Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard af laten keuren door verzekering (EFO); gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:44

Eerlijk gezegd zou ik daar ook geen prettig gevoel bij hebben. Eerst je hand ophouden bij de verzekering ivm ongeschikt voor de sport, vervolgens later toch weer terugkeren in de sport. Dat is eigenlijk gewoon fraude. Eerlijk duurt het langst, is mijn idee altijd.

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:47

Anoeska schreef:
Alenthe05 schreef:
Raar dat je niet meer de sport in zou mogen, mits de blessure helemaal geheeld is, en je hebt dr laten afkeuren. De verzekeringen gaan echt niet alle startlijsten af om dit te controleren. Het paard is van jou en blijft van jou en jij beslist. Het enige is dat ze het dier nooit meer ergens zullen opnemen in de verzekering.


Nee, je hebt een verzekering afgesloten voor het feit dat je een sportpaard hebt, dus dat je wedstrijden kan rijden met dat paard. Als dat niet meer kan, dan keert de verzekering uit. Als je het geld hebt ontvangen, mag je dus geen wedstrijden meer rijden. Je hebt namelijk geld ontvangen van de verzekering ómdat dat niet meer kon.

Of ze daar achter komen is natuurlijk maar de vraag. Maar er zijn in het verleden wel ruiters geweest die boze brieven van de verzekering hebben gekregen.


Idd een andere sportnaam en niemand komt erachter. Maar het is wat je zelf wilt natuurlijk. Als je idd weer Z gaat starten is het anders dan af en toe een B proefje voor de lol. Want sommige afgekeurde paarden kunnen na een lange revalidatie best veel weer.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:53

Tessebes schreef:
Eerlijk gezegd zou ik daar ook geen prettig gevoel bij hebben. Eerst je hand ophouden bij de verzekering ivm ongeschikt voor de sport, vervolgens later toch weer terugkeren in de sport. Dat is eigenlijk gewoon fraude. Eerlijk duurt het langst, is mijn idee altijd.



Anderzijds, verkocht is verkocht. Dus wie is de verzekeraar om te "eisen" dat het paard niet verkocht of alsnog na lange tijd toch weer in de ring verschijnt.

Waarom hebben we "lak" aan speciale verkoop eisen van oude eigenaren (recht van eerste terugkoop, wel niet fokken etc etc.) Omdat ze niet "rechtsgeldig" zijn maar kan een verzekeraar dit wel afdwingen?

foxy80

Berichten: 7868
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:01

xxCYNNxx schreef:
Eigenlijk vraag ik mij daarnaast ook af of verzekeringen het wettelijk mogen eisen dat bij uitkering het paard hun eigendom wordt. Als je je auto total loss rijdt, gaat je auto toch ook niet naar de verzekeraar


Wat voor een autoverzekering heb jij? Mijn wrak is opgehaald hoor. Elke cent die verzekeraar eruit kan persen doen ze. Mocht me nog reppen om mijn eigen spullen eruit te halen.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:02

miss_lizje schreef:
Tessebes schreef:
Eerlijk gezegd zou ik daar ook geen prettig gevoel bij hebben. Eerst je hand ophouden bij de verzekering ivm ongeschikt voor de sport, vervolgens later toch weer terugkeren in de sport. Dat is eigenlijk gewoon fraude. Eerlijk duurt het langst, is mijn idee altijd.



Anderzijds, verkocht is verkocht. Dus wie is de verzekeraar om te "eisen" dat het paard niet verkocht of alsnog na lange tijd toch weer in de ring verschijnt.

Waarom hebben we "lak" aan speciale verkoop eisen van oude eigenaren (recht van eerste terugkoop, wel niet fokken etc etc.) Omdat ze niet "rechtsgeldig" zijn maar kan een verzekeraar dit wel afdwingen?

De verzekeraar heeft bij terugkoop toch het geld ontvangen wat hij anders van de slager had gekregen.Wat kan het die verzekeraar dan schelen ?Toch fijn voor het paard dat anders dood zou zijn geweest,dat die toch nog hersteld is?

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:22

Het lijkt mij ook dubieus dat een verzekeraar nog rechten kan ontlenen nadat de afwikkeling van de verzekering heeft plaats gevonden. Om van fraude te kunnen spreken zal er lijkt mij een bepaald gewin moeten zijn. Stel paard is afgekeurd, verzekeringsnemer houdt het paard, betaald het verschil van de “ vleesopbrengst” . Bedrag wordt overgemaakt, verzekeraar is akkoord gegaan dat het dier bij haar blijft. Einde verzekeringscontract, het is afgehandeld. 5 jaar later blijkt het paard dusdanig opgeknapt dat het toch weer de sport in kan. Tel even op wat het de eigenaar gekost heeft het dier de juiste behandeling te geven, DA kosten, stalling etc etc.... Er van uitgaande dat we het hier niet over een paard van een paar miljoen hebben, lijkt me de beschuldiging van fraude ver gezocht. Eigenaar en paard hebben geluk gehad.

Verzekeraar had hetzelfde kunnen doen. Hebben ze niet gedaan. Zij zijn briljant in risico analyses, als het voor hen een verloren zaak bleek is het hun pech! Lijkt me weinig rechtsgeldigheid om na zo’n lange tijd nog verhaal te kunnen halen. En zo wel, als zij vinden dat het paard hen toch toebehoorde dan ook alle kosten.

In zake eigendomsrecht kan een verzekeraar niet boven de wet gaan staan. Wat hun voorwaarden ook zijn. Zou dus in eerstantie de wet raadplegen en niet blindvaren op de verzekeringsvoorwaarden.
Wat betreft keuringen, afgekeurd stempel is een verzekeringskwestie, geen stamboek kwestie. Wellicht is het dier op een niet erfelijk trauma afgekeurd maar kan daardoor nog wel aan keuringen deelnemen. Overleg met je stamboek.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 12-08-19 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:23

anjali schreef:
miss_lizje schreef:
Anderzijds, verkocht is verkocht. Dus wie is de verzekeraar om te "eisen" dat het paard niet verkocht of alsnog na lange tijd toch weer in de ring verschijnt.

Waarom hebben we "lak" aan speciale verkoop eisen van oude eigenaren (recht van eerste terugkoop, wel niet fokken etc etc.) Omdat ze niet "rechtsgeldig" zijn maar kan een verzekeraar dit wel afdwingen?

De verzekeraar heeft bij terugkoop toch het geld ontvangen wat hij anders van de slager had gekregen.Wat kan het die verzekeraar dan schelen ?Toch fijn voor het paard dat anders dood zou zijn geweest,dat die toch nog hersteld is?


Stel je hebt het paard verzekerd voor 8000 euro. Je wil het paard behouden, de verzekering wil daar 800 euro voor hebben. De verzekering keert dus 7200 euro uit, omdat het paard ongeschikt zou zijn voor de sport. Vervolgens wordt het paard tóch weer geschikt voor de sport, dus is het paard redelijkerwijs meer waard dan die 800 euro. Dat kan de verzekeraar zéker wel wat schelen, zij hebben namelijk 7200 euro betaald voor jouw niet voor de sport geschikte paard.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:26

Janneke2 schreef:
xxCYNNxx schreef:
Eigenlijk vraag ik mij daarnaast ook af of verzekeringen het wettelijk mogen eisen dat bij uitkering het paard hun eigendom wordt. Als je je auto total loss rijdt, gaat je auto toch ook niet naar de verzekeraar? Daar draag je dan zelf toch zorg voor dat die bij de sloop komt.
Zelfde als met een brandverzekering van je huis; als je huis affikt en verzekering moet uitkeren, worden hun toch ook niet ineens eigenaar van jouw afgefikte woning?
Dus als je het zo bekijkt is het best wel dubieus dat het met een paardenverzekering wel als eis gesteld wordt.


In elk geval efo doet dit gewoon niet.

Deels is het taalgebruik/ ingeroest misverstand; deels is het slecht begrepen geschiedenis.
Efo is uit the olden days waarin boeren de koppen bij elkaar staken om onderling hun kostbaarste bedrijfsgoed te verzekeren: hun paard.
Natuurlijk hielden ze van hun beest, maar Bles moest werken voor de kost en een nieuw dier aanschaffen was een stevige kostenpost.
Bij 'afgekeurd' ging het dier naar de slacht, aan het gebit werd de leeftijd bepaald, en er werd uitgekeerd.
Dat 'de onderlinge' in oogsttijd de slacht regelde was service.

That's all.



klopt, ik weet dat het ooit zo begonnen is en idd; het was gewoon service.
Maar hier wordt ( en ik heb het in andere topics ook terug zien komen en het irl van paardenmensen gehoord) gesproken dat het een eis is en dat als je je paard toch wil houden, je die terug moet kopen.
En dan spreken we niet meer over service natuurlijk, maar over een verborgen verdienmodel (imo in elk geval)

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:27

En wat als het afkeuren door een deskundige van diezelfde verzekeraar is gebeurd?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:31

Pareltjes schreef:
Het lijkt mij ook dubieus dat een verzekeraar nog rechten kan ontlenen nadat de afwikkeling van de verzekering heeft plaats gevonden. Om van fraude te kunnen spreken zal er lijkt mij een bepaald gewin moeten zijn. Stel paard is afgekeurd, verzekeringsnemer houdt het paard, betaald het verschil van de “ vleesopbrengst” . Bedrag wordt overgemaakt, verzekeraar is akkoord gegaan dat het dier bij haar blijft. Einde verzekeringscontract, het is afgehandeld. 5 jaar later blijkt het paard dusdanig opgeknapt dat het toch weer de sport in kan. Tel even op wat het de eigenaar gekost heeft het dier de juiste behandeling te geven, DA kosten, stalling etc etc.... Er van uitgaande dat we het hier niet over een paard van een paar miljoen hebben, lijkt me de beschuldiging van fraude ver gezocht. Eigenaar en paard hebben geluk gehad.

Verzekeraar had hetzelfde kunnen doen. Hebben ze niet gedaan. Zij zijn briljant in risico analyses, als het voor hen een verloren zaak bleek is het hun pech! Lijkt me weinig rechtsgeldigheid om na zo’n lange tijd nog verhaal te kunnen halen. En zo wel, als zij vinden dat het paard hen toch toebehoorde dan ook alle kosten.

In zake eigendomsrecht kan een verzekeraar niet boven de wet gaan staan. Wat hun voorwaarden ook zijn. Zou dus in eerstantie de wet raadplegen en niet blindvaren op de verzekeringsvoorwaarden.
Wat betreft keuringen, afgekeurd stempel is een verzekeringskwestie, geen stamboek kwestie. Wellicht is het dier op een niet erfelijk trauma afgekeurd maar kan daardoor nog wel aan keuringen deelnemen. Overleg met je stamboek.

Vroeger toen ik daar wel eens wat over hoorde,was het zo dat de verzekering uitkeerde en dan je paard overnam. Ze keken dan hoe ze er nog de hoogste opbrengst van konden krijgen. Soms was dat op slachttransport naar het buitenland,of,als het paard niet al te slecht was,werd hij weer verkocht om op te rijden.De oude eigenaren protesteerden dan als ze dat merkten. maar in feite hadden ze hun paard aan de verzekering verkocht.Een vrouw die ik kende kwam haar afgekeurde paard ergens tegen en de nieuwe eigenaar wist van niets.Overigens fijn toch voor het paard,kennelijk kon die gewoon door.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:35

Pareltjes schreef:
En wat als het afkeuren door een deskundige van diezelfde verzekeraar is gebeurd?

Voor zover ik weet moest je een verklaring van een veearts hebben.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 13:56

Citaat:
klopt, ik weet dat het ooit zo begonnen is en idd; het was gewoon service.
Maar hier wordt ( en ik heb het in andere topics ook terug zien komen en het irl van paardenmensen gehoord) gesproken dat het een eis is en dat als je je paard toch wil houden, je die terug moet kopen.
En dan spreken we niet meer over service natuurlijk, maar over een verborgen verdienmodel (imo in elk geval)


Ik heb mijn dieren verzekerd bij efo - en ik heb op een niet emotioneel/ acuut moment gewoon gebeld en gevraagd hoe en wat.

De term terugkopen is ingeburgerd, maar niet aan de orde.

Je hebt natuurlijk de optie om afstand van je dier te doen - en de verzekeringspenningen te innen.
In the olden days werd het dier dan geslacht.
Ook bij efo: slachten levert geld op en dat zit verrekend in de financiële kant van de zaak.
Het is jouw keuze om al dan niet te slachten.

Veel manegepaarden zijn "halve" slachtpaarden - zo heb ik heerlijk gereden op een Engels volbloed van 5 jaar: manegepaard omdat het "verwende kind" waar hij eerst van was vond dat hij maar afgemaakt moest worden. (En de slager reed linea recta naar een goede manege...)

Maar als je echt vindt dat het dier niet verder kan: bespaar het de omweg naar het slachthuis via minder ideale eigenaars, ga mee of vraag iemand die je vertrouwt.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:43

….
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:44

….
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:56

Als door blessure afkeur is dan terugkopen en evt. Veulentje fokken indien merrie goed genoeg is

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 21:58

….
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamar1999
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:03

Jouw paard MOET klinisch goedgekeurd worden om überhaupt te verzekeren. Daarbij ben je vaak niet voor koliek verzekerd. Zorg dat je dit heel goed uitzoekt.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 22:07

Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:14

Gezien de problemen die jouw merrie heeft met haar spijsverteringsstelsel en de blessures die ze heeft zou ik heel goed nadenken over het fokken van een veulen.

Het is een behoorlijke belasting voor een merrie en als de merrie niet helemaal fit is, zou ik het persoonlijk niet doen. Sowieso zou ik haar eerst laten onderzoeken. Niet iedere merrie beschikt over gezonde voortplantingsorganen en zeker in dit geval zou ik vooraf willen weten. Stel dat dat ook niet in orde is, dan zou ik denk ik toch de keuze maken om de merrie te laten gaan.

Tenslotte: Als je met een niet zuiver lopende merrie op een veulenkeuring verschijnt is dat niet echt een fijn beeld. Je kunt dat natuurlijk met een pijnstiller verdoezelen maar ook dat is ethisch gezien natuurlijk niet fraai...

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 22:18

….
Laatst bijgewerkt door AmFe op 05-03-24 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 22:29

Volgens mij moeten de artsen rapport opmaken en advies brengen over de gebruiksdoelen van je paard. Daarmee ga je dan vervolgens naar de verzekering. Als de prognose voor de sport ‘slecht’ is maar de prognose voor de fokkerij ‘voldoende’ tot ‘goed’ dan weet ik niet of de verzekering haar afkeurt. In dat geval zou je haar uit de sportverzekering kunnen halen en in een van de basisverzekeringen kunnen onderbrengen - als je haar verzekerd wilt houden natuurlijk.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:46

abby schreef:
Gezien de problemen die jouw merrie heeft met haar spijsverteringsstelsel en de blessures die ze heeft zou ik heel goed nadenken over het fokken van een veulen.

Het is een behoorlijke belasting voor een merrie en als de merrie niet helemaal fit is, zou ik het persoonlijk niet doen. Sowieso zou ik haar eerst laten onderzoeken. Niet iedere merrie beschikt over gezonde voortplantingsorganen en zeker in dit geval zou ik vooraf willen weten. Stel dat dat ook niet in orde is, dan zou ik denk ik toch de keuze maken om de merrie te laten gaan.

Tenslotte: Als je met een niet zuiver lopende merrie op een veulenkeuring verschijnt is dat niet echt een fijn beeld. Je kunt dat natuurlijk met een pijnstiller verdoezelen maar ook dat is ethisch gezien natuurlijk niet fraai...

Ik zie toch enorm vaak dat men gaat fokken met een merrie juist omdat ze voor te rijden niet meer inzetbaar is.Wat veulenkeuringen betreft,hoe gaat dat eigenlijk als het veulen uit een draagmoeder is geboren?Loopt die er dan mee op de keuring? Overigens vind ik dat niets wegens onnatuurlijk (draagmoederschap) maar ik ben erin geinteresseerd hoe dat dan gaat op een keuring.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:18

Anjali: Geen ervaring mee (gelukkig) maar ik neem aan van wel als het een veulenrubriek betreft. Dan kijkt men niet naar de moeder maar alleen naar het veulen. Of het dan een draag- of pleegmoeder betreft, maakt dan ook niet uit natuurlijk.

Ik heb zelf een merrie staan voor de fokkerij die door een peesblessure niet meer geschikt is voor de hogere sport maar wel zuiver loopt en fit is. Ik vind dat persoonlijk belangrijke voorwaarden. De merrie moet ook goed en pijnvrij uit de voeten kunnen met het veulen ernaast. Als je een heel beschermende merrie treft, dan loopt ze wat af achter haar kind aan ;) .