[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:47

Dank je NRJ, ga het eens proberen. Als het werkt dat merk ik het wel en als er geen verschil is kan ik altijd eens een nieuw flesje proberen om zeker te zijn.

Mieke, goh.. vind het moeilijk want hij staat natuurlijk al op een hogere dosis cetirizine.. Even over nadenken hoe ik dat ga aanpakken. Zou het kunnen dat van het ene minder nodig is dan het andere? En zou ik dan eerst de cetirizine moeten afbouwen? Is ook zo stom midden in het seizoen..

Janouk, hier ook geen mestproblemen dus geen idee. Maar het zou best kunnen dat het samenhangt, als het systeem overhoop ligt dat ze daar last van hebben en meer gaan schudden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:23

Ik heb via pb contact met iemand met ervaring met een headshaker die nog wat interessante info heeft die misschien iemand van jullie hier kan helpen. Wegens slechte ervaringen heeft die liever niet alles openbaar maar ik mocht de info op zich wel delen, dus bij deze:

Het ging er om dat je veilig kan spelen met de dosering van cetirizine/loratidine, dus dat plots stoppen bv. geen probleem is, evenals meteen starten met een hoge dosering. Ook wisselen tussen de middelen kan gewoon zonder problemen. Volgens de kliniek-DA in kwestie zou het soms ook kunnen helpen om 2x daags te gaan geven ipv 1x daags (omdat je dan vaker een 'boost' hebt denk ik), eventueel nog een tip voor mensen die iets willen proberen.

En verder:

Citaat:
Eventuele andere opties bij pollen gemedieerde headshaking (bij trigeminaal shaking lijkt het helaas niet te werken) zijn "dexamethason pulse" therapie waarbij 3-4 dagen hoge dosis dexamethason (via de mond) wordt gegeven, gevolgd door 21 dagen niets. Veel shakers doen het daar toch ook goed op en doordat er in "pulses" wordt gewerkt is de kans op bijwerkingen relatief klein. Langdurig een lagere dosis doet vaak niets.

Hier staat het protocol:
http://headshakingsyndrome.com/pdfs/Hea ... evised.pdf

Verder zijn er nog een aantal "pufjes" die in de neusgaten gegeven kunnen worden. Staan ook in bovenstaande link.

Voor trigeminaal schudden is melatonine ook nog een optie. 15 mg per dag om 17.00u geven. Nadeel is dat ze wel moeilijker door de vacht komen waardoor ze in het voorjaar geschoren moeten worden.

En verder zou ik iedereen met trigeminaal schudden willen adviseren om de EquiPENS behandeling te combineren met 10-20mg magnesium citraat (afhankelijk of je een pony of groot paard hebt). Bij mij sloeg de EquiPENS in eerste instantie niet aan (moet binnen 1-2 dagen effect geven, op dag 5 zag ik nog niks), tot ik magnesium bij ging geven op dag 5 (binnen 24 uur begon het schudden te verminderen tot 95% vermindering op dag 9). Sindsdien sloeg ook de tweede behandeling binnen 1-2 dagen aan.

Verder heb ik nog een net aangebroken Puur Pollen (waar 60 druppels zijn). Mag iemand in het topic best gratis hebben tegen de verzendkosten (vrees wel 6,95 want het past niet door de brievenbus). Aangezien het bij mijn paard overduidelijk geen pollen zijn ga ik het ook verder niet meer geven.


Moet zelf de link nog doornemen maar dan hebben jullie de info ook al :)
De persoon leest hier ook wel mee dus moest er iemand interesse hebben in de Puur Pollen kan je dat gewoon hier neerzetten.


Edit; merk net dat de link het niet doet in de quote, bij deze:
http://headshakingsyndrome.com/pdfs/Hea ... evised.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:46

Hoe gaat het hier momenteel bij jullie?

Ik merk geen verschil tussen 5 pillen nu en 12 pillen eerder, tenzij dat die 12 pillen nog een nawerking zouden hebben maar dat lijkt me niet (van vorige zondag afgebouwd, sinds donderdag op 5 pillen per keer). Vandaag merkte ik wel een enorm verschil tussen de binnenbak en buiten, hoewel in de binnenbak ook platen zijn met gaten in en dus in theorie de pollen daar ook zouden zitten. Maar waarschijnlijk in mindere hoeveelheden, en je hebt daar ook geen wind of dergelijke. Was wel opvallend, want hij blijft er wel zelf voor kiezen om naar buiten te gaan, hoewel ik ook wel denk dat dat vooral is omdat er gras is buiten :') Misschien moeten we toch maar binnenbakmens/pony worden ... hoewel het daar ook niet alles is.

Ook vandaag nog eens met de Puur Pollen begonnen, ben eens benieuwd of dit in combinatie met de cetirizine misschien wat doet. Heb het wel niet volgens het boekje gedaan (had even over het hoofd gezien dat ze een half uur ervoor + erna niet mogen eten..) dus weet niet of dit echt meetelt, maar kan het toch pas over een tijdje zeggen lijkt mij. Even afwachten maar weer.

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:23

Die van mij begon afgelopen weekend iets meer te schudden, maar nog niet extreem.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik meer bezig ben geweest met mijn pony die een koliekaanval had dan met haar.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 08:43

Appie schud wel,maar denk dat dat door de vliegjes komt :j
Heeft ook wat natte ogen
Misschien dat ik zijn vliegenkap om doe

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:35

Goedemiddag, hier een meelezer...wilde vragen of jullie ervaring hebben met naf shake relief. Mijn merrie begint ook weer te schudden (van die korte schrik achtige knikjes met d’r hoofd) en d’r neus te jeuken aan de weide palen. Vorig jaar ook een lange tijd gehad, zij heeft denk ik echt last vd vliegen en de pollen en heeft al een maand ofzo (als de zon schijnt) haar bucas vliegenkap op. Vorig jaar een dure vliegenspray gekocht via Engeland maar ook daarmee bleef ze knikkebollen. Op een gegeven moment stond ze de hele dag met d’r snoet in de waterbak om rustig te worden ofzo....erg sneu vond ik dat.

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 16:40

Ik kom heel even hier binnenvallen..

Onze tinker schudt soms ook hevig met zijn hoofd.. Op de wei 100% niet.. In de bak al bijna niet meer.. En op buitenrit soms tot regelmatig.. Is het dan alsnog headshaking of kan het iets anders zijn?

Tinker is 6 jaar..
September vorig jaar tandarts geweest.. Niets aan de hand.. Jaar ervoor wolfskiesjes verwijderd..

November zadelmaker nog geweest(ivm jong paard 2x per jaar, binnenkort weer) maar niets interessants..

Paard wordt 1 a 2 x gereden.. Meestal in het bos/strand.. Zelden in de bak, dus veel rechtuit..

Maar ik ben benieuwd wat jullie denken.. Eind deze maand komt er sws een micklem hoofdstel.. Kijken wat dat doet.. Hij loopt nu op een gewoon hoofdstel met dubbelgebroken bit..

Hij doet het overigens ook (soms tot regelmatig) bitloos..

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 18:54

Hoe schud je tinker dan precies, omhoog omlaag,of meer zijwaarts.
Korte knikjes of juist langere uithalen
het is geen schudden door enthousiasme?
Een filmpje kan vaak wel meer duidelijkheid geven.


Mandy, shake relief kun je best proberen.
Ik hoor er wisselende berichten over,bij de een zou het wel helpen en bij een ander niet.

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:33

Omhoog en omlaag in lange halen.. Ik heb helaas geen filmpje..
Enthousiasme heb ik ook aan gedacht.. Ik heb werkelijk geen idee..

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:25

@nine1987, klinkt idd niet als headshaking omdat hij het alleen op buitenrit doet. Ik denk een stukje enthousiasme en onbalans. Buiten zijn ze toch vaak wat enthousiaster en dan is “netjes” rijden vaak moeilijker. Een headshaker shaked ook als hij niets doet!

@ellepel, thnx ik ga het proberen. Je hoort er goede verhalen over...

nine1987

Berichten: 8325
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:38

Oké.. Bedankt!! Dan gaan we toch eens verder kijken.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:51

Geen ervaring met shake relief hier, maar proberen kan je altijd, het verschilt toch per paard wat werkt... ;)

Schudden kan inderdaad van zoveel komen, en het is een hele puzzel om uit te maken wat het is en waar het vandaan komt. Een filmpje maakt vaak al veel duidelijk, bij echte headshakers zit er toch wel een patroon in zeg maar.

Ik ben benieuwd naar vandaag, het is prachtig weer maar die wind ^) Het is ook altijd iets hier.
Ik hoop in ieder geval als er ooit een ander paard zou komen dat het geen headshaker blijkt te zijn, want ik heb het echt wel gehad om eerlijk te zijn :o

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:13

Mandy73_unes schreef:
Een headshaker shaked ook als hij niets doet!


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn headshakers die het alleen met rijden doen, of alleen in een bepaalde omgeving.


nine1987 schreef:
Oké.. Bedankt!! Dan gaan we toch eens verder kijken.. :)


Met bovenstaande in gedachten, kijk eens wanneer je paard precies headshaked en probeer eens een filmpje te (laten) maken. Dan kunnen we je iets beter adviseren. In dit topic zijn al verschillende ervaringen gedeeld met ook filmpjes.
[MD] [INFO] Headshaking Syndrome discussietopic
Bovendien zijn er ook vaak kleine subtiele andere dingen aanwezig, zoals bijvoorbeeld de neus afvegen of een snotneus etc. Dingen die niet altijd direct opvallen als zodanig.

[***] schreef:
Ik ben benieuwd naar vandaag, het is prachtig weer maar die wind ^) Het is ook altijd iets hier.
Ik hoop in ieder geval als er ooit een ander paard zou komen dat het geen headshaker blijkt te zijn, want ik heb het echt wel gehad om eerlijk te zijn :o


Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en ervaar het net zo :(:)

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:25

Headshaken is er inderdaad in zoveel verschillende gradaties.
En dan hangt het er ook nog eens vanaf of ze shaken door last van de zenuw, of door dingen als pollenallergie, want volgens mij zit daar ook nog een verschil tussen.

Die van mij doet het ook niet constant, in de winter (buiten pollenseizoen) helemaal niet, zelfs met enorme wind en noem het maar. In het seizoen reageert hij op vanalles, naast pollen ook op wind en vliegjes bv. Maar ook niet constant, in de paddock praktisch niet, binnen (poetsplaatsen & piste) niet, maar buiten grotendeels wel, tenzij hij met zijn neus in het gras zit en soms ook wel gewoon stukken onderweg niet (wat dan volgens mij afhangt van wel of geen wind). Het is heel wisselend bij hem, maar het is zeker niet zo dat hij constant staat te shaken.


Dank je NRJ :) Ik heb de pony enorm graag en heb ook niet het idee dat hij ongelukkig is of dergelijke, maar het is gewoon zo'n gedoe. Het beperkt enorm en ik vind het heel moeilijk om te bepalen of hij ergens plezier uit kan halen of niet. Nooit kan ik zeggen 'yes, het is mooi weer vandaag, ik ga fijn een lange buitenrit maken' want je weet niet wat voor dag het is voor hem en het is gewoon echt niet leuk om met een headshaker op pad te gaan, voor beide partijen niet. En ondanks dat er wel verbetering in zit door de medicatie ed raakt het niet opgelost en weet ik het gewoon echt niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:31

Hier een headshaker die het puur om psychologische redenen doet. Als ze gestresst raakt, bijvoorbeeld doordat we een nieuw pad in het bos nemen (met net zo lang doorhangend halstertouw) of omdat er een instructeur in de bak staat begint ze met head shaken, loop je datzelfde pad weer terug of geef je haar de tijd om uit te zoeken dat de instructeur niet eng is, dan verdwijnt het weer. En als je gisteren iets hebt gedaan wat ze moeilijk/spannend vond waarbij ze een paar keer met haar hoofd heeft geschud, dan zal ze vandaag de eerste honderd meter hoofdschuddend naast je lopen als je haar uit de wei haalt.
De tanden zijn recent gedaan en ze heeft een abonnement op de osteopaat, maar het is heel frappant dat het bij haar echt puur tussen de oren lijkt te zitten, en dat als je haar de kans geeft om te rust te komen het meteen ook weer verdwijnt.
Zou je dat niet doen of je blijft moeilijke/veeleisende/stressvolle dingen vragen dan wordt ze echt een fulltime headshaker zoals ze vroeger ook geweest schijnt te zijn.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:39

Interessant :) Mag ik vragen hoe je tot die conclusie bent gekomen dat het puur psychologisch is? En zeker dat er toch niet ergens een andere reden kan zijn?

Ik verdenk die van mij, naast het hooikoorts-gebeuren, ook wel deels van stress-gerelateerd schudden. En dan in de zin van dat hij buiten als we wandelen of rijden niet aan het gras mag, wanneer hij dit toch probeert maar ik op dit ben om het tegen te houden dat hij dan als stressreactie gaat schudden. Maar ik vind het toch moeilijk om dit allemaal te plaatsen, en misschien zie ik ook dingen die er helemaal niet zijn ;)

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:51

[***] schreef:
Dank je NRJ :) Ik heb de pony enorm graag en heb ook niet het idee dat hij ongelukkig is of dergelijke, maar het is gewoon zo'n gedoe. Het beperkt enorm en ik vind het heel moeilijk om te bepalen of hij ergens plezier uit kan halen of niet. Nooit kan ik zeggen 'yes, het is mooi weer vandaag, ik ga fijn een lange buitenrit maken' want je weet niet wat voor dag het is voor hem en het is gewoon echt niet leuk om met een headshaker op pad te gaan, voor beide partijen niet. En ondanks dat er wel verbetering in zit door de medicatie ed raakt het niet opgelost en weet ik het gewoon echt niet meer...


Niet de moed opgeven :(:)
Ik zat er 2 jaar geleden helemaal doorheen, ik was echt ten einde raad en heb op het punt gestaan haar te laten inslapen want het was geen paardwaardig bestaan op die manier. Toen kwam gelukkig ceterizine om de hoek kijken!
En hoe moeilijk het ook is, ik heb geaccepteerd dat ik in het seizoen mij aan haar moet aanpassen. Ze is een verschrikkelijk lief en meewerkend paard normaal gesproken, dus het is bij haar heel duidelijk als ze last heeft en gewoon niet kàn meewerken. Hier houd ik rekening mee en ik bekijk het per dag en situatie.

Edit: mijne shaked ook wel eens stress gerelateerd overigens. Of van pijn, ze heeft een tijdje last gehad van de maag/darmen en hierdoor ging ze ook headshaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:01

[***] schreef:
Interessant :) Mag ik vragen hoe je tot die conclusie bent gekomen dat het puur psychologisch is? En zeker dat er toch niet ergens een andere reden kan zijn?

Ik verdenk die van mij, naast het hooikoorts-gebeuren, ook wel deels van stress-gerelateerd schudden. En dan in de zin van dat hij buiten als we wandelen of rijden niet aan het gras mag, wanneer hij dit toch probeert maar ik op dit ben om het tegen te houden dat hij dan als stressreactie gaat schudden. Maar ik vind het toch moeilijk om dit allemaal te plaatsen, en misschien zie ik ook dingen die er helemaal niet zijn ;)


Omdat als we wandelen er bijvoorbeeld niets verandert, ik loop op dezelfde manier naast haar en zij loopt naast/voor me aan een los touw, maar als we een nieuw pad in gaan gaat ze hoofdschudden. Als ik haar stilzet, beloon en een paar minuten rond laat kijken, dan wordt het al minder, en als we aan het einde van dat pad omkeren en weer teruglopen op dezelfde manier dan is het hoofdschudden helemaal weg. En vanaf dan kunnen we altijd over dat pad lopen zonder hoofdschudden.

Ze heeft nogal wat trauma's door stressvol rijden uit het verleden, en dat uit zich bij haar nu vooral nog in hoofdschudden nu ze gestopt is met op hol slaan/steigeren. De eerste keer dat we de bak in liepen en er sprongetjes lagen voor de springles (wij werken alleen aan de hand) had ik bijvoorbeeld weer een hoofdschudder naast me lopen, net als toen ik in de bak voor het eerst met twee handen haar teugels vastpakte in plaats van met 1 en ze dus meteen bang werd dat we aan het werk gingen, en ook toen we voor het eerst les hadden van mijn instructrice en die dus als echte instructrice midden in de bak meeliep. Dat zijn voor haar allemaal triggers voor een hoop gesnork en hoofdschudden. Daar krijgt ze trouwens ook alle ruimte voor en het wordt niet bestraft, ze wordt juist beloond voor het feit dat ze nog steeds braaf meeloopt, en dan verdwijnt het ook binnen een paar minuten weer terwijl de pollensituatie hetzelfde is gebleven. ;)
Daarom durf ik bij haar wel te zeggen dat het nu echt stressgerelateerd is - hoewel het bijna zeker is dat ze dat gedrag heeft ontwikkeld toen ze in het verleden op een blokkerende manier gereden werd en dus toen ging hoofdschudden om rugpijn te verlichten. Nu zit er niemand op en de rugpijn is zo goed als weg, en lijkt hoofdschudden meer een stress signal te zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:19

Het zou goed kunnen xyzutu2, het klinkt in ieder geval logisch.
Bij die van mij heb ik de laatste tijd regelmatig gemerkt dat als we het veld in gaan hij niet schudt, waarbij ik dan denk van 'yes, een goede dag' totdat we de weides passeren en daar voorbij lopen, daarna begint hij te schudden. Dus heb ik ook het idee dat dit een soort stress-reactie is van het niet mogen gras eten terwijl hij eerder wel denkt van 'yes, we gaan naar de weide' (want dat doen we ook wel regelmatig).

Maar ik vind het een moeilijk puntje om mee om te gaan/op te lossen, merk dat ik zelf best gefrustreerd raak van het schudden en (buiten) het steeds maar naar het gras willen. En dat helpt de situatie natuurlijk ook niet. Jij gaat dus gewoon verder met doen en belonen waar je mee bezig was? Ongeacht of er op dat moment geschud wordt of niet?

@ NRJ : I know, ik ben ook blij dat de cetirizine hem helpt, en veel symptomen zijn nu gewoon weg of veel minder (pony is ook vrolijker en actiever) maar toch blijven er resten, en vooral het schudden is gewoon erg aanwezig. Aangezien ik iemand ben die graag bos en veld in trekt is zo'n hooikoorts-paard niet het fijnste om te hebben. Waren we nu binnenbakdressuurruiter/paard zouden de problemen niet zo opvallen :+ Ik probeer wel te genieten van de kleine dingen en de mooie momenten, maar gewoon niet kunnen doen wat je wil doen omdat je niet weet hoe je pony zich die dag voelt, en dit al zoveel jaren lang, is gewoon *** :o

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 14:15

Appie is ook een stress shaker.
Nieuwe paarden op stal of als hij gewoon het er niet mee eens is.
Momenteel een jonge ruin in de groep die wat kliederig is. Dan is het shaken.

Zit er toch wel aan te denken om hem op de cbd olie te zetten.
Dat werkt ontspannend en wie weet is dat net fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:16

[***] schreef:
Het zou goed kunnen xyzutu2, het klinkt in ieder geval logisch.
Bij die van mij heb ik de laatste tijd regelmatig gemerkt dat als we het veld in gaan hij niet schudt, waarbij ik dan denk van 'yes, een goede dag' totdat we de weides passeren en daar voorbij lopen, daarna begint hij te schudden. Dus heb ik ook het idee dat dit een soort stress-reactie is van het niet mogen gras eten terwijl hij eerder wel denkt van 'yes, we gaan naar de weide' (want dat doen we ook wel regelmatig).

Maar ik vind het een moeilijk puntje om mee om te gaan/op te lossen, merk dat ik zelf best gefrustreerd raak van het schudden en (buiten) het steeds maar naar het gras willen. En dat helpt de situatie natuurlijk ook niet. Jij gaat dus gewoon verder met doen en belonen waar je mee bezig was? Ongeacht of er op dat moment geschud wordt of niet?


Het ligt eraan, de ene keer zet ik haar stil en laat haar kijken tot ze ontspant, de andere keer wandelen we gewoon door en kijk ik hoe het zich ontwikkelt. Maar dat werkt alleen als je jezelf 100% onder controle hebt en zelf geen enkele vorm van stress toevoegt tijdens het doorgaan.
Hetzelfde geldt voor het niet gras eten, dat heb ik in feite al geoefend zodra we de box/wei/paddock uit komen, dus dat is verderop in de wandeling geen issue meer. Natuurlijk zal ze her en der gras proberen te sneaken want het blijft een paard, 8-) maar omdat elke dag weer op dezelfde manier begint met het uitleggen van de regeltjes hoef ik verderop in de training nooit groot of gefrustreerd te corrigeren, het enige wat ik hoef te doen is de regels te herhalen en dan gaan we weer door. Dat is dus heel kalm, zakelijk, en effectief, zonder emoties.
Ik vermoed dat als je een headshaker emotioneel, ineffectief of hardhandiger gaat corrigeren dat het headshaken dan alleen maar erger gaat worden want ze hebben op dat moment al stress uit de omgeving en dan voegt de trainer ook nog stress toe. Dat maakt ze wel een uitdaging, en het is an sich al best wel een uitdaging om kalm te blijven terwijl je naar een hypernerveus headshakend paard kijkt. >;)

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:03

Hmmja, ik heb mezelf op die manier nog niet onder controle .. De ene dag gaat het beter dan de andere maar er zijn dagen bij dat ik zelf enorm zenuwachtig wordt van een headshakende pony, ookal weet ik dat hij er niks aan kan doen. Vooral omdat het stukken wel goed gaat en dan ineens niet meer en dat is gewoon stom :+

Vandaag trouwens een heerlijke dag! Bewolkt, (mot)regen en bijna geen wind en ik had een compleet andere pony dan gisteren. Af en toe nog eens een knikje, maar over het algemeen helemaal geen problemen. Ook de stukken met gras niet, en daar mocht hij nog steeds niet aan, dus misschien toch niet zoveel stress-shaken... Blijft moeilijk.

Zit soms te denken of zonlicht niet het probleem is maar buiten het pollenseizoen maakt het hem allemaal niet uit. Misschien vielen het aantal pollen vandaag gewoon mee door de motregen.

Marloezz
Berichten: 407
Geregistreerd: 15-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:21

Mijn paard heeft geen last van headshaken in rust, alleen in beweging. Daar is ook een logische verklaring voor. Hij kan in rust prima zijn gezicht uit de wind houden.
Dus dat een headshaker altijd ook last heeft in rust is niet waar. Het hangt af van de oorzaak en hoe het paard er zelf mee omgaat.

Gisteren is de chiropractor langs geweest. Er was helaas heel wat mis. Dan voel je je toch weer rot. Het enige wat hij toonde sinds een maandje was een beetje wegdraaien met zadelen, maar niet eens heftig.
Vorig jaar augustus heeft hij een flinke koliek gehad en heeft daarbij waarschijnlijk vastgelegen in de kliniek.
Daarna heb ik er wel een osteopaat bij gehad, die constateerde dat ook gezien de blokkades in zijn lijf.
Maar de chiropractor van gisteren heeft nog veel meer gevonden. Ik baalde er echt van dat hij daar gewoon mee door is blijven lopen.
Vanaf nu het voornemen om hem minstens 2x per jaar te laten doen en ook tussendoor een cranio sacraal therapeut te laten komen
Een keihard paard is hartstikke stoer, maar ik had liever dat hij meer toonde!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 11:33

-O- mijn kanjer is ingeslapen vanwege artrose, maar hij had ook pollen allergie

nu had ik begin dit jaar nog 25 doosjes gekocht bij Die Grensze

iemand hier interesse in doosjes antihistamine?

ik was er vroeg bij omdat ze vorig jaar niet meer te krijgen waren......

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:42

Ook mijn paard heeft sinds vorig jaar helaas last van pollenallergie. Hij uit dit in “niezen” en heel veel hoofd schudden.
Ik heb hem vorig jaar, in overleg met de dierenarts, op 6 pilletjes cetirizine gezet en hij had een masker met neusnetje op in de wei. Met rijden had hij gelukkig nergens last van. Met pilletjes en masker was het vorig jaar goed onder controle te houden.

Ook dit jaar, vanaf begin april helaas weer veel hoofschudden, niezen en briesen. Maar nu sinds vorige week helaas ook tijdens het rijden. Vanaf begin april krijgt hij 6 pilletjes cetirizine en hij heeft zn masker weer op. Helaas lijkt het dit jaar minder goed te werken en heb ik sinds gisteren de pilletjes verhoogd naar 8, 4 sochtends en 4 savonds en het is nu dus even afwachten of dit beter gaat helpen.

Ik zie hier heel veel mogelijke oplossingen voorbij komen maar kan weinig over zouttherapie vinden. Ik vind het de moeite waard om te proberen maar heb goede en minder goede ervaringen gehoord en ben eigenlijk op zoek naar meer ervaringen, gezien de volledige behandeling best prijzig is. Heeft hier toevallig iemand ervaring met zouttherapie?