[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:46

Iemand die ik blij kan maken met 14 tabletten?
Graag wel iemand die al kan aantonen ze te gebruiken.

Ik heb er niks aan en anders gaan ze weg. (Tegen verzendkosten)

Afbeelding

Afbeelding

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 18:13

Ik meld mij hier ook!
Paard is op de wei gaan headshaken. Ik dacht dat het eerst met de vliegen en warmte temaken had. Maar hij doet het nu nog steeds helaas. Ook als ik hem van de wei afhaal staat hij te ja knikken aan het touwtje en al geef ik teveel druk op t touw komt hij omhoog(stijgeren). Morgen komt er een therapeut langs die hem gaat uitmeten, en cranio sacraal en evt lymfe drainage kan toepassen. Ben heel erg benieuwd. Paard heeft ook luchtweg klachten, spannings klachten, en schuurt veel aan staart en achterbenen.

Met rijden heb ik er geen last van overigens maar het is wel een paard die snel spanning heeft, kijkerig is en zich snel vast zet

lotje01
Berichten: 192
Geregistreerd: 25-07-09
Woonplaats: Zuid west Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 11:19

Ik wil ook even mijn ervaring met jullie delen. Ik heb een 10 jarige IJslander merrie. Vorig jaar september begon ze ineens met haar hoofd korte draaiende bewegingen te maken. Ook ging haar linker oor plat naar achter. Dit gebeurde tijdens het rijden. Kort daarvoor was ze behandeld door een masseur en ik dacht dat het een reactie op de behandeling was. Dit heeft ze hooguit drie keer daarna nog kort gedaan tijdens het rijden. Daarna was het over.

Dit jaar begon ze in mei met haar hoofd te schudden. Het zijn korte stoterige bewegingen, waardoor je flink uit balans raakt. Ook het linkeroor deed weer mee. Wel merk ik dat ze met haar hoofd haar benen wil aanraken en is ze aardig aan het proesten. Ze doet het alleen tijdens het rijden in het bos. Vooral in draf of tolt. Als ik in de bak rij, dan doet ze het niet. Maar ik rij hoofdzakelijk in het bos. In de wei of paddock doet ze het niet.

Ik heb een netje aangeschaft maar dit helpt niet. Met bit, bitloos, normale teugeldruk, weinig teugeldruk, maakt geen verschil. Ze is een paar keer door een osteopaat behandeld dit jaar. Wel ben ik in mei van dit jaar gestopt met het geven van magnesium. En het viel me op dat haar linkeroog traant.

Persoonlijk denk ik aan een pollenallergie. Maar vind het dan wel vreemd dat ze dit vorig jaar niet of nauwelijks liet zien. En ook haar vorige eigenaar herkent dit niet. Mijn stalgenoten, waar ik ook regelmatig mee rij, denken dat ze vooral last van vliegen, muggen bij het hoofd heeft.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:28

Ik zit hier met mijn handen in het haar. Sinds dit voorjaar staat mijn paard te headshaken op de wei. Dit is alleen op de wei. Door de warmte en de vliegen van toen kon ik mij er ergens nog in vinden. Maar toen de koudere periode daar was en minder vliegen stond hij helaas nog steeds te headshaken. 31 juli is hij behandeld met cranio sacraal en uitgemeten. Dit heeft 1 week effect gehad. Maar helaas trof ik hem gister weer headshakend aan. Als hij eet dan eet hij maar zodra hij met zijn hoofd omhoog staat zie je hem shaken. Ook met van de wei afhalen shaked hij. De 18e komt ze terug voor een nieuwe behandeling maar dat zal meer gericht zijn op lymfe drainage. Ik heb er met rijden eigenlijk nooit last van, en met grondwerk/longeren ook niet. Heeeeeel soms heeft hij het met rijden. Wat kan ik nog doen?

nnicolex

Berichten: 1234
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:37

michelle933 schreef:
Ik zit hier met mijn handen in het haar. Sinds dit voorjaar staat mijn paard te headshaken op de wei. Dit is alleen op de wei. Door de warmte en de vliegen van toen kon ik mij er ergens nog in vinden. Maar toen de koudere periode daar was en minder vliegen stond hij helaas nog steeds te headshaken. 31 juli is hij behandeld met cranio sacraal en uitgemeten. Dit heeft 1 week effect gehad. Maar helaas trof ik hem gister weer headshakend aan. Als hij eet dan eet hij maar zodra hij met zijn hoofd omhoog staat zie je hem shaken. Ook met van de wei afhalen shaked hij. De 18e komt ze terug voor een nieuwe behandeling maar dat zal meer gericht zijn op lymfe drainage. Ik heb er met rijden eigenlijk nooit last van, en met grondwerk/longeren ook niet. Heeeeeel soms heeft hij het met rijden. Wat kan ik nog doen?


Heb je een vliegenkap met goed uv filter op? Die van mij heeft echt last van de zon/uv en zonder kap staat hij mega te schudden. Met kap is het minder (niet weg). Rijden moet ik bijv ook met een vliegenkap ook als er geen vliegen zijn..

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:42

nnicolex schreef:
michelle933 schreef:
Ik zit hier met mijn handen in het haar. Sinds dit voorjaar staat mijn paard te headshaken op de wei. Dit is alleen op de wei. Door de warmte en de vliegen van toen kon ik mij er ergens nog in vinden. Maar toen de koudere periode daar was en minder vliegen stond hij helaas nog steeds te headshaken. 31 juli is hij behandeld met cranio sacraal en uitgemeten. Dit heeft 1 week effect gehad. Maar helaas trof ik hem gister weer headshakend aan. Als hij eet dan eet hij maar zodra hij met zijn hoofd omhoog staat zie je hem shaken. Ook met van de wei afhalen shaked hij. De 18e komt ze terug voor een nieuwe behandeling maar dat zal meer gericht zijn op lymfe drainage. Ik heb er met rijden eigenlijk nooit last van, en met grondwerk/longeren ook niet. Heeeeeel soms heeft hij het met rijden. Wat kan ik nog doen?


Heb je een vliegenkap met goed uv filter op? Die van mij heeft echt last van de zon/uv en zonder kap staat hij mega te schudden. Met kap is het minder (niet weg). Rijden moet ik bijv ook met een vliegenkap ook als er geen vliegen zijn..

Ja die heeft hij een om. Een vliegenkap met neusnetje

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 07:42

michelle933 schreef:
Ik zit hier met mijn handen in het haar. Sinds dit voorjaar staat mijn paard te headshaken op de wei. Dit is alleen op de wei. Door de warmte en de vliegen van toen kon ik mij er ergens nog in vinden. Maar toen de koudere periode daar was en minder vliegen stond hij helaas nog steeds te headshaken. 31 juli is hij behandeld met cranio sacraal en uitgemeten. Dit heeft 1 week effect gehad. Maar helaas trof ik hem gister weer headshakend aan. Als hij eet dan eet hij maar zodra hij met zijn hoofd omhoog staat zie je hem shaken. Ook met van de wei afhalen shaked hij. De 18e komt ze terug voor een nieuwe behandeling maar dat zal meer gericht zijn op lymfe drainage. Ik heb er met rijden eigenlijk nooit last van, en met grondwerk/longeren ook niet. Heeeeeel soms heeft hij het met rijden. Wat kan ik nog doen?

Je kunt beginnen met je paard medisch te laten onderzoeken in plaats van compleet onbewezen behandelingen.

Op laden naar Utrecht, Bodegraven of Orvelte. En daar fatsoenlijke diagnose laten doen.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 19:53

Heeft iemand van jullie ervaringen met EQmove/Nathan Wiggers?

Op de website staat dat hij PENS behandelingen aan huis geeft. Ben benieuwd of iemand bekend is met hem.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:30

Lauke schreef:
Heeft iemand van jullie ervaringen met EQmove/Nathan Wiggers?

Op de website staat dat hij PENS behandelingen aan huis geeft. Ben benieuwd of iemand bekend is met hem.

Wat houdt dat in?

lexa

Berichten: 742
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 23:10

Mijn paard heeft ook plotseling allemaal klachten , hij is nog maar 4 jaar oud en er is pas een voortand bij hem verwijderd sindsdien is hij niet echt te rijden meer.
Ik krijg een doorverwijzing om een scan te laten maken van het hoofd , heeft iemand hier ervaring mee?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 09:58

lexa schreef:
Mijn paard heeft ook plotseling allemaal klachten , hij is nog maar 4 jaar oud en er is pas een voortand bij hem verwijderd sindsdien is hij niet echt te rijden meer.
Ik krijg een doorverwijzing om een scan te laten maken van het hoofd , heeft iemand hier ervaring mee?

Soms kan er wel eens compressie op t hoofd ontstaan na een bahandeling van de tandarst door de kaakklem. Het ene paard is daar wat gevoeliger voor dan de ander. Ik zou eerst cranio sacraal proberen voordat je ct scan laat maken. Of je paard moet nog meer klachten hebben zoals ander gedrag, minder goed eten, koorts/ziek. Wellicht zou je nog even bitloos/ halster kunnen rijden om te kijken of hij/zij t dan nog steeds heeft

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:07

Gezien het tijdspad met het trekken van de tand zou ik allerlei narigheid daaromheen wel willen uitsluiten.
Een CT scan kan volgens mij goed evt ontstekingen in beeld brengen.
Eet het paard verder nog wel helemaal goed?

CT scan in Utrecht heb ik wel ervaring mee. Dat kan staand dus het paard hoeft niet onder volledige narcose en de kosten vielen me mee (dat was ik ook al kwijt aan 2 cranio sacraal behandelingen, tandarts + rontgenfoto van de kaak)... Paard moest wel de nacht van te voren blijven maar ik weet niet of dat altijd hoeft.
Er kwam uiteindelijk niks uit wat tot de klachten kon leiden, maar ik had dan ook geen mogelijke aanleiding.

lexa

Berichten: 742
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:19

Michelle 933 , dat heb ik ook wel eens gehoord over de tandarts klem, wat kan je daar verder aan doen?
Bitloos lijkt mij niet zo verantwoord om te proberen het is een jonge hengst.
Wat mij ook opvalt is dat hij ongelofelijke zweet na het rijden . We rijden hem nu niet meer want paard heeft zoveel last dat het niet verantwoord is.
Donderdag krijg ik een doorverwijzing naar Utrecht en hoop dat ik daar zsm terecht kan.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:06

lexa schreef:
Michelle 933 , dat heb ik ook wel eens gehoord over de tandarts klem, wat kan je daar verder aan doen?
Bitloos lijkt mij niet zo verantwoord om te proberen het is een jonge hengst.
Wat mij ook opvalt is dat hij ongelofelijke zweet na het rijden . We rijden hem nu niet meer want paard heeft zoveel last dat het niet verantwoord is.
Donderdag krijg ik een doorverwijzing naar Utrecht en hoop dat ik daar zsm terecht kan.

Cranio sacraal werkt op de één of andere manier vaak wel goed bij compressie op t hoofd/headshaking. Maar headshaking zou ook uiting van pijn kunnen zijn. Je zou zowiso zijn temperatuur kunnen opmeten. Ik weet niet exact wat al de klachten zijn

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:04

Cranio helpt zelden tot nooit.... het is ook totaal onbewezen.

Iemand hier in topic heeft cranioa therapeuten aangeboden wetenschappelijk onderzoek te doen naar headshaking samen. Toen trokken ze allemaal de keutel in :D

Dat zegt ook weer meer dan genoeg.

Headshaking is altijd een teken van pijn en ongemak.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:53

Spenk schreef:
Cranio helpt zelden tot nooit.... het is ook totaal onbewezen.

Iemand hier in topic heeft cranioa therapeuten aangeboden wetenschappelijk onderzoek te doen naar headshaking samen. Toen trokken ze allemaal de keutel in :D

Dat zegt ook weer meer dan genoeg.

Headshaking is altijd een teken van pijn en ongemak.

Knap dat jij ook voor andere kan praten! Heb toch echt wel zeer goede resultaten gezien met cranio sacraal.

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:32

Ken je het placebo bij proxy effect?

Als je voor mij wat studies kan laten zien waarbij headshakers genezen zijn door cranio dan hoor ik het heel graag!

Ik weet niet wat jouw ervaring is met met headshakers?

Maar er zijn al heel veel mensen gedesillusioneerd terug gekomen en heel veel geld lichter van cranio behandelingen voor headshakers waarbij de oplossing gewoon op de kliniek lag.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:33

Ik drop weer even een vraag hier.

Zijn er ervaringen met PENS waarbij het na 3/4 behandelingen pas echt goed effect had, maar wel nog kortdurend?

Dit is het verloop bij mijn merrie:
16-6: 1e behandeling (ze stond op de kliniek dus niet kunnen monitoren)
21-6: 2e behandeling. Eenmaal thuis waren de klachten iets minder maar nog veel aanwezig. Gezien ook pijnmediatie wisten we niet goed wat het resultaat was.
30-6: 3e behandeling. Nog steeds ook pijnmedicatie. Weinig verschil gemerkt.
14-8: 4e behandeling. Nu echt duidelijk verschil echt wel 90% minder klachten. Helaas duurde dit ongeveer 1,5 week en verslechterd het nu.

Bij mijn paard is het moeilijk te monitoren geweest omdat er rondom elke behandeling ook nog andere behandelingen mee speelde. Ook de 4e behandeling is kort na operatie geweest. Nu is het wel zo dat we van de operatie geen verbetering verwachten wat betreft de headshaking klachten en had ik eigenlijk juist de eerste twee weken verwacht dat het meer zou zijn (meer snot = meer briesen, maar was dus uiteindelijk functioneel briesen en niet het headshaking briesen wat ze toonde). Het is dus toch te verwachten dat de verbetering de PENS behandeling is geweest alleen werkt het dus snel weer uit nu lijkt het.

Ervaringen? :=

Odysseus

Berichten: 22475
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 10:59

Het is wel zo dat een kleine groep paarden pas op de derde of vierde aanslaat. Ik gok dat dan het opbouw effect ook pas begint. Hier ging het van 4 dagen effect naar 11 dagen naar 10 weken.
Ik zou dus zelf een vijfde behandeling zeker de kans geven want je zou zomaar ineens een uitschieter kunnen krijgen. Wat adviseert de kliniek?

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:57

Odysseus schreef:
Het is wel zo dat een kleine groep paarden pas op de derde of vierde aanslaat. Ik gok dat dan het opbouw effect ook pas begint. Hier ging het van 4 dagen effect naar 11 dagen naar 10 weken.
Ik zou dus zelf een vijfde behandeling zeker de kans geven want je zou zomaar ineens een uitschieter kunnen krijgen. Wat adviseert de kliniek?


Zij geven ook aan dat een 5e keer zeker nuttig kan zijn maar geven natuurlijk geen garanties. Fijn ook hier te lezen dat dat vaker voor komt. Ik ga het ook zeker nog een kans geven. Ik twijfel alleen nog over wanneer ik dit wil doen en waar. Telkens naar België is een flinke belasting (3/3,5u enkele reis) en Utrecht wilde de behandeling niet overnemen zonder weer een hele intake te doen. Inmiddels ben ik al zoveel geld verder dat ik dat niet zie zitten en het probleem is glashelder en super uitgewerkt door EquiTom dus ik zie daar de meerwaarde niet van in.

Odysseus

Berichten: 22475
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 18:44

Wat jammer dat Utrecht de behandeling niet wil overnemen, zeker indien het paard goed reageert op PENS. Misschien Schoonloo of Bodegraven nog een optie? Pittig om steeds zover te moeten!

lexa

Berichten: 742
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:12

Even een update over mijn paard , hij is inmiddels door de scan geweest en we hebben net de uitslag ontvangen van de veearts.

Ontstekingen aan de atlas en het gebied daar om heen.

Hoe op te lossen , laser therapie en metacam gevolgd door rust maar daar stond hij al op.

Ben bij dat ik de scan heb laten maken anders was ik er nooit achter gekomen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:01

Goed dat je dat nu weet en een plan van aanpak hebt inderdaad. Enig idee hoe en waarom het is ontstaan?

lexa

Berichten: 742
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:16

Malenka schreef:
Goed dat je dat nu weet en een plan van aanpak hebt inderdaad. Enig idee hoe en waarom het is ontstaan?


Het lijkt alsof het na de tandartsklem is ontstaan maar zeker weten doe ik het niet.

Louisellie
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:52

Hi allemaal,
Ik heb helaas ook een headshaker en ben al 5 jaar bezig hem zo comfortabel mogelijk te maken. We hebben alles al onderzocht en alle behandelingen gedaan, zowel regulier als niet regulier behalve een CT scan.
Mijn paard schud momenteel alleen op de wei maar dan ook zo heftig dat hij bijna niet meer veilig naar stal te brengen is. Hij slaat dan met zijn benen, wil heel hard tegen je aan schuren en heeft echt ongemak. Hij komt nu dus even ook niet meer op de wei. In juli ging het wel een aantal weken goed op het land dus eigenlijk geen peil op te trekken. Paddock en buitenbaan rijden is er niets aan de hand. Wat hij ook al jaren doet is hoesten met aandraven. De hoest lijkt dan ook helemaal uit zijn hoeven te komen (so to speak). Nu is mijn vraag aan jullie of je ervaring hebt met headshakers die geholpen zijn met vernevelen? en zo ja wat gebruik je en hoelang moet je dit doen? kunnen ze dan weer soms op de wei?