Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wondjes aan voorhoeven, zweren of aantikken?

 
Profiel   

Een week en half geleden is mijn merrie plots erg traag beginnen stappen. Ze bewoog nog vrij veel in de weide (staat 24/7 buiten met haar shetlander), maar je merkte dat ze gevoelig was. Draaien op het zachte of het harde was geen probleem, het was echt gewoon het stappen. Niet warm, niets. Geen typische HB houding. Enige kenmerk was dat ze haar achterhoeven snel terug neertrok bij het uitkrabben. Op tang reageert ze niet.

DA dacht, misschien te kort bekapt, maar ze was pas zo'n vier weken terug bekapt. Nu is ze voor de zekerheid iets korter, moest ze er last van hebben. Dat gaf niet echt verschil in hoe ze liep. Een week later loopt ze stukken en stukken beter, maar... Sinds een paar dagen dit. :n

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Ze heeft niet echt de neiging zichzelf aan te tikken. Vroeger, toen ze geen moeite deed en haar achterhand er wat los achter bungelde, kletste ze haar achterhoeven tegen elkaar. Nu niet meer. Voorhoeven, niet echt... Nog nooit dat ze er wondes van had. Ze is heel actief onder het zadel, dus we waren ook nogal verrast toen ze opeens zo traag begon te stappen. Ze heeft inmiddels op het zachte zo goed als geen problemen meer, maar bergaf en op asfalt gaan we 4 per uur ipv haar gestoorde 9 per uur :')

Heeft iemand dit al gezien?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 22:59 



 
Profiel   

De voorgeschiedenis herken ik niet, maar ik heb wel een soort gelijkaardige wondjes gehad bij mijn paard. Alleen de voorhoeven en we dacht ook aangetikt alhoewel er geen geschiedenis van aantikken was. 2 dagen later heel grote wonden en korsten over heel de sokken en achterkant van het voorbeen. Leek op lang onbehandelde en vergevorderde mok, maar dus op enkele dagen en in volle zomer.

Dierenarts laten komen, maar de echte oorzaak hebben we nooit geweten. Mokzalf en parasietenmiddel maakte geen verschil. Uiteindelijk is alles weggetrokken met honingzalf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 23:07 



 
Profiel   

Wauw, wat vreemd! Gelukkig toch iets gevonden dat hielp althans. := *Gaat de kasten eens bekijken ivm de grote collectie honing die wij stockeren*
Hier is het ook echt vreemd. Het lijken bijna geen snedes, maar haast brandwondes. Ze volgen netjes de lijn van hoefwand/huid. Ze verschijnen ook een voor een, heel plots. Volgende dag stond ik er, was er plots eentje bij. Ze bloedden allemaal, aangezien het bloed dat eruit liep duidelijk afgetekend staat telkens, op de hoef naar beneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 00:01 



 
Profiel   

Dit ken ik niet, maar de voet heeft wel droge rotstraal. Die scheuren aan de achterkant tussen het straalkussen horen daar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 14:26 



 
Profiel   

De hoef lijkt me recht onder dat wondje, ook niet helemaal top. Zit daar een scheur?
Ik denk dat er in de hoef iets aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:20 



 
Profiel   

Mizora, dat zal ik meteen nagaan :) Dankje!

Rien10, nee, inderdaad. Ze heeft nergens scheuren, al jaren niet eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 17:14 



 
Profiel   

Heb je een detail foto van de plek op de hoef?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 17:20 



 
Profiel   

Is dat betadine of bloed wat je ziet?
Ik zou gokken op een mokje. Paarden zijn aan het verharen dus de weerstand dan vaak is omlaag. Die van mij stond gisteren ook van de een op de andere dag met een open mok plekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 19:30 



 
Profiel   

Sizzle, moest het dat zijn zou dat een pak van mijn hart zijn! Ik heb mok wel nog nooit gezien, kan dat dan zo'n open bloedende wondjes geven soms?

Het is inderdaad betadine, ik ga morgen nettere foto's nemen van de opgedroogde wondes. Ik zie wel wat lijkt op twee horizontale sneetjes ter hoogte van de hielen. En groeit nu vrij harde huid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:24 



 
Profiel   

Een sneetje lijkt dan toch meer betrapping. Mok kan wel een beetje bloederig zijn als het paard er met zijn tanden aan gejeukt heeft maar anders is het meestal enkel vochtig met korstjes.

Misschien ook gewoon een ongelukje op wei?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 22:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen