Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 67 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 72  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

 
Profiel   

het kan iets met het reactievermogen doen,misschien doseer je te hoog en dat dat naar beneden moet?
bij kinderen staat bij de bijwerking:
Opgewondenheid door stimulatie van het centrale zenuwstelsel, vooral bij jonge kinderen
en er staat meer bijwerking als onrust,verwardheid etc..
zou kijken of je dosering omlaag moet?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 07:24 



 
Profiel   

ellepel schreef
het kan iets met het reactievermogen doen,misschien doseer je te hoog en dat dat naar beneden moet?
bij kinderen staat bij de bijwerking:
Opgewondenheid door stimulatie van het centrale zenuwstelsel, vooral bij jonge kinderen
en er staat meer bijwerking als onrust,verwardheid etc..
zou kijken of je dosering omlaag moet?


Bedankt voor je berichtje.
Ik doseer 2x daags 100mg op advies van de dierenarts.

Ik ga in overleg maar neig naar stoppen. Aangezien ik voor haar allergie (pollen, aanmaak slijm) niet het gewenste resultaat zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 07:34 



 
Profiel   

misschien eerst de dosering verlagen ?
je bent net gestart.
kan net zijn dat het dan wel wil. ik gaf mijn ruin vroeger ceterizine, bij een hoge dosering stond hij te slapen.
maar lager dan ging het bij hem goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 07:48 



 
Profiel   

ellepel schreef
misschien eerst de dosering verlagen ?
je bent net gestart.
kan net zijn dat het dan wel wil. ik gaf mijn ruin vroeger ceterizine, bij een hoge dosering stond hij te slapen.
maar lager dan ging het bij hem goed.


Ik wacht uiteraard op advies arts, die is op de hoogte nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 08:02 



 
Profiel   

Inmiddels in overleg besloten te staken en inmiddels heb ik nieuwe medicijnen opgehaald.

Ik heb nog 14 capsules over. Mocht iemand interesse hebben dan graag een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 15:24 



 
Profiel   

ellepel schreef
misschien eerst de dosering verlagen ?
je bent net gestart.
kan net zijn dat het dan wel wil. ik gaf mijn ruin vroeger ceterizine, bij een hoge dosering stond hij te slapen.
maar lager dan ging het bij hem goed.


Cyproheptadine is ook een anti-histaminicum, net zoals ceterizine. Je verwacht dus vooral slaperigheid/sederend effect en dat is ook wat ik het meest hoor van andere paardeneigenaren die het gebruiken en wat genoemd wordt op EquiMed bij de bijwerkingen.

Ik zou dus niet verwachten dat ze er scherper van worden. Ik zie dat je eerder ook al topics hebt gemaakt met scherper worden van Pavo voer en scheren. Wellicht is het toeval dat je het nu ook merkt of is je paard gewoon erg gevoelig voor kleine veranderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 15:51 



 
Profiel   

Odysseus schreef
ellepel schreef
misschien eerst de dosering verlagen ?
je bent net gestart.
kan net zijn dat het dan wel wil. ik gaf mijn ruin vroeger ceterizine, bij een hoge dosering stond hij te slapen.
maar lager dan ging het bij hem goed.


Cyproheptadine is ook een anti-histaminicum, net zoals ceterizine. Je verwacht dus vooral slaperigheid/sederend effect en dat is ook wat ik het meest hoor van andere paardeneigenaren die het gebruiken en wat genoemd wordt op EquiMed bij de bijwerkingen.

Ik zou dus niet verwachten dat ze er scherper van worden. Ik zie dat je eerder ook al topics hebt gemaakt met scherper worden van Pavo voer en scheren. Wellicht is het toeval dat je het nu ook merkt of is je paard gewoon erg gevoelig voor kleine veranderingen.



Ik ken mijn paard enorm goed. Maar dit is bijzonder gedrag.
De dierenarts was het ook met me eens. Vandaar dat we overgaan op een andere behandeling.
Ik heb het niet nodig omdat ze headshaker is. Maar omdat ze wegens allergie te overprikkelt is en slijm produceert.

Een paard wat normaal bomproof is en nu compleet door het lint gaat van een balk op de grond. Dat is oprecht bijzonder.
Het is niet simpel weg schieten. Ze bevriest compleet en staat trillend naar de grond te kijken en briezen.
Zelfs zonder balk. De instructrice beschreef het alsof het lijkt dat ze dingen ziet die er niet zijn.

In overleg zijn we dus gewoon gestopt. Ik had voor 7 dagen gekregen en moest met 3-4 dagen verbetering zien. Dat was er sowieso niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 16:04 



 
Profiel   

Hmm maar dit heb je toch inderdaad ook gehad met pavo voer en scheren? Ik herinner me de topics ook.

Ik ben benieuwd waar je dan nu op over gegaan bent ik heb altijd meegekregen dat je minimaal 5 dagen nodig bent voor je verandering ziet? Want andere behandelingen met cortico's bijvoorbeeld hadden ook geen effect?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 16:07 



 
Profiel   

Spenk schreef
Hmm maar dit heb je toch inderdaad ook gehad met pavo voer en scheren? Ik herinner me de topics ook.

Ik ben benieuwd waar je dan nu op over gegaan bent ik heb altijd meegekregen dat je minimaal 5 dagen nodig bent voor je verandering ziet? Want andere behandelingen met cortico's bijvoorbeeld hadden ook geen effect?


Scheren staat compleet los van haar gedrag.

Ik vind een beetje dat ik me niet perse moet verantwoorden in dingen.
Het is allemaal in overleg en op advies van een dierenarts. Die schrijft voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 18:19 



 
Profiel   

Huh jij komt toch vragen naar ervaringen? Er zitten hier best wat mensen met ervaring met de medicatie en ook met pollenallergie :) en zo te lezen heeft niemand de ervaring dat ze ineens debiel worden eerder sloom.

Als je het zelf beter weet helemaal goed maar dan moet je ook niet vragen naar ervaringen en het lekker in overleg met je arts doen.

Ik hoop voor je dat jij wel iets vindt tegen de pollenallergie dat is veel paarden helaas niet gegund! Dus hou daar ook rekening mee. Voor pollenallergie is er niet zoiets als een quick fix. Veel paarden (en mensen ) vinden geen genezing ervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 18:25 



 
Profiel   

Saaams schreef
Ik ken mijn paard enorm goed. Maar dit is bijzonder gedrag.
De dierenarts was het ook met me eens. Vandaar dat we overgaan op een andere behandeling.
Ik heb het niet nodig omdat ze headshaker is. Maar omdat ze wegens allergie te overprikkelt is en slijm produceert.

Een paard wat normaal bomproof is en nu compleet door het lint gaat van een balk op de grond. Dat is oprecht bijzonder.
Het is niet simpel weg schieten. Ze bevriest compleet en staat trillend naar de grond te kijken en briezen.
Zelfs zonder balk. De instructrice beschreef het alsof het lijkt dat ze dingen ziet die er niet zijn.

In overleg zijn we dus gewoon gestopt. Ik had voor 7 dagen gekregen en moest met 3-4 dagen verbetering zien. Dat was er sowieso niet.


De bijsluiter van cypro staat online vanuit Utrecht.
“Cyproheptadine kan in enige mate sufheid en slaperigheid veroorzaken. Indien bij gegeven dosering het paard te sloom of the slaperig wordt kan in overleg met dierenarts de dosis verlaagd worden” en “het effect is pas na 5 dagen waarneembaar.”

https://www.uu.nl/sites/default/files/d ... _v-006.pdf

Het lijkt dus niet heel voor de hand liggend en het lijkt me ook zonde als je vroegtijdig stopt en wellicht een goed werkzaam middel hierdoor misloopt. Maar hopelijk vind je samen met je dierenarts een ander goed middel. (Flixotide vernevelen wordt bij pollenschudders ook nog wel eens voorgeschreven, wellicht heb je daar wat aan). Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 18:42 



 
Profiel   

jawel,maar er staat als het goed is ook bij dat het een verhoogde hartslag kan geven en dat kan wel degelijk onrust bij een paard veroorzaken denk ik zo.
zeker als het om een paard gaat wat al overdreven op bepaalde zaken reageert.

ik zou daar dan juist wat meer onderzoek naar willen denk ik?
want wat maakt het dat dit paard zo snel reageerd op verandering,was dat altijd al zo,is dat pas sinds het shaken…ik zou dit ook een hele goede vinden voor een craniosacraal behandeling :j

oh staat trouwens op een andere site dat het bij katten:

Drowsiness is probably the most common side effect though some cats will have a paradoxic reaction and become excited.
bron
https://veterinarypartner.vin.com/defau ... d=4952256..

het kan dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 20:52 



 
Profiel   

Een paard is geen kat en het paard van Saams geen shaker ellepel ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 20:56 



 
Profiel   

ok,daar ging ik vanuit omdat dit het headshaker topic is :')
haha nou ja maakt niet uit

omdat het niet in de bijsluiter staat betekend dan toch niet dat het niet kan.
wel apart trouwens…in die van mensen staat het wel beschreven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-23 20:59 



 
Profiel   

19 april 1ste PENS behandeling, helaas geen verandering qua headshaking. 25 april 2de PENS behandeling, aantal keer aan de longe gehad met touwhalster en normaal halster maar helaas geen verbetering, zelfs in stap heeft ze teveel last om ‘te werken’. Ga vrijdag overdag weer even kijken hoe het zit met schudden, Gebaseerd op haar gedrag en beeld dat ze geeft hebben stal eigenaresse en ik eigenlijk beiden het gevoel dat dit niet gaat aanslaan. Maandag 15 mei staat de 3e PENS behandeling gepland, die gaan we natuurlijk nog doen. Maar zelf sta ik dan wel op een kantelpunt. Wat zijn jullie ervaringen? Voor mijn gevoel moet ik eigenlijk na de 3e behandeling wel weer wat met haar kunnen? De 4e behandeling zit namelijk weer 2 tot 3 maanden tussen en ik moet ook even voor mezelf gaan beslissen wat reëel is. Het is namelijk niet mijn paard, en zit inmiddels wel aan het einde van mijn latijn qua extra zorgen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 10:53 



 
Profiel   

Uit onderzoek blijkt dat minimaal drie echt noodzakelijk is om wat te zeggen omdat er blijkbaar een groep paarden pas vanaf de derde behandeling effect laat zien.

In dit topic zit ook iemand met een Fries waarbij de vierde behandeling pas aansloeg.
Volgens mij is het wel belangrijk om dicht op elkaar te blijven behandelen. Dus niet weken laten verstrijken voor de derde of vierde behandeling.
Als ik je tekst verkeerd begrepen hebt en je bedoelt dat als de pens aanslaat hoe snel je dan weer wat kunt doen, is het antwoord binnen 1 dag. Dat werd in de studie van Roberts werd aangehouden.
Mijn paard verslechtert altijd 24-48 uur. Dat geef ik haar vrij en daarna pak ik de training gewoon op.


Hou rekening met dat de harde waarheid wel is dat bij 30-50% PENS geen soelaas biedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 11:09 



 
Profiel   

Ik vond nog even dit overzicht van jouw traject:

1e : 4 dagen effect
2e : 11 dagen effect
3e : 14 weken effect
4e : 17 weken effect

Ik heb dus nog 0 dagen effect gemerkt. Met effect bedoel je denk ik dat het schudden weg was of veel minder? Had de eerste keer wel het gevoel dat ze er moe van was, en meer ontspannen maar dat was het. Bij de 2e was dat al niet meer zo.

Moet zeggen dat het beeld van Kasty (de Bokker van de Fries die je noemt) ook wel veel erger is, Kristall staat gelukkig wel gewoon rustig op stal en kan buiten staan grazen. Lijkt nu vooral nog beweging en buitenlicht dat triggert. Maar ook die van Kasty had al wel effect gemerkt:

Overzicht van Kasty gekopieerd:
1ste boven 20-02-20 24 uur goed naar buiten geweest mis
2de boven 24-02-20 week goed geen terugval, niet buiten geweest
3de boven 02-03-20 11 dagen goed werdt minder, niet buiten geweest
4de beneden 13-03-20 nu 32 weken zo goed als schud vrij, langzaam aan naar buiten, eerst binnenbak via buiten.. Opbouwen naar buiten, binnen 2 weken volledig buiten met kudden

Kasty schreef
Hier even een positieve update! Na 4 pens behandelingen en de stap genomen om haar "gewoon" naar buiten te smijten in de groep gaat het super goed! Bijna geen schudden en een vrolijk paard!
Sterker nog ik ben er na een half jaar weer even opgestapt.. Zonder zadel, hup erop en wegrijden.. En toen kwamen de tranen.

We hebben vorige week nog wel een cranio sacraal behandeling gedaan. Waarom het nu zo goed gaat geen idee.. Grotendeels toch pens en een zetje van de cranio? Ik weet het niet maar iets wat we hebben gedaan werkt.. Hoera!


Dusja, verschil met Kristall en jullie paarden is dus wel al reactie zien. Plus dat ik verderop las dat het ook nog wat aan andere dingen lag bij Kasty, normaal trens hoofdstel minder verdragen dan een anatomisch hoofdstel. Schudden ook wat te koppelen aan stress, ze wilde paar dagen boscrossen en moest ze toch terug naar huis omdat paard stond te staren en shaken.

Om het zo goed mogelijk te testen moet ik dus dinsdag de 16e proberen te rijden/longeren als ze maandag de 15e de 3e behandeling heeft gehad? Vind het overigens wel tegenstrijdig dat Kasty en ik bij dezelfde kliniek zijn en die van Kasty inderdaad sneller op elkaar zijn dat de dierenarts ons adviseerde? Want op advies van dierenarts zit er nu bijna 3 weken tussen de 2e en 3e. Het advies van 2-3 maanden tussen de 3e en de 4e is dan helemaal gek? Dus wanneer zou jij de 4e dan doen als de 3e 15 mei is en geen resultaat geeft? Zeg maar weer 1 week later en als ik de dag na de 4e nog steeds niks kan is het definitief dat het niet aanslaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 12:38 



 
Profiel   

Is de dierenarts op de hoogte van dat je geen enkel effect ziet? Wellicht dat die bedoeld heeft dat dit ongeveer het schema is die ze vaak hanteren maar als je belt dat je bij wijze van morgen kan komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 13:45 



 
Profiel   

Bij die van mij sloeg het vanaf de eerste behandeling aan. Wel een laat effect. Utrecht zei dat het binnen een dag moest aanslaan. Dat was pas op dag 5 uiteindelijk. Bij die van mij was het ook makkelijk te zien omdat die tegen de tijd dat ik bij Utrecht aangekomen was ze continu schudde, ook op rust buiten.
Ik zou die van jou zeker aan het werk houden (longe of ohz)zodat je goed kan monitoren of het wat doet. Als ze klachten heeft kan je altijd weer afstappen/stoppen.

Belangrijk is wel dat die drie minimale behandelingen niet voor de lol verzonnen zijn. In het onderzoek van Veronica Roberts waren er blijkbaar genoeg paarden die pas effect lieten zien na de derde. Maar het blijft een zuur feit dat er ook een groep paarden is die helemaal niks doet op de PENS..

Ik weet dat Utrecht kort op elkaar blijft behandelen als het niet aanslaat omdat je pas een opbouweffect gaat krijgen zodra je effect ziet. (Dus echt een duidelijke vermindering van klachten). Het advies bij mij was toen om binnen maximaal twee weken terug te komen als het niet zou aanslaan, liever nog iets eerder. Je kan niet “te snel” behandelen, maar wel “te laat”. Om het optimale kans te geven zou ik een vierde zeker niet zo laat inplannen (tenzij die derde natuurlijk gaat aanslaan. Dan is het vooral z.s.m. terug zodra de klachten terugkomen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 14:17 



 
Profiel   

Ik heb sinds we begonnen zijn met PENS om de zoveel dagen haar even aan de longe gehad aan touwhalster of normaal halster. Ook video's van gemaakt voor de dierenarts maar het is geen enkele keer beter geweest. Zelfs stap aan de longe toont ze al zoveel ongemak dat ik de laatste keer niet eens meer ging aandraven. Dus aan het werk houden is echt geen optie.

Bv dinsdag 25 april 2e PENS, vrijdag 28 april gekeken, niet goed. Dinsdag 2 mei, wederom niet goed.

Dat van de minimaal 3 behandelingen weet ik, vandaar dat die ook al gewoon ingepland waren. Maar dan vind ik nu wel dat ik dus dinsdag 16 mei iig wat moet merken. Of maximaal een aantal dagen erna. En als ik de ervaringen hier lees plus dat onderzoek is dat denk ik heel reëel? Heb ook op Facebook in de internationale headshaking groep om ervaringen en resultaat gevraagd.

De dierenarts is trouwens helemaal op de hoogte. Toen ik belde om de eerste afspraak te maken heb ik gevraagd naar de behandel interval voor mijn planning toen gaven ze dus aan dat ze het altijd als volgt doen:
1e-2e binnen een week (bij Kristall was het 19/04 en 25/04)
2e-3e 2-3 weken (15/05)
3e-4e 2-3 maanden

Ik heb hem afgelopen vrijdag nog gesproken omdat ik daar was om te scannen voor dracht (helaas niet gepakt) en hij weet dat het nog steeds niet aanslaat, gaf aan dat het inderdaad niet kan werken en hij zei dus dat het misschien nog niet helemaal goed was na de 3e maar dat ik wel weer wat met haar moest kunnen werken. Ik zal dat van het sneller behandelen zeker even meenemen als ik er de 15e weer ben. Moet wel even goed bij mezelf nagaan of ik überhaupt een 4e wil, want als ik heel eerlijk ben geloof ik daar dus gezien ervaringen en wetenschap niet in omdat bij Kristall nog 0 effect heeft gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 15:08 



 
Profiel   

Hi, ik lees al een tijdje mee en PENS klinkt interessant.

Bij die van ons is het duidelijk seizoensgebonden, zodra mijn vriend last van hooikoorts krijgt begint het paard ook weer te schudden. Alles wat dan rond zijn hoofd komt wordt irritant, regen, vliegjes noem maar op. Van zon (gelukkig) geen last, in de wei of stal staat 'ie nooit te shaken (behalve als het regent, dan wel. Dan kan die soms ook boos op de regen zijn, maar als het hard waait is het niet erg).

Het is dan ook vooral onder het zadel, voor mijn gevoel ook een klein beetje aangeleerd gedrag(?). 2 weken terug deed hij het namelijk ook in de binnenbak, maar een dag later bij mijn moeder niet. Dat kan ook weer terugkomen op dat ik een paar jaar geleden hard van hem ben afgevallen en dat ik dan zelf soms wat onzeker word en hij daar heel gevoelig voor is. Bij mij schud 'ie dan ook meer. Als iets moeilijk is doet hij het ook vaker. Schuren na het rijden doet ie heel graag, ik dacht altijd voor het lekkere maar realiseer mij nu dat dit ook headshaking is.

3 weken geleden is iemand langsgeweest om hem te behandelen, ik weet niet precies wat zij is maar ze combineert dry needling/cranio sacrale therapie/ostheopathie en leest een soort van gedachten/meet pijn op z'n lichaam. Klinkt misschien heel zweverig maar ze noemde bepaalde dingen op die ze niet kon weten.
Gezien hij heel heftig op pollen reageert zijn we dat nu de allergie aan het behandelen en hij heeft ivm omstandigheden bij ons thuis ook niet lekker in zijn vel gezeten (hij is heel gevoelig en neemt heel makkelijk emoties over). Dus ik hoop heel erg dat dat werkt, maar moet eerlijk zeggen dat ik er een klein beetje een hard hoofd in heb omdat het dit jaar voor mijn gevoel heftiger is en eerder begon.

Bij welke 'heftigheid' zijn jullie voor de PENS behandeling gegaan, en aan welke kosten moet ik ongeveer denken? Zie hier schattingen van rond 2020, klopt dit nog ongeveer? Vooral als het bijv. uiteindelijk weer herhaald moet worden, van het positieve uitgaan dat het werkt, moet dan heel de riedel van onderzoeken opnieuw of is alleen de behandeling op zichzelf voldoende?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 15:21 



 
Profiel   

Ik weet ook niet in hoeverre het drachtig willen maken van invloed is?

Ik lees wel vaker dat men denkt hormonen van invloed zijn op het schudden en het bijvoorbeeld rond de hengstigheid erger is.

Nu zijn daar geloof ik nog geen onderzoeken of bewijzen van. Maar je bent gelijktijdig met pens begonnen met drachtig krijgen?

Wellicht dat dit elkaar ook nog tegenwerkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 15:22 



 
Profiel   

Ik merk geen verschil tijdens haar cyclus, dus het is niet erger tijdens de hengstigheid. Het is helaas constant erg. We zijn inderdaad tegelijk begonnen, maar onder begeleiding van de kliniek die ook het PENS traject doet. Dierenarts gaf aan dat het prima naast elkaar zou moeten kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:35 



 
Profiel   

Ik had het in elk geval niet gedaan :) maar daar is het nu al te laat voor natuurlijk. Zeker wanneer je bij niet aanslaan toch bepaalde medicatie zou moeten gaan proberen wat lang niet altijd met dracht samen kan.

Ik zou denk ik het advies odysseus opvolgen en inderdaad zsm weer de 3e behandeling laten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-23 17:38 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ook ik ben gister eindelijk (ik had eerst nog een vakantie gepland) na maanden zoeken begonnen met PENS therapie. De volgende afspraken staan alweer gepland waar we er dus 1 van uitkiezen afhankelijk van wanneer ze weer gaat schudden.
Urosa jij bent ook bij Aa en Hunze geweest zie ik?
Ik vond het nog wel een dingetje, bij het inbrengen van 1 van de naalden bij de zenuw schrok Zoë zo erg van de prik dat ze haar hoofd echt enorm hard stootte tegen de ijzeren balk boven haar. Daar heb ik nog steeds best een rotgevoel over:(
In het begin van de behandeling liet ze echt wel merken het onaangenaam te vinden maar naar verloop van tijd gaf ze zich over.
De komende dagen maar eens beginnen met longeren en kijken hoe ze zich gedraagt. Spannend....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 08:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 67 van de 72 [ 1779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 72  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen