vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 16:25

Ik plaats dit bericht om even mijn verhaal kwijt te kunnen en misschien wat ervaringen mee te krijgen. Even van te voren al aangeven: De afspraak bij de kliniek is al gepland!

Mijn paard is 9 jaar en heeft helaas Kissing Spines.

Vanaf haar 4de heb ik haar gereden als mijn bijrijdpaard. Haar vorige eigenaar moest haar begin 2016 verkopen na anderhalf jaar en zo is ze de handel in gekomen. Na zo'n 9 maanden heb ik haar na een lange zoektocht en vele handelaren verder, gevonden en heb ik haar opgezocht. Daar geven ze direct aan dat ze te koop stond en zo heb ik haar toch nog kunnen kopen <3 Achteraf gezien, had hier al een lampje moeten gaan branden. Ze wilden wel héél graag van haar af. Aangezien ze op een afstand van 3 uur rijden in Duitsland stond en ik zo happydepeppie was, is ze niet gekeurd. Inladen en gauw naar huis.

Vanaf het moment dat ze bij mij kwam, was direct duidelijk dat ik niet mijn oude paard terug had. Ze had zó veel stress en had zich helemaal afgesloten, arme ziel. Ze was het vertrouwen in de mens helemaal kwijt en was duidelijk over haar grenzen gedwongen. Haar hele lichaam zat vast, dus eerst maar eens besloten om ze een paar maanden rust te geven op de wei en haar een paar bezoekjes van de osteopaat cadeau te doen. Vervolgens kreeg ik een erge blessure en zo heeft ze ruim een jaar lekker op de wei gestaan en niks hoeven doen, behalve vertrouwen opbouwen.

Inmiddels februari 2018 en nog steeds 'vakantie', kwam ze stok- en stokkreupel de wei af. Wilde niet meer stappen, niet meer draven, laat staan galopperen. Waar het vandaan kwam, was onduidelijk, maar ik had wel een vermoeden. Dierenarts laten komen, foto's gemaakt van haar rug en duidelijk Kissing Spines. Ze is ingespoten, rust gehad en vervolgens weer heel rustig oefeningetjes gaan doen aan de hand. Zo zijn we langzaamaan toch weer onder het zadel gaan rijden en dat ging, rekening houdend met haar rug, supergoed!

Tot nu.
Door mijn blessure uit 2017 heb ik een paar weken niet kunnen rijden. Daarom een week of 3-4 alleen wat longeerwerk gedaan en nu gaat het alleen maar slechter. De grote vraag; Zit hier een verband tussen? Is haar rug zo achteruit gegaan? Hoe kan het telkens als ze even geen training krijgt, ze toch zo weer slecht gaat? Ik vertrouw het niet.
Ze loopt achter erg houterig, hals wil niet buigen en op haar lendenen (nieren?) opgezet.

Hier nog wat filmpjes van afgelopen dinsdag:
https://www.youtube.com/watch?v=qV3LXuQzNpo
https://www.youtube.com/watch?v=SEgu-RTh2qE
https://www.youtube.com/watch?v=_I8McTDJ-8U

Tsja, weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet met dit bericht. Leek me fijn om even delen. Misschien herkent iemand het beeld? Donderdag 9 mei gaan we in ieder geval naar de kliniek, hoop zo dat het meevalt!

Ik ben ook vast heel veel vergeten, dus stel gerust vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:33

Ik denk dat alleen een dierenarts is goed antwoord op kan geven.
Ze heeft dus behoorlijk lang stil gestaan. Staat ze op het land? Misschien gevoelig voor spier of hoefbevangenheid?
Ik vind haar idd heel stijf lopen en het lijkt alsof ze haar hele lichaam vast houd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:38

Mijn merrie van 26 heeft KS en loopt er heel goed mee. Wordt ook nog steeds gereden en is vrolijk etc. Zij loopt samen met onze anderen 24/7 buiten en zo doet ze het beter dan voorheen op stal. Toen had ze vaak dikke benen, opstart problemen, moeite met liggen en opstaan en rollen. Nu gaat dat allemaal goed.

Toen gaven we glucosamine bij en een tijd curcuma, maar merkte weinig verschil. Nu krijgt ze niks meer bij.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:38

Nou ja, ik zie niet zo veel bijzonders behalve niet al te soepel. Je hebt dit paard toch gekocht omdat je er een enorme klik mee hebt?Het komt heus wel goed.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:46

anjali schreef:
Nou ja, ik zie niet zo veel bijzonders behalve niet al te soepel. Je hebt dit paard toch gekocht omdat je er een enorme klik mee hebt? Het komt heus wel goed.

Dat zou ik niet zomaar zeggen.. Ik vind haar ook echt erg stijf, achter zelfs misschien licht kreupel (laatste filmpje) Lijkt ook inderdaad haar rug vast te houden. Heb je de foto's van haar rug? Hoeveel wervels zijn aangetast en heeft ze na de diagnose beter gelopen dan dit?
Welke blessure heeft ze in 2017 gehad en is ze na de diagnose KS in 2018 nog gereden? Ik zie de volgorde nog niet helemaal helder voor me.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:41

Even een vraagje..hoe heb je haar gelongeerd? zoals op het filmpje?

Het valt mij namelijk op dat ze totaal niet zakt met haar hals en die heel erg vasthoudt waardoor ze ook haar rug wegdrukt. Op zich zit er wel een "veertje" in de draf.
Ik kan me voorstellen dat als ze met haar hoofd hoog loopt en haar rug wegdrukt dat ze meer irritatie krijgt op het KS gebied.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:11

Zijn er ook foto’s gemaakt van de hals? En dan met name de cervicothoracale overgang? Het zou me niets verbazen als daar ook problemen zitten gezien hoe het paard loopt en hals- en rugproblemen vaak hand in hand gaan

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:16

Ik vind haar erg stijf in de rug. Loopt ze altijd in deze houding aan de longe? Ik zou liever een wat meer voorwaarts neerwaartse houding willen zien, waarbij de rug opbolt en de kissing spines wat ontzien worden.

Ik zou sowieso weer foto's laten maken voor het eigen gevoel. Misschien moet er opnieuw ingespoten worden of is het verergerd. Het klinisch beeld is in ieder geval niet goed.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 14:19

Even de volgorde in tijdslijn ter verduidelijking:
Medio 2014-eind 2015: Paard gereden als verzorgpaard. Paard staat 24/7 op stal en komt er alleen uit als ik kom rijden, zo'n 4 keer per week. Mij is verteld dat ze in 2014 ook een veulen heeft gehad. Paard is stijf, heeft zeer veel moeite met buiging, stelling en kan nauwelijks op een volte rijden/longeren. Ook veel moeite met nageeflijk lopen. Ik vermoedde al een probleem in haar rug, maar ik kon er niet veel mee omdat het destijds niet mijn paard was.
Januari 2016-oktober 2016: Paard is verkocht. Is op de benen röntgen onderzocht: allemaal 1 en 2. Heeft in korte tijd bij veel (zeker 4-5) handelaren geweest. Is in juni 2016 terechtgekomen bij stal in Duitsland waar ze heeft gestaan tot ik haar kocht. Doel was haar op te leiden tot Z2/ZZlicht-niveau en vervolgens te verkopen. Toen ik in juni 2016 die ex-eigenaresse sprak, sprak ze al over een 'probleem' in de rug wat was opgelost, mij is nooit duidelijk geworden wat toen precies werd bedoeld. Link naar filmpje waar ze daar is gereden: https://www.youtube.com/watch?v=xzku5h-1xKQ.
Oktober 2016: Paard is bij mij terechtgekomen.
November 2016: Zadelpassen bij Country Mill. Zadel mee naar huis genomen, maar wel advies gekregen haar na te laten kijken door een osteo of chiropractor omdat ze de zadelpasser bijna knock out sloeg bij standaardcontrole op de rug.
December 2016: Osteopaat (Jeroen Duenk) langsgeweest. Paard zit vast vanaf kaakgewricht tot staartwortel. Vnl. CTO-gebied is een probleem. Ook maagzweer en problemen lever. Hiervoor krijgt ze homeopatische druppels/poeders. Paard staat vanaf 8u tot 17/22u buiten, afhankelijk van weer. Er wordt niet gereden.
Maart 2017: Paard is moeilijk op gewicht te houden in de winter. Ik krijg deze maand zelf een ongeluk, veel pijn aan been. Kan even niks.
April 2017: Osteo komt weer langs.
Mei 2017: Ik probeer langzaam weer te rijden. Geen succes, veel steigeren. Daarnaast heb ik nog veel pijn. Uit MRI blijkt dat ik mijn bovenbeen heb gebroken + botinfectie heb opgelopen.
Mei - juli 2017: Ik neem grondwerklessen met paard om vertrouwen te winnen. Dit heeft succes. Mijn zusje rijdt haar af en toe, dit gaat redelijk goed. Paard staat ondertussen 24/7 op de wei.
Juli 2017: Ik word geopereerd.
Augustus 2017: Ik breek nogmaals bovenbeen (3 cm boven oude plek). Zeer complexe breuk. Paard wordt niet meer gereden. Ik kan niet meer rijden en zusje heeft geen tijd. 's nachts op stal, overige tijd op de wei.
Februari 2018: Paard komt kreupel de wei af na een glijder. Dit verbetert niet na 2 dagen en besluit DA te laten komen. Conclusie: Kissing Spines en door glijder 'verkeerd geschoten'. Paard is ingespoten en krijgt enkele weken volledig rust. Paard is afgelopen winter erg moeilijk geweest om op gewicht te blijven.
Maart 2018: Chiropractor (Westerhof)
April 2018: Nogmaals chiropractor.
Mei 2018: Osteo (J. Duenk) komt weer langs en opnieuw starten grondwerklessen om haar bovenlijn sterker te maken. Bespiering is zeer slecht, vergelijkbaar met een slecht ontwikkelde 3 jarige.
Vanaf juni 2018: Langzaam rijden oppakken. Dit gaat naar omstandigheden erg goed.
September 2018: Osteo komt langs.
Oktober 2018: Ik heb een operatie en ze wordt een week of 3-4 niet/nauwelijks gereden, staat wel 24/7 buiten.
November 2018- maart 2019: Gereden. Tussendoor heeft paard nog iets korter gelopen RA, osteo langs laten komen (jan. 2019) en hij was zeer tevreden.
Eind maart 2018: Na een intensieve les kom ik met erg veel pijn van mijn paard af. Ik besluit voor de zekerheid een paar weken niet te rijden en paard verder te trainen vanaf de grond.
Heden: Paard is erg stijf, loopt wel 24/7 buiten.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 14:33

Cayenne schreef:
Ik denk dat alleen een dierenarts is goed antwoord op kan geven.
Ze heeft dus behoorlijk lang stil gestaan. Staat ze op het land? Misschien gevoelig voor spier of hoefbevangenheid?
Ik vind haar idd heel stijf lopen en het lijkt alsof ze haar hele lichaam vast houd.


Ze staat inderdaad op het land. Vanaf 8 uur 's ochtends tot 17.30 ongeveer, overige tijd staat ze op de paddock. Spierbevangenheid, zou kunnen. Op HB vind ik het niet lijken.

superpony schreef:
Mijn merrie van 26 heeft KS en loopt er heel goed mee. Wordt ook nog steeds gereden en is vrolijk etc. Zij loopt samen met onze anderen 24/7 buiten en zo doet ze het beter dan voorheen op stal. Toen had ze vaak dikke benen, opstart problemen, moeite met liggen en opstaan en rollen. Nu gaat dat allemaal goed.

Toen gaven we glucosamine bij en een tijd curcuma, maar merkte weinig verschil. Nu krijgt ze niks meer bij.


Ze heeft nagenoeg de hele winter 24/7 buiten gestaan. Behalve bij heel slecht weer (wat het afgelopen winter amper is geweest), heeft ze 's nachts op stal gestaan.

anjali schreef:
Nou ja, ik zie niet zo veel bijzonders behalve niet al te soepel. Je hebt dit paard toch gekocht omdat je er een enorme klik mee hebt?Het komt heus wel goed.


Ik heb haar absoluut gekocht vanwege de klik, het is een heel lief, aanhankelijk en betrouwbaar paard. Om te zeggen dat het goedkomt, vind ik wel erg positief. KS is een rotaandoening.

MerleSimone schreef:
anjali schreef:
Nou ja, ik zie niet zo veel bijzonders behalve niet al te soepel. Je hebt dit paard toch gekocht omdat je er een enorme klik mee hebt? Het komt heus wel goed.

Dat zou ik niet zomaar zeggen.. Ik vind haar ook echt erg stijf, achter zelfs misschien licht kreupel (laatste filmpje) Lijkt ook inderdaad haar rug vast te houden. Heb je de foto's van haar rug? Hoeveel wervels zijn aangetast en heeft ze na de diagnose beter gelopen dan dit?
Welke blessure heeft ze in 2017 gehad en is ze na de diagnose KS in 2018 nog gereden? Ik zie de volgorde nog niet helemaal helder voor me.


Zie mijn vorige post.

Elisa2 schreef:
Even een vraagje..hoe heb je haar gelongeerd? zoals op het filmpje?

Het valt mij namelijk op dat ze totaal niet zakt met haar hals en die heel erg vasthoudt waardoor ze ook haar rug wegdrukt. Op zich zit er wel een "veertje" in de draf.
Ik kan me voorstellen dat als ze met haar hoofd hoog loopt en haar rug wegdrukt dat ze meer irritatie krijgt op het KS gebied.


Ik heb alleen het loswerken en uitdraven gefilmd. Ik heb de lijn eerst door de onderste ring van de singel gedaan en vervolgens aan bit vast om haar door hele lichaam te laten buigen. Ook wijkoefeningen gedaan. Vanzelfsprekend was dit geen succes.

Horseware schreef:
Zijn er ook foto’s gemaakt van de hals? En dan met name de cervicothoracale overgang? Het zou me niets verbazen als daar ook problemen zitten gezien hoe het paard loopt en hals- en rugproblemen vaak hand in hand gaan


Wat is de cervicothoracale overgang? :o
Er zijn nog geen foto's gemaakt van de hals. Ze heeft volgens de osteo wel problemen in het CTO-gebied en hij vermoedt ook KS in haar hals. In de kliniek laat ik daarom ook foto's maken van de hals.

Tessebes schreef:
Ik vind haar erg stijf in de rug. Loopt ze altijd in deze houding aan de longe? Ik zou liever een wat meer voorwaarts neerwaartse houding willen zien, waarbij de rug opbolt en de kissing spines wat ontzien worden.

Ik zou sowieso weer foto's laten maken voor het eigen gevoel. Misschien moet er opnieuw ingespoten worden of is het verergerd. Het klinisch beeld is in ieder geval niet goed.


Normaal gesproken loopt ze wel iets lager. Meer richting horizontale zeg maar. Lang maken met neusje vindt ze lastig, maar kan ze wel.
Ik ben het met je eens dat het klinische beeld niet goed is.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:39

Ik zou haar laten inspuiten opnieuw omdat ik duidelijk zie dat ze aan het compenseren is op het filmpje. Ze gebruikt haar rug niet vanwege de pijn die ze voelt in de rug. Dat zie je dan terug in de stijfheid in de achterhand en het niet willen los laten van de rug. Op hoeveel doornuitsteeksels zit er kissing spines?

Ons paard is er weer helemaal bovenop gekomen met de juiste training en mesotherapie:
[MD] Over welke therapieën zijn jullie tevreden
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 27-04-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:40

Heeft dit paard vroeger altijd ijzers gehad vooraan ?
Op het filmpje in Duitsland genomen in elk geval wel zie ik.

Mij lijkt het alsof ze op jouw filmpjes wat last van haar voorvoeten heeft.
Vooral in galop valt het mij op.

Maar ik ben geen DA, dus ik hoop dat je op de kliniek alsnog duidelijkheid krijgt !

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 14:48

Maria1990: Op zich valt het aantal dooruitsteeksels nog mee. Destijds had ze op 1 uitsteeksel KS en op 1 uitsteeksel beginnend KS. Dat kan nu erger geworden zijn natuurlijk. Dank voor je link, ik ga het eens doornemen. In ieder geval ben ik niet bekend met mesotherapie.

Pandora2: Ja, bij haar oude eigenaresse die haar tot 2016 heeft gehad, stond ze op ijzers. Hoeven waren toen ook erg slecht. In de tijd dat ik haar reed, is de hoefsmid op aandringen van mij 2 keer geweest (meer dan een jaar tijd dus). Uit Duitsland kwam ze ook terug met ijzers voor en een zooltje eronder. Die heb ik er direct af laten, omdat de combinatie ijzers en zware klei geen goede combinatie is. Op de tweede dag raakte ze al een ijzer kwijt.
Maar, eerlijk is eerlijk, haar voorvoeten zijn ook niet goed. Ze heeft hier een ongelijke stand, een platte (graasvoetje) en een steile voet. De hoefsmid komt hier om de 6 weken.
Ik sluit niet uit dat haar voeten (ook) een probleem kunnen zijn van het stijf lopen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:07

Dan zou ik in eerste instantie dit paard terug op ijzers willen en zien hoe dat gaat moest het de mijne zijn.
Spaart je misschien wel een hele hoop geld aan onderzoeken.
In Duitsland '' durft '' ze duidelijk wel te lopen om het zo maar even te noemen. Geen idee hoe ik het beter kan omschrijven.

Zit je natuurlijk wel met die kleigrond ( wat ook niet bevorderlijk is voor soepel bewegen natuurlijk :+ )
Dus hoe dat dan in tussentijd op te lossen, weet ik ook niet zo direct.
Maar moet vast wel iets op te vinden zijn, zeker nu het toch weer droger zal worden.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 15:18

Het is niet dat ik anti-ijzer ben, maar ijzers zijn hier gewoon geen doen. Dan kan ik twee keer per week de hoefsmid laten komen om ze opnieuw onder te laten slaan. In de zomer is het daarnaast te hard en dus glad hier op de klei en als het een beetje regent, zuigen de ijzers vast in de grond.

Maar goed, tussen Duitsland en nu zit ook bijna 3 jaar. In de tussentijd heeft ze ook gewoon goed gelopen. Ik heb heel weinig beeldmateriaal van mezelf onder het zadel eigenlijk, zal eens kijken of ik wat kan vinden.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:23

Normaal met Kissing spines zou je juist verwachten dat ze verbeterd wanneer ze niet in training staat(waarbij het dan wél kan zijn dat ze als je dan weer gaat rijden ze slechter word) maar van enkel grazen en lanterfanten zou ze niet slecht "mogen" worden.

Het is wel zo dat ze met rijden(mits goed gedaan) je enorm goed de spieren kan trainen, dus je paard sterker word, en daardoor ze je beter kan dragen. Maar in dit geval vind ik haar wel enorm stijf(en scheef) ogen, een beeld wat ik niet compleet bij kissing spines vind passen.(zeker wel gedeeltelijk)
Kan je zelf aan de dubbele longe trainen? hiermee zou je haar mogelijk in een meer-dressuurmatige houding kunnen trainen.

Dat ijzer-verhaal snap ik ook wel, maar ook dat het in de klei echt een ding is, onhandig zeg... zou je voor het werk hoefschoenen kunnen proberen??

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:39

Ts, zou het kunnen dat je haar met rijden fijner aan het lopen krijgt dan tijdens het longeren? Heb je wel eens gekeken naar de concord longe? Zelf longeer ik meestal zonder iets er aan, maar de concord is een heel fijn hulpmiddel om voor jezelf en je paard het goede gevoel te ontwikkelen.
Het beeld op je filpjes, strak houden in de bovenlijn, bekken naar achter kantelen en de stuwende beweging van de achterbenen en het constant niet willen buigen vind ik wel erg bij het beeld van rugpijn passen en zo bewegen verergert de aandoening zeker.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 15:46

Ja en nee. In haar geval ondersteunen de spieren het gebied rondom de KS. Hoe minder spier, hoe meer last van de KS. Dus minder training, minder spieren, meer last van de KS. Ten minste, dat is hoe we tot nu altijd dachten.
Trainen aan de dubbele longe is geprobeerd. Echter, raakt ze dan volledig in paniek. Zodra de dubbele lijnen eraan zitten, wil ze alleen nog maar heel hard wegrennen. Persoonlijk denk ik dat dit een soort 'trauma' is uit Duitsland, maar dit is de reden dat we dat niet meer doen. Het was inderdaad het idee om haar zo in een dressuurmatige houding te trainen, maar de paniek maakt dit niet haalbaar.

Ik zie niet in waarom hoefschoenen met het werk het beter maken? Immers, loopt ze dan op zand wat zacht is, dus is de demping optimaal? Dan zou eerder hoefschoenen op de wei beter zijn vanwege de harde ondergrond op dit moment, of wat is jouw redenatie?

Ik heb nog wat beeldmateriaal gevonden, maar ik kan even niet vinden hoe ik nieuwe video's moet uploaden op Youtube :')

Sparkling app: Ja, ik krijg haar zeker fijner te lopen ohz dan tijdens het longeren. Ik ben niet bekend met de concord longe, maar even opgezocht. Het lijkt een beetje op de longeerhulp volgens mij? Ik ben daar zelf niet zo'n fan van om extra druk op de rug te leggen als dat al een zwakke plek is.

Het beeld op de filmpjes is overigens echt van de laatste weken. Dit is niet het standaard beeld!

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:55

Nee! Is echt totaal iets anders dan een longeerhulp!!
Daarmee zet je een paard vast, is imo echt een groot onding. Concord zet nergens vast, komt ook geen druk op en nodigt alleen uit om te zakken en juist het neusje niet terug te brengen.
Hier een paard wat in paniek raakte van alle soorten bijzet, met de concord kwam er ook een paniek reactie, maar doordat het paard voelde alle ruimte te hebben was de paniek heel snel weg en begon fijn te zakken en bovenlijn los te laten, daarna ook nooit meer paniek gehad aan de longe.
Ik begrijp dat deze filmpjes zijn om het beeld te laten zien en niet hoe je haar werkt hoor.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 16:02

Ik had er echt nog n ooit van gehoord :+ Als ze nog een beetje goed blijkt na 9 mei, zal ik me er eens in verdiepen. Want inderdaad, de longeerhulp is maar een onding.

Ik heb nog wat filmpjes kunnen uploaden op Youtube. Dit zijn filmpjes in de periode dat ik haar weer aan het voorbereiden was op het rijden en de eerste keren rijden. Dit geeft wel een beter beeld van haar. Recentere filmpjes heb ik nauwelijks of heel slechte beeldkwaliteit.
Handigst is denk ik een verwijzing naar mijn YT-pagina: https://www.youtube.com/channel/UCFp5ZA ... subscriber

Anoniem

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:47

Op al deze nieuwe filmpjes onder het zadel lijkt ze met linksachter korter te lopen dan rechts, wat ik wel opvallend vind. Rechts stapt ze met de achterhoef steeds in de afdruk van de voorhoef, links komt ze niet eens daarbij in de buurt. Ook bij de slangenvoltes zie je verschil: de cameravrouw is erg enthousiast over dat ze met linksachter zo makkelijk schaart naar buiten, maar dat komt omdat ze met dat been helemaal niet naar voren reikt, ze zet hem gewoon opzij voor het andere been langs. Het lijkt alsof in deze stapfilmpjes in elk geval links volledig geblokkeerd is.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 16:54

Ik denk dat als je haar op een ijzer zet en haar een week of 2 op pijnstillers incl longeren en dan echt netjes over de rug, dat je al een heel eind op weg bent.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:26

Dag ts
Fijn dat je je paard terug hebt gevonden en wat nheftige periode heb je achter de rug.
Het op deze wijze longeren van je paard gaat je paard niet verbeteren. Dat hoofd hoog zorgt juist dat de doornuitsteeksels elkaar raken.
Ik zou rustig aan de hand gaan revalideren en Zoek daar een goede instructeur bijmet kennis van biomechanica en revalidatie. Ik denk aan noor tanger of angela remie. Ik weet niet in welke regione zit?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:35

Wat naar dat je paard deze klachten heeft!
Voor mij ziet het er idd uit alsof ze veel rug en misschien ook hals pijn heeft.
Dat filmpje waarbij ze door de ex eigenaresse haar rijdt daar krijg ik zelf ook rug en nek pijn van.
Ik weet niet hoe lang ze zo gereden is, maar dat lijkt me niet bevorderlijk.

Ik zou absoluut niet gaan longeren met een hulpteugel. Je ziet duidelijk dat ze haar hals niet goed KAN laten zakken. Bij een enkele of dubbele lijn kun je met longeren goed meegeven met je hand en aanvoelen wanneer iets teveel is.
Bij iedere andere hulpteugel kan dat niet en zal ze de klachten alleen maar gaan compenseren waardoor weer nieuwe klachten ontstaan.

Ik zou toch echt verder zoeken op medisch gebied en daarnaast aan de slag gaan met een goede revalidatie trainer.
Bekijk bv. Eens de manier van longeren van Mireille den Hoedt, daar woon jij vlakbij zag ik in je profiel! Zij zit in Lienden.
Niets gaan forceren, paard geeft heel duidelijk aan dat er iets niet goed is.
Laatst bijgewerkt door Def op 27-04-19 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:40

Rug en achterhand zien er inderdaad stijf uit op de filmpjes.
Ik zou sowieso proberen de rug warm te houden bij lagere temp en slecht weer, dat scheelt al iets wat het verkrampen en strak trekken betreft.
Verder zorgen voor voldoende vitamine E en magnesium zodat de spieren geholpen worden.

Verder zou ik op zoek gaan naar een goede grondwerk instructrice voor goed longewerk en werk aan de hand om het paard onbelast sterker en soepeler te maken.
Ik denk dat je daar best wel wat mee kunt bereiken.
Er zijn genoeg paarden die nog prima kunnen functioneren met KS.

Wel aan de gang houden trouwens, geen dagen achter elkaar niks laten doen, dan verstrakt de boel weer.

Sterkte en succes!