Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 57 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

 
Profiel   

Wat een goed nieuws ellepel!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:06 



 
Profiel   

ja ik ben er blij mee want hij had er dit jaar er echt veel last van.
nou zijn er ook meerdere factoren die allemaal een rol kunnen spelen he..hij is 29, zijn gebit is niet meer zo denderend, er zit een dode tand die misschien toch wat ongemak geeft( tandarts zei, zitten laten!)
eten gaat niet zo fijn meer al is hij mooi op gewicht.
zijn bouw heeft hij niet mee, zijn rug zakt wat in.
het land is doorgezaaid met gras waar hij allergisch voor is.. en ga maar door.
maar ik zie en merk gewoon echt verschil.
maar we gaan het zien..evengoed staat hij over een week toch weer te schudden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:22 



 
Profiel   

Wat fijn!! Hier ook meer onder controle dan vorig jaar, schudden is echt 3/4 afgenomen na de cranio therapie.

Daarnaast ben ik (ook ivm luchtwegklachten waar ik via de kliniek niet verder mee kwam) gestart met bioresonantie en homeopathie dus weet niet of de cranio behandelingen alleen het effect geven maar zijn luchtwegklachten zijn ook echt gehalveerd en sinds 2 weken pak ik hem weer onder het zadel op na 3-4 maanden alleen maar schudden en benauwdheid.. ik ben redelijk positief ondanks de warme dagen.. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:25 



 
Profiel   

ja wat fijn !
bioresonantie heb ik vroeger ook wel gedaan, eerste jaar werkte dat zo goed!
waren toen minimale klachten zelfs de zomereczeem was onder controle.
helaas het jaar daarna geen effect.
maar het valt gewoon echt allemaal te proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 07:03 



 
Profiel   

ellepel schreef
ja wat fijn !
bioresonantie heb ik vroeger ook wel gedaan, eerste jaar werkte dat zo goed!
waren toen minimale klachten zelfs de zomereczeem was onder controle.
helaas het jaar daarna geen effect.
maar het valt gewoon echt allemaal te proberen :j


Precies.. zo denk ik inderdaad ook! Elk jaar is er weer 1 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 12:31 



 
Profiel   

Wat fijn dat dit zo goed heeft gewerkt. Merkte jullie na de eerste behandeling al resultaat? Bij die van ons is ook een cranio therapeut geweest. De pony reageerde heel ontspannen. Ik vond ook dat hij daarna meer relaxed was en fijner liep. Helaas is het schudden niet verminderd. Ik twijfel of ik een tweede behandeling in plan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 16:14 



 
Profiel   

zou ik wel doen, 3 behandelingen raden ze eigenlijk aan.
die van mij was gister na de tweede zo goed dat ik het daar even bij wil laten.
dus als het even kan, zou ik wel nog een tweede doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 18:20 



 
Profiel   

De mijne heeft toen vier behandelingen gehad, 1e leek wat te doen, echter waren toen net de pollen minder, daarna geen werking meer helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 19:42 



 
Profiel   

Ik heb er vorig kaar 3 laten doen en tot nu toe 1 in maart en hij krijgt vrijdag zijn tweede behandeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 21:07 



 
Profiel   

vrijdag is de tandarts nog geweest en zijn er twee kiezen uit gehaald,zaten los dus moest.
was wel heel sneu te zien dat die mondsperder zoveel irritatie bezorgd, echt heel sneu.
gelukkig flink verdoofd dus dan laat hij het wel gebeuren.
maar even afwachten wat het doet met het schudden.

kwam op facebook dit nog tegen.
https://www.facebook.com/15809858254516 ... 221929570/

misschien wil iemand er nog aan deel nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 09:21 



 
Profiel   

Hallo allemaal, stille meelezer hier en ik vraag mij af of iemand onderstaand probleem herkent;

Inmiddels ten einde raad met mijn pony. We zijn inmiddels al ruim een jaar ‘onderweg’, meerdere dierenartsen en klinieken gezien, van regulier tot alternatief tot opname in Utrecht en ook alle -peuten en -paten er zo’n beetje wel bij gehad.

We reden wedstrijden (ZZ dressuur voor de wagen, ook wel vaardigheid en oefen marathon) en we reden wekelijks buiten. Pony heeft alles gezien en gedaan in zijn leven en deinsde nergens voor terug. Inmiddels is hij 19.

Eigenlijk in zeer korte tijd en zonder aanwijsbare reden werd hij extreem bang, schrikkerig, paniekerig en kijkerig, zowel voor de wagen als in de hand.

Diverse klinieken, artsen, opnames en onderzoeken verder, inclusief een mri onder volledige narcose, is er eigenlijk nog steeds geen eenduidige verklaring voor dit gedrag. Er is o.a. rondom het hoofd en kaak wel artrose en verbening van kraakbeen geconstateerd en beginnende EOTRH (dit is van buiten nog niet zichtbaar, maar kwam op de scan naar voren).

Wat ik de laatste tijd steeds vaker merk, is een soort “tikken”/shaken met zijn hoofd. Dit zie ik vooral als hij aan het eten is uit zijn voerbak. Het maakt hierbij niet uit of het krachtvoer of luzerne (ook hele zachte zoals hartog senior) of iets dergelijks is. Ik zie dit eigenlijk niet op andere momenten, toevallig wel een keer tijdens longeren maar verder is het mij niet opgevallen. Het lijkt wel erger op regenachtige dagen zoals vandaag. Met hooi/gras eten vanaf de grond is het mij nooit opgevallen.

Zou dit shaken in verband kunnen staan met pijn van zijn artrose? Of toch zijn gebit? Of iets anders? Ook bedacht aan een pollenallergie oid maar dan zouden de symptomen toch ook op andere momenten te zien moeten zijn?
Hij heeft trouwens preventief op pijnstillers gestaan maar daarin zagen we geen verbetering van zijn klachten.

Lang verhaal, ik hoop dat iemand het gelezen heeft en misschien iets herkent.. We zijn al zo lang aan het dokteren ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 14:52 



 

Als hij het alleen met eten doet (als ik het goed begrijp?) dan zou ik inderdaad richting de artrose of het gebit denken :j Doe je er verder nog iets mee qua werk op dit moment? Qua rijden/koets bedoel ik dan.. met hoofdstel ed. Kan je daar misschien nog wat uithalen? Verschil met/zonder bit bv. Geeft misschien nog wat meer richting?



Hier iemand ervaring met stress-schudden? Of in de richting van "uit gewoonte omdat ik iets wil doen en mijn hersenen zijn niet bezig"?
Misschien een rare omschrijving maar bij [***] blijft het raar gaan. Hij schudt enkel nog bij verplaatsing van A naar B en ik begin meer en meer te twijfelen of dit wel met zijn allergieën op zich te maken heeft. Verder gaat hij namelijk echt super en merk je er eigenlijk niks aan.

Vandaag een rondje in het veld gedaan, het is hier 17 graden, bewolkt, af en toe beetje wind. Pollen zijn redelijk aanwezig volgens pollennieuws. En hij lijkt weinig last te hebben, behalve op bepaalde stukken van de wandeling. Vanaf een bepaalde afstand van de stal/weide begint het en ben je weer terug binnen die afstand is het ook gedaan. Sommige dagen heeft hij het ook vanaf de stal, dan wil hij duidelijk graag naar de weiden (liggen een stukje in het veld), vandaag had hij die behoefte niet zo.

Wat mij opvalt, waardoor ik twijfel: als hij begint te schudden en je vraagt hem halt te houden is het voorbij. Gewoon met zijn neus ik de lucht (neus aan de grond is nooit een probleem, haha) en in de wind. Je zou dan verwachten dat hij tijdens het stilstaan ook knikt, maar dan zijn zijn hersenen bezig met stilstaan (lang verhaal).

Ik heb een klein filmpje, niet het meest duidelijke maar het geeft een idee. In het begin had hij nog een pluk gras in zijn mond, dan schudt hij ook niet, of minimaal (want bezig?).
Het draven komt omdat we daarvoor met wat drafstukjes bezig waren, maar het dan niet mogen maakt het wel erger (stress?) en het stopt ook meteen bij halthouden.



Iemand die dit herkent?
Zo in de dagelijkse dingen schudt hij niet, soms op de poetsplaats als er drukte is. In de binnenbak bijna niet, soms als we niet alleen zijn sporadisch. Ik blijf het raar vinden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:51 



 
Profiel   

Ja die knikjes herken ik wel...
Zijn doorgaand pijnscheuten die ze voelen.
Voelt namelijk als een stroomschok(je). Stress kan het ook verergeren, dus drukte e.d. ook.

Bij Jam kon je dat ook terug zien in de metingen inn hersenactiviteit die zijn gedaan in het pijncentrum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:05 



 

Maar enkel in "gedwongen" beweging buiten? Dat vind ik zo raar.
In zijn paddock niks aan de hand, ook niet in de weide en als je hem zijn gang laat gaan in longeer/buitenbak. In de binnenbak is er zelden een probleem, ook niet als hij moet 'werken'. Tenzij eens een losse knik bij omstandigheden.

Maar ergens naartoe wandelen of hem bv in de buitenbak van het gras aan de kanten wegjagen en hij loopt te knikken. Eerst dacht ik dat het erger werd naarmate de tijd verstreek maar dat was vandaag ook niet, op een bepaald moment richting de weiden was het ineens gedaan en wandelde hij gewoon mee.

Ik vind pijn echt moeilijk te geloven als ik zie hoe hij voor de rest is en zich gedraagt. Dat past gewoon niet. Hij wordt heel introvert en sloom bij pijn, heel aanhankelijk en hangerig en dat is nu totaal niet (in tegendeel). Ik merk nu echt verschil qua energie en gedrag tov voorgaande jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:38 



 
Profiel   

Ja... druk van een halster aan een touw doet iets.
Ook al heb je het los.
Aan de hand lopen ze anders dan helemaal vrij.
Daarbij valt het met vrije beweging ook minder op... en enthousiasme kan ook een beetje opwinden, waardoor iets zichtbaarder wordt. Ook al is het een blije opwinding van bv wandelen wat je paard leuk vindt.
Bos omdat je hem weg jaagt, stress omdat ze iets moeten wat ze niet willen.
Adrenaline en cortisol verhogen sensatie.

Je vraagt om meningen, en ik zie dit er in.
Of het klopt kunnen we natuurlijk niet makkelijk bepalen, jij kent je paard het beste.
maar heb wel genoeg gezien om kleine tics heel vroeg te herkennen.
Ook wat je paard qua spanning op de kaak doet trouwens.
Dat is wat ik zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:42 



 

Met vrije dingen buiten zijn paddock heeft hij ook een halster aan en ben ook al met hem gaan wandelen met neckrope en dan blijft het verhaal hetzelfde (dus vrij niks en met wandelen wel). Dus dan is het halster op zich het probleem niet lijkt mij. Het 'vasthangen' misschien wel maar een touw van 4m wat doorhangt is nu niet de grootste druk. Ik moet nog eens testen wat los wandelen in bv de buitenbak doet maar dan komt het kantenmaaien er weer bij kijken dus helemaal ruisloos is dat niet :+

Ik begrijp waar je vandaan komt maar ik merk gewoon echt die pijn niet waar jij het altijd over hebt, en iedereen die hem in zijn leven gezien heeft merkt er ook niks van. Er zal best ongemak/spanning zijn maar als hij al 25 jaar zou rondlopen met de pijn zoals omschrijft zou hij er toch anders bij staan denk ik.

Maar dat is mijn mening ook maar gewoon natuurlijk.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-21 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:53 



 
Profiel   

Wat me ook opvalt is dat hij onder het wandelen wel heel overdreven kauwt op een spriet gras en bij stilstand ermee op houd. Is dat altijd zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:54 



 

Gras is wel een dingetje de laatste tijd :j En zeker lang gras inderdaad. Kan het zelf nog niet goed plaatsen. Qua gebit is het in orde, de chiropractor wil ik wel nog eens laten komen, hoewel dat de voorbije jaren wel altijd ok was qua hoofd en bovenhals.

Wel heeft hij (misschien mede door de allergieën) een hele grote/dikke tong dus dat speelt ook mee in het verhaal denk ik.

Qua ophouden in stilstand kan ik niet meteen antwoorden, volgens mij was het gewoon op maar kan ook zijn omdat hij heel geconcentreerd stil staat :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 15:57 



 
Profiel   

Mwah... paarden zijn vlucht dieren, kunnen best wat verdragen.
Kijk maar naar ongemakken of pijn bij rijden bij beesten die er verder op en top uit zien.
Ik zeg ook niet dat hij vreselijke onuithoudbare pijnen heeft... maar er lijkt wel wat ongemak in te zitten.

En gaat ook niet om het halster an sich maar + de lijn, en houding. En wellicht zijn emotie daarbij.

Maar als je denkt dat het helemaal niks bijzonders is, vraag ik me wel af waarom je de vraag stelde eigenlijk?
Want je ziet wel 'iets' toch?

Wat DP aan geeft viel me ook op idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:48 



 
Profiel   

susanne.
het kan zeker van pijn zijn hoor.
en beginnende eotrh heeft die van mij ook, daar zijn toevallig afgelopen vrijdag twee kiezen getrokken en bij die ene zat onder helemaal een dikke rare rand tandsteen omheen.
ik ken wel meer paarden die tijdens het eten wat tikken/ schudden en die hebben verder niet persé iets raars.
maak anders eens een filmpje?
wat vervelend dat je eigenlijk helemaal niet een duidelijke diagnose gekregen hebt.
hoe gaat het met het gedrag van je pony nu dan?

wel valt het mij op dat er best veel paarden zijn die achteraf toch best nog wel wat gebitsproblemen blijken te hebben.

hier nog steeds schudvrij.
moet wel zeggen dat hij een dag zonder vliegenkap gelopen heeft en ik het toen wel even heb gezien.
maar dan was het ook tegen de vliegen.

[***] doet hij het ook als je zou lopen met een halsband of touwhalster?
denk wel wat stress,maar zou me hier niet druk om maken eigenlijk.
ik zie wel een blije pony in het filmpje :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:55 



 
Profiel   

Ja dat was inderdaad ook een van de eerste dingen die ik liet nakijken en volledig op de foto liet zetten. Komen ze inderdaad best vaak tegen zei mijn VA toen... paarden die verdacht werden van headshaking maar een onderliggend gebitsprobleem bleken te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 16:59 



 
Profiel   

Ik heb hier afgelopen jaar Huub Rietberg gehad.
Andere jaren een paardentandarts (geen gebitsverzorger)
Maar volgend jaar komt weer de tandarts. Voor mijn paard geen verandering in de natural balance dentist methode, al zou dat ook kunnen volgens sommige.
Maar wilde het graag geprobeerd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:02 



 

Ik zie iets ja, maar jouw berichten komen altijd op mij over dat mijn pony onhoudbare pijn lijdt en ik hem mishandel op de manier waarop ik bezig ben. En daar heb ik het moeilijk mee. Vooral ook omdat ik die pony al 15 jaar ken en hij echt wel anders reageert bij pijn maar dat lijkt niet te kunnen.

Dat van het kauwen en gras is iets wat recent lijkt te zijn dus daar wil ik wel mee verder. Het lijkt alleen bij lang (stug) gras, bij kort gras of hooi merk ik het zo niet. Hij eet ook gewoon goed en voldoende maar is wel wat minder uit de winter gekomen waar ik ook mee bezig ben. Misschien hangt het allemaal samen en zorgt het voor het laatste restje schudden/ongemak want hij loopt er qua energie en gedrag ed wel heel anders bij dan dezelfde tijd vorige jaren. Dus de behandeling werkt wel heb ik het idee, alleen niet 100%. Of die laatste % komen van iets anders. Maar dan eerder mentaal of fysiek maar onuitstaanbare aangezichtspijn zie ik er niet in, dan zou hij op veel meer momenten last moeten hebben en zou hij zich anders gedragen.


@ellepel: met andere halsters of neckrope doet hij het ook :j Ga nog eens kijken of het wil lukken volledig vrij in de buitenbak (want in het veld is dat niet zo handig, haha) maar dan moet ik eens even zien wanneer we die voor ons alleen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:02 



 
Profiel   

ja dat zag ik ook al…..vind hem iets schraal op de bovenlijn.
wat hier echt ontzettend goed werkt is dan de bodybuilder van mijten geven.
kijk maar eens naar de ingrediënten :j beetje extra eiwit er in.

kauwen is hier ook drama hoor, appie maakte al allemaal proppen omdat zijn kiezen glad zijn.
nu er twee missen spuugt hij nog meer uit.
de paarden staan op lang uitgebloeid gras en het ligt vol met propjes.
maar goed, hij schud niet,dus wat dat betreft gaat het goed :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:17 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties.

[***]: hij mag helaas de sport niet meer in en is met “pensioen”. Enkel nog wat longeren (los of aan het halster). Onder het rijden heeft hij het nooit gedaan, het is echt iets van het laatste half jaar, en toen stond hij al ‘stil’. Het schudden in jouw filmpje herken ik niet. Mijn pony doet het heftiger/sneller. Zo hard dat hij er soms zelf van schrikt of zijn neus stoot.

Hij is altijd jaarlijks door een goede tandarts behandeld, elektrisch en met verdoving. Hij had nooit wat geks op wat normaal onderhoud na. De EOTRH kwam pas naar voren op de mri scan.

Ellepel: ik heb er filmpjes van! Misschien wil er iemand per PB even meekijken?

Toevallig gister uit een emmer op de grond gevoerd en toen heb ik het niet gezien. Lijkt haast of hij moeite heeft (pijn?) met zijn hoofd/nek in een bepaalde hoek houden om te eten uit zijn voerbak aan de wand. Wat dan weer heel goed rijmt met de artrose in de atlas en daaromheen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 57 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen