Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 12:57

Edit: Zie dat het een lang verhaal geworden is.
Maar voor de gene die geen zin hebben om het helemaal te lezen.
Mag een dierenarts weigeren om een paard in te laten slapen?
Kunnen ze nog ' verplichten' om nog medicijnen te geven of behandelingen te starten?


Ik heb mijn paard alweer bijna 12 jaar. Gekocht als zadelmakke 3 jarige en zelf verder beleerd met hulp. Ik heb altijd ontzettend veel plezier aan der beleefd. We vertrouwden elkaar en konden alles samen aan. Zo reden we veel buiten zowel door de polder als, strand en bos. Reden we dressuurmatig pakte voor de lol eens een wedstrijdje mee volgde we clinics schriktrainingen enz.

Helaas kreeg ze in 2010 een peesblessure. Hier is ze volledig van genezen en we konden het rijden en leuke dingen doen weer oppakken.
Helaas kreeg ze in juli 2013 een bandenblessure.
Dit is twee maal ingesproten. En ze moest een half jaar op rust. Wel mocht ze gewoon naar buiten op de wei maar niet te gek doen. We zijn na een jaar rustig begonnen met wandelen en dat ging verrassend goed en zijn we dit gaan uitbouwen tot stapritjes buiten. We genoten weer volop en zijn dit langzaam uit gaan bouwen. En zo reden we in 2015 weer buitenritjes. Dit ging zo goed dat ik.hoopte dat ik nog wat wedstrijden kon gaan rijden om de punten in de L bij elkaar te sprokkelen om zo mijn hengst te kunnen starten. Ik ben nog 2x met der gestart in de B wat niet onverdienstelijk was. En toen begon ze te sukkelen met dat been. Wel rad niet rad. Ze heeft toen weer een paar maanden op rust gestaan.
Toen ze weer goed liep ben ik met mijn instructrice begonnen met werken aan de hand en revilidatie training.
Ze loopt van zich zelf gigantisch op de voorhand. En wilde proberen haar te leren haar gewicht meer naar de achterhand te verplaatsen dat dat slechte voorbeen meer ontlast zou worden.
Hier zijn we sinds 2017 mee bezig. En het gaat met ups en downs. Ze is van zich zelf nogal een streesskip en bij het geringste gaat ze uit der stekker en staat dan vervolgens weer kreupel.
Nu sinds een halfjaar dient ze alleen nog als grasmaaier. Je ziet nu duidelijk in de bochten dat ze kreupel loopt. Als haar weidegenootjes een sprintje trekken houdt ze dat 3 sprongen vol en staat volgens weer op 3 benen.

Dan komt nog bij dat ze in maart 2014 een aanval heeft gehad van acuute stofallergie. Ze stond buiten in de paddock toen ik der hoestend nat van het zweet en pompend aantrof. Ze kreeg nauwelijks lucht en heb met spoed de dierenarts gebeld.
Volop aan de medicijnen en het hele stalmanagement omgegooid. 24/7 naar buiten mrt voordroog of geweekt hooi.

In de afgelopen jaren heb ik alles gedaan om haar een fijn leven te geven.
Aangepaste voedingsschema's, (kruiden) supplementen, revilidatie trainingen, alternatieve geneeskunde als osteopaten enz.

Ze heeft mij vorig jaar nog een ontzettend knap veuleb gegeven waar ik haar altijd nog dankbaar voor ben.

Maar merk nu dat het genoeg is. Ze staat regelmatig met der pijnlijke voorbeen op rust. Haar goede been begint vochtophopingen te krijgen. Nu met het warme weer staat ze benauwd.
Maar het ergste vind ik nog dat ze niet meer mee komt met de kudde. Ze hebben de ruimte om lekker te rennen maar dit kan ze niet meer. Ze heeft pijn.

Maar hoe ga ik nu de dierenarts vertellen dat het genoeg is. De problemen zijn jaren geleden al ontstaan. En tussendoor is de dierenarts alleen geweest voor de jaarlijkse entingen en voor de tanden. Ze hebben dus niet veel mee gekregen van wat ik allemaal geprobeerd heb.

Ben bang dat ze eerst nog allemaal onderzoeken en behandelmethodes willen proberen voor definitief de stekker eruit te zullen trekken.

Ik heb gelukkig hele lieve staleigenaren met kennis van zaken en mijn instructrice die haar paarden op dezelfde stal heeft staan.
En hun zien ook dat ze nu achteruit gaat. Ze houden der goed in gaten en het valt hun nu ook op dat ze zich vaak afzonderd en alleen een hoekje gaat staan. Ook begint ze af te vallen boven op der ribben. Wel heeft ze nog een goed gevulde gras buik.

Sorry voor het lange verhaal. Vraag is eigenlijk mag de dierenarts weigeren om een paard te laten gaan?
Laatst bijgewerkt door felicity op 23-06-19 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:58

Gewoon bellen en dat duidelijk maken?

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:00

Ik denk dat je als eigenaar dit moet kunnen beslissen , nu is ze slecht dus laat de da gewoon komen of film haar in deze slechte toestand, ben het met je eens op basis van dit verhaal dat het idd genoeg is.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:01

Bellen en vrij duidelijk zijn. Je hebt het besluit al genomen

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:02

En anders een andere dierenarts vragen

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:04

Gewoon bellen met de vraag om een afspraak te maken voor het inslapen van je paard. Niet te veel uitleg erbij geven, gewoon kort houden dan hebben ze ook geen reden om nog van alles te proberen.

En als je dat zelf niet kunt je staleigenaar even vragen om te bellen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:06

Opbellen en aangeven dat je een afspraak wil maken om het dier te laten inslapen omdat ze helemaal op is en permanent kreupel staat.
Kort en concreet zijn, ik zou in eerste instantie niet met een ellenlang verhaal komen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 13:08

Ik vind het zo ontzettend moeilijk. Het is echt mijn vriendinnetje maar ik wil niet dat ze pijn heeft.
Kom je op het goede moment dan staat ze midden in de kudde lekker te eten. Zolang ze rustig staat te grazen en je van een afstandje kijkt zie je er niet veel aan. Kom je dichter bij zie je dat ze net wat moeilijker ademt dan de rest. En als ze gaat lopen en ze maakt een bocht dan loopt ze kreupel. Rechtuit in stap en op een sukkel drafje loopt ze goed.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:09

Ben ik de enige die het wel een klein beetje eens is met een eventuele dierenarts die nog wat wil onderzoeken? Je hebt inderdaad een hele hoop gedaan, maar na de eerste blessure heb je het (wat ik uit je verhaal opmaak) niet meer laten controleren/behandelen door een dierenarts? Je weet van de oude peesblessure, maar het zou eventueel ook iets anders kunnen zijn en dit heb je niet uitgesloten.

Nu ben ik er absoluut niet voor om een dier met pijn te laten lopen, dus als er echt geen oplossing is dan is dat de oplossing. Ook een lange periode op rust is in dit geval geen oplossing. Alleen ik kan begrijpen als een dierenarts je paard jaren niet ziet ook niet direct zonder enig onderzoek het paard zou willen inslapen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:13

Je dierenarts mag weigeren om een paard in te slapen, maar kan je niet verplichten tot onderzoek/behandelingen/medicijnen.

Ik zou je dierenarts eens bellen en de situatie voorleggen en aangeven dat jij wilt inslapen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 13:14

Uiteraard is de dierenarts steeds na de blessures op controle geweest. Moet toch weten of de blessure is genezen.
Peesblessure is helemaal genezen. Bandenblessure zou altijd een zwakke plek blijven. Zelfde als de gevolgen van de stofallergie. Er zijn toch wat longblaasjes beschadig en die genezen niet meer.
Het lijkt in de loop van de jaren wel erger te zijn geworden. Ze loopt 24/7 buiten met gras en aangevuld met zo stofvrij mogelijk hooi. Meer kan ik niet meer doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:14

Je verhaal haalt hier een hoop verdriet en boosheid boven. Ik heb ruim een week moeten vechten voor inslapen van mijn oude tinker. Dierenarts een wilde niet, vond het niet accuut genoeg terwijl dier bijna stond te stikken

, andere kliniek dierenarts twee idem. Die zei nog doodleuk ja 5 weken hooguit houd hij nog vol maar ik wil nog twee weken aankijken. 8)7 -O- |( . Pff was op dat moment nog mooi weer. Week erop werd het erg nat. Dus moest hij deken op, stijve spiren nog moeilijker opstaan. Hooi eten lukte ook al bijna niet meer.

Week later na een dag koude regen ben ik zo kwaad geworden en toen wilde hij wel laten inslapen.

Een week overbodig lijden, en tot overmaat van ramp liep ik door hun laksheid 3000 euro verzekeringsgeld mis omdat het na een week niet meer accuut was.

Ben er nog kwaad en verdrietig over.

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:15

felicity schreef:
Uiteraard is de dierenarts steeds na de blessures op controle geweest. Moet toch weten of de blessure is genezen.
Peesblessure is helemaal genezen. Bandenblessure zou altijd een zwakke plek blijven. Zelfde als de gevolgen van de stofallergie. Er zijn toch wat longblaasjes beschadig en die genezen niet meer.
Het lijkt in de loop van de jaren wel erger te zijn geworden. Ze loopt 24/7 buiten met gras en aangevuld met zo stofvrij mogelijk hooi. Meer kan ik niet meer doen.

Laat je geen schuld gevoel aan praten :(:) De beslissing is al lastig zat.
Als je het zelf echt moeilijk vind, laat iemand anders bellen als je jezelf daar prettiger bij voelt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:18

Ik wilde vorig jaar mijn bevangen, 21-jarige shetlander met epilepsie en al 2mnd onverklaarbare koliekaanvallen laten inslapen.
Dierenarts vond toen dat er nog meer kansen waren om haar weer goed te laten worden en wilde niet inslapen zonder verdere behandeling te proberen.
Voor mij was de bevangenheid de grens, uitgelegd dat ik het standpunt van de dokter begreep maar dat ik daar niet in mee wilde gaan.
Ik heb een afspraak gemaakt bij een andere kliniek, die wilde niet ongezien inslapen (snap ik) dus op de foto gezet en die foto was zo dramatisch dat ze daar meteen is ingeslapen daar.

Dierenarts mag best weigeren maar voor mij was behandeling geen optie meer, mede gezien haar voorgeschiedenis.
Ik had haar ergens veel liever thuis laten inslapen maar aan de andere kant was het op de kliniek fantastisch geregeld allemaal.

Als ze niet willen inslapen en paard is te transporteren dan is de slager ook nog een optie.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:18

Ik zou mij zeker niet verplicht voelen mij te verantwoorden. Ik heb hier eigenlijk nog nooit problemen mee gehad, gebeld en afspraak gemaakt voor inslapen. Nooit vragen gehad. Uiteraard de situatie voorgelegd maar voor de rest was het mijn beslissing.

mavantos

Berichten: 3592
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:19

felicity schreef:
Uiteraard is de dierenarts steeds na de blessures op controle geweest. Moet toch weten of de blessure is genezen.
Peesblessure is helemaal genezen. Bandenblessure zou altijd een zwakke plek blijven. Zelfde als de gevolgen van de stofallergie. Er zijn toch wat longblaasjes beschadig en die genezen niet meer.
Het lijkt in de loop van de jaren wel erger te zijn geworden. Ze loopt 24/7 buiten met gras en aangevuld met zo stofvrij mogelijk hooi. Meer kan ik niet meer doen.


In dat geval zou ik gewoon de dierenarts die het paard met de blessures heeft gecontroleerd bellen en vertellen dat het absoluut niet goed gaat. Ik denk dat ze het paard dan wel willen inslapen.

En vanaf je verhaal denk ik ook dat inslapen een goede beslissing is, dus zie mijn bericht niet alsof ik je een schuldgevoel wil aanpraten. Dat is absoluut niet zo. Alleen ik probeerde het te belichten vanuit een kant van een dierenarts die het paard al tijden niet heeft gezien, maar dat is in dit geval niet van belang aangezien je aangeeft dat je paard gewoon de dierenarts heeft gezien ter controles e.d.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:19

Wat ben ik blij met onze dierenarts die zegt als het niet paardwaardig is moet je knopen doorhakken. In de 20 jaar dat ik
klant ben nooit discussie hoeven hebben.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 13:25

Ik vind het ook echt geen probleem en begrijpelijk dat de dierenarts er niet meteen een spuit in zet zonder eerst een voor onderzoek te doen. En dan bedoel ik even kijken hoe ze loopt, even luisteren naar hart en longen.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:29

Natuurlijk mag een dierenarts weigeren om een behandeling of inslapen uit te voeren, die moet ook achter zijn handelingen kunnen staan :j Maar dan is het een kwestie van door zoeken naar een andere die het wel met je eens is en het wel wil doen.

Desnoods kan je nog zeggen dat ze anders naar de slager gaat, maar je liever op eigen erf rustig in wil laten slapen. Ook al ben je dat niet van plan, dan nog verandert dat de situatie voor de dierenarts wellicht waardoor die alsnog het gevoel krijgt dat inslapen de betere optie voor het dier is :)

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:34

felicity schreef:
Ik vind het ook echt geen probleem en begrijpelijk dat de dierenarts er niet meteen een spuit in zet zonder eerst een voor onderzoek te doen. En dan bedoel ik even kijken hoe ze loopt, even luisteren naar hart en longen.


Gewoon bellen, de situatie en jouw idee voorleggen, en dan merk je het vanzelf. Als jij aangeeft dat er nog ruimte is tot onderzoek dan geef je de dierenarts het idee dat je daar nog voor open staat. Als ik jou was zou ik er direct wat duidelijker in zijn en gewoon aangeven dat jij inmiddels denkt dat dit, na alle inzet, genoeg is geweest en dat je graag wil overgaan tot inslapen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:38

Een dierenarts mag het weigeren als hij vind dat er niet genoeg behandeld is.Maar ook mag jij een andere dierenarts bellen.Maar jij hebt zeg je fijne stal eigenaren,ik neem aan dat die een vaste Da heeft.Ik ben ook pension eigenaar en heb een goede relatie met mijn vaste dierenarts.En hij weet dat als ik zeg dat het genoeg is ,dat het ook zo is.Dus heb ik ook wel eens voor een klant gebeld die het zelf moeilijk vond.
Dus zou ik in jou geval je pensionhouder inschakelen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Hoe vertel je de dierenarts dat het genoeg is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:43

Ik heb mijn DA gebeld en verteld waarom en dat als ik zou bellen dat het genoeg was ze alsjeblieft niet een behandeling zouden willen starten.

Dit is in zijn/ mijn dossier opgenomen en een jaar later was het zover.
Toen de DA kwam nog even kort uitgelegd hoe en waarom en hij was het volledig met me eens.

Sterkte.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:45

Ik heb ook zo’n paard, stuk jonger zelfs nog.

Heeft veel littekenweefsel op haar tussenpezen door blessure op 4 jarige leeftijd
Rug kapot door ongeluk met trailer toen ze 3 was en met 5 licht bevangen geweest.

Heb nog kunnen revalideren en aangepast met haar kunnen werken. Dat lukt nu niet meer, zodra ik haar belast is ze kreupel en anders zie je de pijn van haar hoofd af.
Op de wei is ze in haar element maar wordt ze veel te dik als ze niet werkt of een veulen aan de voet heeft.

Nu wordt ze gedekt zodat ze volgend jaar een veulen heeft en volop zonder maskers of andere beperking de wei op kan. Met insemineren heb ik bij de DA al aangegeven hoe het nu met haar gaat, die staat er niet onwelwillend tegen over om haar in te laten slapen als haar veulen afgespeeld is.
Bekijk nog wel opties om haar bij een fokker onder te brengen, staat nu in pension en veulens moet voor mij dik geld bij. Financieel niet haalbaar voor mij om haar jaarlijks een veulen te laten krijgen. Zomaar weggeven of verkopen wil ik niet ben bang dat ze dan alsnog als rijpaard verkocht wordt met alle pijn en leed van dien.

Als uitwijkmogelijkheid heb ik dan toch ook nog de slager, wil absoluut niet dat mijn paspoort met niet slachten wordt afgetekend.

Belangrijk is om een goede relatie met je DA te hebben, dat die weet wat je al gedaan hebt en wat de geschiedenis is van het dier. Onderzoekverslagen heb ik ook door de kliniek naar mijn 1e-lijns DA laten sturen.

Met een goed dossier en een beetje nuchtere DA kom je een heel eind.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:50

Gewoon bellen. Verhaal kort en bondig uitleggen en zeggen dat het voor jou genoeg geweest is.
Normaal maakt een DA daar ook geen probleem van als ze zelf zien dat het dier pijn heeft en niet meer beter kan worden.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 14:02

Bellen en aangeven dat het genoeg is.

Oh ik ben zo blij met mijn dierenarts. Die is gewoon eerlijk naar het dier toe en eerlijk naar mij (en mijn beurs)