Ervaring met patella fixatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:29

Sen_char schreef:
Ir111 schreef:
Hoe vaak komt je hoefsmid en merk je verschil als hij of zij geweest is?


De hoefsmid komt meestal om de 2 a 3 maanden! Hij is maandag nu geweest en daarvoor was het 7 a 8 weken geleden. Dit omdat ik best vaak naar buiten ga en de hoeven dan de verkeerde kant op slijten.

(Ijzers raad hij me af zeker voor een jong paard dus vandaar komt hij wat vaker :) )

En je merkt dus geen verschil begrijp ik uit je bericht?

Ik merk dat paarden met dit soort problemen vaak gebaat zijn bij regelmatig bekappen, een paar mm kan al het verschil maken tussen op slot of niet. En met regelmatig bedoel ik dan elke 4 weken.

Wat zegt je smid er van? Doet hij nog iets bijzonders bij de bekapping? Vaak (maar zeker niet altijd!) kan een smid/bekapper een grote rol spelen bij dit soort problemen.

edit: met een rol spelen bedoel ik niet perse dat het paard binnen of buitendoor bekapt wordt. Het kan ook juist goed zijn om ze perfect recht in balans te houden. Dan werk je ze regelmatig bij om scheefstand en het daarmee gepaard gaande op slot gaan te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-05-19 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:29

Mijn mini heeft het, en het begon mij op te vallen dat nadat de hoefsmid was geweest en haar binnendoor had gezet het ineens erger was als er voor. Dus gezegd zet haar is gewoon op de voeten en ja hoor geen last meer van gehad! Enkel als ze heeft liggen slapen heeft ze er soms nog last van.
Zij is nu 4 jaar en loopt 24/7 buiten en behalve wat longeer en grond werk doet ze niks.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:40

Sen_char schreef:
Onali schreef:
Mijn 2 jarige shet heeft het sinds oktober vorig jaar.
Eerst links, inmiddels ook rechts.

Hij staat 24/7 buiten op een ruime paddock maar nu op de wei gaat het weer beter.
Hij wordt binnendoor bekapt en hij heeft 1 keer medical tape gehad. Zag meteen verbetering.
Inmiddels blijft hij nog wel vastzitten maar schiet ook bijna meteen weer los.

Hij redt zich er prima mee en ik draf en galop is er niks te zien.
Advies van ostheo, DA en hoefsmid waren wandelen en heuveltraining doen.

Ik vond hem toen nog veel te jong maar nu gaat hij vaker mee en als hij gewoon doorstapt is er weinig aan de hand.
Het is vooral als hij stilstaat en in beweging moet komen. Ook als hij geslapen heeft heeft hij er meer last van.


Dat laatste is ook bij die van mij ja, van dat tapen wist ik niet!


Hij moest leren om zn benen anders te gebruiken en door de tape kreeg hij dus steeds de impuls om zijn been anders op te tillen.

Eerste dagen liep hij echt kreupel en moest hij moeite doen om te lopen.
Tape heeft ondanks de verharing nog vrij lang gezeten. Helaas de 2de ronde, had van haar 2 repen gekregen, bleef slechts enkele dagen zitten ivm verharen.
Maar het was zeker verbeterd. Hij blijft nu veel minder lang vastzitten en je ziet hem af en toe ook denken oh gaan we weer, nee ik ben los. :')

Verder advies regelmatig bekappen en zijn knieën masseren. En het stomme is dat hij zijn beentjes juist heel hoog kan optillen.
Dus zij dacht dat hij ws ook hypermobiel is.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:11

Sen_char schreef:
Hutcherson schreef:
Mijne heeft er ook last van. Hij is net vijf en heeft te lange spieren/pezen rond zn knieën en ik hoop dat hij eroverheen komt.

Hoefsmid bekapt hem iets binnendoor, maar vooral zodra ie de weide op mag neemt het probleem toe dattie af en toe op slot schiet. Ik probeer meer te trainen. Balkjes, springen, flink galopperen, we gaan stappen op de weg naar het bos toe. Dat laatste is nog spannend want we moeten over de openbare weg met nu veel tractors.
Ondanks dat het zielig lijkt, gewoon door trainen en in beweging blijven.


Vind het indd heel zielig om te zien en dan door te pakken :( word het al minder bij die van jouw?


Als ik niks doe, wordt het sowieso niet beter.
Ik merk dat hij nu wat blijft haken ipv echt op slot. Het helpt wel maar is niet over een paar weken te zeggen. Deze zomer wil ik de ritten naar het bos oppakken aangezien we het buitenrijden weer even moeten wennen na eenwinter aan huis.

Tika

Berichten: 154
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Bos Duinen en Strand

Re: Ervaring met patella fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:37

Ook ooit een paardje gehad met dit probleem 30 jaar geleden , linksachter op slot en kort stappen.
Dierenarts heeft een middelste kniebandje doorgeknipt want die bleef telkens haken hierop. Verdoven, sneetje van 2 cm op de knie, een knip en nooit meer last gehad. Was een sterk paardje geworden en nooit kreupel geweest.