Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Allergie zwaluwpoep

 
Profiel   

Hoi!

Is er iemand bekend met een allergie voor zwaluwpoep bij paarden?

Mijn paard heeft erge jeuk en allerlei witte plekjes. Het is geen schimmel en het paard heeft in principe geen zomereczeem. Een biopsie wees uit dat er sprake is van een overgevoeligheidsreactie in combinatie met een bacterie die zich onder de huid verspreid en zich uit in witte (soms open) plekken en jeuk. De komende dagen krijgt ze hier een antibioticakuur voor.

Nu zag ik ergens een foto van iemand met dezelfde plekken, zij opperde dat het wellicht de zwaluwen waren. Rondje Google geeft enkele soortgelijke resultaten.

Nu ben ik op zoek naar verhalen en foto's van gelijke gevallen, en vooral ook oplossingen! Alvast bedankt!

De grote kale plek is van het schuren.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 02:39 



 
Profiel   

Ja... Ik denk dus inmiddels dat mijn paard hier ook last van heeft. Ik heb al veel kunnen uitsluiten, maar ieder jaar opnieuw heeft hij ook jeuk en kleine plekjes zonder haar en bultjes met soms open plekjes/korstjes.
Hij heeft dit altijd in dezelfde tijd van het jaar, en er zitten zwaluwen in de stal.
Het komt in ieder geval niet door zijn voer, stress of andere omstandigheden. Dat is inmiddels uitgesloten. Dagelijks krijgt hij pilletjes loratadine (hij is ook hoofdschudder) en draagt overdag eczeemdeken (Sweet itch hoodie) en oognetje met oren en neusflap, heeft geen echte eczeem maar reageert heftig op allerlei prikbeestjes. Overdag is hij buiten, in de nacht binnen.

Verdenk dus ook al wat jaren de zwaluwen voor een deel van zijn huidreacties. Maar weet niet of dit officieel uit te zoeken is. Lees graag mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 06:01 



 
Profiel   

cijsalover, als het van zwaluwpoep is dan is een deken een goede oplossing denk ik :j

de omschrijving van de plekjes met jeuk doet mij meer denken aan regenschurft?
binck8, ik heb ook een shaker en eczemer.
als zijn eczeemdeken te lang nat blijft na een bui ontwikkeld hij snel dus regenschurft.
kleine plekjes,jeuk.
droog houden en ontsmetten helpt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 06:12 



 
Profiel   

ellepel schreef
binck8, ik heb ook een shaker en eczemer.
als zijn eczeemdeken te lang nat blijft na een bui ontwikkeld hij snel dus regenschurft.
kleine plekjes,jeuk.
droog houden en ontsmetten helpt


Begrijp ik, maar voor zover mij bekend geen bulten (grote euromunt en 50 cent munt) met soms vocht eruit en korsten... Meermaals heeft de dierenarts hem bekeken over de jaren, huidmonsters genomen, bloed nagekeken, spuiten gegeven tegen allergische reactie etc. Als het simpel regenschurft zou zijn was dat allemaal niet nodig. Hij heeft het trouwens ook in periodes van droogte/zon.

Ik heb 2 dekens, wanneer het langdurig regent staat hij bloot. Wanneer nodig verwissel ik het deken voor een droge. In de nacht op stal staat hij ook bloot en drogen de dekens zonodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 06:24 



 
Profiel   

je zegt dat hij in de nacht op stal bloot staat, dan zou ik de deken op houden.
als de zwaluwen op de deken poepen zou hij er immers geen last van moeten hebben toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 06:57 



 
Profiel   

ellepel schreef
je zegt dat hij in de nacht op stal bloot staat, dan zou ik de deken op houden.
als de zwaluwen op de deken poepen zou hij er immers geen last van moeten hebben toch?


Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik vind eczeemdekens nou niet zo comfortabel dat ik hem er dag en nacht mee wil laten staan, wat hen overdag irriteert is er in de nacht niet meer. Daarnaast wordt er weinig op hem gepoept daadwerkelijk (zwart paard, dus zou dat goed moeten kunnen zien zitten), dus verwacht dat het eerder via luchtwegen gaat qua irritatie.
Geïrriteerde plekken zitten over hele lichaam, ook op bv borst, in keel, op wang, onder buik, hals, rug, billen.
Echt algeheel huidprobleem ipv lokaal probleem waar een poepje heeft gezeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:08 



 
Profiel   

van 'oudere boeren' hoorde ik dat zwaluwen vaak luizen of zo hebben en dat paarden daar jeuk van krijgen. Zij verwijderen de nesten als ze de zwaluwen zijn uitgevlogen en tot die tijd maken ze iets onder het nest zodat de luizen niet op de paarden vallen of ze verzetten de paarden.
succes hiermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:32 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties tot nu toe, het lijkt dus geen gekke gedachte dat dit speelt. Ik kan volgens mij ook beter de poep uit de titel weghalen haha.

Helaas moet ik nog een jaar wachten tot paardlief thuis staat, tot die tijd zijn mijn mogelijkheden wat beperkt. Even kijken of paard weer terug verplaatst kan worden naar de vorige box, daar zitten volgens mij minder nesten maar daar was ze wel onrustiger. Ik vermoed dat als ze straks weer een deken op heeft, het sowieso beter wordt. Ze wordt overigens al behandeld voor beenschurft, ook mijt dus, is dat een ander soort mijt dan de mijt die vogels bij zich dragen? Weet iemand dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 07:36 



 
Profiel   

Zwaluwen kunnen aardig wat parasieten bij zich hebben waaronder de zwaluwwants welke ook andere dieren bijt en jeuk veroorzaakt.
Denk wel dat hij bij een huidschraapsel gevonden wordt.
https://www.kad.nl/kennisbank/dierplage ... aluwwants/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 08:20 



 
Profiel   

Mijn paard had ook zwaluwnesten in haar stal. Zij kreeg wel een soort brandplekken waar de poep op haar rug viel, maar verder had ze er geen last van. Ik heb dat opgelost door haar in de periode dat de jongen uitvliegen een deken op te doen. Het zijn die jongen die op de rand van het nest gaan zitten om te poepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 09:58 



 
Profiel   

Is het geen optie om je paard meer naar buiten te doen? En de deken alleen op in de stal ipv alleen op buiten?
Heb je al antihistaminetabletjes geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:14 



 
Profiel   

Astorga schreef
Is het geen optie om je paard meer naar buiten te doen? En de deken alleen op in de stal ipv alleen op buiten?
Heb je al antihistaminetabletjes geprobeerd?

Is zeker een goed idee waar ik ook aan heb gedacht, maar daar heb ik medewerking van stal voor nodig. Even bespreken dus wat er mogelijk is vanuit hun. Die tabletjes heb ik niet geprobeerd! Dat kan je dus gewoon voor paarden gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:29 



 
Profiel   

cijsalover schreef
Astorga schreef
Is het geen optie om je paard meer naar buiten te doen? En de deken alleen op in de stal ipv alleen op buiten?
Heb je al antihistaminetabletjes geprobeerd?

Is zeker een goed idee waar ik ook aan heb gedacht, maar daar heb ik medewerking van stal voor nodig. Even bespreken dus wat er mogelijk is vanuit hun. Die tabletjes heb ik niet geprobeerd! Dat kan je dus gewoon voor paarden gebruiken?


Je kunt loratadine of ceterizine gebruiken. Het is wel wat aanmodderen om een dosis te vinden, dat is per paard erg verschillend.
Ik geef de mijne iedere ochtend 5 loratadine (ik bestel ze in grote hoeveelheid, stuk goedkoper!). Mijn paard weegt zo'n 600kg.
Hij is in het geheel hierdoor wat rustiger en ik onderdruk zeker een deel van zijn allergieën, het is minder heftig (niet weg). Oh het hoofdschudden is minder.

Het is uitproberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:32 



 
Profiel   

Mijn hoefsmid is een paard verloren aan zwaluwpoep. Zat een nest boven de voerbak.
DA had hersenbeschadiging geconstateerd. Zwaluwpoep is giftig zei hij.

Sindsdien zorg ik dat er in mijn stal geen zwaluwen kunnen gaan zitten. Ik heb overal lege vlaszakken op plekken vast gemaakt waar ze zouden kunnen gaan zitten. Uiteraard voordat ze in het voorjaar komen.
Ze gaan maar een paar meter verder wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:38 



 
Profiel   

Binck8 schreef
Ja... Ik denk dus inmiddels dat mijn paard hier ook last van heeft. Ik heb al veel kunnen uitsluiten, maar ieder jaar opnieuw heeft hij ook jeuk en kleine plekjes zonder haar en bultjes met soms open plekjes/korstjes.
Hij heeft dit altijd in dezelfde tijd van het jaar, en er zitten zwaluwen in de stal.
Het komt in ieder geval niet door zijn voer, stress of andere omstandigheden. Dat is inmiddels uitgesloten. Dagelijks krijgt hij pilletjes loratadine (hij is ook hoofdschudder) en draagt overdag eczeemdeken (Sweet itch hoodie) en oognetje met oren en neusflap, heeft geen echte eczeem maar reageert heftig op allerlei prikbeestjes. Overdag is hij buiten, in de nacht binnen.

Verdenk dus ook al wat jaren de zwaluwen voor een deel van zijn huidreacties. Maar weet niet of dit officieel uit te zoeken is. Lees graag mee!


Mijn oudste merrie zit op haar hoofd en hals ook onder kleine plekjes. Het lijkt inderdaad wel schimmelachtig en ontstaat in het voorjaar, nu je het zegt in de periode dat de zwaluwen er weer zijn.
Pal boven haar zit een zwaluwennest. Ze heeft 's nachts tegen de zwaluwenpoep een dun dekentje op maar als ze 's nachts in de stal gaan liggen in het strobed dan kunnen daar ook allemaal zwaluwpoepjes liggen. Verhip nooit bij stilgestaan dat dat een reactie kan geven maar straks in de nazomer worden de plekjes weer rustiger. Althans dat had ze vorig jaar ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 10:40 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee, want mijn paard heeft onverklaarbare jeuk aan het hoofd.. Het is GEEN eczemer, maar heb hem wel ingepakt staan.. De dierenarts kan niet verklaren waarom hij zo'n jeuk heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 15:50 



 
Profiel   

cissy schreef
Mijn hoefsmid is een paard verloren aan zwaluwpoep. Zat een nest boven de voerbak.
DA had hersenbeschadiging geconstateerd. Zwaluwpoep is giftig zei hij.

Sindsdien zorg ik dat er in mijn stal geen zwaluwen kunnen gaan zitten. Ik heb overal lege vlaszakken op plekken vast gemaakt waar ze zouden kunnen gaan zitten. Uiteraard voordat ze in het voorjaar komen.
Ze gaan maar een paar meter verder wonen.


Echt? Ik heb vroeger altijd zwaluwen op stal gehad. Wat is er precies giftig dan? En op welke manier? Als het op de huid komt? Als ze het op eten? Of gewoon al in de omgeving?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 16:04 



 
Profiel   

Volgens de DA de poep op eten, bij dit paard dan. Had neurologische afwijkingen en moest ingeslapen. Heb de DA in kwestie niet gesproken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-19 20:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen