“Bobbel” lendenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

“Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:22

Hoi bokkers!

Ik ben al een tijd op zoek naar een nieuw paard en eindelijk heb ik hem gevonden! Gelijk ben ik helemaal verliefd geworden. Alleen ik ben bang dat ik een grote fout ga maken, ik maak mij zorgen om zijn rug. Mensen daar hebben mij verteld dat hij er nu zo bij staat omdat hij jong is, nog in de groei, overbouwd, etc. Hij heeft ook niet veel vlees op de botten nu dus dat dat vertekend. Maar ik zit er toch mee in de maag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Het gaat om een 3 jarige, hij is zadelmak en er wordt nu mee gereden (veel jong als je het mij vraagt maar oke, wel buiten en vooral stapritjes). Ik heb (heel dom, ik weet het) al soort van afgesproken dat ik hem neem afhankelijk van de keuring. Wel aan de arts gevraagd om even goed de rug na te kijken. Tijdens het rijden (stap en draf, galop zit er nog niet helemaal op) liep hij gewoon goed in de bak, draven rechtsom vond hij wat lastiger om te buigen, maar ik dacht er niet veel van aangezien hij pas net bezig is en vooral buiten loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de laatste foto stond hij op rust dus dat kan wat vertekenen.

Hopelijk kunnen jullie mij wat wijzer maken met wat dit is, trekt dit nog weg? Is dit een kwestie van trainen? Of is dit echt foute boel? Ik snap dat dit natuurlijk moeilijk te zeggen is van een paar foto’s.
Ik ben echt verliefd op hem geworden en zou hem zo graag willen, maar ik zit hier nu zo mee dat ik er naar van ben.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:31

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Weet je of hij dit al van jongs af aan heeft of dat hij bijv. een ongelukje op de wei heeft gehad?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:32

Ik denk dat dit komt omdat die pony nogal erg aan de magere kant is.
Als het allemaal wat beter '' opgevuld '' is, denk ik niet dat je er nog veel van ziet.

Maar altijd verstandig natuurlijk van je DA ernaar laten te kijken !

Wel een leuke bonte zo te zien ! :D

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:34

Shae schreef:
Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Weet je of hij dit al van jongs af aan heeft of dat hij bijv. een ongelukje op de wei heeft gehad?


Nee dat weet ik jammer genoeg niet. Hij is daar sinds februari en voor wat ik weet had hij het toen al.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:37

Dit heet een karper rug.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:45

Lijkt me idd een karperrug zo op het oog. Goed na laten kijken door de DA en bij twijfel niet doen, hoe lastig ook.
Ai dat beestje ziet er lichamelijk verre van klaar voor uit om bereden te worden..

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 19:47

Leo schreef:
Lijkt me idd een karperrug zo op het oog. Goed na laten kijken door de DA en bij twijfel niet doen, hoe lastig ook.
Ai dat beestje ziet er lichamelijk verre van klaar voor uit om bereden te worden..


Jup, als ik hem neem dan de eerste tijd lekker de weide op en goed bijkomen.

Leo

Berichten: 50127
Geregistreerd: 06-12-02

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:48

Fijne instelling TS :j

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 19:57

Ik denk zelf dat dit echt nog wel meevalt met de ernst. Een echte karperrug is vaak echt nog een stuk langer.
Toen ik [naam] als 2,5 jarige kocht (bijna 3 jaar geleden) was ie veel boller op de rug dan nu. Nu is zijn rug gewoon normaal. Zelf goed langs de wervels voelen en als ze daar niet op reageren is dat een goed teken.
En aan de ene kant juist fijn dat ie al gereden is. Als het rijden namelijk problemen zou gaan geven, zou dat nu ook bijvoorbeeld al kunnen zijn geweest. Indien ie ingereden was, en hij krijgt er met rijden last van kom je er veel later achter als je al gekocht hebt.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 20:06

suikermeisje schreef:
Ik denk zelf dat dit echt nog wel meevalt met de ernst. Een echte karperrug is vaak echt nog een stuk langer.
Toen ik Jappeloe als 2,5 jarige kocht (bijna 3 jaar geleden) was ie veel boller op de rug dan nu. Nu is zijn rug gewoon normaal. Zelf goed langs de wervels voelen en als ze daar niet op reageren is dat een goed teken.
En aan de ene kant juist fijn dat ie al gereden is. Als het rijden namelijk problemen zou gaan geven, zou dat nu ook bijvoorbeeld al kunnen zijn geweest. Indien ie ingereden was, en hij krijgt er met rijden last van kom je er veel later achter als je al gekocht hebt.


Dat klopt, er hebben vooral kindjes op gezeten dus ook niet mega veel gewicht en hij is iig kind proof. Erop drukken heb ik gedaan, 0 reactie. Ook bij hoefjes geven geen problemen. De rest laat ik maar aan de dierenarts over.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:21

Eerst rontgen foto's laten maken en een echo van de lendenwervels. Laten checken of enkele wervels niet vast aan elkaar zijn gegroeid.
Kost nu even geld, maar dan kan de veearts een hoop ellende uitsluiten en je heel veel kosten later besparen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 08:36

Ik denk inderdaad ook aan een karperrug als ik het zo zie. Daarnaast is hij ook nog flink overbouwd, hij moet dus nog veel gaan groeien zodat het (hopelijk) helemaal bijtrekt. Maar goed, voor een driejarige is dat niet abnormaal, hoewel hij naar mijn mening over het algemeen best jong oogt. Te jong om al echt te rijden,zoals je zelf zegt, ik zou de DA dus inderdaad goed naar de rug laten kijken maar minstens even goed naar al de rest. Vind je hem er zelf niet erg ielig uitzien? Misschien ook bloed laten nakijken?

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:17

Het lijkt me dat dit nog wel wat bijtrekt. Ik zou vooral het advies van een goede, betrouwbare dierenarts in achting nemen. Bij twijfel kun je het ook op de foto laten zetten.

Mijn paard heeft ook een 'raar' ruggetje. Onderste foto is 2016 en de bovenste 2018, je ziet dat het dus wel iets is bijgetrokken. Maar dat het er vreemd uitziet, betekend niet meteen dat het kwaad. Je zult er alleen wel met beleid en goede training op moeten letten. Als hij wat ouder is natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:26

Mijn haf had ook een gekke bobbel, iets meer naar achter dan jouw paard. Osteopaat erbij, bleek een wervel verkeerd te zitten. Na de behandeling niks meer van te zien. Mijn advies is dan ook om er snel een goede osteopaat bij te halen.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:50

Laat het echt goed onderzoeken tijdens de keuring, inclusief foto's en evt echo.
Weet je zeker dat deze niet straks dezelfde breedte krijgt als Finn??

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:04

Ik heb een paard gehad met deze lendenen/achterhand. Ik dacht ook dat dat nog goed zou komen met voer gezien deze ook mager was (Wel nog een stuk magerder dan het paard hier op de foto.) Maar het bleef. Mijne is maar 7 geworden door omstandigheden maar toen was het nog niet weg. :) Ook toen hij dikker werd bleef hij die gekke "stand" houden wat ik dit paard ook zie doen. Beetje onder zich in getrokken. Het is geen echt functionele achterhand. Ze kunnen er pijnloos mee lopen, maar niet geweldig.. :)

Een echte karperrug is het trouwens niet. :) Ik heb bij de mijne met momenten gewenst dat het een karperrug was.
Als het hetzelfde is als bij de mijne beinvloedt dit ook de zetting van de achterbenen in die zin dat ze achter heel kort en stijf lopen. In stap valt het vaak nog mee en in galop ondervond mijne nul problemen (hij had zelfs een goede galop) maar in draf was het een klein drama. Met lichte training werd het beter maar het bleef een pony in een paardenlijf.

Heb je ook foto's in zomervacht? Wintervacht verdoezeld nl. heel veel..

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:23

Het beste advies is: laat foto's maken van de rug.

Het kan wat betekenen, het hoeft helemaal niets te betekenen. Maar met foto's weet je meer!

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:29

Ik zou een paard willen kopen dat als.het ware blaakt van gezondheid en die op het eerste gezicht goed in elkaar zit. Niet een waar je op voorhand al afspraken voor wilt maken bij allerlei behandelaars . Ik snap.dat je verliefd bent ,maar verlies ook je zakelijke uitgangspunten voor de aankoop van een paard niet uit het oog.

Succes! :)

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:37

Paard maakt een beetje een armetierige indruk.
Vacht met al veel lang haar is voor August wat apart. Of zijn het geen recente foto's?
Is het een import-tinker? Hoe lang is deze in Nederland?

Dier lijkt nog wel erg in de groei te zitten wat het beeld van die rug kan vertekenen.
Maar de rug lijkt mij verder ook vrij kort wat het vinden van een passend zadel best lastig kan maken.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:15

Paard oogt eerder 2 jaar oud op de foto's. Gebreken moet je niet kopen, die krijgen ze vanzelf!!! Laat in ieder geval een echo maken van de rug zodat je weet wat je koopt. Import tinkers zijn vaak jonger dan men zegt. Laat de dierenarts het gebit controleren zodat je zeker weet dat de leeftijd klopt. Daarnaast zou ik je een aankoopkeuring adviseren met bloedafname. Dier zit nog in de groei wat het beeld van de rug kan vertekenen. Imo ziet een karperrug er heel anders uit zie dit topic:
[MD] karper rug

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 14:33

Hij is inderdaad nog heel erg iel. Hij is bezig met het wisselen van de snijtanden, die middelste en die daarnaast zijn al gewisseld dus gok dat hij net 3 is geworden deze zomer. Op het paspoort staat 2016.

Van wat ik weet is hij in februari naar Duitsland gekomen, daar haal ik hem ook vandaan.

Ik laat hem sws goed keuren door en arts en zal met hem even overleggen voor foto’s en echo’s. Liever nu even wat meer uitgeven dan dat het straks mis gaat.

Mijn vorige tinker had trouwens ook overal van die verdwaalde vlas haren, hoorde volgens de dierenarts gewoon bij zijn vacht, zelfs in de zomer.

De foto’s zijn trouwens van vorige week.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:05

Jeetje die ziet er niet lekker uit voor drie jaar, dat iele halsje ook. Ik denk dat zijn rug grotendeels bij gaat trekken als ie nog wat groeit en meer spier en vet krijgt hoor. Je ziet het wel vaker bij paarden in zo'n toestand. Als je het zeker wilt weten zou je foto's kunnen laten maken om te zien of het allemaal goed zit.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 16:11

Ik vind die rug oprecht nog wel meevallen, heb wel eens erger gezien op bokt. Ik neem aan dat het paard niet van die prijsklasse is dat je er nog foto's/echo's van gaat maken maar bij twijfel kun je dat altijd nog doen. Ik denk dat een kundig keuringsarts je ook al van goede informatie kan voorzien over de rug bij de klinische keuring. Bovendien staat ie echt nog wel overbouwd en is hij heel schraal in zijn bespiering op de rug. Ga je dat goed en rustig opbouwen dan vermoed ik dat die rug alleen maar beter en sterker wordt.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:08

Ik vind de rug erg meevallen, alleen vind ik hem erg schriel. Kan zijn dat hij nu heel betrouwbaar lijkt, maar de vraag is wat zijn karakter is als hij weer fatsoenlijk in conditie is. Bij import tinkers kloppen de leeftijddn idd vaak niet. Vaak worden ze ook voor veel braver verkocht dan ze daadwerkelijk zijn en komt het echte karakter pas naar voren als het dier fatsoenlijk gevoerd gaat worden

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: “Bobbel” lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 17:12

Weinig tot niks met de rug te maken, maar is hij ook pssm1 vrij? Niet dat je straks 2 problemen koopt in 1 paard.