Waar moet ik het zoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:17

Ben een beetje radeloos, weet niet waar ik het moet zoeken.
Wil uiteraard de dierenarts bellen maar weet niet voor bloedonderzoek of naar de kliniek...

Symptomen:
- Sinds nieuw beslag van hoefsmid 1,5 week geleden loopt ze op eieren na stilstaan, na een tijdje stappen is dit bijna niet meer te zien.
- Voor de smid kwam liep ze in stap goed, in draf leek ze iets onregelmatig maar niet te zien welk been.
- lijkt een dikke manenkam te hebben
- schuurt staart sinds een paar maanden al
- had paar weken geleden ook vanuit het niets stalbenen (dachten wij), alle 4 de benen, vooral achter, koelen etc hielp niet, is overgegaan nadat ik weer begonnen was met bewegen.

Ze is voor dit aan de hand was gecheckt en behandeld door meerdere mensen:
- thermografie
- aangepast beslag wegens gevoelige zolen voor
- paar behandelingen osteopaat gehad
- zadel is gecheckt

Ze toont voor de rest kwiek en alert, staat dagelijks van 9 tot 18.30 uur buiten en speelt ook veel op paddock.

Oja hoefsmid komt deze week nog langs om te checken.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:28

Teveel aan suiker? Wellicht ook oppervlakkige wondjes of rasp op de (achter) benen?
Bij langere tijd niet trainen loopt mijn paard achter niet helemaal lekker omdat zijn kniebanden dan teveel oprekken (kop aan de grond en vreten en dus die kniespieren lekker oprekken) en dan gaat zn knie even op slot. Kan het zoiets zijn?

Anoniem

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:12

Ze heeft inderdaad wat rasp aan dr benen laatste tijd, heb ook wel gedacht teveel eiwit, ze krijgt buiten onbeperkt arm hooi en op stal rijker hooi.
Heb aan de stalhouder nu ook gevraagd om op stal ook het armere hooi te geven om te kijken naar verschil.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:21

Als je daarvoor al problemen had met de onregelmatigheid is een kreupelheidsonderzoek dan geen optie? Als je de klachten noemt kunnen zij vast beoordelen wat nodig is.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:29

Lijkt echt iets met de stofwisseling. Als het mijn paard was ging ik er mee naar Laarakker (of iemand die bij hem is opgeleid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:11

Pistasche schreef:
Als je daarvoor al problemen had met de onregelmatigheid is een kreupelheidsonderzoek dan geen optie? Als je de klachten noemt kunnen zij vast beoordelen wat nodig is.

Dierenarts is in het verleden meerdere keren geweest voor onderzoek maar kon nooit een duidelijke oorzaak vinden en vroeg zich ook af of het wel in de benen zat.
In overleg zijn we uitgekomen op thermografie waaruit kwam dat ze onregelmatig liep door een oude blessure in haar heupen/lendenen die was gaan doorsluimeren en haar hele lijf vastzat.
Dit is door meerdere behandelingen osteopaat losgemaakt.
Ze bleek ook gevoelige zolen te hebben dus hoefsmid erbij die haar voor op ijzers met leren zooltje gezet heeft (dit heeft ze in het verleden altijd gehad trouwens).
Sindsdien geen pas meer kreupel gelopen tot een aantal weken geleden ze dikke benen had wat dus stalbenen bleken te zijn denken we, daarna was ze in stap goed en in draf allemaal net niet maar ook niet echt kreupel, beetje wat ze voorheen ook had.
Hoefsmid was ook weer nodig dus die erbij gehad voor nieuw beslag en sindsdien dus op eieren lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:13

Kendra schreef:
Lijkt echt iets met de stofwisseling. Als het mijn paard was ging ik er mee naar Laarakker (of iemand die bij hem is opgeleid).

Hoezo denk jij aan stofwisseling?
Dit was zo gauw niet bij mij opgekomen namelijk.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:20

Ophopen van gifstoffen in het lichaam kan problemen geven met dikke benen enz even op googlen

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:25

Is dit paard niet "gewoon" hoefbevangen?
Ivm jeuk, dikke manenkam, op eieren lopen. Misschien kanteling van het hoefbeen, dat na bekapping/verandering hoefstand extra pijnlijk is.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:45

Insuline resistentie en daardoor idd sluimerend bevangen? Of PPID..
Spierprobleem?

Dierenarts sowieso laten komen voor bloedonderzoek en ik zou daarnaast ook voor normaal kreupelheidsonderzoek gaan. Uitverdoven tot duidelijk is waar de pijn zit, dan kun je daarna opzoek naar de oorzaak. Evt rontgenfotos om hoefbeen en dikte van de zool te beoordelen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:03

Klinkt inderdaad als bevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 13:03

rumay schreef:
Ophopen van gifstoffen in het lichaam kan problemen geven met dikke benen enz even op googlen

Ga ik zeker even zoeken, bedankt voor je tip!


Mona81 schreef:
Is dit paard niet "gewoon" hoefbevangen?
Ivm jeuk, dikke manenkam, op eieren lopen. Misschien kanteling van het hoefbeen, dat na bekapping/verandering hoefstand extra pijnlijk is.

Heb ik ook op mijn lijstje staan bij vermoedens inderdaad, ga er eens meer over opzoeken, heb totaal geen ervaring met hoefbevangen.
Bedankt voor je input!


Jasmijn159 schreef:
Insuline resistentie en daardoor idd sluimerend bevangen? Of PPID..
Spierprobleem?

Dierenarts sowieso laten komen voor bloedonderzoek en ik zou daarnaast ook voor normaal kreupelheidsonderzoek gaan. Uitverdoven tot duidelijk is waar de pijn zit, dan kun je daarna opzoek naar de oorzaak. Evt rontgenfotos om hoefbeen en dikte van de zool te beoordelen.

Dank je wel voor je tip, zou inderdaad kunnen.
Ppid wil ik haar in oktober sowieso weer voor laten testen, heb haar 3 jaar geleden daar ook op laten testen en toen had ze het niet, maar dat kan natuurlijk veranderen met de jaren.


Ze is 26 jaar dus artrose zou ook nog goed kunnen natuurlijk.
Alvast bedankt voor jullie tips, ga eens even wat meer dingen opzoeken van wat jullie opnoemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:16

Als je zijwaartse röntgenfoto's laat maken weet je gelijk of het dunne zolen of hoefbevangenheid is.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:19

Afvallen, zeer arm hooi, geen krachtvoer. Is ze ook in gedrag verandert ( alhoewel je dat meestal bij jonge dieren ziet met cushing) en ze zal toch licht bevangen zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:56

Tessebes schreef:
Als je zijwaartse röntgenfoto's laat maken weet je gelijk of het dunne zolen of hoefbevangenheid is.

Dunne zolen is sowieso al eerder geconstateerd maar daar kan ze daarbij natuurlijk nog wel andere dingen hebben.


bigone schreef:
Afvallen, zeer arm hooi, geen krachtvoer. Is ze ook in gedrag verandert ( alhoewel je dat meestal bij jonge dieren ziet met cushing) en ze zal toch licht bevangen zijn .

Ze moet niet veel afvallen, is nu gewoon mooi op gewicht, is eerder te mager als te dik.
Ze krijgt nu enkel arm hooi en alleen handje krachtvoer omdat ze anders de stal afbreekt als zij als enige niks krijgt.
Dierenarts word helaas pas volgende week, hoefsmid komt maandag.

Al met al lijkt mij hoefbevangen de grootste optie maar om dat zeker te weten komen eerst hoefsmid en dierenarts erbij

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 13:17

Ik zou sowieso een vitaminebrok geven, zodat de vitamines en mineralen op orde zijn. Alleen op arm hooi en een handje krachtvoer kan je paard niet leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:06

Ik heb vanmiddag ook een vitaminebrok gekocht dus vanaf nu krijgt ze naast hooi alleen deze brok.
Gisteren heeft ze puur een handje van haar oude brok gehad omdat ik nog geen vitaminebrok meteen had.

Afspraak dierenarts is gemaakt, helaas pas volgende week maar goed die paar dagen kan ze ook nog wel door.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 01:46

Wat voor voer heb je gekocht? Kijk hierin ook echt naar een laag suiker gehalte! Ik dacht dat pavo goed was qua suiker maar paard kreeg wat last van rasp dus toch nog kritisch gekeken en ben overgegaan naar vitalbix.

Wat kan helpen om afvalstoffen sneller af te voeren na het trainen (zo ontstaan veel afvalstoffen) is gebruik van een deken met keramische vezels of magneten zoals de catago fir tech of bv recuptex van bucas. Wellicht is dat interessant? Ik las laatst een verhaal van een meid haar paard had voorheen ook dikke benen maar door de deken helemaal niet meer.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:05

Mijn ouwe voerde ik souplesse mix vd Paardendrogist bij tegen de stalbenen en andere wat ouwe-paarden-klachten...daar deed hij het erg goed op.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 08:21

Net niet vernageld?

Anoniem

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:35

Ik heb vitalbix voor haar gekocht, heeft ze eerder ook altijd gehad maar aangezien brok hier bij de stallingsprijs zit toen mee gestopt aangezien vitalbix niet goedkoop is.

Vernageld heb ik ook aan zitten denken inderdaad, maandag komt de hoefsmid sowieso om dat te checken.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:48

Je zegt arm en rijker hooi. Is dat getest? Aan de buitenkant kan je niet zien hoeveel suiker het bevat. En de symptomen die je hierboven schrijft kan met te veel aan suikers te maken hebben.

Anoniem

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 09:57

Of het getest is weet ik eigenlijk niet, enige wat ik wel weet is dat hier op stal 2 paarden staam die gevoelig voor hoefbevangen zijn en sinds ze hier op stal met dit arme hooi niet meer bevangen geweest zijn.

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:13

Ik weet niet wat voor ras je paard is? Mijn haflinger had in ieder geval bijna dezelfde symptomen( alleen geen dikke benen) , eigenlijk ieder jaar deze tijd, en dat komt bij haar door teveel suikers. Na een paar dagen paddock, oud hooi is het helemaal weg. Ik denk dat dit de periode is vòòr hoefbevangenheid. Nu dus blijvend aantal uur in de wei met graaskap en verder hooi.

Anoniem

Re: Waar moet ik het zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 13:19

Die van mij is een appaloosa.
Ik ga zo naar stal toe en ben benieuwd hoe ze nu is, ze staat nu sinds 2 dagen niet meer op de wei, krijgt alleen nog maar arm hooi en sinds gisteren op een vitaminebrok.