Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:54

Mijn drie jarige paard heeft wat last van volle holtes. Toen ik haar vorig jaar kocht had ze na de verhuizing naar ons toe een verkoudheid. Dat heeft enorm lang geduurd voor het over was. Meerdere kuren gehad, nog een slijmoplosser erbij. Uiteindelijk wel over gegaan en ze is er gelukkig nooit echt ziek van geweest.

Ik heb een cranio sacraal therapeut bij haar gehad, die vermoedt dat ze als veulen misschien een soort impact tegen haar hoofd heeft gehad. In leken taal, wat er is blijven hangen bij mij: er zitten 2 botten in een T vorm in het hoofd en die zaten te dicht op elkaar en daardoor waren de holtes in elkaar gedrukt en hoopt er slijm op. Zoiets.. Dat heeft ze behandeld, en daar kwam al veel slijm/snot bij los. In principe zijn we nu zo ver dat daar behandelen niet meer nodig is.

Ze heeft wel een schone neus, maar wel vaak wat kruimeltjes bij haar ogen. Droog, niet vochtig. Ik heb toch het idee dat er nog wel snot of slijm in de holtes zit. Het is ook altijd wat vol/dik naast het neusbeen.

Ik heb haar nu een paar keer gelongeerd en daar reageert ze normaal op. Ze is niet benauwd, maakt geen rare geluiden, is niet buiten adem.

Gezien de vieze ogen en het volle naast het neusbeen vermoedt ik wel dat er nog iets verstopt zit, en ik zoek iets wat kan helpen om het op schoon te krijgen.

Wie heeft een idee wat kan helpen? Een supplement, kruid, zoiets?

Vind ik niets of helpt het niet kan ik nog een rest slijmoplosser van de dierenarts halen, maar voor nu ga ik liever voor iets natuurlijks denk ik.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:56

Ik geef dan altijd wat fenegriek door het eten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 01:31

Zouttherapie.

Wij hebben altijd zelf verneveld en dat werkt goed, maar onze ene ruin had wat ernstigere klachten en staat op stal bij Equisana en krijgt daar zouttherapie. Even op fb kijken, dan zie je wat eruit komt bij paarden.

En inderdaad zonder chemische middelen. Mijn oudere ruin heeft alles van veearts wel gehad en niks hielp. Daarbij zijn ook niet alle middelen geheel zonder nadelen.
De jonge ruin die daar staat was al opgegeven en wordt steeds beter.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 06:33

Een emmer ijslands mos halen dat werkt super.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 06:41

zwarte kummel, en dan olie,of granulaat.
ik bestel het bij makana in Duitsland.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:06

Interessante topic!

Een vraag aan TS. Had/heeft jou paard last van wit troebel snot of was het een andere kleur?

Mijn paard heeft altijd na het rijden, een behandeling rondom zijn atlas of een stoffige omgeving last van wit troebel snot. Niet hoesten en super fit. Ik volg graag voor nog meer ervaringen!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 08:51

Bedankt al voor de tips, ik ga me overal even in verdiepen!

Mijn paard had inderdaad ook bij de atlas problemen zitten. Ook troebel wit snot.

Ook tijdens de verkoudheid is het nooit een andere kleur geweest.

melanie20
Berichten: 1733
Geregistreerd: 22-08-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:09

Weleens aan gekaart aan de dierenarts over droes in de luchtzakken?

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:21

Heb je sputolysin al geprobeerd?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:41

Dit past beter op [MD] Medisch, ik zal het topic verplaatsen.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 09:58

melanie20 schreef:
Weleens aan gekaart aan de dierenarts over droes in de luchtzakken?


Toen ik haar kocht en ze dus verkouden was/werd, was er net zo'n droes periode. Ze is daar toen wel op gecontroleerd, maar was gelukkig niet aan de orde.

Sputolysin heb ik nog nooit van gehoord, ga ik googlen!

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:06

Begrijp dat je enkel denkt dat er ophoping is zonder verdere klachten?
Dan zou ik niet van alles er tegenaan gooien, hooguit wat kruiden voor luchtwegen. Een kruimeltje in het oog is niet iets opvallends, zeker niet in het vliegen en stofseizoen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:45

Als je geen bronchoscopie hebt laten doen, zou ik echt niet zomaar wat geven. Wat veeartsen voorschrijven is echter niet zonder negatieve werking, net als kruiden etc. Kruiden hebben goede werking, maar zijn niet zo onschuldig als men denkt. Het wordt veel teveel zomaar even gegeven bij vermoedens van.......

Je kan eens in het hoest topic lezen.

Maar nogmaals; mijn oude ruin heeft gehad; sputolysin, ventipulmin, prednison, cubarmix etc Niks hielp hem. Wij zijn gaan vernevelen en alles kwam eruit.
Toen pas heeft hij naast het hoesten weer ondersteuning gekregen in de vorm van afgestemde kruiden.

Onze jonge ruin heeft bij vorige eigenaren dat allemaal gehad en stond op flixotide. Hij kreeg erge hoestaanvallen, maar er kwam niks uit. Bij broncho zat hij helemaal vol.
We hebben hem in zouttherapie gezet en het duurde tegenover de andere paarden in therapie veel langer dat er wat uit kwam. Ik denk juist door jaren onderdrukken.

In principe helpt alles alleen bij een goed stalmanagement. Dus buiten staan, niet vegen in de buurt, hooi natmaken of stomen etc.
Maar weerstand is ook echt minstens zo belangrijk als snot aanpakken. Veeartsen die zich inmiddels verdiepen, zullen ook zeggen; de darmflora is het belangrijkste, dus die moet in orde. Meeste paarden die oppervlakkige klachten hebben, hebben meeste baat bij; veel buiten, stofvrij en goed hooi, en iets voor de darmen zoals probiotica.
Meeste spullen tegen hoest en slijm, zijn symptoom bestrijders en helpen tijdelijk of oppervlakkig. En soms vallen paarden daarna in andere problemen.

Naast dit blijft bewegen ook echt heel belangrijk. Niet de ene dag 2 uur en andere dag niks, maar elke dag wat.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:49

Ijslands mos kan je gewoon geven is veilig, bij mijn paard werkte de medicijnen van de veearts niet.Ik geef nu ieder jaar in november iedere dag een schepje over het voer en na een paar dagen is het probleem opgelost

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:56

marleen_usar schreef:
Ijslands mos kan je gewoon geven is veilig, bij mijn paard werkte de medicijnen van de veearts niet.Ik geef nu ieder jaar in november iedere dag een schepje over het voer en na een paar dagen is het probleem opgelost


Niks is 100% veilig. Mensen kunnen altijd teveel, te weinig of te lang iets geven. Ijslands mos hoort ook niet in het dieet van een paard in principe, dus je voegt al iets toe.

Wat bij jou werkt, werkt misschien niet bij een ander.

Als je de oorzaak niet weet, is het ook niet te vergelijken.

melanie20
Berichten: 1733
Geregistreerd: 22-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 14:08

zorro schreef:
melanie20 schreef:
Weleens aan gekaart aan de dierenarts over droes in de luchtzakken?


Toen ik haar kocht en ze dus verkouden was/werd, was er net zo'n droes periode. Ze is daar toen wel op gecontroleerd, maar was gelukkig niet aan de orde.

Sputolysin heb ik nog nooit van gehoord, ga ik googlen!



Hebben ze toen een swap genomen?

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 15:51

Bij mijn paard dachten ze ook dat het in de luchtzakken zat. Scopie plus spoeling laten doen en die bleek een stof allergie te hebben.
Ik zou dus niet zomaar wat zelf gaan aan rommelen met therapeuten e.d die zeggen dat de holtes dicht gedrukt zijn :x maar een arts er naar laten kijken.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 16:26

Sizzle: klopt helemaal. Ik vermoed dat er nog wat ophoping zit, maar klachten zijn er niet. De laatste kuur voor restslijm heeft ze in januari gehad.

Ze hoest of kucht niet (heeft ze ook nooit gedaan), de longen zijn volledig schoon. Ze heeft enkel wat volligheid naast het neusbeen. En kruimeltjes bij de ogen, die niet van vliegen komen want ze draagt een kap, en ze zitten er zolang ik haar heb. Dat is wel meer als een kruimeltje, maar doordat het droog is zou ik het geen vieze ogen noemen. Ze zijn ook niet ontstoken en nooit geweest.

Maar ik heb dus absoluut geen ziek paard, het zijn enkel die twee symptomen.

Superpony: ik heb inderdaad geen bronchoscopie laten doen, want ze heeft nooit longproblemen gehad. Enkel verkoudheid, dus snot uit de neus.

Ze staat 24/7 in de wei, nu in het gras. Geen hooi erbij want ik heb genoeg gras. Qua beweging, ze is nu 3.5, ik ben net begonnen met wat jongeren 3x in de week, maar dit stelt qua training nog niks voor. Ze is nog jong.

Melanie20: ja er is een swap genomen. Ik kocht haar in een periode dat hier veel droes heerste, dus dat is volledig uitgesloten.

Popstra: ik rommel niet aan, er is gewoon te weinig aan de hand om een arts te laten kijken. Paard is topfit. Enkel de twee hierboven beschreven symptomen, waar ze ook nog eens geen last van heeft. Er komt geen druppel snot uit haar neus, ze hoest of kucht niet.


Ik vroeg om meedenken, maar blijf alsjeblieft wel bij de casus. Zoals ik hierboven ook duidelijk staan heb: ik heb geen ziek paard. Enkel een paard die in de holtes naast het neusbeen wat ophoping lijkt te hebben, en ik zoek iets om dat weg te krijgen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 16:57

Als het niet erg is gewoon op je lijstje zetten en vragen de volgende keer dat de DA komt.
Je kan moeilijk iets gaan behandelen als je niet weet wat er juist aan de hand is.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 17:14

Ik weet wat er aan de hand is. Ik kan de therapeut uitleg niet na vertellen, dat is niet mijn taal, maar doordat er dus twee botten niet helemaal goed hebben gezeten hebben de holtes wat in de verdrukking gezeten. Daardoor zit daar nog wat opgehoopt slijm of snot in. Dat zit niet in de luchtzak.

Ik zoek dus iets op natuurlijke basis wat het slijm daar op kan lossen. Ik hoop op wat ervaring met producten, zoals fenegriek en IJslands mos genoemd zijn.

Popstra
Berichten: 13730
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:55

Zorro kom op zeg, denk ff na. Botten die in een paardenhoofd niet goed zitten???? Dat zou zwaar letsel zijn en Zomaar een therapeut zet ze zo weer even recht????? Yeah right :roll:

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 19:05

Je hebt niet recht, en niet recht. Ik heb bijvoorbeeld zelf vorig jaar een auto ongeluk gehad waarbij mijn nekwervels niet meer recht stonden. Verschil schijn je al te merken bij 1 mm scheefstand, maar bij 5 cm scheefstand leef je waarschijnlijk niet eens meer.

Geloof je er niet in, prima. Dat is hier de discussie niet. Sterker nog, dit topic is geen eens een discussie.

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:12

Popstra schreef:
Zorro kom op zeg, denk ff na. Botten die in een paardenhoofd niet goed zitten???? Dat zou zwaar letsel zijn en Zomaar een therapeut zet ze zo weer even recht????? Yeah right :roll:


Ik ben het eigenlijk wel met Popstra eens.

Laat maar eens een foto van het hoofd maken om die diagnose te bevestigen of om andere dingen uit te sluiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Snot/slijm in holtes afvoeren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:17

Dat zegt echt helemaal niks Zorro. Ons jonge paard is ook verder topfit en hoestte amper tot niet. Maar bij een broncho zat hij helemaal vol en het was ook super taai slijm. Kwam moeilijk vrij en dan heb je echt iets als vernevelen of zouttherapie nodig. Wat tevens ook de veiligste methode is.

Bij mijn oude ruin hielp geen medicijn en ook een tijd alternatieven geprobeerd, want de een zegt dit en de ander dat. Sommige dingen helpen een beetje of tijdelijk.

Een therapeut is echt geen arts en je kan alleen een broncho laten doen en evt een foto van het hoofd. Kost even wat en is niet leuk, maar het ene rommeltje na het andere, kost je ook en over een jaar zoek je nog. Geloof me........