[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:11

Zo wat goed focussed!

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:55

WoW focussed! Top!

Ik ben al heel erg lang een stille meelezer hier. Heb zelf ook een shaker. Mede door haar schud probleem ben ik uiteindelijk terecht gekomen op opleidingen als natuurgeneeskundig therapeut. Ik heb haar schudden in vergelijking met vorig jaar tot ongeveer de helft kunnen verminderen. Doel voor volgende zomer is schud vrij. Hoop heel erg dat me dat zal lukken al wordt dat een fikse uitdaging ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:04

Oh, sterk Focussed!
Ik heb het nooit geprobeerd maar velen vast wel. Erg ook dat ze zeggen de toestand gewoon te handhaven, wat een onzin. Daar geef je toch geen supplement voor. Hopelijk bereik je er iets mee.


Om even terug te komen op het darmgedeelte.. hier gelukkig geen problemen met de mest, zo merk je er eigenlijk niks aan en zou je gewoon denken dat hij veel te vet is (mensen kijken toch vaak naar de buik) maar als je hem beter kent en zijn verschillend gedrag meemaakt merk je wel dat iets hem stoort. En als je dan met het blote oor ( :+ ) darmen hoort rommelen... en er komt bij het rollen ineens heel wat gas vrij, dan begin je toch patronen en verbanden te zien.

Maar het shaken zal voornamelijk toch hooikoorts zijn gok ik, maar misschien toch ook wat getriggerd/verergerd door het feit dat hij last heeft met zichzelf.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:34

Ik zal jullie op de hoogte houden! Ik mag mijn klacht mondeling toelichten, dus dat zal ik zeker doen. :j

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:28

Ik heb vandaag mijn rekening betaald voor het bloed onderzoek qua allergieën. Totaal zat het rond de €230 ongeveer ( stond ook nog medicatie op maar dit was het ongeveer). Dat was dan incl de dierenarts kosten zelf zoals voorrijkosten en bloedafname.

Rozenstruik

Berichten: 89
Geregistreerd: 14-07-19

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:56

@Focussed, wat ontzettend goed! Kun je nog hulp gebruiken in bv mede ondertekenen of zo? Dat je kunt laten zien dat je namens meerdere paarden eigenaren spreekt? Want dan doe ik mee :D

Hier gaat het nu sinds een week echt goed. Geen geschud meer en ik zie nu echt weer mijn eigen paard terug. Hij heeft weer voldoende praatjes := flink eigenwijs, lekker uitproberen en de grenzen opzoeken. Dat heeft hij eigenlijk de laatste maanden vrijwel niet gedaan. Hij stond er maar een beetje te staan.

Vandaag krijgt hij zijn laatste pilletje cyproheptadine dus ik ben heel benieuwd wat hij de komende dagen gaat doen. Komt alles weer terug of is het toch het weer?? Ik vind het heel erg spannend.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:37

Hier ook een gevalletje van headshaking (vermoed ik).
Wij hebben 1,5 jaar geleden een merrie van 7 jaar aangekocht in de winter.
Zij was heel koel, af en toe eens een bokje aangezien ze zeer groen was maar zeker geen hysterisch gedoe.
Echter naar de zomer toe werd ze heel lastig, steigeren aan de hand, bruut duwen met haar hoofd tegen ons.
Op weg naar de wei was ze steeds zo braaf als een lammetje maar op terug weg letterlijk onhandelbaar.
Opeens werd ze een klein monstertje, ik dacht eerst aan hormonen en hengstigheid. Wij hebben haar laten insemineren aangezien ik er een klein jaartje ging uit zijn door operaties.
De winter die daarop volgde heeft ze heel goed doorgekomen en ze draagde heel goed, geen enkel probleem.
Ze heeft heel vlot haar veulentje gekregen, echter in de zomermaanden begon er iets vreemd.
Ze bleef flink in de hand in tegenstelling tot vorig jaar, echter proestte ze onophoudelijk op de wei en in de stal weken/maanden aan een stuk.
Dierenarts erbij gehaald, hij dacht aan probleem met luchtwegen eerst, echter kon hij klinisch niks verkeerd vinden. Toch behandeld met bepaalde antibiotica en iets versterkend voor de lever, want die waarden waren wat minder goed.
Het werd er niet beter van na de behandeling, uiteindelijk de dierenarts terug laten komen en zij heeft haar luchtweg onderzocht met een camera, er was niks te vinden.
Dat was de eerste keer dat hij headshaking heeft vernoemt. Ik zocht er die dag nog wat over op en alles klopt eigenlijk... Ze is de maanden daarna nog veel afgevallen maar haar van de wei houden was geen optie aangezien ze met een veulen stond en die toch beweging nodig had. Achteraf kan je altijd dingen beter doen, maar eer onze euro echt viel wat er aan de hand was en van wat ze last had, zou ze al bijna van haar veulentje af gaan.
Sinds enkele weken staat ze in een donkere, koele stal en haar symptomen zijn volledig verdwenen.
Ik haalde haar eergisteren even buiten, er was een straaltje zon en ze brieste plots weer 10 x in 1 minuut.

Ik ben heel blij dat de winter eraan komt, maar zou me graag voorbereiden naar volgende lente/zomer.
Vandaar had ik dit topic ook graag gevolgd!

Een vraagje, iemand die ervaring heeft of headshaking genetisch bepaald is?

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:44

Dat zou ik ook wel willen weten ja...

NRJ

Berichten: 1525
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 15:24

Persoonlijk vermoed ik dat er een erfelijksfactor meespeelt. Een halfzusje van mijn paard heeft het ook (waar ik het in ieder geval zeker van weet) en haar vader word in de zomer met neusnetje gereden (in hoeverre hij hier verder last van heeft, geen idee).
Dus ik zou het zeker niet uitsluiten.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 16:50

Ik weet dat mijn merrie een veulen heeft gehad. Deze is inmiddels een jaar of 9 en dat is geen shaker zover ik weet. Mijn merrie begon er pas mee aan het einde van de eerste zomer dat ze bij mij was. Daarvoor deed ze het niet. Bij de vorige eigenaar heeft ze het ook nooit gedaan. Ik heb nog steeds contact met deze mensen dus ik weet dat deze info betrouwbaar is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-19 17:58

ligt er aan wat de oorzaak van het schudden is?
veel paarden hebben toch wel een medische oorzaak voor het schudden.
en dat kan van alles zijn.

ik zou de merrie in elk geval wel verder medisch laten onderzoeken.
als ze proest bij zon hoeft dat geen luchtwegprobleem te zijn, maar kan het ook van de ogen komen.
kijk toch es wat een vliegenkap doet, of een zonnebril of iets in die richting.
weet je ook een oorzaak van het afvallen?

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:42

Zonnekap heb ik al geprobeerd afgelopen zomer, echter denk ik dat het toen al te erg was om nog iets uit te maken. Weet niet of dat kan..
Ik heb me wel voorgenomen deze nu wel op te zetten als de zon schijnt en ze de wei op gaat.

Haar veulen heeft haar ook een beetje leeg gezogen denken we, ze is er nu namelijk een week af en ze is al aanzienlijk bij gekomen. Maar gezien de snelheid van het afvallen toen, denk ik dat ze ook last had van dat continue proesten. Ze stond namelijk op een volle wei en kreeg nog merriebrok en hooi bij.

Ik hoorde onlangs van de vorige eigenaren (zij hebben nog contact met haar fokkers) dat haar moeder zeer slecht tegen warmte en insecten kan, maar ja zo zijn er veel natuurlijk.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:09

Focussed hoe is het gegaan bij de zitting, of is die nog niet geweest?

Ik heb net een afspraak gemaakt bij een kliniek in Friesland voor longfunctie test komende dinsdag. Erg benieuwd naar de uitslag. De prednisolon helpt niet dus daar stop ik nu na drie week mee.
Uiteraard weer vergeten wat het gaat kosten dus zal mij benieuwen :+ :') maar we moeten toch ergens beginnen.

Ik kwam op internet net iets tegen over halotherapie / equizouttherapie, iemand daar al ervaring mee?
Bijvoorbeeld www.equizouttherapie.nl

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:20

Wij zitten nu te wachten op de zitting! Spannend. NAF is zelf grote afwezige :+

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:38

Oh hahaha.
Nou spannend, succes!

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:32

Nou het was in ieder geval een leuke ervaring :D

Een korte samenvatting: het komt erop neer dat de naam SHAKE RELIEF een medische claim is. Dit is niet toegestaan op supplementen. NAF heeft geen enkel gegrond bewijs dat Shake Relief werkt (en er is bewijs van de Universiteit uit Liverpool dat het slechts een placebo is). Dit tezamen betekent dat de naam SHAKE RELIEF niet wettelijk is toegestaan. In combinatie met de foto van een paardenhoofd is dit zeer suggestief en misleidend.

De officiële uitspraak van het RCC gaat nog volgen. Maar het ziet er goed uit. :D

De RCC gaat misschien zelfs doorverwijzen naar de NVWA. Deze kan zelfs boetes uitdelen. Als ik NAF was zou ik het hele product heel snel uit de schappen halen of de naam veranderen in iets wat er beter bij past (NAF Shaket je geld uit je zakken... ofzo).

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:49

In het verleden heb ik mij ook hier gemeld! :D Vind het nog steeds interessant, omdat het een 'trekje' van mijn paard is. Zodra ze spanning op gaat bouwen dan begint ze weer, maar gelukkig steeds in mindere mate! Zaterdag liep ze zo:

https://www.instagram.com/p/B3Pg1W7F0zB/

Het is nog steeds wel te zien dat ze wat haar lichaam vasthoudt en onrustig is, en we zijn er nog lang niet, maar ze wordt constanter en daardoor merk ik ook wel dat ik door begeleiding in het rijden haar ook zelf een heel stuk kan helpen door haar vooral erg recht te rijden en proberen de ontspannen terug te krijgen. Omdat ik zelf totaal geen topruiter ben, ben ik wel blij dat we samen al een heel groot gedeelte van de onrust in de aanleuning hebben kunnen oplossen! Mijn zit wordt steeds beter maar mijn iets onrustige handen werk ik nog steeds keihard aan.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:21

Vanmorgen met Wisse naar de kliniek in Garijp geweest. Wisse was mega braaf, zowel onderweg als op de kliniek. voor niks klaarwakker vanaf vijf uur vannacht door doemscenario's :')
Daar eerst uitvoerig geschiedenis en klachten besproken. Toen goed de longen beluisterd, ook met neusgaten dicht want dan triggeren ze iets geloof ik waarmee je ook een diagnose kunt stellen.Vervolgens een tijd aan de longe, daarna weer longen / hart luisteren.Longen waren goed dus dat onderzoek waar ik voor kwam was niet nodig :') Toen via de neus met een camera naar binnen ( endoscopie). Met praam om want moet eerst zonder sedatie. Hij was gelukkig braaf! Daarop was een heel lichte asymmetrie te zien van de stembanden. Verder was alles schoon van binnen van neusholte tot longen. Daarna met sedatie en toen zag je duidelijk de linker stemband hangen. Cornage dus.... Stom en zonde want ik heb ditzelfde onderzoek in 2016 ook laten doen. Je kunt laten opereren maar dat moet in geval van Wisse dan onder volledige narcose want staand gaat je met hem denk ik niet lukken. Dat brengt natuurlijk risico's met zich mee en ook erna met kans op verslikken enz. Volgens deze dierenarts zit je met cornage in een vicieuze cirkel: je merkt als ruiter dat je paard het minder doet een past daarom de training aan, waardoor conditie minder wordt enz enz. Oftewel gewoon goed aan het werk zetten, ze hebben er op zich niet perse last van en juist door training kun je nog wel echt winst behalen. Oftewel uit de winterslaap van de afgelopen drie jaar en weer lekker aan het werk en over een tijdje maar even evalueren hoe het gaat en hoe dan verder :)


Afbeelding


Afbeelding

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 16:01

paard van stalgenootje van me heeft ook lichte cornage, die hoor je dan wel als ze bijvoorbeeld langsdraaft pf galoppeerd.
klinkt wel apart!

maar ik lees niks over het schudden?
daar is geen idee over?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:02

Echt schudden deed hij ook niet he, hij brieste heel veel en leek in de zomer wat meer last te hebben, althans vorig jaar. Dit jaar deed hij het ook in de zomer wel goed en brieste veel minder. Misschien een combinatie van wat verschillende dingen? Wisse hoor je wel, maar ik vind het klinken als ademen en niet als fluiten wat je altijd leest.
Mijn fysio vorige week zei ook al dat het misschien toch cornage was.


Oh ja, deze dierenarts veegde gelijk het allergie bloedonderzoek van tafel, dat was compleet onbetrouwbaar zei hij :')
Hij zei ook dat paarden met pollenallergie altijd een duidelijke buikademhaling hebben en dat de trigimenus uitverdoven geen zin heeft bij paarden met pollenallergie maar alleen bij de echte shakers.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 17:56

ohw haha, nou kan je nagaan.heb helemaal niet goed op gelet.
dacht dat jij een headshaker had..
maakt ook niet uit.fijn dat je weer aan de slag kunt!

nou ja, dat van die buikademhaling klopt.
doet appie ook meer.
die schud trouwens momenteel ook wat meer,maar er vliegen hier ontzettend veel kleine mestkevertjes rond en ze zijn. rondom de weides mais aan het oogsten :j

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:00

Wat fijn dat erueen duidelijke diagnose is, opisop. Lekker weer met Wisse aan de gang. Heel benieuwd hoe dat zich ontwikkeld als hij weer in conditie komt.

Had je hem al eens osteopatisch \ cranio sacraal laten helpen? Misschien dat je hem daar ook mee kan helpen op de stembanden. Ik ben teen therapeut, maar je kan altijd eens overleggen. Ze werken ook in op het tongbeen. Wie weet

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:17

Vorig jaar is de chranio inderdaad geweest, die vond hem met name strak rond het middenrif. Tongbeen heb ik niet naar gevraagd destijds en haar niet over gehoord.

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:54

Hallo allemaal, ik heb een tijdje niet meer gereageerd hier. Pony schudt nog steeds na de tweede pens behandeling. Aanstaande dinsdag krijgt hij een cranio sacraal behandeling en ik hoop dat het gaat werken... anders weet ik het ook niet meer.

Focussed, wat goed zeg die aanklacht tegen naf! Ik ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 11:09

Hé f*ck. Geen netjes woord. Maar wat balen en waardeloos dat jouw paard in die 40% groep valt die niet op PENS reageert.

Heb je al medicatie geprobeerd? Wat adviseert de kliniek?

Is je paard seizoensgebonden schudder? Hoe erg doet hij het op dit moment?