Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 66 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

 
Profiel   

https://photos.app.goo.gl/nhyPv3QnY6QZmU2AA

Kunnen jullie hem nu zien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 14:23 



 
Profiel   

Spenk, het is allemaal goed bedoeld. En snap de gedachte van afkeer tegen regulier vanwege de negatieve effecten die echte medicatie kan hebben ook wel. Maar ik mag hopen dat de dierenartsen kundig zijn en weten wat ze doen, heb nu gewoon heel erg de behoefte een plan te volgen van bewezen deskundigen. Vind het al moeilijk genoeg allemaal, laat staan dat ik zelf nog een soort 'expert' moet worden en navigeren tussen alle alternatieve supplementen of behandelmethodes :o

Des_sie, ik kan je filmpje wel zien, ik hoop dat de rest even gaat reageren want ik ben echt nog te nieuw op dit gebied om er uitspraken over te doen :+

Nog even een vraag, als ik dan vertel dat ze aan het headshaken is krijg ik de reactie, maar het kan ook pollen zijn? Als ze het doen door pollen valt het nog steeds onder de term headshaking toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:02 



 
Profiel   

Wij hebben woensdagochtend afspraak op de kliniek. Vind het wel spannend.

Probeerde vandaag te rijden, maar ze ging weer shaken. Afgestapt en het full face UV vliegenmasker van Bucas omgedaan, kon ik wel gewoon fijn rijden :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:06 



 
Profiel   

Headshaking is inderdaad een verzamel term voor alle soort en vormen van hoofdschudden.
Dat het aangezichtspijn kan zijn is nog een vrij recente ontdekking waardoor jaren overal pollen als oorzaak is gepropagandeerd. Hoeveel paarden precies trigeminaal zijn of door pollen zijn helaas nooit cijfers over gepubliceerd. Ik heb zelf het idee dat het 70% trigeminaal, 25% pollen en 5% andere oorzaak (bijv afwijking aan de schedel, nek, kieswortel) is. Maar dit is puur op basis van de schudders die ik ken en die onderzocht zijn op een kliniek. Hier in het topic was er iemand waarbij het paard zeer waarschijnlijk beide varianten had en ik weet dat Utrecht ook altijd PENS als optie houdt voor paarden die verder pollenschudders lijken maar niet / onvoldoende op medicatie reageren. Wellicht is het dus niet zo zwart wit van elkaar te scheiden.

Pollen vs trigeminus is zonder onderzoek niet goed uit elkaar te houden. Beiden kunnen goed op een neusnet reageren, beide kunnen seizoensgebonden zijn, beiden gaan gepaard met proesten en jeuk. Ik een onderzoek naar cetirizine bleek dit alleen effect te hebben voor paarden die ook neus- en oog uitvloeiing hadden (tekenen van allergie) maar de conclusie van de auteurs was dat meer onderzoek nodig was om hier echt iets over te kunnen zeggen.

Succes op de kliniek!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 10:21 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Een half jaartje geleden stelde ik mijn casus voor. Inmiddels is het alweer een tijdje geleden dat we in Utrecht zijn geweest voor een CT scan waar niets uit kwam. Ik heb pijnmedicatie en hooikoortsmedicatie meegekregen. De pijn medicatie deed helemaal niets.
Nu ben ik benaderd door iemand die wil kijken of de Niagara Equissage pulse iets oplevert. Daar zijn we nu mee bezig. Mocht dat niet helpen stap ik over op de hooikoortsmedicatie.
Inmiddels is er een zadelmaker geweest, fysiotherapeut, osteopaat, twee tandartsen, drie dierenartsen en nu de Niagara Equissage. Ergens houdt het op... PENS therapie is voor mij zeker een laatste optie om te proberen.
Mijn paard gaapt nogal veel en is soms ook met dagen nukkig tegen de rest. Dat nukkige gedrag en haar singelnijd (wat al veel minder is geworden toen ik bitloos en lekker met de kop in de lucht ben gaan rijden ipv fanatiek dressuur) kan allemaal in verband staan met haar headshaking (laten merken dat er ongemak is) maar icm het gapen ook nog eventueel met een maagzweer. Maagscopie en PENS zijn de laatste dingen die ik nu in mijn hoofd heb om nog te proberen.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn met headshakers waar een duidelijke oorzaak voor gevonden is. En dan bedoel ik NIET trigimenusneuralgie maar een andere oorzaak. Bijvoorbeeld een probleem in het skelet, of in de organen zoals bijvoorbeeld maagzweren, noem maar op. Een andere oorzaak dan een zenuwprobleem.
Toch schuurt mijn paard na het rijden duidelijk de linkerkant van haar hoofd tegen de muur alsof ze hoofdpijn heeft. Maar in haar hoofd zit niets geks... Kunnen wij duidelijk zien en denken dat er hoofdpijn is terwijl er toch een ANDER probleem is? Blijft een enorme puzzel...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-23 09:41 



 
Profiel   

Hey allemaal!
Ik heb goed nieuws! Mijn merrie is helemaal na gekeken. Tandarts,fysio,zadelmaker alles is er bij geweest en ze had geen last enkel een beetje vast in haar spieren. Ik heb fanatiek gelest haha en meerdere mensen hebben meegekeken en ze denken allemaal dat het een stukje balans/protest is ze is ook nog niet eens 4 jaar dus dat is ook niet zo gek! Ze heeft de afgelopen keren ook helemaal niet of amper geschud heel erg blij mee! "Even afkloppen" hopelijk blijft het goed gaan! Ik snap dat het erg frustrerend is als je paard we een echte headshaker is werd dr ook helemaal gek van soms 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 22:40 



 
Profiel   

Des_sie, gelukkig lijkt het iets anders te zijn wat beter op te lossen is.

Kelly_1990,zoals ik begreep is de groep waarbij headschaking echt door een andere oorzaak komt maar erg klein. Er kunnen natuurlijk wel meerdere dingen spelen, het klinkt wel alsof je paard veel hinder heeft dus geloof dat ik vrij snel zou schakelen.

Iedereen die je spreekt heeft ook wel een ervaring met 'headshaking' en een andere kijk op wat het zou moeten zijn. Vond ik zelf heel lastig. Toch maar vastgehouden aan de info hier en de cijfers.

Afgelopen woensdag met Kristall naar Schoonloo geweest, ze is helemaal nagekeken maar dierenarts was direct al vrij overtuigd van trigeminaal schudden. Kristall is niet mijn eigen paard, ik rijd haar voor de fokker en ze staat op een pensionstal bij mij in de buurt. De trigger lijkt UV licht. Eigenaar wil nu eerst even aankijken wat UV kappen of eventueel zonnebril doen voor het rijden/wei. Maar mocht het niet voldoende helpen of verergeren staat hij gelukkig wel open voor PENS. De Bucas die ik hier eerder deelde vind ze toch niet heel fijn vanwege verminderde zicht, heb nu 2 andere kappen besteld en hopelijk komen die morgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:44 



 
Profiel   

Urosa, laat ff je ervaring met die kappen weten als je wil. Ik wil er ook 1 aanschaffen om te kijken of het verlichting brengt:)
Ik ben constant aan het handelen met therapieën en medicatie. Ik doe er wel echt alles aan om een oplossing te vinden. Hooikoorts medicatie en UV masker zijn de laatste opties voor de PENS therapie. Belangrijkste is dat ze geen pijn heeft:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 09:50 



 
Profiel   

Fijn dat je een diagnose hebt!

Ik zou persoonlijk wel pens gaan doen of je moet je wedstrijd ambities in de kast zetten dit seizoen natuurlijk! Als de kappen hele dag op en met rijden dan wel helpt dan is het ook super.

Want kappen en brillen zijn op wedstrijden ook met losrijden verboden en een paard schud vanwege de pijn.

@kelly er zijn veel mogelijkheden tot hooikoorts medicatie maar dan moet je wel daadwerkelijk dat als trigger hebben.

Ik heb gisteren nog een heel plan doorgenomen met mijn dierenarts voor hooikoorts medicatie maar mijn paard is geen trigeminaal headshaker maar een pollenallergieer met astma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 10:32 



 
Profiel   

Heb dat van wedstrijd ambities wel doorgegeven aan eigenaar als aandachtspunt. Ze wordt dit jaar ook gedekt dus dan lig ik er sowieso uit en ze is ook nog herstellende van een pees blessure mag pas eind mei weer vol trainen dus dat alles bij elkaar vind ik even afwachten ook niet verkeerd. Mits het zo te doen blijft voor paard idd. Stal/binnen schudt ze nog steeds nooit, op de wei dus wel iets gezien, niet zo erg als met rijden en als alles nu even tijdelijk op te vangen is met kap kunnen we dan als het veulen gespeend is voor PENS gaan. Maar heb dus voor alsnog geen optie die ze voor rijden fijn vind. Ok, ze schudt niet dus dat is fijn. Maar verminderde zicht maakt haar onzeker. Ik houd jullie op de hoogte!

Spenk, fijn dat jullie nu ook weer een plan hebben!Ben wel benieuwd naar de medicatie en dosering?

Kelly_1990, wat voor hooikoorstmedicatie heb jij meegekregen en wat is de dosering?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 11:06 



 
Profiel   

Wij gaan flixotide vernevelen. Dosering weet ik nog niet. Maar ik heb een Flexineb voor astma dus de medicatie gaat daar in!

Als dit onvoldoende helpt gaan we voor een anti histamine vernevelen. De naam heb ik voor nu niet onthouden.

Dit is allemaal humane medicatie wat via de apotheek komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 11:09 



 
Profiel   

Spenk, wel fijn dat je hem kan helpen via humane medicatie!

Hier werd headshaking wel dermate erger en de maskers werkten niet voldoende dat ik vandaag de kliniek heb gebeld en woensdag 19 april hebben wij de eerste EquiPENS behandeling, vind het wel heel spannend en hoop zo dat het bij ons aanslaat.

Hierbij een filmpje van afgelopen vrijdag.

1ste masker is 70+ UV, werkte niet voldoende, wel heel fijn qua pasvorm en zicht.
2de masker was 80+ UV alla zonnebril, werkte beter dan bovenstaande maar niet voldoende.
3de masker is de full face Bucas 70+, die werkt het beste. De neus raakt alleen snel verstopt als ze grazen, deze heb ik dus omgeklapt en vast genaaid.

Op dit moment rijden we niet meer, vind dat niet eerlijk. Dus borstelen en wat grondwerk, met het Bucas masker kan ze een galopje aan de longeerlijn wel fijn vinden. Gewoon wat zij aangeeft, met touwhalster.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 16:54 



 
Profiel   

Wat spannend Urosa, ik ga ook hard voor je duimen dat jouw paard in de categorie succes valt bij de PENS. Mocht je geen geluk hebben, er is ook medicatie voor photic shaking (cyproheptadine al dan niet i.c.m. carbamazepine, dat laatste maakt hem extra effectief en daardoor hoef je minder cypro te geven) maar kan me voorstellen dat dat niet ideaal is met een dracht en/of wedstrijdambities. (En is ook financieel een stuk minder aantrekkelijk op de lange termijn dan PENS).

Ik herken je zoektocht en gepuzzel met kappen etc. helemaal. Je voelt je zo machteloos. Ik had steeds het idee dat ik dé oplossing had gevonden (kap, kap met ducttape over de bovenkant als "petje", kap met bollen, panty op de neus) maar dan na een week begon de ellende gewoon weer ondanks alle toeters en bellen.

Mijn paard is voor het laatst in januari behandeld, had drie weken terug ineens een terugval. Even spannend altijd weer, ondanks dat de PENS nu al 3 jaar op rij een jaar aanslaat maar wel altijd met een paar korte onderbrekingen. Inmiddels is het weer weg. Vaak rond het begin van de eerste hengstigheid van het jaar of rond de eisprong nog wat klachten, maar elke keer staat je hart weer even stil := Wij komen van een situatie waarin mijn paard geheel niet meer buiten kon staan (ook niet op paddock of weide), niet meer kon grazen en op een gegeven moment zelfs binnen begon te schudden en ook in de stal niet meer van de vloer kon eten zonder elke minuut meerdere flicks en tics. Dus die paar onderbrekingen per jaar nemen we enorm voor lief voor verder een klachtenvrij leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 18:08 



 
Profiel   

Urosa, bijzonder om te zien je filmpje aangezien de mijne exact hetzelfde doet. Ik ben al vanaf september aan het puzzelen en heb nu ook besloten om over te gaan op PENS.
Ik ga alleen in mei ruim 2 weken op vakantie dus kan pas na die tijd starten. Ik wil haar namelijk goed kunnen observeren en terug kunnen naar de kliniek als dit nodig is.
Ook ik rijd inmiddels niet meer omdat ik het niet eerlijk vind. Zelfs longeren doe ik niet meer. Ik ga zelf ook niet sporten met hoofdpijn☹️
Ik ben enorm benieuwd hoe PENS bij jullie aanslaat. Stuur je wat updates?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 06:03 



 
Profiel   

Klinkt als een goed besluit Kelly_1990. Je kan i.o.m. Utrecht soms ook overbruggen met een pijnstiller. Mijn merrie heeft wel eens gabapentine gekregen als ze erg schudde tussen PENS behandelingen door (aangezien de behandeling ook niet direct werkt, het duurt bij haar altijd een dag of 2-3 voor het effect weer zichtbaar is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 09:16 



 
Profiel   

Odysseus, het voelt inderdaad heel vervelend. Het is ook zo'n nare aandoening voor de paarden. Blij dat ik nu dan wat heb gevonden dat iig wat verlichting brengt voor en tussen het PENS traject, maar het is om moedeloos van te worden.

Volgende hengstigheid gaan we ook scannen voor dracht. Dus intensieve periode zo.

Hoelang duurt zo'n periode van schudden bij je paard als het even terug komt? En wat verschrikkelijk van je paard zeg, dan heeft zo'n dier geen leven meer. Echt heel fijn dat bij jullie PENS zo'n succesverhaal is.

Kelly_1990, hopelijk gaat bij jullie PENS ook verlichting brengen. En hier moest de 2e behandeling ook vlot na de 1ste dus dat past ook niet als je zelf 2 weken weg bent.

Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-23 15:48 



 
Profiel   

Die periode dat het soms weer even terugkomt kan enorm wisselend zijn.

Soms is het zeer subtiel, een mini flickje, een keer wat spasmes rondom de mond. Een ander zal het nooit zien, maar mij valt het op. Soms is het zo kort dat het maar 1-2 keer voorkomt (in weken). Als ze daarna hengstig werd weet ik weer waar het vandaan kwam.
Het is ook wel eens echt langer geweest, een paar dagen tot wel 14 dagen. Vaak is het niet continu last, meer aan het einde van de middag ineens schudden of op bepaalde triggers (opwaaiend hooi in het gezicht, het geluid van de stapmolen in de wind, vooral als ze op dat moment aan de longe loopt). Ik heb al vaker met Utrecht gebeld, maar dan was het advies toch even de cyclus af tet wachten. En tot nu toe werkte dat altijd. Dan verdween het weer na de hengstigheid en bleef het soms weer weken tot zelfs maanden weg voor er weer zo'n klein terugvalmoment komt.

Als ze echt terugvalt heeft ze vaak weer de hele dag last en neemt het ook toe. Wordt het elke dag weer een beetje erger. Steeds meer dingen worden weer een trigger (scheerapparaat horen, de schep horen (gek genoeg ook een trigger), van de grond eten, wind, regen, zon, aanraken etc.). Veel muzzle twitches en vaker een equine pain face.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-23 11:01 



 
Profiel   

Vanochtend naar de kliniek geweest voor de 1ste behandeling. Ging allemaal goed. We weten natuurlijk pas over een ongeveer 1 maand (3 behandelingen) of het iets gaat doen dus vind het erg spannend. Voelt iig goed dat we nu begonnen zijn.
[ img ]


We hadden ook geluk, maandag eerste tekenen van hengstigheid. Vandaag laten scannen want ik was toch al op de kliniek. Ei van 4cm, gespoten en nu komen ze morgen insemineren. Dierenarts wilde vrijdag ter uitzondering wel een keer thuis komen scannen of het ei weg is dus dat is super fijn. Ik hoop zo dat ze pakt, zou het met weinig extra moeite gelukt zijn. Maandag weer naar de kliniek voor de 2de EQuiPENS behandeling.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Dat dit misschien kan werken klinkt mij nog wel ergens logisch?
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 14:53 



 
Profiel   

ik ga het toch vragen hoor.
ik lees nog steeds mee, heb een shaker gehad.
maar begrijp ik goed dat er met dit paard gefokt gaat worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 16:08 



 
Profiel   

Ik ken er 1 die geprobeerd is te laseren voor headshaking. Leek in eerste instantie te werken. Daarna toch niet. Is toen ook naar Utrecht gegaan.

Ik zou ook niet weten wat de logica achter het laseren moet zijn. Je activeert er het lichaam vooral mee en dat is iets wat je bij zenuwpijn juist niet wil…

Fijn dat de eerste behandeling al achter de rug is! Ik ga voor je duimen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 16:45 



 
Profiel   

Odysseus, als je het zo stelt inderdaad. Ik dacht wellicht omdat je wel dat gebied kan bereiken met iets. Ook in die internationale FB groep kom je eigenlijk elke keer uit bij PENS al beste optie.

Ellepel,klopt. In overleg met de behandelend dierenarts. Diegene die PENS doet begeleid ook dracht traject.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 18:08 



 
Profiel   

en de oorzaak van het schudden is ook bekend?

nou ja ik vind het ergens wel bijzonder, ben zelf helemaal geen voorstander om te fokken met dieren die iets mankeren. ik zou met het schudden ook echt doodsbang zijn dat het om een afwijking ging die erfelijk zou zijn….
dus als dan een arts dan toch groen licht geeft vind ik dat best wel apart.

hopelijk gaat het allemaal goed en slaat de behandeling ook aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 19:39 



 
Profiel   

Voor zoverre je dat met zekerheid kan zeggen lijkt het door de trigeminuszenuw te komen, vandaar ook dit behandeltraject.

Het is een Gelderse elite merrie bij het KWPN, dus verder goed paard, ook op de foto. Ik weet niet wat ik zelf had gedaan maar snap de eigenaar/fokker ook wel. Dierenarts had laatst bijscholing gehad over headshaking en er is geen wetenschappelijke grond qua erfelijkheid dusja dan ziet de dierenarts verder ook geen bezwaar. Las op de internationale facebook vooral veel verschillende meningen over dracht maar niks is bewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-23 13:51 



 
Profiel   

ja een fokker wil natuurlijk graag de bloedlijn voortzetten,snap ik hoor.
zo gaat dat in dat wereldje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-23 05:34 



 
Profiel   

Ik gooi even een bericht in dit topic omdat ik zie dat hier de meeste ervaringen zijn met het medicijn; cyproheptadine

Ik ben er vrijdag mee gestart ter test ivm pollen allergie (geen headshaker).

Maar sindsdien is ze ohz; schrikkerig en lijkt te spoken op dingen. Zo is ze nooit geweest. Dus ik weet niet of het te koppelen is aan de medicijnen.

Aan de hand nergens last van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-23 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 66 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen