Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Deuken in de hals

 
Profiel   

Hoi allemaal!

Mijn pony heeft twee grote deuken in zijn hals, aan beide kanten op de zelfde plek en even groot. De deuken hebben een rechthoekige vorm. Hij is geboren in Italië en de manege in Nederland waar hij heeft gestaan vertelden dat hij deze deuken al had toen hij bij hen terecht kwam. Ze weten niet hoe hij er aan komt. Wel konden ze mij vertellen dat hij heel veel angst had bij het aantrekken van een hoofdstel. Ik denk dat er in Italië iets met hem is gedaan wat niet door de beugel kan. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Wat voor praktijken er plaats gevonden kunnen hebben? Google heeft mij niets opgeleverd.


Groetjes! :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:47 



 
Profiel   

Hoi!
Ons nieuwe paard heeft dit ook. Een flinke deuk in de hals. Is niks ernstigs, ze noemen het een laesie en het is beschadigd spierweefsel. Waarschijnlijk ontstaan door een flinke beet of trap van een ander paard als jong dier.
Misschien heeft de jouwe ook zoiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:52 



 
Profiel   

Een deuk is vaak een permanente beschadiging aan de spieren. Heb je toevallig een foto van deze deuken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:53 



 
Profiel   

Heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 09:53 



 
Profiel   

Ik heb hier twee fotootjes waar je het redelijk op kan zien. Hij heeft deze zelfde deuk op precies de zelfde plek aan de andere kant van zijn hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 10:01 



 
Profiel   

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Mies_Rico op 16-05-19 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 10:02 



 
Profiel   

Het kan ook zijn dat je paard pssm heeft. Pssm2 uit zich onder andere ook door spierschade/deukjes. Hoeft niet natuurlijk. Kan ook een 'simpele' trap geweest zijn of ergens klem hebben gezeten of iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-19 10:09 



 
Profiel   

criollo toch?uit Italië en misschien laatste lichting veeboot Argentinië?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 17:16 



 
Profiel   

Kan ook zijn dat t aangeboren is, dat in de buik hier een beentje gelegen heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 18:47 



 
Profiel   

@witenbruin ja een criollo! In Italië gefokt en van daar uit naar Nederland gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 18:56 



 
Profiel   

@swartbeessie ik snap je gedachte, maar dat verklaart nog niet waarom dezelfde deuk aan de andere kant van zijn hals ook zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 18:57 



 
Profiel   

Mijn eerste ingeving is dat die ooit flink klem heeft gezeten tussen een hek oid.
Heb zelf een deuk in mijn bovenbeen na een trap van een paard, heb er geen last van maar is jaren geleden dus zal ook wel nooit meer opvullen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-19 19:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen