Is dit het gevolg van mijten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 15:38

Begin juli kreeg onze schimmel enkele plekken op zijn hoofd, binnen enkele dagen was dit uitgebreid naar een volledig besmette huid van onderlip tot keel met dikke korsten en veel pus. Da dacht aan mijten en heeft hem behandeld met een dexadreson injectie en een monster naar het lab gedaan. Verder moest ik hem 2x wassen met Byemite, 3x daags het hoofd sprayen met Vetaderm en gedurende 3 dagen 2x daags een pastaspuit Sulfatrim. Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend was. Alleen aan de haargroei was het na een week nog te zien dat er wat loos was geweest.
Alleen nu begint hij weer plekjes te krijgen, sommigen met korst, anderen opgezet. Deze plekjes heeft hij overigens elke zomer wel. Jeuk heeft hij er niet aan, ze zitten niet op de benen en romp.

Morgen de DA toch eens vragen wat de lab-uitslag was. Graag hoor ik jullie mening. Ik lees hier over Spotinor, vroeger was er Scabisix. Helaas is dat al heel lang uit de handel. Dat werkte eigenlijk altijd bij schurft/mijt/luis noem maar op. De andere 2 weidegenoten hebben nergens last van. Meneer vreet wel alles op, zelfs schijtbanen. Hij is altijd bang dat de anderen meer hebben. Daardoor vermoed ik dat het wel eens een weerstandprobleem kan zijn.

Paar foto's van vanochtend:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:44

Alle paarden die ik tot nu toe heb gezien met mijt was in eerste instantie rond de benen en deze dieren hadden hier flink jeuk aan.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:44

frankiej schreef:
Begin juli kreeg onze schimmel enkele plekken op zijn hoofd, binnen enkele dagen was dit uitgebreid naar een volledig besmette huid van onderlip tot keel met dikke korsten en veel pus. Da dacht aan mijten en heeft hem behandeld met een dexadreson injectie en een monster naar het lab gedaan. Verder moest ik hem 2x wassen met Byemite, 3x daags het hoofd sprayen met Vetaderm en gedurende 3 dagen 2x daags een pastaspuit Sulfatrim. Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend was. Alleen aan de haargroei was het na een week nog te zien dat er wat loos was geweest.
Alleen nu begint hij weer plekjes te krijgen, sommigen met korst, anderen opgezet. Deze plekjes heeft hij overigens elke zomer wel. Jeuk heeft hij er niet aan, ze zitten niet op de benen en romp.

Morgen de DA toch eens vragen wat de lab-uitslag was. Graag hoor ik jullie mening. Ik lees hier over Spotinor, vroeger was er Scabisix. Helaas is dat al heel lang uit de handel. Dat werkte eigenlijk altijd bij schurft/mijt/luis noem maar op. De andere 2 weidegenoten hebben nergens last van. Meneer vreet wel alles op, zelfs schijtbanen. Hij is altijd bang dat de anderen meer hebben. Daardoor vermoed ik dat het wel eens een weerstandprobleem kan zijn.

Paar foto's van vanochtend:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Ik heb momenteel precies hetzelfde op het hoofd van mijn paard in combinatie met mok. Ik zelf weet nog niet wat het is, maar hij heeft duidelijk jeuk. Als ik de vliegenkap eraf haal heb ik helemaal een probleem.


Afbeelding

Afbeelding

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:51

Lijkt mij eerder een schimmel.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:12

Mijt begint echt op de benen en dan nog meestal bij paarden met veel behang. Dit ziet er naar mijn idee veel meer uit als een schimmelinfectie, erg besmettelijk. Ik heb destijds een aantal keren gewassen met Imaverol, ook het halster en alle andere dingen die met het hoofd in aanraking kwamen. En de box waar ze stond ontsmette ik weer met iets dat speciaal daarvoor was ( dat kwam ( ook) toen bij de Welkoop vandaan. Overigens had de DA wel geconstateerd dat het een schimmel was. Ik heb haar toen het bekend was gelijk apart gezet, met het paard dat de veroorzaker was...

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:17

Hmm, ik vlog even. De mijne heeft ook van die plekken. Alleen niet zo erg als bovenstaande paarden.

Had idee dat bij de mijne begon met een bult, en waars door jeuk maakt ie het kapot en komen er korsten op. Zit zelf eerder te denken aan een steek beest ofzo. Staat voor de rest onder een eczeem deken.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:38

Ik heb vandaag de dierenarts erbij gehad.. Ze weten niet wat die van mij heeft, duidelijk dat de irritatie komt door vliegen.. Dat wel, maar waar het precies aan ligt kan hij niet verklaren. Het zag er niet uit als eczeem..

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:43

Dit is geen mijt...eerder een schimmel.Sommige plekken lijken zelfs op ringworm

romyvs

Berichten: 388
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:49

Gizeppie schreef:
frankiej schreef:
Begin juli kreeg onze schimmel enkele plekken op zijn hoofd, binnen enkele dagen was dit uitgebreid naar een volledig besmette huid van onderlip tot keel met dikke korsten en veel pus. Da dacht aan mijten en heeft hem behandeld met een dexadreson injectie en een monster naar het lab gedaan. Verder moest ik hem 2x wassen met Byemite, 3x daags het hoofd sprayen met Vetaderm en gedurende 3 dagen 2x daags een pastaspuit Sulfatrim. Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend was. Alleen aan de haargroei was het na een week nog te zien dat er wat loos was geweest.
Alleen nu begint hij weer plekjes te krijgen, sommigen met korst, anderen opgezet. Deze plekjes heeft hij overigens elke zomer wel. Jeuk heeft hij er niet aan, ze zitten niet op de benen en romp.

Morgen de DA toch eens vragen wat de lab-uitslag was. Graag hoor ik jullie mening. Ik lees hier over Spotinor, vroeger was er Scabisix. Helaas is dat al heel lang uit de handel. Dat werkte eigenlijk altijd bij schurft/mijt/luis noem maar op. De andere 2 weidegenoten hebben nergens last van. Meneer vreet wel alles op, zelfs schijtbanen. Hij is altijd bang dat de anderen meer hebben. Daardoor vermoed ik dat het wel eens een weerstandprobleem kan zijn.

Paar foto's van vanochtend:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Ik heb momenteel precies hetzelfde op het hoofd van mijn paard in combinatie met mok. Ik zelf weet nog niet wat het is, maar hij heeft duidelijk jeuk. Als ik de vliegenkap eraf haal heb ik helemaal een probleem.


[ [url=m/sO5kKj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kBRdzo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Staan er toevallig eikenbomen in de buurt? Wellicht een reactie op prosessierupsen? Allergische reactie en daarom algeheel weerstand probleem misschien.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Is dit het gevolg van mijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:54

Ja bij mij staan er boven met processie rupsen.. dus is denk ik ook een algemeen probleem..

romyvs

Berichten: 388
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:14

Gizeppie schreef:
Ja bij mij staan er boven met processie rupsen.. dus is denk ik ook een algemeen probleem..


Heb namelijk eerder ook een foto voorbij zien komen met een paard die allemaal hoofdwondjes had (echt helemaal kapot geschuurd) en dikke ogen en dat kwam van de processierupsen, weet alleen niet meer waar dat was.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:17

Staat het paard in de buurt van kreupelhout? Dan heb je grote kans dat de parasieten uit het kreupelhout de boosdoeners zijn. Dat is ooit bij een paard van mij ook het geval. Nadat ze behandeld was met sebacil èn verhuisd is naar een andere stal, was het probleem voorbij.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 16:17

romyvs schreef:
Staan er toevallig eikenbomen in de buurt? Wellicht een reactie op prosessierupsen? Allergische reactie en daarom algeheel weerstand probleem misschien.

Yup die staan er. In het voorjaar een nestje onderaan 1 boom gezien, voor de rest niks. Ook enkele keren wandelaars (eiken staan langs het wandelpad wat langs mijn weide loopt) gevraagd of zij nesten hebben waargenomen. Totnutoe niemand.
Hij heeft elke zomer wel van die plekjes maar omdat het na de uitgebreide mijtenbehandeling helemaal over was en ze nu als vanouds weer terug komen vraag ik me af wat het is. De hele groep staat vanaf begin juni 24/7 buiten.

Edit: nog even wat gegoogeld. Regenrot oftewel dermatophilose lijkt er toch wel verdacht veel op. Ondanks dat het hier de afgelopen tijd eigenlijk nog bijna niks geregend heeft. Wel redelijk wat vliegen dus wondjes door steekbeesten zijn zeer zeker mogelijk.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:03

romyvs schreef:
Gizeppie schreef:
Ja bij mij staan er boven met processie rupsen.. dus is denk ik ook een algemeen probleem..


Heb namelijk eerder ook een foto voorbij zien komen met een paard die allemaal hoofdwondjes had (echt helemaal kapot geschuurd) en dikke ogen en dat kwam van de processierupsen, weet alleen niet meer waar dat was.


O serieus? Want de dierenarts wist het namelijk echt niet. Die kon het niet verklaren.. Ook niet in combinatie van de mok.