[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:05

Nee nog geen gevalideerde testen nee... Er zijn wel een hoop mensen die vertrouwen op de PSSM 2 testen maargoed niet gevalideerd dus niet betrouwbaar.

Volgensmij kan PSSM wel op elk moment tot uiting komen. Ik zou het wel de moeite waard vinden om het PSSM 2 dieet dan te gaan doen en kijken of die daarvan opknapt. De lyme zou wellicht de PSSM (erger) hebben kunne doen triggeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:08

Volgens mij krijgt hij al (grotendeels) zo'n dieet omdat hij door z'n allergieën al niet zomaar alles mag hebben, en ik door de jaren heen door trail en error erachter ben gekomen wat wel en niet gaat. Ga het eens even weer opzoeken wat het precies was, maar dacht iets van ruim eiwitten en aminozuren en extra vitamine E ofzo? In grote lijnen? Ga het wel weer eens bekijken, en eventueel ook overleggen met de DA :j


Edit; hier wordt overigens het 'kopschudden' vermeldt als mogelijk symptoom bij de neurologische variant, hoewel het natuurlijk ook kan dat het gewoon een shaker was door een andere oorzaak en deze ook Lyme had. Maar ik voeg het maar even toe voor de volledigheid. https://vdt.ugent.be/sites/default/files/art75604.pdf

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 14:31

heb je de hele bloeduitslag?
verhoogd albumine zie je wel bij lyme.

ja en van lyme dat kan inderdaad dat ze gaan schudden.
appie is er jaren geleden ook op gecheckt of hij lyme kon hebben,maar dat was niet zo.
bij hem was dat toen dacht ik door middel van kijken naar het haptoglobine gehalte?
maar dat was wel goed
was er bij jou eigenlijk ook gekeken naar leverbot dan?

wat vervelend allemaal zeg van die bovenlijn, en je was dacht ik al steeds zo aan het puzzelen met voer steeds?
vaak is zo’n schrale bovenlijn inderdaad tekort aan eiwit en kan ook een darmprobleem zijn wat dan ook weer schudden kan veroorzaken.

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:54

Ik heb inderdaad de hele bloeduitslag.
Totaal eiwit is licht verhoogd, albumine is normaal. En dan dus die gamma-globulinen, met dit dan als besluit:
Citaat:
Polyclonale hypergammaglobulinemie.
Dit elektroforesepatroon wordt gezien bij systemische infecties (viraal, bacterieel, schimmel, Rickettsia, parasitair),immuungemedieerde aandoeningen, neoplasie en ernstig leverlijden.


Haptoglobine op zich is niet over gesproken, dus dat verband kan ik niks over zeggen.
Leverbot ook niet, maar levertesten zijn allemaal normaal. Weet niet of zoiets dan wel nog kan?

Het voer leek nu in orde te zijn, heeft hij het een paar jaar heel goed op gedaan. Dus ik heb wel het idee dat het een oorzaak buiten het voer om op zich is, maar het puzzelen kan waarschijnlijk wel weer opnieuw beginnen ja :=
Darmproblemen is ook naar gekeken maar er is niks wat daarop wijst, zowel klinisch als mest als in het bloed niet. Pony is verder ook niks aan te merken, hij is niet ziek ofzo, heeft wat wisselende dagen qua humeur en waar hij wel/geen zin in heeft maar dat gooide ik altijd op z'n hooikoorts en het weer. Maar ik vind Lyme wel in het plaatje passen, dus ergens hoop ik op bevestiging en dat antibiotica dan aanslaat en dan komt het hopelijk wel weer in orde :)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 16:55

Schiet me nog wat te binnen. De pony van mijn schoonmoeder werd ook gewoon oud en dat ging heel snel de bespiering wegvallen. Je werkt er niet meer mee toch of wel?

Dat zou ook kunnen natuurlijk. Vroeg of laat gebeurt dat met een oud paard en dat kan ook ineens zijn. Dan zou ik eerder gaan denken aan flink seniorenvoer erin om hem op gewicht te houden.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 17:43

jawel dat is wel zo,maar soms zie je toch dat ze ondanks extra voer wel de bovenlijn invallen.
mijn merrie heeft dat ook,daar moet zoveel extra spul in en nog zie je daar teveel ruggegraat.
maar appie is nog mooi rond,terwijl die ook al 29 is.
ik geef trouwens daarvoor bodybuilder van Mijten bij.merk daarin echt verschil.


[***], dat is nog een hele rij met uitkomsten wat dus alsnog een hele puzzel is wat het nou kan zijn.
welke antibiotica krijgt hij nu en hoe lang moet je dat geven.
moet je dan je voer verder nog aanpassen of zo?

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:10

Gewoon oud is nog een optie inderdaad, als er niks anders te vinden is, en mijn gevoel zegt dat er wat moet zijn. Ook alle mensen die hem gezien hebben (chiropractor, dierenarts, hoefsmid, tandarts) zeggen dat het doorgaans niet zo plots gaat, zelfs als een pony niet meer werkt. Zeker niet als die wel altijd gewoon mooi rond geweest is (en zelfs dik op bepaalde momenten in zijn leven). Mijn 28-jarige met een scheef bekken ziet er beter uit dan deze := Ik weet wel dat niet elk paard hetzelfde is en hetzelfde oud wordt, maar het is echt wel te plots, hij staat al langer niet in het werk dan nu dit laatste half jaar..

Hij is overigens wel nog gewoon gevuld, of hoe moet ik het zeggen, hij is zeker niet mager en heeft nog meer dan genoeg buik, ribben zijn ook niet zichtbaar of dergelijke. Het is echt gewoon puur spier wat weg is, verder ziet hij er gewoon goed doorvoed uit.

Op dit moment krijgt hij nog niks omdat we nog aan het wachten zijn op die laatste test maar ik hoop ergens gewoon dat het dat is, en dan zullen we zien wat antibiotica doet. Waarschijnlijk zal hij dan ook wel extra ondersteuning nodig hebben qua voer, maar ik heb het idee dat ik er nu kan ingooien wat ik wil zolang we niet weten waar het vandaan komt. Als er nog wat actief is schiet het natuurlijk ook niet op. Mijten van bodybuilder probeer ik te vermijden, de hoeveelheid suiker/zetmeel die daarin zit geeft mij de kriebels, haha. Maar ik heb wel nog iets achter de hand wat vergelijkbaar is, en dan de helft aan suikers/zetmeel (alsnog veel, maar hopelijk kan hij dat handelen).

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 19:53

ja snap ik hoor,al vind ik 7% suiker nog te doen.
maar ik heb dat losgelaten,merk dat mijn oudjes het juist wel kunnen hebben.
die hebben meer last van het gras waar ze nu in staan :+
maar dat is een ander onderwerp en het gaat nu over de headshaking.

ben heel benieuwd hoe die laatste test gaat zijn.
fijn dat je hier een update geeft!

Anoniem

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:44

De 7% suiker is nog ok, maar de 17% zetmeel maakt het weer veel, 25% in totaal (want zetmeel wordt in het lichaam omgezet naar suiker) is toch wat veel van het goede. Maar dat is inderdaad een andere discussie, ik weet in ieder geval uit ervaring dat hij met voer boven de 20% suikers/zetmeel enorm gaat schuren dus dat vermijd ik liever :Y)

Zal af en toe nog wel wat plaatsen, ook of het nog effect heeft op dat laatste beetje shaken wat hij zo nu en dan nog doet, maar dat is al even wisselend als zijn humeur dus ik weet ook niet hoe het gaat lopen, haha.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 22:10

je weet het niet he, en ik kreeg nog info uit buitenlandse fora dat headshaken ook erger is als jet paard echt niet lekker in zijn vel zit.
nou ja dat klopt hier in elk geval wel enorm.
staan wat nieuwe paarden. en dat levert toch altijd wat meer stress op dus zie ik appie veel meer schudden.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 17:41

Ik hen een Facebook pagina gemaakt. Voor hoestende paarden en flexineb gebruikers. En hoewel het niet in de titel staat ook voor headshakers. Dit omdat ik het idee heb dat her met elkaar te maken heeft.


Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:15

Heeft hier nog iemand belang bij twee flesjes puur pollen?
Ik kwam ze achterin de kast tegen ivm verhuizing paard.
Ze zijn houdbaar tot februari.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:22

Zou de werking hard achteruit gaan na februari?

Ik wilde in januari er mee beginnen. En heb zelf een geopend flesje staan. Ook geen idee of dat mag eigenlijk.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:23

Ik heb eerlijk gezegd echt geen idee

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:27

Ik hoef er verder niks voor hoor trouwens, maar vind het zonde als het hier blijft staan terwijl een ander er nog wat aan kan hebben wellicht.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:39

Dat is heel netjes van je :j

Ene kant zeg ik, graag! (als iemand anders me niet voor is)
Andere kant werken ze dan voldoende?

Dit omdat ik afgelopen jaar halverwege het seizoen er mee ben begonnen.
Te laat dus.
Maar ze heeft wel een redelijk goede zomer gehad. Maar.... dit jaar was ook een natte zomer, lang niet zo heet ook niet.
Dus lag het aan de puur pollen, of aan het weer....

Stel ik begin er nu mee en het werkt niet denk ik puur pollen werkt niet.
Maar misschien helpt het wel als het niet over de datum zou zijn.

Begrijp je mijn wazige uitleg? :D

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:48

Begrijp ik zeker! Handig is denk ik voor iemand die er al mee werkt en dus evt verschil kan opmerken?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:50

Ja dat denk ik ook :j

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 23:07


Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:20

Hoe gaat het bij jullie met het schudden? Een van de ponies schudt sinds twee weken tijdens het rijden weer. Ik. Vraag mij af of het met een allergie te maken heeft. Mijn gevoel zegt dat het ergens anders door komt. Ik ben benieuwd of jullie iets merken aan jullie paarden?

nnicolex

Berichten: 1231
Geregistreerd: 12-11-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:16

Die van mij schud ook wel weer flink (in rust), tijdens het rijden valt het nog mee. (*klopt af*) ik denk dat het bij die van mij door het weer komt, harde wind/icm regen vind hij duidelijk niet fijn en dagen daarvoor veel zon en warmer..

attie405

Berichten: 43
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:20

Die van mij had 3 weken geleden tijdens het rijden weer een slechte dag. Was die dag ook mooi weer. In rust valt het mee, wel weer wat neuskriebels. Met rijden tot nu toe ook niet meer gedaan, was echt een dag.
Ik hou mijn hart vast voor van de zomer, aangezien het ook niet heeft gevroren..

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:25

Mijn paard begon begin januari weer na 15 maanden klachtenvrij te zijn geweest door de PENS. Vorige behandeling sloeg 38 weken aan en deze 65. Is eind januari weer behandeld en de klachten zijn gelukkig weer verdwenen.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:10

Wat super dat dat zo goed werkt.

Mijn paard is nog niet begonnen.
Afgelopen 2 jaar half maart. Maar door het zachte weer zou mij niet verbazen dat het dit jaar eerder komt.

Xritt
Berichten: 604
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:41

Bedankt voor het delen. Ik blijf twijfelen of het een allergie is. Ik heb ooit een artikel gelezen over dat paarden kunnen schudden door een ontsteking in de spier/gewricht die achter de oren zit. Onze pony heeft aan de linkerkant achter zijn oren een verdikking. Geen bult, maar het is net iets dikker dan de andere kant. Niet warm, wel een tikkeltje harder en gevoeliger. Zijn jullie hier bekend mee?

De andere pony schudt sinds vorig jaar helemaal niet meer. Die heeft een flinke kuur gehad met vitamine en mineralen en ondersteuning voor de darmen. Hij gaat nu als een speer en knapt zo goed op.