aanwijsbare oorzaak. Dit kan op alle leeftijden optreden, maar meestal zien we het bij (jong) volwassen paarden. Meestal is het iets blijvends; helaas gaat het maar heel zelden vanzelf over. Er zijn veel verschillende uitingsvormen: sommige paarden schudden verticaal met hun hoofd, andere horizontaal en weer andere maken draaiende bewegingen. Er wordt regelmatig een seizoensgebonden patroon gezien, waarbij het voorjaar en de vroege zomer de seizoenen zijn waarin het meestal optreedt. Ruinen lijken het vaker te hebben dan merries en hengsten.

De mate waarin en het moment waarop het schudden optreedt kan per paard (en per moment) enorm wisselen. Een deel van de paarden laat de symptomen in rust al zien, anderen alleen tijdens het rijden. Sommige paarden laten het in lichte mate zien in een aantal weken van het jaar, andere paarden schudden de hele dag door gedurende het hele jaar. In deze ernstige gevallen hebben paarden vaak ook de neiging om met hun neus tegen zaken aan te gaan schuren, soms zelfs zo erg dat ze zichzelf verwonden. In dergelijk heftige gevallen is het welzijn van het paard natuurlijk ernstig aangetast, maar ook de mildere vormen van hoofdschudden tasten het welzijn van het paard aan.

Oorzaken
Er zijn vele oorzaken voor hoofdschudden, bijvoorbeeld:

problemen aan het gebit, de luchtzakken, de ogen of oren
rijtechnische problemen

Toch zijn er veel paarden waarbij al deze aspecten zijn gecontroleerd en er geen enkele aanwijzing wordt gevonden voor de oorzaak van de klachten. Nu bestond al langer het vermoeden dat de trigeminuszenuw, een belangrijke zenuw in het hoofd, betrokken is bij dit syndroom. Recent onderzoek heeft aangetoond dat dit inderdaad het geval is. De belangrijkste functie van deze zenuw (ook wel drielingzenuw genaamd) is het doorgeven van (pijn)signalen van grote delen van het hoofd aan de hersenen.
Waarom is nog niet bekend, maar bij paarden die hoofdschudden is deze zenuw gevoeliger voor het opvangen van prikkels. Dit verklaart mogelijk ook waarom er voor sommige hoofdschudders specifieke prikkels zijn die het schudden veroorzaken/verergeren, zoals licht of wind.
Ook mensen kunnen last hebben van een overgevoelige trigeminuszenuw, bijvoorbeeld als gevolg van een virusinfectie die de zenuw aantast. Of zo’n infectie bij paarden ook een rol zou kunnen spelen, is nog niet bekend.
Om de ernst van de aandoening aan te geven: bij mensen is bekend dat de overgevoeligheid van de trigeminuszenuw tot ernstige aangezichtspijnen kan leiden. Deze aandoening wordt trigeminusneuralgie genoemd.

Bron: https://www.diergeneeskunde.nl/ziektebe ... dschudden/


En hier de link naar het eerste topic

[MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 19:51 



 
Profiel   

Mooi, ik blijf nog even meelezen al denk ik niet dat mijn paard een echte headshaker is.

Vandaag een les rechtrichten gedaan en het teugels uit mijn handen trekken was weg toen we aan het werk waren op een andere manier. Ben benieuwd of dit voor ons de oplossing is samen met behandeling door mijn osteopaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-19 20:52 



 
Profiel   

Klinkt goed, hopelijk blijft het dan zo fijn gaan :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 08:47 



 
Profiel   

Ja ik hoop het ook, scheelt heel wat zorgen zullen we maar zeggen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 09:22 



 
Profiel   

Ik blijf meelezen, ookal gaat het met die van mij nu heel erg goed *afkloppen* Ze schudt af en toe tijdens het poetsen, maar het hele heftige van afgelopen jaren heb ik nog niet gezien nu. Hopelijk blijft het zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-19 11:48 



 

Goede beginpost :)

Ik weet het niet met die van mij .. denk dat ik de cetirizine weer ga afbouwen. Hij krijgt zo'n enorme massa in vergelijking met vorig jaar en blijft schudden. Of ik nu 5 pillen geef of 12 lijkt geen verschil te maken zeg maar. Ze helpen hem wel, maar er lijkt een grens aan te zitten. Geen idee hoe het komt of waar ik het moet zoeken, maar er zo'n hoeveelheid induwen terwijl het niks lijkt te doen vind ik ook maar stom. Dus ga eens zien wat er gebeurd als ik minder ga geven. En eventueel verder zoeken, of het aanvaarden dat hij schudt. Hij blijft namelijk wel gewoon vrolijk en voorwaarts, wil graag mee en dingen doen. Terwijl als hij zich echt slecht voelt het een hele andere pony wordt.. dus ik weet niet of het zoveel last is voor hem, of eerder gewoon hinderlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 11:27 



 
Profiel   

Ik had gister het doosje nog in handen, twijfelde of ik appie zou geven omdat die liep te schudden.

En voor mensen is dan 10mg per 100 kilo.
1 pilletje dus.
Bij appie werken 3 of 4 prima.
Dus dan vind ik hoog doseren eigenlijk ook wat overbodig.


Zo lang hij blij en vrolijk blijft valt het wel mee.
Is het eerder hinderlijk dan een last.
Maar zo is het bij appie ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 12:03 



 

Ja, dat zat ik mij ook te bedenken, het helpt wel maar niet onbeperkt, er zit een plafond aan denk ik.
Nu merk ik bij de andere pony wel heel erg verschil tussen 1 pilletjes en 2, maar het verschil tussen 5 en 10 merk ik dus niet. Terwijl het verschil tussen 0 of 1 en 5 er wel weer is ... Zou je eigenlijk ook echt moeten afbouwen? Of zou ik ook gewoon meteen kunnen minderen?

Dat laatste denk ik nu dus. Het is vervelend en niet fijn, het geeft reactie, maar het is niet dat hij niks meer wil doen en zielig in een hoekje staat weg te kwijnen (en die situaties hebben we ook meegemaakt). Als ik zelf met mooi weer in het bos ga wandelen krijg ik ook een loopneus, hoofdpijn en vooral een erg droge mond. Drink me onnozel dan op zo'n dagen, ook als ik al lang weer thuis ben. Maar ik heb ook nog steeds plezier in een boswandeling en geniet er echt van, ga ook niet binnen blijven zitten ondanks dat ik er wel last van heb als je het technisch bekijkt. Dus hoop maar dat het voor de pony op dezelfde manier werkt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 12:19 



 
Profiel   

Loratadine al eens geprobeerd? Bij mijn merrie werkt dat beter dan Ceterizine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 16:43 



 

Neen, nog niet geprobeerd, heb nog wel eens gehoord (ook bij mensen) dat het ene beter werkt dan het andere dus wie weet. Heb alleen net 50 doosjes Cetirizine ontvangen dus even kijken :+ Ze zijn nog wel lang goed en de andere pony doet het er prima op dus eventueel kunnen ze daarvoor nog. Of als het niet blijkt te werken ga ik gewoon terug natuurlijk.

Zou je gewoon kunnen overschakelen? Dus ipv 5 pillen cetirizine naar 5 pillen loratidine gaan? Of zou je dat toch weer moeten opbouwen (en cetirizine afbouwen)? Om even te zien hoe ik het praktisch kan proberen... Ga eens internet afspeuren of ik wat vind over het verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 18:20 



 
Profiel   

Waar kopen jullie de loraditine of cetrizine?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 20:02 



 

Ik via internet, via die grenze.
In noodgeval gewoon bij de apotheek, maar is dan een pak duurder. Denk dat ze bij jullie ook vrij verkrijgbaar zijn in de Lidl en dergelijke?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-19 20:38 



 
Profiel   

Hier is het helaas het tweede jaar op rij dat mijn nu 5 jarige ruin begint met last krijgen. Hij houdt zijn neusgat tegen zijn hoef, briest vaak en schudt met zijn hoofd of wil deze tegen je aan wrijven als hij buiten komt... Ik ben nu ruim op tijd begonnen met puur Pollen te geven maar lijkt niet te werken. Vorig jaar heeft hij een tijdje cortisone pillen gekregen maar deze leken ook niets te doen.

Wat is logisch om te beginnen? Homeopaat laten langskomen? Acupuncturist, fysio, osteo?

We waren eindelijk bijna toe aan een ruiter op zijn rug maar dat zie ik nu uiteraard niet zitten, is niet fijn voor hem als dat op deze manier zou gaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 00:38 



 
Profiel   

Puur pollen werkt eigenlijk pas het 2de seizoen (volgend jaar dus, of heb je het vorig jaar ook al gegeven?). Wat ik je wil aanraden is om te kijken of ceterizine of loratidine iets doet voor hem. Daarna kun je altijd nog verder zoeken naar een aanpak van het probleem.
Ik heb toendertijd een bioresonantie test laten doen en hier kwam uit dat mijn paard allergisch is voor diverse graspollen. Met ceterizine is het voor haar draaglijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 00:45 



 
Profiel   

Zijn er allergietesten die je via een reguliere DA kunt laten doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 05:43 



 
Profiel   

Oké, ik ben nogal sceptisch. Waarom zou Puur pollen werken na twee jaar? Hoe sluit je uit dat het niet een van de andere dingen is geweest die je hebt gedaan?

Mijn paard wisselt ook per periode. Het ene jaar is ook erger dan het andere. Dan bepalen waar het verschil door komt is echt heel moeilijk.

Dit is waarom ik dergelijke middeltjes niet gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 07:39 



 
Profiel   

Wat is de dosering van ceterizine voor een paard. Is dat gewoon het product voor humaan gebruik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 10:36 



 

Gewoon dat product :j Een veilige dosering is 10 mg per 100 kg gewicht en dan zien hoe het gaat.
Meer geven kan, er is een studie die aantoont hoe ver je kan gaan zonder bijwerkingen, maar ik weet niet of dit de enige studie is of dat er ook studies zijn die dit bevestigen.

Stukje uit het vorige topic:
Citaat
[***] Voor de berekening hoe veel ik kan geven heb ik dit onderzoek gebruikt:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/
En ben ik uitgegaan van 0,4 mg per kg lichaamsgewicht.
Voor mijn paard houd dat in: 425x0,4= 170 mg. 1 pilletje is 10 mg dus maximaal 17 pilletjes per 12 uur.
Het is natuurlijk wel belangrijk om je paard goed te blijven monitoren, maar mijne heeft er geen bijwerkingen van verder. Vorig jaar gaf ik op het hoogtepunt 22 pilletjes. Maar ik denk dat vorig jaar mijn opstart te traag was zeg maar. Dit jaar heeft ze nog helemaal geen last gehad *afkloppen*.


Dus je kan op zich wel ver/hoog gaan zonder in theorie bijwerkingen te krijgen, maar hier heb ik het idee dat er een grens zit aan de werking. Ik krijg wel verbetering, maar de laatste restjes krijg ik er niet uit en schudden doet hij (afhankelijk van de omstandigheden) nog steeds. Dus ik ben momenteel terug aan het zakken qua dosering, omdat ik het geen zin vind hebben er tig pillen in te duwen als het toch niet extra lijkt te helpen. Zoals met alles zal het dus even zoeken zijn. Gewoon beginnen met 1 per dag, het even een paar dagen aankijken (in theorie zou het meteen moeten werken, maar hier merk ik altijd dat het een paar dagen van een bepaalde dosering nodig heeft) en dan beslissen om omhoog te gaan.


Over Puur Pollen gesproken, hoelang zou dat houdbaar blijven als het flesje open is? Heb hier nog eentje gevonden uit mijn probeerperiode, in theorie is het nog houdbaar (tot 2020) maar het is dus wel al een jaar ofzo open ... Dacht misschien eens te proberen in combinatie met cetirizine, wie weet krijgt het op die manier wel de laatste restjes weg. Maar weet dus niet of het zin heeft met een open flesje.


Heb ook even gekeken voor loratidine vs cetirizine, maar waar zou daar het verschil in werking kunnen zitten? Want ze behoren beiden tot dezelfde groep met dezelfde doelwerking en dezelfde eventuele bijwerkingen. Dus ik zie het voordeel niet zo? Iemand die dit weet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 10:43 



 
Profiel   

Eefke85 schreef
Ik blijf meelezen, ookal gaat het met die van mij nu heel erg goed *afkloppen* Ze schudt af en toe tijdens het poetsen, maar het hele heftige van afgelopen jaren heb ik nog niet gezien nu. Hopelijk blijft het zo!


Idem hier. Mijne schud ook nauwelijks.
Vraag is of dat komt stalmanagement of dat er nu minder triggers zijn dan de afgelopen jaren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 11:39 



 
Profiel   

@Malenka Voorheen stond dit op de verpakking, dat het pas in het tweede seizoen werkt, omdat je in het eerste seizoen de weerstand ertegen opbouwd.
Maar ik zie dat ze de aanduiding op de verpakking veranderd hebben, dus wellicht hebben ze de samenstelling aangepast.
Als je ook nog andere dingen toepast, dan weet je inderdaad niet of het dat is wat werkt. Maar het kan ook de combinatie zijn die werkt. 1 ding alleen werkt meestal niet.

Bij mijn paard kwam dit resultaat in ieder geval uit de bioresonantie test:
Gevoelig voor volgende grassen: pos witbol, kropaar, veldbeemgras, beemdlangbloem, Engels raaigras, timotheegras.
Zij kan ook een desensibilisatie kuur voor je maken op basis van deze gegevens. Maar desensibiliseren betekend niet dat het weg is. Zie het als een griepspuit: je word geënt, maar kan wel nog ziek worden. Je word wel minder ziek als dat je de spuit niet gehad hebt.

@[***] tinctuur is een oplossing in alcohol, dus ik denk dat je dit gewoon kunt gebruiken hoor. Ik heb soms ook een flesje wat langer open staan maar merk niet dat dit afdoet aan de werking er van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 12:24 



 
Profiel   

Ceterizine heeft een andere werkzame stof dan Loratadine, daarom werkt het ene wel en het andere niet. Ik zou met loratadine beginnen met 2 pillen per dag, dan eventueel ophogen? Mijn merrie krijgt nu 10 pillen per dag. Is niet schudvrij, maar zonder pillen is het veeeeeel erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 12:33 



 
Profiel   

Vraag
Merken jullie bij jullie paarden, dat als de mest goed stevig is en constant dat je paard dat minder last heeft van headshaken?
En als de darmen onrustig zijn en de mest dunner, wateriger, je paard dan meer last heeft van headshaken?

Ik zie bij mijn paard een verband. Nu ik me focus op de darmflora bij mijn paard, ze veel minder tot geen last heeft.

Benieuwd hoe dat bij jullie paarden is, of jullie verschil merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 12:57 



 
Profiel   

Heb ik bij de mijne nooit gemerkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 14:43 



 
Profiel   

Geen verschil, appie heeft altijd goede mest :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 16:49 



 
Profiel   

Die van mij eigenlijk ook
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 19:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen