[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:50

Focussed schreef:
Hoe is het op de kliniek gegaan Rozenstruik ?


Hier kijkt de EquiPENS weer mooi aan te slaan. Vandaag niets gezien en ook gewoon gereden zonder iets te merken terwijl normaliter zon een enorme trigger is. *\o/*


Ik zal later wat meer verslag doen maar de conclusie is in ieder gevaltrigeminus-mediated headshaking. Alles is onderzocht, hij is nog net niet binnenstebuiten gekeerd.
Ik heb aangepaste medicijnen en probeer dat de komende 2 weken.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 11:44

Je hebt nu in ieder geval een richting waarin je kunt gaan behandelen. Heb je de optie van neuromodulatie met ze besproken?

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:54

Ik meld mijzelf ook. Ik ben in het bezit van een 16 jarige fjord. Super lief en wil altijd werken. Sinds ongeveer twee weken schud hij buiten met het rijden/longeren verschrikkelijk met zijn hoofd. Binnen is er niet aan de hand. Op stal en in de wei is hij ook rustig.

Ondertussen is zijn zadel nagekeken en goed bevonden en gisteren is de dierenarts geweest om zijn tanden te checken. Geen echte bijzonderheden, wat kleine haakjes maar de dierenarts vermoed dat het schudden daar niet vandaan komt. Wel gaf de dierenarts aan dat ik zijn gebit goed in de gaten moet houden ivm EORTH wat regelmatig voor zou komen bij fjorden. De komende dagen mag hij geen bit in dus staat hij lekker in de wei. Hier tips voor vervolgstappen? Mag van een stalgenootje een neusnetje lenen om te testen of het schudden daarmee stopt. Uiteraard sta ik in contact met de dierenarts maar hoor graag tips van bokkers die in het zelfde schuitje zaten/zitten.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:13

Mijn verslagje van het bezoek aan de kliniek gisteren. Het was een hele lange dag en ik vond het erg intensief. Ik had van te voren ook heel slecht geslapen van de zenuwen. Het was wel heel prettig hoe iedereen op de kliniek super aardig was en ook alle tijd nam voor de onderzoeken.

De dierenarts Hanneke Panhuijzen heeft heel uitgebreid alles onderzocht. Ze heeft eerst zijn lijf en hoofd nagekeken, zijn ogen, neus, oren, verschillende drukplekken op het hoofd. Daarna heb ik gelongeerd op het harde en in een binnenbak terwijl zij keek hoe het ging. Daarna heeft ze nog een keer zijn hoofd nagekeken.

Daarna met een scope (camera) helemaal in zijn neus gekeken in alle gangen en holtes en luchtzakken. En toen zijn er nog röntgenfoto's gemaakt van hoofd en eerste halswervels, van voor, achter, zij, onder, boven, het hele hoofd inclusief kiezen en tanden. Ook speciaal extra fotos van de voortanden ivm EOTRH en de eventuele relatie tussen eotrh en hoofdschudden.

Bij dat alles zijn dus geen gekke dingen naar boven gekomen. Een paar opmerkelijke dingen maar die heeft hij al zijn hele leven, zo loopt er een kronkel in zijn neusschot in plaats van dat het recht loopt. Maar daar is hij al mee geboren en heeft ook verder geen effect. Wel grappig om te zien. Het tandvlees waar de tanden zijn getrokken in mei is heel goed aan het herstellen. Dat duurt ook nog wel even maar dat is normaal, de wortels waren door de EOTRH erg dik en daarom waren de gaten die na het trekken overbleven ook erg groot. Maar in dat gebied zijn dus ook geen problemen.

Dat betekent dat het definitief de trigeminus is. Dit is ook de zenuw waar met het trekken van de tanden de verdoving in gezet is. Die injectie is dan ook hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het hoofdschudden, of de naald in de zenuw of de vloeistof van de verdoving heeft iets getriggerd in de zenuw.
Voor de duidelijkheid, de tandarts heeft niets verkeerd gedaan, dit is echt een gevalletje hele stomme pech.

Maar goed, de diagnose is nu dus definitief. Dat was een opluchting om dat ik ook bang was dat er iets vreselijks uit al die onderzoeken zou komen. Maar ook een tegenvaller omdat dit zo ongrijpbaar is.

Wat wel heel confronteren was, was dat Hanneke (natuurlijk) veel meer ziet dan ik. Ik moest longeren en ik dacht nou het valt eigenlijk reuze mee vandaag. En precies op dat moment zei Hanneke dat ze zag dat mijn paard echt heel veel last heeft. Zij ziet heel veel pijnsignalen bij mijn paard, ook als hij niet schudt. Dat betekent dat hij dus veel meer pijn heeft dan ik al dacht. Ze heeft nu wel aangewezen waar ik op moet letten dus dan kan ik het beter in de gaten houden. Ik zal de oudere filmpjes nog eens terug kijken.

Er is gelukkig wel nog hoop.
Met 2 pillen cyproheptadine per dag reageerde mijn paard heel goed, met 1 pil per dag weer een stuk slechter. De komende twee weken probeer ik 1x cyproheptadine en 4x Gabapentine per dag. Misschien is deze combinatie de oplossing en ook al een stuk betaaalbaarder dan 2x cyproheptadine. We gaan dus weer 2 weken uitproberen en afwachten.

Wat we nu heel erg hopen is dat deze medicijnen aanslaan en we dat over twee weken weer kunnen proberen af te bouwen naar lagere dosering.
Dan zou het kunnen dat het in oktober/november sowieso stopt, als mijn paard seizoensgebonden headshaking heeft. Dat weten we natuurlijk nu nog niet omdat het vorige winter nog niet was.
En in het allerbeste geval kan de zenuw dan nog herstellen van de schade die door de verdoving is gedaan.

Maar eerst maar kijken wat deze medicijnen doen en dan zien we wel weer verder.
We hebben ook gesproken over PENS maar omdat hij goed reageerde op 2x cypro was het advies van Hanneke om nu eerst nog met medicijnen verder te gaan.

Als de medicijnen niet werken en/of het niet seizoensgebonden is, is PENS denk ik wel de volgende stap.

Afwachten maar weer.
Oeps het is een beetje een lang verhaal geworden! Moest het even kwijt geloof ik...

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:23

Wat een uitgebreid verslag Rozenstruik, fijn dat er zo goed naar je paard is gekeken.

Wat bijzonder om te horen dat ze denken dat een injectie de oorzaak is geweest. Had je paard aan meerdere kanten (links en rechts) verdovingen gehad? Ik ben benieuwd hiernaar, omdat in de wetenschappelijke literatuur nog geen enkele aanknooppunten lijken te zijn in het ontstaan van de aandoening.

Als je paard het goed doet op de medicatie en je hebt geen wedstrijdambities, dan zou ik het ook goed begrijpen als je het daarop zo lang probeert. Neuromodulatie geeft ook geen garanties en uiteindelijk is het bij elke schudder weer zoeken naar een "persoonlijk recept" waar ze het goed op doen.

Dat headshaking veel meer is dan schudden was mij wel bekend. Het is confronterend om te zien hoeveel kleine signalen er al zijn. Gespannen lippen, nauw geknepen neusgaten ("clamping"), opgetrokken wenkbrauwen/equine pain face, likken aan de lippen, kauwen, briezen. Ze geven al zoveel meer signalen dat ze iets heel onprettigs in hun gezicht voelen. Het maakt mij altijd heel verdrietig als ik dat zie omdat je - als je eenmaal weet waar je op moet letten - je het lijden heel erg in het gezicht van het paard ziet.

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 14:51

Bij welke kliniek ben je geweest rozenstruik? Hopen dat het goed gaat met de medicijnen!
Dinsdag komt de dierenarts hier weer langs om vervolgstappen te bespreken. Hij heeft echt zoveel last nu.

L_iek, misschien kun je ook eens proberen om met een uv werend masker te rijden?

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 15:28

Focussed schreef:
Wat bijzonder om te horen dat ze denken dat een injectie de oorzaak is geweest. Had je paard aan meerdere kanten (links en rechts) verdovingen gehad? Ik ben benieuwd hiernaar, omdat in de wetenschappelijke literatuur nog geen enkele aanknooppunten lijken te zijn in het ontstaan van de aandoening.


Het is vooral de timing en de plek van de verdoving waardoor we echt denken dat het hierdoor kwam.

Ik heb de dag voor het tanden trekken nog gefilmd bij het longeren en daar is echt helemaal niks komma niks verkeerds op te zien. En een paar dagen na het trekken heb ik al genoteerd dat mijn paard zo onrustig was met zijn hoofd maar dat weet ik aan pijn van het trekken.

De verdoving is in de infraorbitalis zenuw gezet, aan beide kanten. Er is aan beide kanten een tand getrokken (103 en 203 om precies te zijn). Infraorbitalis is een vertakking van trigeminus begreep ik.

Dus die twee bij elkaar maken het logisch/ waarschijnlijk dat dit met elkaar te maken heeft.


Mariek, ik ben naar DAP Bodegraven geweest. Vond het een super fijne kliniek, heel mooi rustig en ruim, vriendelijke mensen, genoeg tijd voor de afspraak, mocht overal gewoon bij blijven ook de röntgenfoto's. Alle onderzoeken werden goed uitgelegd en ik kon alles vragen. Als ik belde over de medicijnen of de afspraak wisten ze ook meteen wie ik was terwijl ze toch heel veel klanten hebben.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:07

Wat een fijn verslag! Ik ben blij dat jullie zo geholpen worden. Bodegraven is een hele prettige kliniek.

Ik ben wel benieuwd wat PENS-behandelingen kosten. Iemand een indicatie?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:10

In Gent een €200 per keer!

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 01:24

Utrecht is €270! Grappig dat t nog zo verschilt!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 09:14

Dat valt me om eerlijk te zijn heel erg mee.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 10:30

Ik heb even de facturen erbij gehaald en het is in Gent €117 excl btw voor enkel de pens, maar daar komt dan nog verdoving enz bovenop. Ik heb gemiddeld €180 per keer betaald met btw en een overnachting..

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:38

L_iek schreef:
Uiteraard sta ik in contact met de dierenarts maar hoor graag tips van bokkers die in het zelfde schuitje zaten/zitten.


Liek, ik had nog de tip van de dierenarts om de neusgaten in te smeren met vaseline. Het zwarte droge deel van het neusgat. Ik heb dat vanochtend pas voor het eerst gedaan dus kan nog niks over mijn ervaring hiermee zeggen. Maar het is het proberen waard.

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 11:49

Rozenstruik schreef:
L_iek schreef:
Uiteraard sta ik in contact met de dierenarts maar hoor graag tips van bokkers die in het zelfde schuitje zaten/zitten.


Liek, ik had nog de tip van de dierenarts om de neusgaten in te smeren met vaseline. Het zwarte droge deel van het neusgat. Ik heb dat vanochtend pas voor het eerst gedaan dus kan nog niks over mijn ervaring hiermee zeggen. Maar het is het proberen waard.


Dank je, Zorro mag een paar dagen geen bit in in verband met zijn tandarts bezoek. Heb hem gisteren dus eens goed kunnen observeren toen hij in de wei stond. Daar schud hij niet. Zijn er meer paarden die alleen schudden met het rijden? Heb in ieder geval een neusnetje geleend van een stalgenoot dus dat ga ik van de week proberen.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 19:56

Liek heb je al eens geprobeerd te longeren met halster of gewoon los laten bewegen om te kijken of hij het dan ook doet?

Mijn paard schudt het meest bij inspanning, dus longeren of rijden (al heb ik sinds de start van het schudden niet meer gereden) maar helaas soms ook in het land in rust als hij geen masker op heeft.

Vandaag ben ik lekker een stukje gaan wandelen met mijn paard. Ik vond hem er gisteravond zo slecht uit zien, hij keek echt dof uit zijn ogen. Dus ik dacht eens kijken hoe ik hem ook weer een beetje kan opvrolijken. Buiten rijden vindt hij altijd leuk dus even een stuk gaan wandelen (aan de hand) en volgens mij fleurde hij wel op. Het was met masker dus kon zijn hoofd niet goed zien maar hij stapte wel energiek mee en keek om zich heen naar alles wat er te zien was. Dus helemaal stil staan wat hij de afgelopen tijd heeft gedaan is voor hem misschien toch ook niet de oplossing.

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:58

Wij gaan volgende week donderdag naar Utrecht voor de eerste PENS-behandeling....ik ben benieuwd.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:21

Mariek_ schreef:
Wij gaan volgende week donderdag naar Utrecht voor de eerste PENS-behandeling....ik ben benieuwd.


Oh spannend!! Hopelijk een goed resultaat. Wat duurt het dan nog lang tot het volgende week donderdag is he?

Ik heb mijn paard gisteren gelongeerd na 4,5 dag cypro en gaba en dat viel me niet tegen. Nog wel wat schudden en pijnsignalen (die herken ik nu opeens goed nadat de dierenarts het geeft laten zien) maar wel al minder. Ik heb goede hoop...

(Tenzij het toch placebo by proxy is :o )

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:16

Ik heb vandaag weer overlegd met de dierenarts. Helaas heeft de combi cypro en gaba niet het gewenste effect -O-
Ik heb besloten terug te gaan naar 2x cyproheptadine per dag voor de komende maand. Daarvan weten we dat het werkte, dan weet ik in ieder geval dat mijn paard de komende maand minder pijn heeft, en kan ik misschien zelfs weer even wat doen met hem.
Over een maand ga ik weer in overleg met de dierenarts en waarschijnlijk gaan we dan proberen hoe het zonder medicatie gaat, om te zien of mijn paard wellicht in de winter geen last heeft.
Zo ja, mooi!
Zo nee, waarschijnlijk PENS.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 18:17

Mariek_ schreef:
Wij gaan volgende week donderdag naar Utrecht voor de eerste PENS-behandeling....ik ben benieuwd.


Hoe is het gegaan? Ik ben heel benieuwd

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 19:57

Rozenstruik schreef:
Mariek_ schreef:
Wij gaan volgende week donderdag naar Utrecht voor de eerste PENS-behandeling....ik ben benieuwd.


Hoe is het gegaan? Ik ben heel benieuwd


Ja! Wij zijn vandaag geweest, het was een lange dag met veel wachten. We waren er om 10 uur en gingen om 3 uur weer richting huis. Of de behandeling heeft gewerkt weet ik nog niet. Morgen proberen onder het zadel, dus duimen maar! De arts vertelde wel dat het de eerste twee dagen wat erger kon zijn en dat er daarna verbetering was.

Ik hoop zo dat dit de oplossing is!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 20:11

Ik duim voor je!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 05:57


opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:20

Jongens ik kan het even niet meer terugvinden in het topic, wat was ook alweer die max dosering met ceterizine?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:08


NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 11:25

opisop_shop schreef:
Jongens ik kan het even niet meer terugvinden in het topic, wat was ook alweer die max dosering met ceterizine?


Dit is de richtlijn die ik aangehouden heb: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/17581764/
Uiteraard in combinatie met goed op je paard letten of hij er geen bijwerkingen van heeft.