Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
146 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 463


leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:40

Oke bokt is niet heilig. En we zijn over het algemeen geen dierenarts maar het is ook een gevoelskwestie en ik hink echt op de 2 benen. Even de situatie overzichtelijk op een rij:

Feiten:
Ruin
10 jaar oud
Veel kwaliteit
ZZ-licht getraind
Sesambeen lv 4 op rontgen
Sesambeen rv 3 op rontgen
OCD RA op kogel op rontgen
Klinisch 100% goedgekeurd 2x in 2 maanden.
Herkeuren toegestaan.
Zeer interessant geprijsd.

Verhaal:
Paard heeft deze bemerking al vanaf zijn 3de levensjaar (aantoonbaar).
Paard heeft afgelopen 2 jaar non stop in training gestaan (redelijk aantoonbaar met wedstrijd resultaten).
Paard is in 3 maanden van Z1 niveau naar ZZ-licht getraind door 6x pw te trainen.

Gevoel:
Heel leuk lief dier! Als ik opstap denk ik maar 1 ding. Ik wil hem!

De 2 dierenartsen die ik gesproken heb zeggen beide dat de kans dat hij hier last van de zal krijgen niet heel groot is omdat hij het al zo lang heeft en dit ook aantoonbaar is. Wie zou de gok wagen en wie niet. En mocht je jezelf willen toelichten of heb je hier ervaring mee dan hoor ik het graag!

Ik heb beloofd vandaag definitief antwoord geven ivm extra kijkers morgen.

(weet niet of het hier goed staat modjes?)

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:43

Wanneer hij echt serieus laag geprijsd is gewoon de gok nemen, dit dier krijgen ze toch niet verkocht voor een dik bedrag want hij is gewoon niet goed op de foto.
Eventueel zelf op de foto zetten en laten vergelijken met oude foto’s .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-07-19 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:43

Ik zeg altijd: Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf.
Maar als je hem echt heel graag wil zou ik er niet al te veel voor betalen. De kans dat ie morgen op 3 benen staat is natuurlijk groter dan bij een gezond paard.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:45

Als hij echt heel aantrekkelijk laag geprijsd is zou ik het risico durven te nemen, maar met in mijn achterhoofd dat deze niet nog jaren goed blijft lopen. Dan kan het alleen maar meevallen.

Hoe oud is de röntgenologische keuring? Ik zou denk ik laten herkeuren door een andere kliniek en laten vergelijken. En dan ook de bovenlijn meenemen.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:48

Dan rest er nog een ding: ben jij zo'n goede ruiter dat je weet hoe je dit paard heel moet houden?

Alles rond zo'n paard moet je kunnen laten kloppen, van smid tot weidegang en van inrijden tot wedstrijdring. Kun je dat en/of heb je daar passende begeleiding bij, dan is de kans inderdaad klein dat hij problemen zal geven.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:49

Als je hem echt leuk vindt, doen. Hoe erg zou je het vinden als hij na paar jaar alleen recreatief gereden zou mogen worden? Neem aan dat je hem voor wedstrijdsport hebt?
Heb je zelf gekeurd? Als verkopers ook eerlijk waren dan zou ik vertrouwen op advies dierenarts

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:53

Als ie alleen maar dressuur loopt zou ik 'm niet willen met vergrote kans op een beenblessure. Een paard moet goed belastbaar zijn tijdens het springen en je moet er buiten ook lekker mee kunnen crossen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:54

Een lastige. Ik heb anders aangeklikt, het hangt af van de prijs, wat je ermee wil, de mogelijkheden voor jou als blijkt dat het dier al snel toch last krijgt. Kun je hem dan aanhouden ook als hij alleen nog grasmaaier kan spelen op korte termijn. Kortom. Niet zomaar ja of nee, maar ervaringen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:54

ik zelf zou persoonlijk geen problemen er mee hebben als mijn droompaardje wat bemerkingen heeft waarvan de dierenartsen zeggen dat die er geen last van zal gaan krijgen. maar ik rijd geen wedstrijden... ik rijd enkel bosritten, doe grondwerk en af en toe een rijlesje.

Ik denk dat als ik wel een sport paard zou zoeken, dat ik dan liever wat meer zou betalen voor een gezond paard, dan wat minder voor een paard met bemerkingen. je zult namelijk net zien... dat als het paard eventjes bij jou op stal staat, dat hij op een misterieuze wijze last gaat krijgen van de bemerkingen. dat is dan zonde.... nu ben je een paard aan het zoeken, je hebt je doelen, dan zou ik ook echt een paard zoeken die perfect bij die doelen past. er staan nog genoeg leuke paarden te koop.

Succes TS!

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:56

elnienjo schreef:
Als ie alleen maar dressuur loopt zou ik 'm niet willen met vergrote kans op een beenblessure. Een paard moet goed belastbaar zijn tijdens het springen en je moet er buiten ook lekker mee kunnen crossen.

Er zijn mensen die alleen dressuur rijden ook paarden genoeg die springen niets vinden . Denk dat er maar weinig van zulke allround paarden te vinden zijn, tenminste niet op dat niveau.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:57

Waarom is hij in 2 maanden 2 x klinisch gekeurd?
Ik zou nieuwe foto's laten maken en vergelijken met de oude foto's. Als daar geen verschil in zit(negatief) dan zou ik geen probleem zien.

leonie87

Berichten: 4461
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 10:58

De prijs is nog wel zodanig dat het zeer zal doen als hij kreupel komt te staan maar voor een paard dat zo gereden is en deze kwaliteit is het echt niet veel geld.

Ben ik een goede ruiter? Tja ik doe altijd alles met veel beleid en houd altijd rekening met mijn paarden. Ik heb er nog nooit 1 kapot gereden en heb er veel gereden. Veelal jonkies overigens. Goede begeleiding heb ik gelukkig.

Huidige keuring is 3 maanden oud. Herkeuren gaat sowieso gebeuren als ik ja zeg.
Dit zal omvatten:
Nieuwe foto's bemerkingen.
Klinische keuring
Scan pezen.
Bovenlijn indien aanleiding in klinisch onderzoek.

Springen hoef ik niet. Buitenrijden vind ik wel leuk.

Als hij alleen recreatief bereden zou mogen worden zou ik een goed huisje voor hem zoeken en mijn verlies nemen. Dat is zelf niet mijn doel met een paard.

Edit: 2 x keuren. Vorige kopers zijn toch afgehaakt omdat ze het niet aandurfde.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 24-07-19 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:58

kiwiwitje schreef:
Waarom is hij in 2 maanden 2 x klinisch gekeurd?
Ik zou nieuwe foto's laten maken en vergelijken met de oude foto's. Als daar geen verschil in zit(negatief) dan zou ik geen probleem zien.

Omdat een rontgenkeuring geen zin heeft, bemerkingen zijn bekend. Waarschijnlijk toch kopers die het niet aandurfden.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:00

Mits je een goed management kunt bieden en het niet erg vind om bijv over 3 jaar een ander plekje te moeten zoeken voor hem waar hij als recreatief paardje naar toe kan.

Ik heb ook een paard met bemerking gehad. Maar zorgde er wel voordat alles klopte.
Elke 8 weken smid.
Dagelijks lang op de weide.
Trainingen op goede bodem.
Goed opbouwen en afbouwen.
Niet een paar dagen laten staan en dan flink trainen.
Maar ook niet flink trainen en dan een paar dagen laten staan.

BigOne
Berichten: 38251
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:01

Als het je echt pijn in de portemonnee doet wanneer hij na een half jaar onbruikbaar is voor wat jij wil dan zou ik er wel heel goed over nadenken. Dit paard is gewoon niet goed op de foto en zeer waarschijnlijk door een prof zo snel mogelijk naar zzlicht getraind om er nog een fiks bedrag voor te vragen. Maar dat is hij ondanks niveau niet waard.
Heeft hij altijd in de sport gelopen zoek dan de resultaten eens op, zitten daar langere niet wedstrijd periodes tussen dan ook afvragen waarom.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:03

bigone schreef:
kiwiwitje schreef:
Waarom is hij in 2 maanden 2 x klinisch gekeurd?
Ik zou nieuwe foto's laten maken en vergelijken met de oude foto's. Als daar geen verschil in zit(negatief) dan zou ik geen probleem zien.

Omdat een rontgenkeuring geen zin heeft, bemerkingen zijn bekend. Waarschijnlijk toch kopers die het niet aandurfden.

Beetje zonde van t geld van de ''kopers'' alles op papier hebben, toch keuren en er glansrijk doorheen komen en dan nog niet kopen. Beetje zonde van de tijd van de verkoper..


Als je t zo aanpakt zou ik t doen ts.
evt ook bloed trekken indd ivm medicatie.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 24-07-19 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:04

3 vragen:
Ben jij goed genoeg om hem goed te houden?
Waarom wordt hij verkocht?
Wat is de vraagprijs?

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:08

Ik snap je twijfel en als je hem voor zijn leven koopt dan zou ik het doen als je gevoel echt goed is, echter moet je er rekening mee houden dat hij ook zomaar niet meer te rijden is door zijn blessure. En je dus een wei/wandelpaard hebt.
Mijn fjord heeft ook een bemerking op het sesambeentje maar heeft daar zo nu en dan wel last van terwijl hij dit al vanaf zijn 3e (zonder last) heeft.

Als je hem koopt voor de sport zou ik het zeker niet doen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37240
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:10

Mmm als ik je tweede reactie lees zou ik de gok niet nemen. :n paard kan ook binnen een maand uitvallen. Kans aanwezig dat je het niet zo gemakkelijk kwijt raakt daarna. Of het is zo erg dat hij niet meer mag rijden. -O- een toch best hoge prijs vragen voor zoveel bemerkingen. Nee, is het dier gecontroleerd op pijnmedicatie, inspuitingen enz?

Mijn tweede pony bleek achteraf langdurige pijnstilling te hebben gehad. Kwam door keuring moeiteloos. Na een jaar zoeken eindelijk de oorzaak gevonden. Schouder kapot. Einde oefening voor de pony wat rijden betreft. Bewust bedondert dus door de verkoper (bekende van ons pony, omgeruild voor mijn te kleine die bij hun vandaan kwam ook, die ze in een seizoen ook kapotgesprongen hebben _-:( )

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:11

Als je alle paarden die hoog in de sport lopen op de foto gaat zetten dan kom je bij >50% dit soort bemerkingen tegen. Dit paard loopt er al zijn hele leven, succesvol, probleemloos mee door. Daarbij is je gevoel goed en wil je dit paard graag hebben. Ik zou me hier niet teveel zorgen om maken en dit paard kopen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:12

Ook een goedgekeurd paard kan morgen in de wei een gekke sprong maken en een peesklap krijgen, of flinke koliek door overgang voer. Of een verkeerd aangekomen trap van ander paard.

Als deze problemen er van jongs af aan hebben gezeten, het dier al die jaren normaal intensief getraind is zonder problemen en blessures, klinisch goed is! En positief advies van de dierenartsen, dan is dat echt wel een optie. Maar inderdaad wel het management zoveel mogelijk hetzelfde houden.

.ik merrie had een chipje bij de kogel. Ze is er mee goedgekeurd voor de sport en het prok certificaat. Na 2 maanden haalde ik haar kreupel uit de box met twee dikke benen. Ongelukje. 2 jaar kreupel geweest.maar niet door die chipjes.

Nu bijna 1,5 jaar weer aan het revalideren en opbouwen. Met beleid. Maar nu weer bijna net zo goed, misschien wel beter dan toen ik haar kocht (ze was toen uit training na drachtigheid en veulen)

Als de prijs echt aantrekkelijk is en de aandoeningen al jaren stabiel en het paard klinisch goed, zou ik de gok wagen

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:13

karuna schreef:
Mmm als ik je tweede reactie lees zou ik de gok niet nemen. :n paard kan ook binnen een maand uitvallen. Kans aanwezig dat je het niet zo gemakkelijk kwijt raakt daarna. Of het is zo erg dat hij niet meer mag rijden. -O- een toch best hoge prijs vragen voor zoveel bemerkingen. Nee, is het dier gecontroleerd op pijnmedicatie, inspuitingen enz?

Mijn tweede pony bleek achteraf langdurige pijnstilling te hebben gehad. Kwam door keuring moeiteloos. Na een jaar zoeken eindelijk de oorzaak gevonden. Schouder kapot. Einde oefening voor de pony wat rijden betreft. Bewust bedondert dus door de verkoper (bekende van ons pony, omgeruild voor mijn te kleine die bij hun vandaan kwam ook, die ze in een seizoen ook kapotgesprongen hebben _-:( )


Dit paard heeft deze bemerking aantoonbaar vanaf 3e levensjaar al en loopt inmiddels Z+, kan mij niet voorstellen dat het paard al die tijd op pijnstilling heeft gelopen.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:14

Tja, wat is "zeer doen" qua prijs? € 10.000,-- € 25.000,-- € 7.500,--

En zelfs dit is voor ieder persoonlijk weer anders. Als het "zeer doet" zou ik hem laten staan.
Als hij binnen 3 maanden afbreekt, heb jij een probleem, want verzekerd krijg je hem niet.
Er zijn meer leuke paarden op de wereld. Dit is echt de enige niet.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:18

De klinische keuring is minstens zo belangrijk. Daarbij: de meeste paarden vallen uit door peesproblemen/zachte delen blessures. Dus wanneer de dierenartsen het niet zo zwaar opnemen zou ik het ook niet doen. De prijs moet natuurlijk wel realistisch zijn.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:20

Ik zou het niet doen, waarom? Had een 9 jarige ruin gekocht, goed papier, goed karakter, leuk gepresteerd, legitieme reden van verkoop (eigenaar was toen 69 en kon vanwege lichamelijk klachten niet meer rijden), prijs was leuk. Overeen gekomen dat het paard werd gekeurd door onze eigen dierenarts. Paard kwam de klinische keuring al niet eens door, overleg gehad met de eigenaar, paard was verzekerd dus op de foto ermee. Daar kwamen dingen naar boven die niemand had verwacht bij dit paard. Eigenaar wilde graag dat het paard bij ons kwam, dus prijs werd verder aangepast, zogenaamd bleef de oude eigenaar de eigenaar zodat als er kosten kwamen dit via de verzekering kon lopen. 3 maanden later was het einde paard, ik had de juiste begeleiding, hoefsmid-fysio alles is er bij geweest, de afspraak was dat ik de overwaarde zou krijgen mocht het mis lopen (prijsverschil tussen verzekerde waarde en de aanschafprijs). Door deze afspraak durfde ik het aan om het te proberen. Kon hem ook helaas geen leuk leven bieden als weide paard want dat was zelfs niet voor hem weg gelegd.