Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Koliek of toch iets anders?

 
Profiel   

Ben sinds vandaag mijn paarden aan t bijvoeren, omdat er niet veel meer op de wei staat.
Equifyt pré-active 500gr.

Nu waren ze alle drie rustig aan t eten, stopt mijn quarter ruin plots, gaat wat aan de kant staan en begint te draaien om te gaan liggen. Gaat liggen, rolt een paar keer en ging toen op zijn kont zitten voor zeker vijf minuten, kreunend.
Daarna staat hij recht en komt naar me toe, stond zo n 70 meter verder met de jaarling, en gaat terug liggen, benen gestrekt en kreunend.
Daarna heeft hij nog twee handjes van de jaarling afgesnoept en gepoept, de drol zag er prima uit, mooie mestballen, niet plat, geen vocht achteraf...
En heeft ook niet meer "raar" gedaan.

Tijdens de winter heeft hij ook regelmatig zo n gedrag vertoont...moet ik mij zorgen maken of heeft hij gewoon een super gevoelig maag-darmstelsel? Eet hij te gulzig? Slokdarm probleem? Maagzweer? Slikt hij teveel lucht? Kauwt hij fout?

In mijn ogen eet hij rustig, maar ik krijg zo haast schrik om hem eten bij te geven...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:31 



 
Profiel   

Dat lijken toch wel koliek gerelateerde klachten, maar even in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:33 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Nog de foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:38 



 
Profiel   

Het gaat er niet om dat hij poept maar dat hij blijft poepen en geen tekenen van koliek laat zien. Wanneer dit eenmalig is dan is het geen probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:43 



 
Profiel   

Mijn dierenarts vraagt toch altijd als eerst heeft hij nog gepoept en waar is het? Dus de mest zegt toch wel iets over de mogelijke koliek lijkt mij dan. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:52 



 
Profiel   

Is hij getest op PSSM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:53 



 
Profiel   

Ooit een paard gehad die gelijkaardig gedrag vertoonde, had slokdarmverstopping. Plots was alles weer weg en geen vreemd gedrag meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 18:54 



 
Profiel   

Nee Onali, op niks getest... hoe kom je bij testen op pssm, als ik zo nieuwsgierig mag zijn? :o
Hij heeft de hele zomer niks gemankeerd tot ik nu vandaag de Equifyt gaf.
Belangrijkste eigenschappen:
— Laag gehalte aan suikers en zetmeel
— Hoog gehalte aan ruwe celstof
— Optimaliseert een goede werking van de spijsvertering
— Beschermt de maag-darmwand
— Verbetert de opname van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen
— Hoge kwaliteit goed opneembaar ruw eiwit voor spieropbouw
— Verbetert weerstand en uithoudingsvermogen, vrij van granen en gluten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:03 



 
Profiel   

Ja tengeltje, dat was ook mijn eerste gedacht...omdat als hij het krijgt is het altijd als hij aan t eten is...

Kan ik daar iets aan doen? Zijn voer nat maken misschien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:06 



 
Profiel   

Ik denk dat in dit geval het niet zozeer een reactie is op wat je (heel precies) voert, maar meer om dat je iets voert alla krachtvoer/brok, en blijkbaar het dier dat niet goed zou kunnen verwerken, alle dingen die je beschrijft lijken me daarin een optie, maar ik ben geen dierenarts.
Ik zou dit gehele verhaal wel voorleggen aan een dierenarts, ondanks dat het lijkt te blijven bij een "kleine" aanval zou ik het toch prettig vinden wát precies de oorzaak is, en of het bijvoorbeeld met anders aanbieden van het voer/brok beter gaat.
Krijgen ze ook hooi bijgevoerd? En hoeveel tijd zit er tussen het voeren van het hooi en het voer. (zowel in de winter als nu?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:25 



 
Profiel   

Idd, nat maken of wat olie door mengen.
Sommige paarden zijn er gevoelig aan .

Ik geloof niet in koliek hier, een paard eet en dat komt eerst in de maag en dan in de darmen, gaat tijd over. Dus nu eten en koliek doen op wat een paard nu eet, slaat nergens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:27 



 
Profiel   

Inderdaad, daar was ik ook al over aan t denken dat koliek niet meteen komt als hij eet...das niet logisch...
Daarom dat ik in de titel ook zette of toch iets anders.
De gedragingen die hij laat zien denk je koliek...maar dan zou er meer tijd moeten tussen zitten bij het eten en de symptomen.
Maar het is echt paar happen eten en dan direct het boven vermelde gedrag.

Grote verstoppingen zullen het niet zijn, want dan denk ik dat ik heel snel de DA zou bellen want dat zijn engere taferelen dan dit.
Voortaan dus maar goed nat maken en kijken hoe hij het dan doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:41 



 
Profiel   

Wij hebben ooit soortgelijke klachten gehad.
Paard bleek nierstenen te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:46 



 
Profiel   

Momenteel staan ze op de wei dus nog geen hooi. Maar denk wel dat ik stilletjes aan wat hooi ga bijvoeren, de wei begint mij te kort te worden. En dus vandaag de eerste keer deze zomer 500 gr graanvrij krachtvoer.

In de winter krijgen ze hooi. Eigenlijk onbeperkt, kan eens gebeuren dat ze een uurtje zonder staan maar zeker niet langer.
Wordt gevoerd in zo n 1000 liter vat zodat het netjes blijft. En 500-1000gr krachtvoer. Doordat ze altijd aan hooi kunnen zit er dus geen tijd tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:48 



 
Profiel   

bizar. Bij mij al 7 jaar geleden maar bij de 2e dag dat we aan 3 paarden (van de 8) Equifit voerde kregen ze koliek. Heb toen ook een mail gestuurd maar kon niet van het voer zijn. (ze zaten toen in Belgie en verkooppunt in Gronignen)

Heb alle zakken direct weg gegooid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:51 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ooit een paard gehad die gelijkaardig gedrag vertoonde, had slokdarmverstopping. Plots was alles weer weg en geen vreemd gedrag meer.

Hier ook, gebeurt niet als ik de brok meng met compact gras of ik het week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 19:55 



 
Profiel   

Vandaag zijn eten goed nat gemaakt en dat ging prima, zo doet hij er ook nog langer over omdat het wat moeilijker te pakken is.
Het lijkt er voorlopig dus op dat zijn voer in droge toestand ergens wat blijft steken waardoor hij bovenstaand gedrag vertoond.
Ik ga het voortaan nat voeren en kijken of het dan zo blijft gaan als vandaag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 12:41 



 
Profiel   

Even een schopje aan dit topic.
Mijn Fries krijgt de equifyt pre-Active en de balancer.
Afgelopen week met zware koliek in de kliniek gestaan.
Volgens de dierenarts verstopping, er werd aan zandkoliek gedacht.
Geen zand gevonden in de mest en in principe is mijn paard ook geen zandeter.

Mijn gevoel zegt dat het weleens met het voer te maken kan hebben.
Arabier van mijn dochter heeft in het afgelopen half jaar 5x kramp/ gaskoliek gehad.
Deze kreeg enkel de pre-Active.

De Arabier is inmiddels omgezet naar ander voer.
Maar ik twijfel wat nu wijsheid is voor mijn Fries.
Dacht dat equifyt kwalitatief goed voer is en ze glanst dan ook echt als een spiegeltje en heeft er ook meer energie van.
Zijn er meer paarden die koliekachtige verschijnselen krijgen van de equifyt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 23:39 



 
Profiel   

Bij ons al.jaarbof 8 geleden. 5 paarden op equifit gezet. 3 koliek in de week opvolgend . Ben we meteen vanaf gestapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 23:43 



 
Profiel   

Bij ons al.jaar of 8 geleden. 5 paarden op equifit gezet. 3 koliek in de week opvolgend . Ben er meteen vanaf gestapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 23:43 



 
Profiel   

Equifyt zonder granen zit vol met grasbrok. Ongeweekt is dat eigenlijk niet geschilt om te voeren ondanks dat niet alle paarden er last van hebben. Ik ben zelf terug op de granenversie van equifyt overgestapt toen mijn merrie volledig futloos stond en na bloedonderzoek tekorten aan vanalles en nog wat liet zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-19 23:46 



 
Profiel   

een paard wat gaat zitten met koliek is bijna 100% zand

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-19 00:51 



 
Profiel   

Dus ik ben idd niet de enige ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 09:42 



 
Profiel   

Geen zand in de mest zegt niet dat er geen zand in de darmen zit.
Een kuurtje psyllium kan zeker geen kwaad.

Voer al een paar jaar de pre active zonder problemen. Zit inderdaad wel grasbrok in dus bij gevoelige paarden zou een slokdarmverstopping kunnen voorkomen, lijkt mij.
Ik meng het door een kilo lucerne dus mijn paard moet sowieso al goed kauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 10:05 



 
Profiel   

Als een paard eet wil niet zeggen dat het geen koliek is,

Ken meerdere paarden die bleven gewoon eten...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-12-19 10:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen