Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 20:44

Beste Bokkers,

Mijn tinker merrie liep sinds kort ongerelmatig en is sinds intensiever trainen echt kreupel geworden.

Na een week rust is vandaag de dierenarts geweest.

Deze heeft een kreupelheids onderzoek gedaan. Ze valt op links dus probleem zat rechtsvoor.

Buigproef vond ze niet fijn maar liep ze niet perse slechter door.

Na uitverdoven was er nog geen verschil te zien.
Ze is onder in de voet en in de kogel verdooft.

Foto's gemaakt en daar was enigsinds wat lichte artrose en onregelmatigheden te zien maar niet daarmate alarmerend.

Dierenarts heeft nu voor ijzers met zooltjes aangeraden. En dan afwachten hoe ze loopt.

Ik vraag mij af of meer mensen hier ervaring mee hebben en wat jullie verhaal is.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:48

Waarom heeft ze ijzers met zooltjes aangeraden terwijl probleem niet in de voet lijkt te zitten (anders had pony goed gelopen na uit verdoven)? Is het niet raadzaam om verder omhoog te gaan zoeken of zelfs in de rug?

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:49

Alfi2010 schreef:
Waarom heeft ze ijzers met zooltjes aangeraden terwijl probleem niet in de voet lijkt te zitten (anders had pony goed gelopen na uit verdoven)? Is het niet raadzaam om verder omhoog te gaan zoeken of zelfs in de rug?


Dat dacht ik ook meteen.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 20:51

@Alfi2010. De dierenartse zegt dat op de manier waarop mijn pony op haar linkervoorvoet valt dus kreupel loopt lijkt het toch echt in de onderkant te zitten...

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:53

xTesske schreef:
@Alfi2010. De dierenartse zegt dat op de manier waarop mijn pony op haar linkervoorvoet valt dus kreupel loopt lijkt het toch echt in de onderkant te zitten...


Dan had ze zuiver moeten lopen na het uitverdoven. Of er is niet correct uitverdoofd.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:55

Opladen en naar een kliniek brengen :) .

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:56

Gewoon een tijdje op de wei zetten, aan peesblessures kun je toch niks doen, hoefzweren komen er vanzelf uit, alleen moet een hoefbeenbreuk uitgesloten worden en dat is het niet, anders wilde ze helemaal niet op dat been staan.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 20:57

ruitje schreef:
Opladen en naar een kliniek brengen :) .



Mijn dierenarts had het zelfde onderzoek op de kliniek gedaan dan nu op stL dus ik zie het verschil niet..

Arabesk schreef:
Gewoon een tijdje op de wei zetten, aan peesblessures kun je toch niks doen, hoefzweren komen er vanzelf uit, alleen moet een hoefbeenbreuk uitgesloten worden en dat is het niet, anders wilde ze helemaal niet op dat been staan.



Peesblessure lijkt het niet zegt dierenarts. Is geen paard die hier volgens haar gevoelig voor is en heeft hier ook nooit een trap etc op gehad naar mijn weten
Laatst bijgewerkt door C_arola op 14-08-19 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 20:59

Als het echt in de voet zit moeten ze beter zijn na het uitverdoven. Als ze er niet beter door lopen betekend dat dat het probleem hoger zit. De dierenarts had dus door moeten zoeken lijkt mij. Misschien zit het probleem in de schouder of in de rug. Als je niet gelijk door wil naar een andere dierenarts kan je ook een goede osteopaat laten kijken. Die kan problemen ook goed lokaliseren en kijken of ze het evt met manupulaties en massage los kan krijgen/kan verbeteren

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 20:59

Horseware schreef:
xTesske schreef:
@Alfi2010. De dierenartse zegt dat op de manier waarop mijn pony op haar linkervoorvoet valt dus kreupel loopt lijkt het toch echt in de onderkant te zitten...


Dan had ze zuiver moeten lopen na het uitverdoven. Of er is niet correct uitverdoofd.



Ze dacht in eerste instantie dat er niet juist was uitverdoofd door de sokken en de dikke cpl benen.

Maar uiteindelijk heeft ze toch nog een geprikt en hier reageerde ze niet meer op dus dacht ze dat ze verdoving wel goed gepakt had..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:00

ruitje schreef:
Opladen en naar een kliniek brengen :) .


Mijn idee maar wel een goede kliniek :-)

xTesske schreef:
Peesblessure lijkt het niet zegt dierenarts. Is geen paard die hier volgens haar gevoelig voor is en heeft hier ook nooit een trap etc op gehad naar mijn weten



Een shet is er ook niet gevoelig voor maar hij had 4 peesblessures....
Laatst bijgewerkt door IngridM op 14-08-19 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:00

SuperZodiaX schreef:
Als het echt in de voet zit moeten ze beter zijn na het uitverdoven. Als ze er niet beter door lopen betekend dat dat het probleem hoger zit. De dierenarts had dus door moeten zoeken lijkt mij. Misschien zit het probleem in de schouder of in de rug. Als je niet gelijk door wil naar een andere dierenarts kan je ook een goede osteopaat laten kijken. Die kan problemen ook goed lokaliseren en kijken of ze het evt met manupulaties en massage los kan krijgen/kan verbeteren



Ik zit zelf zeker ook te denken aan een second opinion.

Maar wat denk je dan. Dierenarts of osteopaat?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:01

Heeft de DA nu dan foto’s gemaakt? Peesscans gedaan? Zo nee, dan doen ze op een kliniek (en dat hoeft dus niet de kliniek van jouw DA te zijn) niet hetzelfde als nu gedaan is.
IJzers met zooltjes vind ik een bijzonder advies. Had ik bij mijn paard ook kunnen doen, maar daar was zijn blessure niet van over gegaan.

Edit: uitverdoven kan ook vals negatief zijn, is helaas mijn ervaring (dus paard verbetert niet bij uitverdoven ondervoet, maar het probleem zat toch echt in de ondervoet).

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:03

Dan zou ik voor een second opinion bij een goede Paardenkliniek gaan

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:03

xTesske schreef:
. Is geen paard die hier volgens haar gevoelig voor is

Élk paard kan een peesblessure oplopen

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:04

IngridM schreef:
Opladen en naar een kliniek brengen :) .

Mijn idee maar wel een goede kliniek :-)



Van een 5 sterren kliniek verwacht ik toch wel dat ze goed zijn...

Zit al 3 jaar bij ze al altijd goede ervaringen gehad maar heb hier wel mijn bedenkingen bij

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:04

Met echte kreupelheid ga ik altijd naar de dierenarts. Vind het onderzoek ook een beetje prutserig overkomen als de dierenarts niet eens kan zeggen of ze goed uitverdoofd is of niet.

Peesblessures kunnen ook gewoon onstaan door een uitglijder in de wei of overbelasting, is niet uit te sluiten door er geen aanleg voor te hebben. Ieder paard kan een peesblessures krijgen.

Ik zou opladen en jaar goede kliniek bij een andere dierenarts.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:05

Hilary schreef:
Heeft de DA nu dan foto’s gemaakt? Peesscans gedaan? Zo nee, dan doen ze op een kliniek (en dat hoeft dus niet de kliniek van jouw DA te zijn) niet hetzelfde als nu gedaan is.
IJzers met zooltjes vind ik een bijzonder advies. Had ik bij mijn paard ook kunnen doen, maar daar was zijn blessure niet van over gegaan.

Edit: uitverdoven kan ook vals negatief zijn, is helaas mijn ervaring (dus paard verbetert niet bij uitverdoven ondervoet, maar het probleem zat toch echt in de ondervoet).



Foto's wel zoals ik in mijn opening vertel. Daar is lichte artrose op te zien maar niks ernstigs

Hoe bedoel je vals negatief?

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:06

alice0cullen schreef:
Met echte kreupelheid ga ik altijd naar de dierenarts. Vind het onderzoek ook een beetje prutserig overkomen als de dierenarts niet eens kan zeggen of ze goed uitverdoofd is of niet.

Peesblessures kunnen ook gewoon onstaan door een uitglijder in de wei of overbelasting, is niet uit te sluiten door er geen aanleg voor te hebben. Ieder paard kan een peesblessures krijgen.

Ik zou opladen en jaar goede kliniek bij een andere dierenarts.



Probleem is dat ik niet zomaar kan opladen. Ik heb geen auto die een trailer trekt geen trailer en geen rijbewijs hiervoor.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:09

Weet ook niet op het moment naar welke kliniek ik nu moet gaan.

Had van een 5 sterren kliniek al goede verwachtingen maar weet het nu niet meer.

Dit grapje heeft mij al een fortuin gekost en daar ben ik ook niet veel wijzer uit geworden dus dan wil ik nu wel dat het goed gebeurd waar ik iets aan heb

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:09

Je kunt iemand van stal vragen of eventueel een taxi huren. Of je moet een kliniek vinden die alles mobiel doet.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:20

LadyMadonna schreef:
xTesske schreef:
. Is geen paard die hier volgens haar gevoelig voor is

Élk paard kan een peesblessure oplopen


Mijn gedachte. En aangezien ik bij een DA werk, en zelfs al Tinkers met een peesblessure gezien heb, ja elk paard kan een peesblessure oplopen.

En dat vals positief ben ik het ook niet mee eens. Als er echt goed uitverdoofd wordt zal het paard echt beter lopen. Punt voor mij bij deze is dat de DA alleen maar een 4 punt verdoving heeft toegepast, en wij heel veel peesblessures zien die (bij gebrek aan een beter woord in het Nederlands) in de aanhechting van de pees net onder de knie zitten. (In Duitsland heet dat de Fesselkopfursprung, en ja ik werk bij een Duitse DA). Een goede DA, wat zelfs ik want mijn baas laat mij dat testen, kan zien of er goed uitverdoofd is of niet. En bij sokken aan de benen zouden ze de plekken waar ze prikken ook gewoon moeten scheren. Dat doen wij standaard, anders kan je helemaal niet goed zien/voelen waar je prikken moet.

Ik zou dan ook zeker een andere DA of laten komen, of naar een kliniek gaan om dit verder te onderzoeken.
IJzers met zooltjes terwijl je niet weet wat of er nou precies aan de hand is............... Klinkt mij erg vreemd in de oren. Helemaal als het paard na een 4 punts verdoving nog steeds niet beter loopt. Iemand schreef het al, dan moet je het toch hoger zoeken.

xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:26

Ik zit nu naar de Paardenkliniek in Venlo te kijken. Daar zie ik veel goede kritieken over.

Weet niet of iemand hier nog een goede kliniek in Limburg weet?

Ik heb trouwens wel de rontgen foto's. Maar weet niet of ik die hier mag plaatsen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony loopt kreupel ook na uitverdoven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:42

Met vals negatief bedoel ik dat er wel is uitverdoofd én het probleem in de voet zit én het paard niet beter gaat lopen.
Inmiddels twee keer meegemaakt dat het uitverdoven niet uitmaakte, maar het probleem dus wel in de voet zat. Dat waren echter wel beide acute problemen en paard-op-drie-benen situaties.
Mocht iemand andere ervaringen hebben (of aan kunnen geven dat het uitverdoven dan slecht is gedaan), hoor/lees ik dat natuurlijk ook graag, daar leer ik weer van :)

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 21:20

Misschien kan je aangeven van welke 5-sterren kliniek de DA was die bij jou is gekomen? Verder zou ik als ik jou was dan eens op hun site kijken. Daarop staan meestal wel de DA-en vermeld met een klein verhaaltje erbij. Dan kan je zien of deze net afgestudeerd is bijvoorbeeld of ervaring heeft op andere gebieden dan kreupelheden bij paarden. Dan zit je misschien wel bij een goede kliniek, maar heb je net een "verkeerde" DA getroffen.

Verder is het naar mijn idee altijd beter om naar een kliniek te gaan dan om de kliniek naar jou te laten komen. De apparatuur is op de kliniek beter, de omstandigheden om te lopen, op een harde volte en op een zachte volte is vaak beter, voor DA-en gelijke omstandigheden bij ieder kreupelheidsonderzoek, waardoor ze vaak beter kunnen lokaliseren waar het probleem zit. Ze kunnen eventueel even overleggen met een andere DA, allemaal voordelen.

Geen idee of je je paard ten zuiden van Venlo gestald hebt of ten noorden, anders is of Equitom in België of het SMDC in Heesch een idee om naar toe te gaan.

Voor vervoer zou ik inderdaad kijken of een stalgenoot met je op pad wil en anders een goede paardentaxi inschakelen.