[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:18

Ik denk dat je die dingen even los van elkaar moet zien. Veel paarden hebben astma. Hoesten met aandraven is NIET normaal en als dat al jaren is al helemaal niet.....

Dus de luchtwegen laten onderzoeken met een scopie is stap éen.

Headshaken heb je de zenuw al laten verdoven en PENS geprobeerd?

Ik zou dan in jouw geval naar Utrecht, Bodegraven of Orvelte (was voorheen Schoonloo) gaan en beide problemen aanpakken.

Mijn paard heeft pollenallergie/zomerastma maar die doet dus alleen in juni juli augustus proesten schudden en hoesten als ik niet dit aanpak met medicatie vernevelen.

Maar 9 van de 10x zijn het 2 problemen. Er zijn genoeg paarden met headshaking én astma.

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:01

Louisellie schreef:
Hi allemaal,
Ik heb helaas ook een headshaker en ben al 5 jaar bezig hem zo comfortabel mogelijk te maken. We hebben alles al onderzocht en alle behandelingen gedaan, zowel regulier als niet regulier behalve een CT scan.
Mijn paard schud momenteel alleen op de wei maar dan ook zo heftig dat hij bijna niet meer veilig naar stal te brengen is. Hij slaat dan met zijn benen, wil heel hard tegen je aan schuren en heeft echt ongemak. Hij komt nu dus even ook niet meer op de wei. In juli ging het wel een aantal weken goed op het land dus eigenlijk geen peil op te trekken. Paddock en buitenbaan rijden is er niets aan de hand. Wat hij ook al jaren doet is hoesten met aandraven. De hoest lijkt dan ook helemaal uit zijn hoeven te komen (so to speak). Nu is mijn vraag aan jullie of je ervaring hebt met headshakers die geholpen zijn met vernevelen? en zo ja wat gebruik je en hoelang moet je dit doen? kunnen ze dan weer soms op de wei?


Ik heb een paard met astma/pollenallergie en dus (flinke) hoester die ook een enorme headshaker is. Ik heb ook veel laten onderzoeken en behandeld, regulier als alternatief zowel voor het hoesten/luchtwegen als voor de headshaking met helaas weinig resultaat. Sinds 2,5 jaar heb ik een flexineb en dit heeft echt voor die van mij een wereld van verschil gemaakt. Hij vind het echt super fijn, dat ten eerste. Staat er echt op te wachten dat hij de flexineb om krijgt maar zijn luchtwegen zijn sterk verbeterd en het schudden is ook aanzienlijk verminderd. Waar we 2 jaar geleden in de zomer niet konden rijden ivm luchtwegen en extreem schudden hebben we dit jaar hele zomer zonder (grote) problemen doorstaan en was hij echt topfit. Daarnaast heb ik goede ervaringen met scutelleria druppels voor de pollen. Die van mij schud ook door UV licht, zonder goede uv kap kan hij echt niet buiten staan dus dat ik daar achter ben gekomen geeft ook veel verlichting. Het is echt een moeilijke puzzel! Succes ermee, weet hoe moeilijk het is!!

Louisellie
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 19:48

Ik ben nieuw op bokt en weet niet zeker of ik op het juiste manier reageer maar dank voor jullie antwoorden! mijn paard is al in Utrecht volledig door de molen geweest als vier jarige en heeft ook een long scopie gehad en 3 pens behandelingen. Verder hebben we antihistamines en pijnstillers geprobeerd maar niets heeft tot nu toe geholpen. Ik heb ook niet het idee dat hij astmatisch is omdat hij verder in topconditie is en nooit lijkt te pompen of lucht tekort te hebben.. hij is Z2 in training en doet dit meestal met gemak. Alleen dagen dat ik merk dat hij niet fijn voelt en dat zijn er zomers best veel voelt het niet goed om te trainen..

Maar jullie antwoorden geven me wel hoop dat vernevelen misschien zou kunnen helpen.. dus jullie gebruiken een vernevelaar alleen in de zomer maanden? Is dat dagelijks en voor hoe lang?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:02

Dat klinkt toch als astma en dat kan best astma door pollenallergie zijn.
Alleen vernevelen helpt hier niet hoor. Met alleen zout. Ik moet wel medicatie dan vernevelen. Ik vernevel Budesonide en Ventolin.

Dat die Z2 met gemak loopt zegt niets. Dat is mijne ook me astma....

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:57

Ik zet even een stipje omdat mijn merrie 2 maanden geleden ook is begonnen met headshaken. Ze doet het voornamelijk met rijden (echt op een paniekerige manier) maar ook af en toe in de paddock en op stal.
Ze schudt horizontaal en heel aprubt.
Tandarts is geweest en we hebben 5 verschillende hoofdstellen en bitten geprobeerd, zonder verschil. met bitloos werd ze heel boos. Ik verwacht dus dat ze toch ergens rondom het hoofd pijn heeft. Binnenkort komt osteo en bel ik de dierenarts weer om vervolgstappen te bespreken. Maar het is heel leerzaam om jullie ervaringen te lezen!

Moraira
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:53

Na beide topics doorgelezen te hebben, meld ik me hier ook aan met mijn headshaker. Allereerst, sterkte iedereen die hiermee (heeft ge)kampt. Wat een rottige, moeilijke aandoending.

Bij mijn ruin leek het schudden oorspronkelijk te komen door een gebitsprobleem. CT-scan wees uit dat hij een verdwaalde wolfskies in een zenuwkanaal van zijn onderkaak had zitten, welke een van zijn gezichtszenuwen dus beknelde.

Tand is operatief verwijderd. Revalidatie gaat momenteel met veel ups en downs. De laatste tijd loopt hij aardig goed, maar toch kan hij van de ene op de andere dag weer een ontzettend slechte dag hebben.

Het hoofdstel (met bit) en stress lijken een trigger zijn, dus heb besloten het bit aan de wilgen te hangen en het bitloos te gaan proberen. Maar dat terzijde, het schudden is nog niet voorbij.

Operatie is nu 4 maanden geleden geweest. Zijn er meer mensen met ervaringen van hoofdschudden door tandproblemen en de revalidatie daarvan? Is vier maanden nog te kort voor het volledig herstellen van die zenuw? Of kan er toch meer aan de hand zijn?

En nog een vervolgvraag, hoe gaan jullie mentaal om met de situatie? Op een goede dag zit ik weer vol hoop, en op een 'klapperdag' ga ik weer aan alles twijfelen. Doe ik het wel goed, wat kan ik nu het beste doen, rustig grondwerk of juist niks. Ik werk hem niet als hij schudt, maar kan me ook weer voorstellen dat je ei niet genoeg kwijt kunnen weer een trigger kan zijn.

Louisellie
Berichten: 3
Geregistreerd: 26-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:43

Wat fijn dat je in ieder geval de oorzaak hebt gevonden maar als dat het probleem niet heeft opgelost zit je eigenlijk weer bij af.. ik hoop zo voor je dat het gewoon tijd nodig heeft en dat hij zijn vertrouwen in het werk weer kan vinden! Het is zo een vreselijke aandoening.. ik zeg vaak dat ik liever had gehad dat hij een pees blessure of iets dergelijks had want dan weet je wat je te doen staat en als goed is weer volledige genezing..

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 17:16

Ik volg ook even. Al sinds het voorjaar schudt mijn merrie. Aanvankelijk dachten we aan pollenallergie, omdat ze altijd al gevoelig was in die periode. Een neusnetje hielp toe afdoende. Dit voorjaar dus niet meer, maar met vroeg op de dag rijden en craniosacrale behandelingen was het dragelijk.

Inmiddels doet ze het (sinds 2 weken) dus ook in deze periode én als ze in de paddock staat, op stal niet. Rijden doe ik sindsdien niet
Cetirizine nu een week geprobeerd, dat leek even aan te slaan, maar helaas vandaag weer helemaal mis. Ik ben nu bezig traject rondom neuromodulatie in te zetten.

Moraira
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:07

Waar ga je de neuromodulatie doen?

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:29

In Utrecht (upk uithof).

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 13:27

Iemand hier die ervaring heeft met de eVysor paarden bril? En dan voornamelijk met de pasvorm?
Mijn paard moet m ook in de paddock op, maar dan blijft ie niet lekker zitten, waardoor er toch teveel licht aan de bovenkant binnen komt.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:28

Hij is niet geschikt voor het dragen in vrijheid.

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:36

Malenka schreef:
Hij is niet geschikt voor het dragen in vrijheid.


Ik weet zelf ook dat ie daar niet ideaal voor is nee, maar ik zoek naar een oplossing, omdat m’n paard anders helemaal niet naar buiten kan

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:58

Dan zul je naar andere brillen moeten kijken. Ik weet dat ze ooit bij Bodegraven een ander type aanboden. Misschien kun je met hen overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Moraira
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-08-23

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 20:04

Uv-werend masker biedt geen verlichting?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:53

Het is niet altijd UV straling wat schudden uitlokt. Mijn photische trigeminus schudder schudde vrolijk door met de 100% UV werende draverkap (helaas).
Die is overigens wel veilig voor gebruik in weide/paddock en met rijden. Wel het proberen waard voor eentje die schudt op licht uiteraard

https://zadelmakerij-bosch.nl/product/h ... zonnebril/

Die van mij is in het voorjaar duidelijk photisch en in het najaar wordt het reageren op wind en regen.

Ben benieuwd wanneer wij onze terugval krijgen. Zitten nu weer op 10 maand effect van de EquiPENS. Laatste twee jaar viel ze terug op 11 a 12 maand.

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:50

Moraira schreef:
Uv-werend masker biedt geen verlichting?


Bedoel je een vliegenmasker? Nee die helpt niet. De eVysor doet ze het erg goed op, maar die sluit dus niet geheel af aan de bovenkant

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 01:54

Odysseus schreef:
Het is niet altijd UV straling wat schudden uitlokt. Mijn photische trigeminus schudder schudde vrolijk door met de 100% UV werende draverkap (helaas).
Die is overigens wel veilig voor gebruik in weide/paddock en met rijden. Wel het proberen waard voor eentje die schudt op licht uiteraard

https://zadelmakerij-bosch.nl/product/h ... zonnebril/

Die van mij is in het voorjaar duidelijk photisch en in het najaar wordt het reageren op wind en regen.

Ben benieuwd wanneer wij onze terugval krijgen. Zitten nu weer op 10 maand effect van de EquiPENS. Laatste twee jaar viel ze terug op 11 a 12 maand.


Ik ben nog volop aan het zoeken wat precies haar triggers zijn. Maar alles duidt op UV/licht. Zodra ze op stal of binnen komt houdt ze op, en bij bewolking is het duidelijk minder.
De eVysor was al een kostbaar ‘uitprobeersel’ , ik ga eerst even met ze mailen in hoeverre de kap echt het licht blokt, want dat lijkt vooralsnog het beste te werken

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 07:52

Tja paarden kosten nu eenmaal geld maar ik zou eerder wat aan het headshaken doen in de vorm van medicatie of pens. Daar heeft je paard veel meer baat bij dan brillen en kappen! Een permanente oplossing. Tenzij je dat al gedaan hebt en niks werkt natuurlijk.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 07:57

Deed jij nou al een neuromodulatie traject Wilma?

80% van de photische schudders reageren goed op cyproheptadine al dan niet icm carbamazepine. Zeker nog het overwegen waard denk ik als effect op andere interventies uitblijft.


De draverkap mag je kosteloos retourneren dus die kun je sowieso uitproberen :)

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 16:37

Odysseus schreef:
Deed jij nou al een neuromodulatie traject Wilma?

80% van de photische schudders reageren goed op cyproheptadine al dan niet icm carbamazepine. Zeker nog het overwegen waard denk ik als effect op andere interventies uitblijft.


De draverkap mag je kosteloos retourneren dus die kun je sowieso uitproberen :)


De neuromodulatie heb ik nog even uitgesteld om te kijken of het een andere oorzaak kan hebben. Maar is zeker nog een optie.
De genoemde medicatie neem ik mee in overleg met m’n dierenarts, thanks!

Momenteel staat ze op stal tussen 9-17, ze verdraagt het licht heel slecht. Savonds in het donker ben ik de training, na de cranio behandeling, weer aan het opbouwen. Dat gaat vooralsnog goed.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:04

Een photische schudder lijkt me toch wel heel duidelijk een aanwijzing voor trigeminus neuralgie (zenuwpijn). Daar werken de genoemde medicatie wel goed voor. Nadeel is wel dat je dan dopingpositief bent, mocht je actief wedstrijdruiter zijn. (Dat is de reden dat ik voor neuromoduleren ben gegaan).

Oplossen met management is natuurlijk heel ideaal en praktisch, maar een paard in alle uren daglicht binnenhouden lijkt me verre van fijn. Zeker nu we eigenlijk al weken niet tot nauwelijks zon hebben gehad. Hopelijk vindt je snel verbetering voor je merrie.

wilmameer
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-23

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 17:56

Nee dit is ook zeker niet iets wat ik lang vol wil houden, wil mn paard juist zoveel mogelijk buiten hebben. We zijn (nog) geen actieve wedstrijdrijders. Mn eerste prio nu is mn paard weer blij buiten te kunnen zien.

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:26

Bij het zoeken naar hoofdschudden in de winter, kwam ik op dit topic terecht. Ik lees hier en daar wel wat reacties van paarden die in de winter hoofdschudden, maar ik heb het nog niet helemaal gevonden.

Ik heb een Groninger Merrie die nu voor het derde jaar alleen in de winter aan het hoofdschudden is. Zijn er onder jullie paarden die enkel hoofdschudden in de koudere maanden, dus herfst/winter?

Afgelopen 3 jaar is mijn merrie begonnen met hoofdschudded en waar het het eerste jaar onduidelijk was, wat de trigger was, lijkt het nu in dit derde jaar toch de wind te zijn. Tenminste, dat vermoeden heb ik. Dit jaar wat vaker de cranio laten komen, maar toch... het blijft aanwezig.

Ze staat 24/7 buiten. Vanaf mei/juni dagelijks 5-10 uur weidegang, naast onbeperkt hooi. Ook in de winter onbeperkt hooi. Ze wordt momenteel niet actief gereden, maar zo nu en dan doen we wel wat grondwerk in vrijheid. Zodra we bezig gaan wordt het vrij direct erger, ook als het daarvoor in rust bijna niet aanwezig was.

Hoop wat ervaringen te horen en of er dus mensen zijn die ook enkel in de wintermaanden hoofdschudden herkennen.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:32

Mijn paard doet het voornamelijk in de winter.

Het is in januari ooit begonnen. Toen het op z’n ergst was, schudde ze wel in de lente door. Daarna met PENS behandelingen onder controle gekregen, maar de winter is haar “terugval” periode (de PENS werkt bij ons zo’n 50-60 weken). Wind en regen zijn absoluut triggers, alhoewel het soms ook uit het niks kan zijn op een hele rustige dag zonder triggers.
(En soms staat ze vol in de snijdende wind zonder een greintje last).


Schudden op wind is wel een sterke aanwijzing dat het om aangezichtspijn kan gaan (zeer pijnlijk voor het paard).