Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:23

Qerty schreef:
Maar je krijgt het bedrag toch vergoed omdat je paard als (definitief) afgeschreven voor de sport wordt beschouwd?


Nu ja: 'afkeuren' is dan niet zozeer 'geen wedstrijd' alswel 'niet meer geschikt als rijpaard'.

Dat een dier na deze overeenkomst (dierenarts, eigenaar en verzekering komen iets overeen) niet onproblematisch na een half jaar weer aan de start verschijnt vind ik prima.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:44

…..
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:51

…..
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:53

Overleg het met de verzekering, ze hebben vast vaker met dit bijltje gehakt. Ik kan me goed voorstellen, dat ze (een deel van) de schadevergoeding terug willen zien, als je paard op langere termijn toch weer ingezet wordt voor de sport. Ze keren tenslotte uit voor blijvende ongeschiktheid.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:57

….
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:57

AmFe schreef:
Eigenlijk zou er iets moeten bestaan dat je het in zo’n geval nog eens opnieuw moet kunnen laten bekijken.


Ze zullen het mss best nog wel een keer voor je willen bekijken. Maar ga jij dan ook het geld wat je van de verzekering hebt gehad voor dat afkeuren terug betalen??
Dat is nl de reden waarom een 1 keer afgekeurd paard niet meer in de sport mag. Omdat het afgekeurd was en de eigenaar een bedrag heeft gekregen van de verzekering. Als paard dan ineens, om wat voor reden ook, weer goedgekeurd zou worden heeft die eigenaar ja dat geld op dat moment onterecht nog in handen.
En om dat soort geharrewar te voorkomen willen de meeste alleen maar die definitieve stempel zetten. Ook mede omdat het paard onherroepelijk kapot moet zijn voor de sport. Als een verzekering denkt dat een paard met een bepaalde behandeling alsnog goed kan worden, kunnen ze je opleggen dat je dat traject van behandeling in moet. Of je nou wilt of niet. Iemand riep zo leuk van tis mijn paard en ik bepaal..... ehm nope. Jij hebt die verzekering afgesloten, en daarmee de verzekering een stem gegeven in wat er wel en niet met je paard gedaan mag worden kwa dierenarts behandelingen. Anders zou iedereen maar z'n paard verzekeren en af laten keuren. Dat kost ze geld.

Iedereen denkt altijd dat de verzekering er voor hun is. Nou laat me je uit de droom helpen, de verzekering is er om winst te maken. Is er voor hun geen kans meer om winst te halen zullen ze afkeuren of in sommige gevallen je zelfs uit de verzekering gooien.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 23:03

…..
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:08

AmFe schreef:
Maar de verzekering heeft een eigen belang, die zullen dan ongetwijfeld aansturen op dat ik haar zelf uit de verzekering haal zodat zij niet uit hoeven te keren..


Natuurlijk wil een verzekering liever niet uitkeren, maar dat neemt niet weg, dat jij niet mag informeren wat er gebeurt, mocht je paard overhoopt door een wonder toch weer goed gaan lopen. Verder aansturen op afkeuren voor nu, lijkt me.

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:12

Zo maar een vraag over die stempel in het paspoort:
Wordt dat ook doorgegeven aan de paspoortuitgevende instantie dat een paard is afgekeurd?
Anders zou een eigenaar gewoon een nieuw paspoort kunnen aanvragen (onder het mom van paspoort kwijt of zo) en het paard zonder die aantekening in het paspoort gewoon kunnen verkopen?
Dan heeft de koper een probleem lijkt me?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:26

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
[

?
Ten eerste is mijn paard van mij en van niemand anders.
Ik koop haar dus niet terug.

Precies, die verzekeringen hebben het heel leuk omschreven, maar of het daadwerkelijk juridisch geldig is dat je een paard na uitbetaling van de verzekering niet meer mag verkopen of starten, dat vraag ik mij af. Als een auto afgekeurd wordt en je knapt die op, dan mag je ook gewoon de weg weer op. Net als die stempel in dat paspoort, volgens mij mogen ze die helemaal niet zetten.



Eigenlijk vraag ik mij daarnaast ook af of verzekeringen het wettelijk mogen eisen dat bij uitkering het paard hun eigendom wordt. Als je je auto total loss rijdt, gaat je auto toch ook niet naar de verzekeraar? Daar draag je dan zelf toch zorg voor dat die bij de sloop komt.
Zelfde als met een brandverzekering van je huis; als je huis affikt en verzekering moet uitkeren, worden hun toch ook niet ineens eigenaar van jouw afgefikte woning?
Dus als je het zo bekijkt is het best wel dubieus dat het met een paardenverzekering wel als eis gesteld wordt. Klinkt een beetje als een slinks extra verdienmodel; immers bij dieren komt emotie kijken, dus de kans dat een eigenaar toch zn paard weer terug koopt voor de slachtprijs is zeker aanwezig. Dus waarom niet proberen om zo weer wat terug te verdienen van het uitgekeerde bedrag. Hebben ze ook geen verdere kosten als het een paard betreft waarvan het vlees niet meer gebruikt mag worden voor zowel menselijke als dierlijke consumptie; dan hebben ze geen slachtopbrengst, maar alleen kosten.

Grote kans dat als een jurist zoiets goed ging uitzoeken met een aantal wetboeken bij de hand, dat die eis pure bluf is wat ze wettelijk helemaal niet mogen eisen. Maar dat is nog nooit gebeurd, want iedereen wordt aangepraat dat dit normale zaken zijn bij een verzekeraar...en gaan er vanuit dat de wet wel gevolgd wordt...maar ik heb er zo mn twijfels over eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 11-08-19 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:28

AmFe schreef:
Dat zij zoveel kunnen bepalen, vind ik ook super naar. Daarom ga ik ook nooit meer verzekeren. Maar in dit geval moet ik het gewoon nog even goed en verstandig afhandelen.
Liefst trek ik haar gewoon uit de verzekering zodat ze helemaal niets te vertellen hebben. Maar dan laat ik wel heeeeeeel veel geld liggen en daar moet ik wel even goed over nadenken. Dit is tenslotte wel waar ik haar ooit voor verzekerd heb en ze is wel echt overduidelijk kapot...


Tja de ene keer dat ik een discussie moest gaan voeren met de verzekering, en het was nog de efo ook, heb ik wel mijn verlies genomen en haar eruit gehaald. Niet omdat ze niet overduidelijk kapot was, maar omdat de efo vond dat ik aan moest tonen dat het geweld buitenaf was en geen overbelasting. Iets met die regeltjes en hun die proberen onder uitkeren uit te komen. Ik heb ze hun zin gegeven. En dat was ook geen goedkoop paard. En vanaf die tijd heb ik dus ook niets meer verzekerd. Eigen potje en eigen beslissing bevalt me een stuk beter.
En ja ik snap ook zeker wel dat als er nog iets aan gedaan kon worden je het had gedaan. Zo stond ik ook met die merrie. Maar ook om te voorkomen dat zij nog weet ik wat wilden aan behandelingen, en ze daarbij ook nog eens mijn oude merrie van toen 16 eruit wilden gooien vanwege leeftijd, heb ik er korte metten mee gemaakt. Waren ze niet blij mee, en wilden me zelfs nog voorschrijven dat ik niet zomaar mijn verzekering op kon zeggen. Nou vrienden ik dacht het wel. Alle 5 zijn ze er toen uitgegaan.


Tessebes schreef:
Natuurlijk wil een verzekering liever niet uitkeren, maar dat neemt niet weg, dat jij niet mag informeren wat er gebeurt, mocht je paard overhoopt door een wonder toch weer goed gaan lopen. Verder aansturen op afkeuren voor nu, lijkt me.


Zou ik niet eens naar vragen. Dat is kans dat ze mss toch een gaatje zien om of niet uit te keren of te kijken of er nog een traject is wat dat paard kan ondergaan. Ik zou alleen maar informeren of zij er problemen mee hebben mocht de merrie voor de fok ingezet gaan worden als ze afgekeurd is. En gooi het er dan op dat ze voor de sport afgekeurd wordt. Dat de fok op het moment nog nvt is is niet van belang. maar dan heb jij alvast zwart op wit dat fokken mag ondanks afkeuren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:40

xxCYNNxx schreef:
Eigenlijk vraag ik mij daarnaast ook af of verzekeringen het wettelijk mogen eisen dat bij uitkering het paard hun eigendom wordt. Als je je auto total loss rijdt, gaat je auto toch ook niet naar de verzekeraar


Uh... jawel hoor. Helaas al een paar keer meegemaakt.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 00:24

Je hebt haar laten verzekeren voor ongeschiktheid en dat is ze nu dus ik zou het aannemen. Als je er ooit nog een keer op kan klimmen voor een bosritje kan dat toch want zoals je schrijft is er eigenlijk nihil kans dat ze ooit weer geschikt zou zijn. Dus een keuring lijkt me ook niet in de toekomst mogelijk.

Een verzekering zal er alles aan doen om zo min mogelijk of liefst niks uit te hoeven keren. Ze zullen echt geen informatie verstrekken waar ze zeg nadelige gevolgen van zullen hebben.

Zelf mijn honden allemaal verzekerd 1 hond werd 1 dag na de wacht termijn ziek en toen ik de rekening indiende kreeg ik gelijk te horen dat ik de boel wilde oplichten en per direct uit de verzekering gegooid werd. Zelfs met gezondheids verklaringen trok ik volgens hun aan het kortste eind. Een advocaat ingeschakeld en een dag later stond het geld op mijn rekening hij had nog nooit zo snel een zaak geregeld. Ze proberen het toch ook al zijn ze fout alleen 9 vd 10 mensen nemen hun verlies omdat ze het niet weten of de rompslomp niet willen.

Ik zou voor je contact opneemt met de verzekering eerst contact op nemen met de juridisch loket oid dat je al van te voren een beetje kan laten merken dat je je erin verdiept hebt!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:15

xxCYNNxx schreef:
Eigenlijk vraag ik mij daarnaast ook af of verzekeringen het wettelijk mogen eisen dat bij uitkering het paard hun eigendom wordt. Als je je auto total loss rijdt, gaat je auto toch ook niet naar de verzekeraar? Daar draag je dan zelf toch zorg voor dat die bij de sloop komt.
Zelfde als met een brandverzekering van je huis; als je huis affikt en verzekering moet uitkeren, worden hun toch ook niet ineens eigenaar van jouw afgefikte woning?
Dus als je het zo bekijkt is het best wel dubieus dat het met een paardenverzekering wel als eis gesteld wordt.


In elk geval efo doet dit gewoon niet.

Deels is het taalgebruik/ ingeroest misverstand; deels is het slecht begrepen geschiedenis.
Efo is uit the olden days waarin boeren de koppen bij elkaar staken om onderling hun kostbaarste bedrijfsgoed te verzekeren: hun paard.
Natuurlijk hielden ze van hun beest, maar Bles moest werken voor de kost en een nieuw dier aanschaffen was een stevige kostenpost.
Bij 'afgekeurd' ging het dier naar de slacht, aan het gebit werd de leeftijd bepaald, en er werd uitgekeerd.
Dat 'de onderlinge' in oogsttijd de slacht regelde was service.

That's all.

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:29

Voor de fok maakt het niks uit of ze afgekeurd is voor de sport. Ze word namelijk afgekeurd als rijpaard, dus ik zou haar gewoon af laten keuren en het bedrag ontvangen. En haar "terug" kopen van de verzekering.

Met zo'n slechte prognose denk ik ook niet dat je iets hoeft te verwachten qua herstel, maar sport zal er sowieso niet in zitten.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:11

Hier ervaring (jaren terug maar ook met EFO)
Pony dus afgekeurd door verzekering, wij kregen het bedrag van verzekering. Pony is teruggekocht van de verzekering voor slachtprijs. Pony heeft jaar in de wei gelopen en was weer helemaal goed (na foto's) Heeft nog jaren gefunctioneerd als les pony. Deze pony had haar spronggewricht gebroken, door een trap in de wei.

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:23

Maar als jij het afgekeurde paard terugkoopt van de verzekering,dan is hij dan toch weer\nog van jou,want je hebt hem toch van hun gekocht? En dan ben je toch vrij om met hem te doen wat je wilt lijkt me?Want je hebt hem toch gekocht? Dan hebben zij er toch verder niets meer mee te maken?

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:27

Klopt inderdaad, als jij hem terugkoopt (of in mijn geval iemand anders) dan is het paard gewoon weer van jou.

zsaas
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:30

Ik heb mijn paard af laten keuren bij EFO en terug gekocht voor de slachtprijs, ze loopt nu al jaren gewoon thuis in de wei. Mijn ervaring is dat EFO absoluut niet moeilijk doet, je kunt alleen niet meer officieel starten met je paard en je kunt haar niet meer verkopen maar dat lijkt me fair enough als ik je beschrijving lees van wat ze allemaal mankeert.

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:21

zsaas schreef:
Ik heb mijn paard af laten keuren bij EFO en terug gekocht voor de slachtprijs, ze loopt nu al jaren gewoon thuis in de wei. Mijn ervaring is dat EFO absoluut niet moeilijk doet, je kunt alleen niet meer officieel starten met je paard en je kunt haar niet meer verkopen maar dat lijkt me fair enough als ik je beschrijving lees van wat ze allemaal mankeert.

Volgens mij wil ts eigenlijk weten of ze er dan ook problemen mee zou krijgen als ze ermee zou gaan fokken.Dan komen er immers allerlei papieren enzo bij die in orde moeten zijn. Ik vind het eigenlijk maar een raar gedoe met die verzekeringen.Als jij hem terugkoopt van hen dan is hij toch gewoon weer van jou.

zsaas
Berichten: 22
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:30

Wat EFO betreft mag ik gewoon fokken met mijn paard, dus het lijkt mij dat dit voor ts ook zal gelden. De vraag is of je dit moet willen met een merrie die fysiek van alles mankeert, maatgoed dat zijn mijn zaken verder niet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:34

anjali schreef:
Ik vind het eigenlijk maar een raar gedoe met die verzekeringen.Als jij hem terugkoopt van hen dan is hij toch gewoon weer van jou.


Paard wordt geen seconde van de verzekering.

In the olden days was het service dat zij hem naar de slager brachten en na afloop (controle gebit, leeftijd vaststellen, uitkering berekenen) kreeg je geld
(slachtprijs plus uitkering).

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:04

Raar dat je niet meer de sport in zou mogen, mits de blessure helemaal geheeld is, en je hebt dr laten afkeuren. De verzekeringen gaan echt niet alle startlijsten af om dit te controleren. Het paard is van jou en blijft van jou en jij beslist. Het enige is dat ze het dier nooit meer ergens zullen opnemen in de verzekering.

anjali
Berichten: 15082
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:09

Alenthe05 schreef:
Raar dat je niet meer de sport in zou mogen, mits de blessure helemaal geheeld is, en je hebt dr laten afkeuren. De verzekeringen gaan echt niet alle startlijsten af om dit te controleren. Het paard is van jou en blijft van jou en jij beslist. Het enige is dat ze het dier nooit meer ergens zullen opnemen in de verzekering.

Dat hij dan niet weer opnieuw te verzekeren is,dat vind ik dan wel logisch.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:28

Alenthe05 schreef:
Raar dat je niet meer de sport in zou mogen, mits de blessure helemaal geheeld is, en je hebt dr laten afkeuren. De verzekeringen gaan echt niet alle startlijsten af om dit te controleren. Het paard is van jou en blijft van jou en jij beslist. Het enige is dat ze het dier nooit meer ergens zullen opnemen in de verzekering.


Nee, je hebt een verzekering afgesloten voor het feit dat je een sportpaard hebt, dus dat je wedstrijden kan rijden met dat paard. Als dat niet meer kan, dan keert de verzekering uit. Als je het geld hebt ontvangen, mag je dus geen wedstrijden meer rijden. Je hebt namelijk geld ontvangen van de verzekering ómdat dat niet meer kon.

Of ze daar achter komen is natuurlijk maar de vraag. Maar er zijn in het verleden wel ruiters geweest die boze brieven van de verzekering hebben gekregen.