[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 18:27

als zoveel pillen niks doen is het naar mij. idee geen pollenallergie.
kun je een filmpje maken van wat jouw paard doet?


wat het schudden van die van mij betreft.
er zijn er meer bij ons die schudden tegen de vliegen.
dus vind ik dat geen headshaking.

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:38

Op mijn telefoon zie ik alleen foto plaatsen. Klopt dat?

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 10:50

klopt, je kunt hier alleen foto’s uploaden
filmpjes doe ik altijd via youtube :j

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:25

Hier een paard van +/- 700 kilo krijgt nu 1x daags 28 pillen.
Volledig klachten vrij, eindelijk!!

Wij merkte na een week duidelijk verschil, zijn gestart met 2x daags 28 en nu nog maar 1 keer per dag.
Paard staat gewoon op de wei overdag. Op advies van de dierentuin stomen we wel het hooi.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:39

Wat zou het handig zijn als er dan betaalbare pilletjes in sterke vorm zouden komen.
Met de nadruk op betaalbaar, niet zoals dat met pracend ging en ineens erg duur werd omdat het voor paarden was.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:12

Hier gaat het sinds 2-3 weken echt goed... ze wil zelfs terug gepoetst worden op haar hoofd. De behandeling loopt dinsdag af en heb dit weekend zaterdag en zondag dressuur gereden met haar en ze had niks last meer... ook op de wei bijna geen last meer. Ben super blij.. ze is wel seizoensgebonden maar in mijn veronderstelling is het seizoen nog niet voorbij, toch?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:16

Qleke schreef:
Vandaag is de DA geweest. Hij dacht onmiddellijk aan headshaking als hij haar zag en heeft ons doorgestuurd, wel het minder typische beeld maar toch genoeg herkenningspunten om het te linken. Er wordt een haarstaal van onze merrie opgestuurd en dit gaan ze analyseren. Daarop gaan ze een middeltje maken en moeten we in haar voer mengen. Ben benieuwd naar het resultaat! Is wel een heel andere manier dan ik hier vaak lees, maar ik sta voor alles open :)

Dit is dus wat jij nu doet?
Dat middeltje geven?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:14

Qleke schreef:
Hier gaat het sinds 2-3 weken echt goed... ze wil zelfs terug gepoetst worden op haar hoofd. De behandeling loopt dinsdag af en heb dit weekend zaterdag en zondag dressuur gereden met haar en ze had niks last meer... ook op de wei bijna geen last meer. Ben super blij.. ze is wel seizoensgebonden maar in mijn veronderstelling is het seizoen nog niet voorbij, toch?

Jahoor dat ligt maar net aan waarop ze reageren.

Mijn seizoen lijkt voorbij al zowat maand geen last meer. En ik heb niks gegeven of behandeld.

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:32

Mijn paard is afgelopen week ook ‘gestopt’ met schudden. Dus ook hier (hoop ik) het seizoen weer voorbij.

Hoe is jullie ervaring met de jaren of het erger word of niet? Mijn paard is vorig jaar begonnen met schudden en was toen 12 jaar oud en ruin.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:54

De mijne (nu 22) deed tot vorig jaar af en toe zo'n "flick" met rijden en zonder vliegenmasker in het seizoen stond hij ja te knikken. Sinds half mei dit jaar doet hij ook met rijden heel erg schudden. Waarschijnlijk onderliggend trauma doordat hij vorig jaar november/december met z'n halster een landhek uit de scharnieren heeft gelicht en deze een meter of vier mee de paddock in heeft getrokken. Hij heeft drie weken geleden een craniosacraal behandeling gehad, de eerste keer rijden daarna ging perfect. De laatste keer (vorige week dinsdag) weer super schudden, tot het punt dat z'n hoofdstel af vloog. Afgelopen woensdag heeft hij z'n follow up behandeling gehad en gisteren heb ik weer voor het eerst gereden. Af en toe wat schudden maar er waren gisteren wel super veel irritante vliegen, waar ik zelf ook veel last van had. Ik had wel met een spons veerust op z'n hoofd gesmeerd maar waarschijnlijk niet genoeg.

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:30

IvankBacardi schreef:
Mijn paard is afgelopen week ook ‘gestopt’ met schudden. Dus ook hier (hoop ik) het seizoen weer voorbij.

Hoe is jullie ervaring met de jaren of het erger word of niet? Mijn paard is vorig jaar begonnen met schudden en was toen 12 jaar oud en ruin.


Hangt er vanaf wat de oorzaak is. Als het een trigeminaal schudder is dan is de verwachting dat het verergert (progressief), maar dit hoeft niet per se. Daarnaast verdwijnt bij 5% van de schudders het spontaan voor jaren of soms zelfs voor altijd. Het is niet duidelijk waarom sommige schudders uit zichzelf stoppen.


Via Utrecht kun je grote hoeveelheden cetirizine bestellen waardoor het voordeliger is dan zelf groot in te slaan bij de drogist of apotheek.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:01

_Penotti schreef:
Dit is dus wat jij nu doet?
Dat middeltje geven?


Ja, klopt! Het rare is dat ik zelf niet weet wat we aan het geven zijn. Maar het dient voor het afdrijven van afvalstoffen waarop ze waarschijnlijk overreageerde.

Onze merrie heeft het sinds de zomer na de aankoop, toen was ze 6 en we zijn nu 3 jaar verder. Ik heb het steeds even erg geweten.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:27

Qleke schreef:
_Penotti schreef:
Dit is dus wat jij nu doet?
Dat middeltje geven?


Ja, klopt! Het rare is dat ik zelf niet weet wat we aan het geven zijn. Maar het dient voor het afdrijven van afvalstoffen waarop ze waarschijnlijk overreageerde.

Onze merrie heeft het sinds de zomer na de aankoop, toen was ze 6 en we zijn nu 3 jaar verder. Ik heb het steeds even erg geweten.

Wat heb jij gedaan precies en waar heb je dat heen gestuurd?

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:12

Focussed schreef:
IvankBacardi schreef:
Mijn paard is afgelopen week ook ‘gestopt’ met schudden. Dus ook hier (hoop ik) het seizoen weer voorbij.

Hoe is jullie ervaring met de jaren of het erger word of niet? Mijn paard is vorig jaar begonnen met schudden en was toen 12 jaar oud en ruin.


Hangt er vanaf wat de oorzaak is. Als het een trigeminaal schudder is dan is de verwachting dat het verergert (progressief), maar dit hoeft niet per se. Daarnaast verdwijnt bij 5% van de schudders het spontaan voor jaren of soms zelfs voor altijd. Het is niet duidelijk waarom sommige schudders uit zichzelf stoppen.


Via Utrecht kun je grote hoeveelheden cetirizine bestellen waardoor het voordeliger is dan zelf groot in te slaan bij de drogist of apotheek.


Klopt, daarbij kan je soms ook een recept krijgen en het bij de reguliere apotheek in grote hoeveelheid bestellen.
Maar dat ligt er een beetje aan of je apotheek dat wil. Ik had het bij een apotheek in het oosten per 100 stuks.

De mijne kreeg toen trouwens 26 2xdd.
Alleen deed het dus niks.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:57

c_alsemgeest schreef:
Focussed schreef:
Hangt er vanaf wat de oorzaak is. Als het een trigeminaal schudder is dan is de verwachting dat het verergert (progressief), maar dit hoeft niet per se. Daarnaast verdwijnt bij 5% van de schudders het spontaan voor jaren of soms zelfs voor altijd. Het is niet duidelijk waarom sommige schudders uit zichzelf stoppen.


Via Utrecht kun je grote hoeveelheden cetirizine bestellen waardoor het voordeliger is dan zelf groot in te slaan bij de drogist of apotheek.


Klopt, daarbij kan je soms ook een recept krijgen en het bij de reguliere apotheek in grote hoeveelheid bestellen.
Maar dat ligt er een beetje aan of je apotheek dat wil. Ik had het bij een apotheek in het oosten per 100 stuks.

De mijne kreeg toen trouwens 26 2xdd.
Alleen deed het dus niks.


Mag ik vragen wat je ervoor betaalde?

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:22

Utrecht gaat zelfs per duizend stuks en kunnen het denk ik ook wel verzenden voor de mensen op afstand :j

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:50

Ja dat is het voordeligst denk ik.
Ik heb dat niet meteen gedaan omdat ik eerst wilde kijken of het werkte.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:52

Qleke schreef:
_Penotti schreef:
Dit is dus wat jij nu doet?
Dat middeltje geven?


Ja, klopt! Het rare is dat ik zelf niet weet wat we aan het geven zijn. Maar het dient voor het afdrijven van afvalstoffen waarop ze waarschijnlijk overreageerde.

Onze merrie heeft het sinds de zomer na de aankoop, toen was ze 6 en we zijn nu 3 jaar verder. Ik heb het steeds even erg geweten.

Het kan ook zomaar gestopt zijn. Schudden om afvalstoffen is niet heel logisch en pollenallergie verdwijnt daar ook niet mee.

Wel zijn er bepaalde planten die nu niet meer bloeien. Zoals ik al zei mijn paard is ook ineens gestopt. En dat gebeurt wel vaker.

Ook kunnen triggers veranderen als het trigeminaal is en dat ze ineens ipv op pollen op koude wind oid gaan reageren.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:13

Caritas schreef:
De mijne (nu 22) deed tot vorig jaar af en toe zo'n "flick" met rijden en zonder vliegenmasker in het seizoen stond hij ja te knikken. Sinds half mei dit jaar doet hij ook met rijden heel erg schudden. Waarschijnlijk onderliggend trauma doordat hij vorig jaar november/december met z'n halster een landhek uit de scharnieren heeft gelicht en deze een meter of vier mee de paddock in heeft getrokken. Hij heeft drie weken geleden een craniosacraal behandeling gehad, de eerste keer rijden daarna ging perfect. De laatste keer (vorige week dinsdag) weer super schudden, tot het punt dat z'n hoofdstel af vloog. Afgelopen woensdag heeft hij z'n follow up behandeling gehad en gisteren heb ik weer voor het eerst gereden. Af en toe wat schudden maar er waren gisteren wel super veel irritante vliegen, waar ik zelf ook veel last van had. Ik had wel met een spons veerust op z'n hoofd gesmeerd maar waarschijnlijk niet genoeg.

Heb je dit paard wel eens laten onderzoeken? Ook bij trauma zou er ergens een scheurtje kunnen zitten bijvoorbeeld. Ik lees je ook steeds veel last heb met rijden. Er zijn ook veel schudders die in hun werk niks doen alleen met lange teugelm alsnjebpaard zoveel last heeft dat je hoofdstel zelfs afvliegt zou ik helemaal niet aan rijden denken eerlijk gezegd.

Als je paard allergie heeft dan kan medicatie weer enorm de moeite waard zijn.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:42

Citaat:
Het kan ook zomaar gestopt zijn. Schudden om afvalstoffen is niet heel logisch en pollenallergie verdwijnt daar ook niet mee.

Wel zijn er bepaalde planten die nu niet meer bloeien. Zoals ik al zei mijn paard is ook ineens gestopt. En dat gebeurt wel vaker.

Ook kunnen triggers veranderen als het trigeminaal is en dat ze ineens ipv op pollen op koude wind oid gaan reageren.


Hmm weet niet of eender van ons kan uitmaken wat logisch is en wat niet gezien het zo complex is :)
Deze persoon heeft er reeds 20 jaar ervaring in.
Ook was het niet plots weg maar zagen we zeer langzaam verbetering en toen een enorme verbetering.
Vorig jaar had ze nog last tot begin oktober. Kan uiteraard zijn dat haar triggers veranderen, maar ik geloof zeker wel in de behandeling :)
Maar daarom hoeft uiteraard niet iedereen dit te volgen of te geloven :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:45

Dat van de afvalstoffen lijkt me toch zo raar niet?
Als alles goed gaat in het lichaam zou een paard ook een allergie hebben. Het is toch een over-reactie.
Op het moment dat bepaalde afvalstoffen ophopen kan ik me voorstellen dat daar dan een klacht van komt, in dit geval hooikoorts.
Dan zou de juiste medicatie dat op kunnen lossen, of althans tijdelijk als het paard daarna weer die afvalstoffen niet zelf afvoert.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:01

Laat ik het anders zeggen wanneer je een echt bewezen allergie hebt dan gaat dat niet weg met afvalstoffen verwijderen. Dan zou je namelijk kunnen stellen dat je elk mens en dier heel simpel daarvan genezen kan en dat is natuurlijk niet zo.

Wel zou het kunnen dit paard geen echte hooikoorts heeft maar en het daarom werkt door afvalstoffen te verwijderen. Alleen maar fijn natuurlijk maar het is bijhoorlijk complex dat schudden ze doen het niet allemaal met de zelfde oorzaak.

Tegen trigeminaal schudden zal het al helemaal niks doen. Maar dat is het lastige als je de oorzaak niet weet.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:13

Yvank

Mijn paard, bloedtest van DA zegt allergisch voor kruiden en grassen.
Niet verder uit laten specificeren.
Hooikoorts dus in dit geval.

Dierenarts hier kon niets betekenen. En op dat moment was voor mij naar de kliniek gaan geen optie omdat ze de trailer nog niet fijn op ging (ondertussen wel)

Ik ben in die tijd eigenlijk meteen bij een klassiek homeopaat terecht gekomen. Kende haar eerder niet en ook geen eerdere ervaringen met haar.
Deze heeft haar uitgemeten met een lechner antenne, best hocus pocus voor mij als leek :P

Heeft aangegeven dat de lever het werk niet optimaal deed.
Kreeg daar druppels voor.
En waar mijn paard eerst hooguit 2 uurtjes buiten kon staan, dan enorme jeuk kreeg aan snoet en ogen, last van haar mond kreeg. En dan zelfs hooi eten pijnlijk was.Ook stond te knikken met dat hoofd.En dan in de wei zich compleet afgesloten van de wereld stil ging staan met hoofd naar beneden en oren op half elf. Dat trok weg in de tijd dat ze op stal stond en een paar uur later zag je niet zoveel meer aan haar.

En nu kan ze van de ochtend rond 8 uur tot 6 in de avond buiten staan. Soms is ze iets eerder aan haar "tax" maar ik herken dan de mini signalen al.
Want dan kan ze nog wel haar hooi gewoon eten en hoeft ze niet bij te komen van het buiten staan zeg maar.

Die druppels heb ik vorig jaar tot oktober moeten geven helaas ben een paar keer gestopt maar ging niet.
Nu weet ik haar klachten compleet aan de enorme droogte, gras dor, alles stof.
En toen het van de winter wel lekker regende, alles ook weer groen was van de lente had ik zelf het idee van die krijgt dat dit jaar niet meer.
Maar helaas, ze begon in maart weer.
Druppels gegeven en over.

Ieder mag het zijne er van denken, maar voor mijn paard wel de oplossing.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:25

wat voor druppels zijn dat?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:27

Geen idee, die stelt ze dan in haar bus zelf samen.
Wie weet licht ze me helemaal op en is het water :+
Maar ze helpen.
Maar ik vermoed dat het zoiets zal zijn als de liver compoticum van de groene os of zo.