Extreem dik paard af laten vallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:32

Verdiep je eens in quarters en de spiergroepen daarvan. Als je dit paard 20 minuten nu ineens aan het stapwerk zet heb je zo maar kans op spierbevangenheid, vooral bij een quarter. Alles heel langzaam opbouwen. 5 minuten om te beginnen en dat 1 a 2 weken lang. Daarna met 5 min opbouwen. Eerst stappen. Daarna een rondje draven tussendoor. Echt heel, heel langzaam opbouwen. Hij staat al jaren stil en is dus niks gewend. Ik vind hem overigens niet moddervet cq obesitas. Er zijn verschillende soorten bouw bij quarters. Het ene type is ronder en zwaarder gebouwd dan het andere type. Kijk eens naar zijn bloedlijnen en kijk met welk type je te maken hebt. Te dik is hij wel maar echt niet obesitas. Op een foto is het echter wel lastig zien natuurlijk. In mijn profiel ook een quarter.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:34

Montgri schreef:
Ik voel me vandaag gewoon niet zo heel erg lekker in me vel zitten. Was misschien ook niet de beste dag om dit topic dan te openen. Ik voelde het als een aanval. Gewoon omdat ik ‘weet’ dat hij te dik is. Omdat ik hem al een paar jaar ken, ik ze vet ook voel en zie dat het hem belemmert in ze doen en laten. Het voelde rot om dan te horen dat ‘het wel mee valt’ en ‘dat is de bouw van die paarden’. Ik weet dat het niet meevalt en vindt dat altijd weer moeilijk om te verwoorden met dat het helemaal niet meevalt zegmaar. Sorry dat het aanvoelde als een aanval. Jullie zeiden het ook allemaal vriendelijk, niks mis mee, maar het voelde alsof ik me moest verdedigen. Komt gewoon puur omdat ik vandaag niet zo’n goeie dag heb.

Morgen op me vrije dag ga ik denk ik even met hem aan de gang. Gewoon de weide uit. Poetsplaats op. Longeerlijn er aan en gewoon door de bak lopen. Hij heeft na mijn weten namelijk sowieso al 3 jaar niet de binnenkant van de bak gezien, dus longeerlijn er aan, voor als ie wegrent of schrikt, dan heb ik iets meer houvast dan aan een halstertouwtje van 2 meter.
Ik wil hem vooral als ik grondwerk ga doen met hem ook wel eens kunnen belonen. Hangt geheel af hoe hij reageert op snoepjes, wordt hij er happerig van dan krijgt hij geen snoepjes natuurlijk. Maar dat is iets waar we achter moeten komen. Maar wat voor merk snoepjes zijn gezond of in welke snoepjes zitten weinig suikers/eiwit/etc? Of andere soorten fruit/groente? Ik weet dat wortel weinig suikers bevat en veel vocht, dat ik die dan in kleine blokjes snij. Of is dat toch not done, wortel?


Wortel kan idd wel uit mijn ervaring. Qua beloning zou ik eens kijken naar de Metzoa snaxx. Daar zit geen melasse en geen suiker in.
Bokker Peerke verkocht vroeger ook van die suikervrije snoepjes dacht ik? Die vielen hier op Bokt altijd wel in de smaak naar mijn idee. Weet alleen niet of hij die nog verkoopt.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 17:37

Bravura schreef:
Verdiep je eens in quarters en de spiergroepen daarvan. Als je dit paard 20 minuten nu ineens aan het stapwerk zet heb je zo maar kans op spierbevangenheid, vooral bij een quarter. Alles heel langzaam opbouwen. 5 minuten om te beginnen en dat 1 a 2 weken lang. Daarna met 5 min opbouwen. Eerst stappen. Daarna een rondje draven tussendoor. Echt heel, heel langzaam opbouwen. Hij staat al jaren stil en is dus niks gewend. Ik vind hem overigens niet moddervet cq obesitas. Er zijn verschillende soorten bouw bij quarters. Het ene type is ronder en zwaarder gebouwd dan het andere type. Kijk eens naar zijn bloedlijnen en kijk met welk type je te maken hebt. Te dik is hij wel maar echt niet obesitas. Op een foto is het echter wel lastig zien natuurlijk. In mijn profiel ook een quarter.


Dankjewel voor de tip, nog langzamer opbouwen dan ik in me hoofd had dus. Ik zal eens kijken of ik achter zijn bloedlijn kan komen, moet makkelijk zijn haha. Eens kijken hoe zijn ouders er uitzagen dan heb ik misschien ook een beetje een idee wat voor bouw hij hoort te hebben. Zelf nog niet aan gedacht eerlijk gezegd. Is wel een hele goeie

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:49

Misschien ook even in het quarter cq western topic reageren. Daar zitten veel ervaringsdeskundigen qua bloedlijnen, gebruik, erfelijke aandoeningen ed. Vind het trouwens wel een mooi zwaar gebouwde quarter. Mag ik vragen wat dat is op zijn achterbenen? Lijkt zonnebrand oid.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:53

Ik gebruik ook de metazoa snaxx. Het is dezelfde samenstelling als metazoa broxx,en daar mogen ze 50 gr per 100 kilo paard per dag van hebben.(dus 250 gram voor paard van 500 kilo)
Je mag dus prima een handje of 2 van deze snoep gebruiken tijdens het trainen (en dan ev wat minder brok die dag).

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:56

Zat nog even naar de foto te kijken. Als die mooi opgebouwd wordt in zijn werk gaan de vetjes vanzelf weg en komen de spieren er vanzelf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:29

Ik ben bijna een jaar met een fries bezig geweest die je ook wel echt Obese kon noemen..

Afbeelding

Hier vooral begonnen met wandelen idd, ook rustige buitenritjes en in de lange lijnen gezet, pas toen die conditie een beetje verbeterde zijn we pas echt gaan longeren. Ook is ze uiteindelijk van het gras gehaald en dat heeft haar echt gered.. Ze had een stukje wei dat niet veel groter was dan een paddock en kreeg hooi en een beetje suikerarme muesli erbij.
Hier wilde de eigenaar eigenlijk gewoon niks en ben ik uiteindelijk gestopt, mede omdat ze toch het gras weer opgegooid werd en alleen bleef staan. Hoe het nu gaat weet ik dus niet maar de kilo's waren er wel af in ieder geval..

Afbeelding

Na het opbouwen zijn wij lekker gaan balkjes draven aan de longe, cavaletti's hebben we meegenomen en het buitenrijden ging steeds vlotter.

Als je alleen op eigen terrein aan de gang kan gaan dan zou ik nog niet echt gaan beginnen met longeren maar eerst vooral "iets" doen.. Er naast lopen en vooral stappen en bochtjes maken zodat het niet te saai gaat worden maar je gewoon echt bezig bent. Daarna kan je beginnen met conditie opbouwen maar ik zou dat ook niet overhaasten. Vooral lekker bezig zijn en als je de eigenaar zover kan krijgen dat er naar de voeding gekeken kan worden dan kom je al een heel eind.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 18:47

Bravura schreef:
Misschien ook even in het quarter cq western topic reageren. Daar zitten veel ervaringsdeskundigen qua bloedlijnen, gebruik, erfelijke aandoeningen ed. Vind het trouwens wel een mooi zwaar gebouwde quarter. Mag ik vragen wat dat is op zijn achterbenen? Lijkt zonnebrand oid.


Het zijn littekens op ze benen ;)
Ik zal eens kijken, ik weet alleen zijn roep naam, niet zijn officiële naam, dus zal even in ze paspoort moeten kijken hoe en wat :P

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 18:50

dees_daan schreef:
Ik ben bijna een jaar met een fries bezig geweest die je ook wel echt Obese kon noemen..

[ [url=m/03TIPs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier vooral begonnen met wandelen idd, ook rustige buitenritjes en in de lange lijnen gezet, pas toen die conditie een beetje verbeterde zijn we pas echt gaan longeren. Ook is ze uiteindelijk van het gras gehaald en dat heeft haar echt gered.. Ze had een stukje wei dat niet veel groter was dan een paddock en kreeg hooi en een beetje suikerarme muesli erbij.
Hier wilde de eigenaar eigenlijk gewoon niks en ben ik uiteindelijk gestopt, mede omdat ze toch het gras weer opgegooid werd en alleen bleef staan. Hoe het nu gaat weet ik dus niet maar de kilo's waren er wel af in ieder geval..

[ [url=m/48VM41.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het opbouwen zijn wij lekker gaan balkjes draven aan de longe, cavaletti's hebben we meegenomen en het buitenrijden ging steeds vlotter.

Als je alleen op eigen terrein aan de gang kan gaan dan zou ik nog niet echt gaan beginnen met longeren maar eerst vooral "iets" doen.. Er naast lopen en vooral stappen en bochtjes maken zodat het niet te saai gaat worden maar je gewoon echt bezig bent. Daarna kan je beginnen met conditie opbouwen maar ik zou dat ook niet overhaasten. Vooral lekker bezig zijn en als je de eigenaar zover kan krijgen dat er naar de voeding gekeken kan worden dan kom je al een heel eind.


Dat is wel een groot verschil zeg! Knap hoor! Bedankt voor het delen je ervaring.
Iedereen bedankt trouwens <3

ladyrosa

Berichten: 677
Geregistreerd: 27-09-11

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 18:58

Ik gebruik als snoepjes graag de mineralenbikkels van subli! Een zak van 10 kg voor €8,dus qua prijs ook erg fijn. Zijn vitamine en mineralen brokjes met (volgens mij) erg weinig/geen suiker en het formaat van een snoepje

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 19:12

Ons paard is ook erg dik en het enige wat op termijn heel erg bij haar geholpen heeft zijn bosritten. Stappen, stappen, stappen. In stap kan je ook veel qua tempowisselingen. Echt lekker flink doorstappen. Niet eens heel intensief qua draf en galop maar gewoon véél stappen. Natuurlijk niet van de een op andere dag. Langdurige arbeid met lage intensiteit is effectief.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:00

Dat een quater anders gebouwd is is natuurlijk waar maar hij mag echt wel heel wat kilo's kwijt inderdaad.
Ik zou met de eigenaar overleggen over een graasmasker, er zijn best wel wat manieren om hem deze om te laten doen. Daar zijn op bokt veel tips over te vinden, bijv vast vlechten in zijn manen.
Die van mij hield ook nooit wat om, zelfs zijn dekens trok hij uit maar uiteindelijk houd hij zijn graasmasker nu wel op gelukkig zelfs zonder vast vlechten enz.
Nou staat hij beperkt op de wei en masker betekend land open dus dat masker is leuk :)

Kwa beweging zou ik heel rustig opbouwen, begin met lekker stappen en als dat goed gaat wat rustige drafjes tussendoor, vaak zie je wel aan het paard welk tempo ze aan kunnen.
Veel en lang stappen heeft bij mijn pony echt het beste resultaat gegeven kwa afvallen, en ook nu hij aardig op gewicht is blijf ik veel stappen met hem, hij heeft een tijdje stilgestaan en je zag hem gewoon echt met de dag weer dikker worden.
Ik neem die van mij vaak een uurtje mee met de honden uitlaten, dan loop ik toch dus dan heb ik twee in een

kwa beloning gebruik ik met grondwerk vaak kleine stukjes wortel of bikskorrels met weinig suiker/zetmeel, hij kreeg dan gewoon een korrel per keer belonen. dan kun je heel wat oefeningen doen en belonen met relatief weinig voer.

Succes!
En plaats je hier updates?
Ik ben benieuwd hoe hij er over een paar maanden uitziet

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 19:28

Gister wat over het erf gelopen, vond ie erg spannend. Toen is hij lekker uit ze plaat gegaan in de binnenbak. Heb onbedoeld ook paar rondjes draf van hem gezien, ziet er wel veelbelovend uit. Toen de rust terug gekeerd was meteen lekker met hem gestapt over het erf.
Vandaag weer de weide uit. Lekker de bak in, gewoon paar rondjes gestapt en even los gelaten zodat ie zelf even kon onderzoeken hoe en wat, vandaag totaal geen spanning en paar rondjes over het erf gelopen en wat geknuffeld.
Ben er nu al achter dat als hij iets niet snapt hij achteruit gaat lopen, hij komt ook vrij onzeker over. Dus komende tijd maar gewoon lekker een band en vertrouwen opbouwen en elkaar (en mezelf) leren kennen.
Ondanks dat we elkaar nog niet echt begrijpen komt hij wel telkens naar me toe in de weide of toen ik hem los liet in de bak. De aandacht vind hij wel fijn volgens mij.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:45

Dat achteruit lopen kan aangeleerd zijn door training. Met western wordt er iets anders getraind dan Engels. Zeker als een quarter door een goede westerntrainer is opgeleid. Misschien informeren bij de eigenaar wat hij allemaal kan en heeft gedaan
Dat scheelt een hoop vraagtekens.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:02

Als hij zo vreterig is, je schrijft dat hij alles probeert te stelen van andere paarden icm zijn overgewicht, zou het dan een idee zijn om eens bloed te laten onderzoeken? Wellicht heeft hij een tekort waardoor hij vreterig wordt...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Extreem dik paard af laten vallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:01

Kijk eens naar horse aguility op youtube. Leuk om ideetjes voor oefeningen in stap op te doen en het paard te motiveren aan het werk te gaan. Zelf gebruik ik de clicker als beloner, met soms een vitaminebrokje erachter aan, als het héél goed was.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 19:30

Bravura schreef:
Dat achteruit lopen kan aangeleerd zijn door training. Met western wordt er iets anders getraind dan Engels. Zeker als een quarter door een goede westerntrainer is opgeleid. Misschien informeren bij de eigenaar wat hij allemaal kan en heeft gedaan
Dat scheelt een hoop vraagtekens.


Heb het idee dat hij me als koe ziet :') Telkens als ik in de bak naast hem sta draait hij zich zo dat hij mij recht voor zich heeft. Doe ik 1 stap naar rechts/links/achter/voor gaat hij direct mee met mij. Dus respect voor me ruimte heeft ie wel in ieder geval.
Ik ga er inderdaad hulp bij vragen hoor, want merk nu al, ook aan mijn onervarenheid, dat ik dit niet alleen kan. Heb nog een boek liggen over grondwerk, ooit wel gelezen, maar nooit erg in verdiept. Dus boek nog maar eens lezen en dit keer met een ander doel.