Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Extreem dik paard af laten vallen.

 
Profiel   

Hey,
Ik zit een beetje met een probleem. Er is een extreem dik paard die ik mag gaan verzorgen en actief mee bezig mag. Heeft echter al jaren stil gestaan en is in die jaren tijd eigenlijk gewoon extreem dik geworden. Een klein beetje obesitas is er niks bij zegmaar. Nu is het dus niet mijn paard en kan ik niet alle keuzes maken, maar wil wel zijn leven verbeteren waar dat kan. Elke kilo minder is er een.

Het is een vrij grote Quarter, exacte leeftijd weet ik niet, sowieso onder de 15 jaar. Staat 24/7 op grasland (ook in de winter) en heeft altijd beschikking tot kuil (ene baal mooier dan de andere). Hij staat in een grote groep met paarden die dus wel het kuil nodig heeft. Staat nu dus al een flink aantal jaar stil, in de wei ravotten en rennen doet hij eens in de maand ofzo en houd hij 5 minuten vol en staat dan zijknat van het zweet gigantisch buiten adem... Aan de weidegang en kuil kan ik dus vrij weinig doen. Maar wil hem met behulp van beweging toch wat slanker proberen te krijgen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 4x per week 45 minuten longeren kijkt me een zeer slecht plan om mee te beginnen.
Is 15 minuten om mee te beginnen goed? 3 rondjes galopperen iedere kant op, 3 minuten draven iedere kant op en verder gewoon stappen? En aan de hand van hoe hij dit oppakt dit telkens wat uitbreiden, of is 15 minuten al te veel om mee te beginnen?

Ik wil beginnen met gewoon simpel halster of hoofdstelletje in met longeren, niet meteen met bijzet. Want hij heeft dus jaren stil gestaan en heb geen flauw idee hoe hij überhaupt reageert op werk en longeren. En wil ook niet meteen te veel van hem vragen.

Stapmolen doet hem niks, loopt ie 2 dagen in mee en dan gaat ie stil staan. Misschien als het stroom op de rekken aangezet wordt niet, maar dan wordt het een uitdaging hem te pakken te krijgen vanuit de wei, ook goed voor zijn conditie als ie voor me wegrent :')

Rijden is (nu voorlopig) geen optie en weet niet of dat ooit een optie gaat worden, hij is cutting gefokt en schijnt super heet in het hoofd te worden als je er boven op zit. Dat is volgens mij ook de reden dat hij stil gezet is toen der tijd. Met zijn huidige conditie (en spieren) lijkt het me geen goed idee als hij in een gekke bui uit ze plaat gaat, dus dan moeten we verder in het afvalproces zitten wil ik daar over na willen denken.

Heeft iemand adviezen of tips waar ik rekening mee moet houden?

- Ik had al gelezen dat te snel afvallen echt zeer slecht kan zijn voor zijn gezondheid, dus wil echt alles rustig oppakken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:41 



 
Profiel   

Staat de eigenaar open voor het gebruik van een graasmasker? Dat lijkt me stap 1.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:46 



 
Profiel   

ik zou beginnen met wandelen. Lekker lijnen rechtuit gaan maken en op goed tempo doorstappen. Eerst starten met 10 minuten en kijken of hij dat aankan, indien wel kan je vrij snel opbouwen naar 30-60 minuten per keer, indien hij het moeilijker heeft dan in eerste instantie trager opbouwen.

Eenmaal hij 30 minuten op redelijk tempo kan doorstappen zou ik er eerst wat handwerk bijnemen (kijk maar eens naar de academische dressuur). Dan loop jij achterwaarts voor het hoofd van het paard (een lesje is handig, daar je eerst zal moeten aanleren om jouw persoonlijke ruimte te respecteren, en van daaruit knopjes als stelling en buiging eropzetten, alsook de hulp voor travers en schouderbinnen, dan kan je dit ook gaan oppakken in stap (en later vanuit de schouderpositie ook op de cirkel in draf en galop.)
Hierin ga je dan meer gaan werken op stelling, buiging en bochten.
Eenmaal dat dat ook goed begint te lukken zit je op een stadium dat er al een vorm van basisconditie is, kan je er eventueel eens opstappen voor buitenritjes en stukjes draf gaan bijpakken (als interval training, X minuten stappen - 30 seconden draven - stappen - 30 seconden draven, en zo de tijd voor het draven opbouwen en herstelminuten afbouwen.) en stukjes draf aan de longe bijpakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:50 



 
Profiel   

Zou beginnen met heel veel stappen... liefst wandelingen maken...rechtuit is minste belasting voor zijn gewrichten. Met longeren is 20 minuten al veel voor pezen en gewrichten... maar dat is nauwelijks langdurig genoeg om hem te laten afvallen. Dus wandelen aan de hand en dat gaan opbouwen en daarna pas gaan beginnen met longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:51 



 
Profiel   

troi schreef
Staat de eigenaar open voor het gebruik van een graasmasker? Dat lijkt me stap 1.

Daar zat ik ook een te denken, maar dan heb ik ductape nodig denk ik om hem aan ze hoofd te plakken :') (Grapje)
In de winter krijgen alle paarden wat krachtvoer bijgevoerd om invallen te voorkomen en omdat ze niet altijd alles uit het kuil kunnen halen. Dit krijgen ze doormiddel van een emmer om hun hoofd gehangen. Hij krijgt vitamine brok (geen krachtvoer). En het maakt niet uit hoe strak je die emmer om doet, hij krijgt hem af om bij andere te jatten. Zelfde geldt voor een simpel halster, hij krijgt alles af, hoe strak je het ook doet.
Ik wil het opzich best een kans geven en proberen. Maar ik vermoed dat het niet lang nut heeft. Maar nogmaals proberen is het zeker waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:54 



 
Profiel   

Een graasmasker lijkt me een goed begin inderdaad.
Daarnaast zou ik wat grondwerk gaan doen, gewoon lekker er mee bezig zijn. Of eens een uur ermee wandelen aan de hand. Qua longeren zou ik beginnen met 5 minuten rustige draf per dag en dat langzaam opbouwen. Maar gewoon lekker aan de hand er mee bezig zijn lijkt me beter dan alleen een paar keer per week aan de longe, voor een paard dat zo lang heeft stil gestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:56 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ik zou beginnen met wandelen. Lekker lijnen rechtuit gaan maken en op goed tempo doorstappen. Eerst starten met 10 minuten en kijken of hij dat aankan, indien wel kan je vrij snel opbouwen naar 30-60 minuten per keer, indien hij het moeilijker heeft dan in eerste instantie trager opbouwen.

Eenmaal hij 30 minuten op redelijk tempo kan doorstappen zou ik er eerst wat handwerk bijnemen (kijk maar eens naar de academische dressuur). Dan loop jij achterwaarts voor het hoofd van het paard (een lesje is handig, daar je eerst zal moeten aanleren om jouw persoonlijke ruimte te respecteren, en van daaruit knopjes als stelling en buiging eropzetten, alsook de hulp voor travers en schouderbinnen, dan kan je dit ook gaan oppakken in stap (en later vanuit de schouderpositie ook op de cirkel in draf en galop.)
Hierin ga je dan meer gaan werken op stelling, buiging en bochten.
Eenmaal dat dat ook goed begint te lukken zit je op een stadium dat er al een vorm van basisconditie is, kan je er eventueel eens opstappen voor buitenritjes en stukjes draf gaan bijpakken (als interval training, X minuten stappen - 30 seconden draven - stappen - 30 seconden draven, en zo de tijd voor het draven opbouwen en herstelminuten afbouwen.) en stukjes draf aan de longe bijpakken


Dat stukje rijden gaat er niet in zitten wat ik al omschreef ;) Maar ik neem aan dat dit ook aan de longeerlijn kan, dat interval training.

Het is ook nogal een angsthaas, want hij kent enkel de wei. Dus ik ga sowieso eerst met hem aan de slag om ontspannen buiten de weide te lopen, Ik zal dan eerst met hem op het erf of in de buitenbak met hem gaan wandelen. En wellicht wat schrik training om hem wat koeler in het hoofd te krijgen buiten de weide.

Zeer bedankt voor de tips, hij heeft gelukkig wel besef van persoonlijke ruimte en reageert ook goed als je achterwaarts van hem gevraagt etc. Dus dat is al erg fijn natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:01 



 
Profiel   

Ik wil toch ook kijken of ik hem in stapmolen kan krijgen en kan laten doorlopen vooral, dat ie niet stil staat. En dat af laten wisselen met mini beetje longeren, wandelen, schriktraining en grondwerk. Maar vooral plezier maken, zodat hij doorheeft dat het leuk is buiten de weide en hem eigenlijk spelend af laat vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:06 



 
Profiel   

Ik vind het zelf een beetje eng om een veel te dik paard lang te longeren of in een stapmolen te zetten. Als hij echt zo dik is als jij beschrijft is dat echt funest voor pezen etc. Daarom sluit ik me aan bij mijn voorgangers: rechtuit, voor meer gelijke belasting. Ik snap dat het lastig is dat je er niet op kan rijden/uit de wei halen, maar dat zou toch mijn eerste stap zijn. Met weinig conditie heb je misschien ook nog de mazzel dat hij zich minder druk kan maken.

Het paard is niet van jou toch? Hoe staat de eigenaar in dit hele verhaal? En ook tov rijden bijvoorbeeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:23 



 
Profiel   

Montgri schreef
Duhelo schreef
ik zou beginnen met wandelen. Lekker lijnen rechtuit gaan maken en op goed tempo doorstappen. Eerst starten met 10 minuten en kijken of hij dat aankan, indien wel kan je vrij snel opbouwen naar 30-60 minuten per keer, indien hij het moeilijker heeft dan in eerste instantie trager opbouwen.

Eenmaal hij 30 minuten op redelijk tempo kan doorstappen zou ik er eerst wat handwerk bijnemen (kijk maar eens naar de academische dressuur). Dan loop jij achterwaarts voor het hoofd van het paard (een lesje is handig, daar je eerst zal moeten aanleren om jouw persoonlijke ruimte te respecteren, en van daaruit knopjes als stelling en buiging eropzetten, alsook de hulp voor travers en schouderbinnen, dan kan je dit ook gaan oppakken in stap (en later vanuit de schouderpositie ook op de cirkel in draf en galop.)
Hierin ga je dan meer gaan werken op stelling, buiging en bochten.
Eenmaal dat dat ook goed begint te lukken zit je op een stadium dat er al een vorm van basisconditie is, kan je er eventueel eens opstappen voor buitenritjes en stukjes draf gaan bijpakken (als interval training, X minuten stappen - 30 seconden draven - stappen - 30 seconden draven, en zo de tijd voor het draven opbouwen en herstelminuten afbouwen.) en stukjes draf aan de longe bijpakken


Dat stukje rijden gaat er niet in zitten wat ik al omschreef ;) Maar ik neem aan dat dit ook aan de longeerlijn kan, dat interval training.

Het is ook nogal een angsthaas, want hij kent enkel de wei. Dus ik ga sowieso eerst met hem aan de slag om ontspannen buiten de weide te lopen, Ik zal dan eerst met hem op het erf of in de buitenbak met hem gaan wandelen. En wellicht wat schrik training om hem wat koeler in het hoofd te krijgen buiten de weide.

Zeer bedankt voor de tips, hij heeft gelukkig wel besef van persoonlijke ruimte en reageert ook goed als je achterwaarts van hem gevraagt etc. Dus dat is al erg fijn natuurlijk

de stukjes draf buiten zou je ook ernaast kunnen doen als jouw conditie ok is :D.
Maar wandelen op het erf en dergelijke is een mooi beginpunt, zo leer je elkaar ook wat kennen en kan je ook de basisprincipes erinsteken. Voor het afvallen is het vooral belangrijk dat er op een goed tempo doorgestapt wordt, dat geeft hem tegelijkertijd ook minder tijd om spoken te gaan zien.

Veel op de cirkel werken zou ik nog niet doen, ook niet in de stapmolen, de cirkels zijn nl vrij klein en een grote belasting op de gewrichten, ik zou echt beginnen met lange lijnen rechtdoor te stappen en te beginnen met handwerk op een hele ruime cirkel en rechte lijnen (kan je in principe ook prima in de weide doen, heb je lekker de ruimte.)

Pas als dat goed gaat en je merkt dat hij geen moeite meer heeft met 30 minuten op tempo door te stappen, dan wat cirkel en drafwerk introduceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:25 



 
Profiel   

@Duhelo
Echt super bedankt voor je tips. Dat helpt me echt opweg.
Mijn conditie is gelukkig prima, dus kan in de toekomst inderdaad ook draf met hem er bij pakken aan de hand. En zelf loop ik vrij hard door altijd, dus eens kijken of ik hem ook kan door laten lopen en wat zijn tempo is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:39 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is een foto van gisteren trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:41 



 
Profiel   

De beste manieren om vet te verbranden is om een paard te laten bewegen 'buiten zijn comfortzone'. Dat wilt zeggen dat eender in welke gang je werkt, je sneller of trager gaat dan het paard zijn standaardgang.

Een slenteraar laat je wat vlotter stappen en een paard dat vlug wegstapt laat je net iets trager stappen dan het paard aangenaam vind en dat kan zo in elke gang. Dit kan ook gewoon wandelend aan de hand, gewoon de stap net iets anders vragen dan het paard zelf aanbied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:42 



 
Profiel   

De eigenaar zal toch moeten gaan nadenken om het paard (tijdelijk) van het gras te halen of minimaal een graaskorf aan te schaffen. Je kunt zoveel met hem gaan werken maar als je echt wil dat hij slanker en gezonder wordt dan zal er ook kritisch naar zijn voerinname gekeken moeten worden. Als ze zo door gaan duurt het ongetwijfeld niet lang meer eer ie bevangen staat

Verder sluit ik me aan bij de tips over wandelen. Mijn shet is van fors overgewicht naar gezond gewicht gegaan door over te stappen op nog armer hooi (graszaadhooi) en een vitamine korrel en geen gras meer.

Edit: dit paard vind ik niet zwaar obese als ik naar de nek, schouders, rug, buik en kont kijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:43 



 
Profiel   

Seltje schreef
De beste manieren om vet te verbranden is om een paard te laten bewegen 'buiten zijn comfortzone'. Dat wilt zeggen dat eender in welke gang je werkt, je sneller of trager gaat dan het paard zijn standaardgang.

Een slenteraar laat je wat vlotter stappen en een paard dat vlug wegstapt laat je net iets trager stappen dan het paard aangenaam vind en dat kan zo in elke gang. Dit kan ook gewoon wandelend aan de hand, gewoon de stap net iets anders vragen dan het paard zelf aanbied.


Daar was ik inderdaad al mee bekent, maar bedankt voor het aanhalen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 13:45 



 
Profiel   

Sluit me aan bij capopjekop, het valt mij ook mee. Heb je meer foto's van hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:03 



 
Profiel   

Ik vind het inderdaad ook wel goed meevallen hoor! Het is vooral veel buik en weinig bespiering, nog geen vetbulten oid.

Het type paard is ook al iets zwaarder / breder dan dat we van de dressuurpaardjes gewoon zijn, dus dat vertekent ook wel een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:24 



 
Profiel   

Kijk eens op youtube naar fatscore your horse. Dan krijg je fijne uitleg hoe je kunt zien of je paard te dik is of niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:30 



 
Profiel   

Hmm valt nog best mee hoor! Ik zie vooral ook een typische quarter bouw.

Verder, cutters zijn idd vaak pittige paarden maar wel goed bewerkbaar. Je moet ze vooral flink aan het werk zetten om te voorkomen dat ze zelfstandig ‘aan her werk gaan’. Als je zelf een doortastend type bent dan heb je er gouden rijpaarden aan!

Vraag eens een western lesgever om mee te kijken. Die kennen dat type vaak goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 14:47 



 
Profiel   

[ img ]

Nou meestal hoor je dat je mensen moet overtuigen van het feit dat een paard moddervet is omdat het niet gezien wordt. Deze keer is het toch echt andersom, ik vind hem echt moddervet.

Ik werk met paarden en zie eigenlijk vooral quarters, ik weet dat ze een andere bouw hebben dan een gemiddeld dressuurpaard.

Maar geen zin om in de aanval te gaan, dus ik laat het hierbij. Hij moet afvallen, dat is gewoon een feit.

@Troi, ik had inderdaad al vernomen dat je ze flink aan het werk moet zetten met hun hoofd. Omgeving heeft veel ervaring met dit soort paarden, maar ik zelf niet. Dus zal ook een leerproces voor mij worden denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:06 



 
Profiel   

Op deze foto zie je het spek wat beter zitten. Daarom is het ook belangrijk om te voelen ipv alleen te kijken.

Ik snap alleen niet waarom je in de aanval zou moeten gaan? We zeggen het toch netjes? Als je dat vervelend vind had je beter meteen een duidelijkere foto kunnen plaatsen :) de foto hier boven vond ik het wel meevallen. Aan de hand van je verhaal had ik een paard voor me met overal vetpockets en waar de nek doorloopt tot de schouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:18 



 
Profiel   

Zelfde hier! Op basis van de foto's zou ik zeggen lekker aan de slag met longeren. Tuurlijk met mate met de extra kilo's, maar bij het beeld wat capopjekop schetst (dat idee had ik ook namelijk) zou ik dat niet hebben.

Verzorg je hem al lang? Of weet je wat hij hiervoor heeft gedaan? Iets van conditioneel werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:26 



 
Profiel   

Ik denk dat er door het verhaal, een beeld was gevormd wat lijkt op een super dikke shetlander maar dan in quarter formaat. Hij zal vast te dik zijn, maar niet zo erg als dat ik aan het begin dacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:27 



 
Profiel   

Je hoeft niet in de aanval te gaan? Er worden hier op een hele nette manier super goede tips gegeven. Dat hoef je niet als een aanval of als kritiek te zien.

Mij valt het ook nog best mee, toen ik je OP las verwachtte ik een nog wat dikker paard.

Maar ga lekker wandelen inderdaad, kijk zelf naar hoelang hij het volhoud op welk tempo. Ieder paard is anders. Bouw het rustig op, longeren kan je ook mee beginnen. Dan zou ik het wel rustig houden en in het begin vooral stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:28 



 
Profiel   

Ik voel me vandaag gewoon niet zo heel erg lekker in me vel zitten. Was misschien ook niet de beste dag om dit topic dan te openen. Ik voelde het als een aanval. Gewoon omdat ik ‘weet’ dat hij te dik is. Omdat ik hem al een paar jaar ken, ik ze vet ook voel en zie dat het hem belemmert in ze doen en laten. Het voelde rot om dan te horen dat ‘het wel mee valt’ en ‘dat is de bouw van die paarden’. Ik weet dat het niet meevalt en vindt dat altijd weer moeilijk om te verwoorden met dat het helemaal niet meevalt zegmaar. Sorry dat het aanvoelde als een aanval. Jullie zeiden het ook allemaal vriendelijk, niks mis mee, maar het voelde alsof ik me moest verdedigen. Komt gewoon puur omdat ik vandaag niet zo’n goeie dag heb.

Morgen op me vrije dag ga ik denk ik even met hem aan de gang. Gewoon de weide uit. Poetsplaats op. Longeerlijn er aan en gewoon door de bak lopen. Hij heeft na mijn weten namelijk sowieso al 3 jaar niet de binnenkant van de bak gezien, dus longeerlijn er aan, voor als ie wegrent of schrikt, dan heb ik iets meer houvast dan aan een halstertouwtje van 2 meter.
Ik wil hem vooral als ik grondwerk ga doen met hem ook wel eens kunnen belonen. Hangt geheel af hoe hij reageert op snoepjes, wordt hij er happerig van dan krijgt hij geen snoepjes natuurlijk. Snoepjes bedoel ik meer mee 1tje voor achteraf na het werken. Niet bij alles wat hij goed doet 3 snoepjes naar binnen hoor haha. Maar dat is iets waar we achter moeten komen. Maar wat voor merk snoepjes zijn gezond of in welke snoepjes zitten weinig suikers/eiwit/etc? Of andere soorten fruit/groente? Ik weet dat wortel weinig suikers bevat en veel vocht, dat ik die dan in kleine blokjes snij. Of is dat toch not done, wortel?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 17:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen