Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:10

Gek genoeg kan ik mijn bericht niet meer wijzigen, maar even ter verduidelijking: ik bedoel een overlangs gehalveerde emmer, zodat er een soort goot ontstaat.

SilvanoN
Berichten: 204
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:24

Zou het een optie zijn ( als verder alles goed gaat met je paard) om de urinebuis te verleggen zo dat op een het andere manier niet langs zijn benen loopt?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 19:28

SilvanoN schreef:
Zou het een optie zijn ( als verder alles goed gaat met je paard) om de urinebuis te verleggen zo dat op een het andere manier niet langs zijn benen loopt?


Dat zou moeten kunnen denk ik, ze kunnen bij een ruin de urineuitweg aan de achterkant plaatsen.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 19:50

Mja dan loopt het alsnog over de benen vrees ik. Meer naar voren zou mss een oplossing zijn. Ik houd het in mijn achterhoofd moest er ooit een operatie van komen.

@Hevonen leuk idee, maar niet zo praktisch: wat als hij gaat liggen of rollen of dergelijke..

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:07

En een soort schort, met bilkoorden en boven op de rug met een soort singel waarbij het schort achter de penis langsgaat en voor de benen hangt??

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:16

miezelke schreef:
Mja dan loopt het alsnog over de benen vrees ik. Meer naar voren zou mss een oplossing zijn. Ik houd het in mijn achterhoofd moest er ooit een operatie van komen.

@Hevonen leuk idee, maar niet zo praktisch: wat als hij gaat liggen of rollen of dergelijke..


Ik bedoel echt aan de achterkant, net als bij een merrie...

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:18

Zoiets had ik ook in gedachte, iets van een plastic doek ten grote van theedoek, en dan aan achterkant tegen de koker en voorkant iets open zodat t niet teveel kan hangen/schuiven.
En dan met band over rug en bij bullen misschien gekruist voor meer stabiliteit. ..
Dan natuurlijk even kijken hoe dat tegen koker af te werken da dat niet gaat schuren.

Of anders misschien die beenbeschermers tegen vliegen, wel ademen maar volgens mij is dat wel wat plasticachtige stof die het vocht niet zo opneemt, geen idee, geen ervaring mee..

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 20:18

kimmie1 schreef:
miezelke schreef:
Mja dan loopt het alsnog over de benen vrees ik. Meer naar voren zou mss een oplossing zijn. Ik houd het in mijn achterhoofd moest er ooit een operatie van komen.

@Hevonen leuk idee, maar niet zo praktisch: wat als hij gaat liggen of rollen of dergelijke..


Ik bedoel echt aan de achterkant, net als bij een merrie...

Ja zo had ik het ook begrepen hoor, maar ik zie het er dan gewoon uitlopen, maar jij bedoelt dan met drukkracht? Net als een merrie?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:28

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat het 'gat' verplaatsen mogelijk is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:40


ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:49

Mijn merrie mist na een klap op haar vulva een stukje aan de linkerkant. Zodra ze hengstig is loopt het continu daar naar buiten waardoor dat hele stuk binnenkant bil tot aan het uier helemaal gaat smetten. Sinds ik het insmeer met sudocreme blijft het mooi rustig. Nu is ze drachtig dus even geen gedoe maar daarna ga ik weer smeren zodra ze hengstig is.
Op die manier heeft die urine geen grip meer op de huid

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:54

Jet schreef:
Een stalgenoot heeft een paard dat al een aantal jaren met een verlamde kringspier rondloopt, ook een ruin. Zij heeft ook ontzettend getobd met uitvissen wat het beste werkte voor de benen. Zij wast de benen nu om de dag met betadinescrub met lauw water met een spons ( met een borstel werkt te hard in). Daarna droogt ze de benen goed af met een handdoek ( die ze daarna gelijk de was in doet). Daarna smeert ze het dik in met Zink-zwavelzalf. Dat werkt nu voor haar als zo'n anderhalf jaar goed. Haar paard staat overdag op het land ( zomer) of paddock ( winter) en 's nachts op stal. In de tijd dat het open was ( zoals nu bij jou) deed ze dit dagelijks.

Afsluiten met waterdichte beenbeschermers heeft ze ook over nagedacht, maar dan kan de huid helemaal niet ademen en krijg je waarschijnlijk weer andere problemen.


Ik verbeter mezelf even, ik heb even opgezocht wat ze er precies aan doet.

Dagelijks spuit ze de achterbenen af, om de dag doet ze er Levertraan-Zinkzalf op. En dan 1 keer per week wast ze met lauw water en Betadine-scrub. Na het natmaken droogt ze het wel steeds met een schone handdoek. Harry's Horse heeft het, het is er van Parisol en volgens mij ook van Grand National.

Een uitgang zoals bij een merrie lijkt me geen zin hebben, het blijft er dan uitlopen, ik denk niet dat ze daar een werkende kringspier op kunnen maken.

Ik wil je hoe dan ook veel succes wensen, wat je ook besluit om te doen ( wat er straks ook mogelijk lijkt), ik vind het een lastig probleem...
Nu hangt dat er natuurlijk helemaal vanaf hoe het paard verder is en of hij zichzelf blijft, dat kan jij zelf heel goed bepalen hoor ( weet ik wel van andere berichtjes die je hebt geplaatst ;) )!

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-19 22:18

Dank jullie wel allemaal al, voor alle inspiratie. Zitten interessante dingen tussen, waar ik wel wat mee kan. Nu de knutselaar in mezelf nog wakker krijgen :')
Voor nu is het belangrijk dat ik de urine wat van de benen kan afhouden; daarvoor zijn dingen zoals die losse melkersmouwen voor rond de benen (of iets op dat gedacht) wel interessant - zoiets boven de sprong vastmaken moet misschien wel lukken, met nog wat extra ducktape bij, en dan nog ergens rond het onderbeen met een rekker of zo, dat het niet flappert. Een schortje tussen koker en benen, ja, maar dan denk ik aan scenario's als wat als hij gaat liggen en bij het rechtstaan daar misschien op trapt?
Als de wondes wat genezen zijn kan ik misschien iets met die huidbeschermdende spray's of zalven voor incontinentie, klinkt ook best interessant.
Ook bedankt voor de links naar studies over incontinentie bij paarden, ga ik me nog eens voorzetten..

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 22:57

Dat wat ik aangaf heeft ze in eerste instantie gebruikt toen de benen open lagen en daar zijn ze goed mee genezen. Daar hoef je dus niet persé mee te wachten tot het genezen is.

Let ook goed op de huid aan de binnenkant van de bovenkant van de achterbenen ( de liezen zeg maar)en de huid rondom de schacht, ik heb gezien dat het daar ook snel kan smetten.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:23

Misschien een ideetje...
Als je nu een scheenbeschermer voor voetballers zou nemen en hieraan 2 denkensingels vastmaakt die je dan kruislings vast maakt, zoals de sluitingen aan sommige dekens, bij de achterhand of ene bij de flank?
Die scheenbeschermers zijn meestal voorzien van een Mouse achtige binnenkant, zo schuurt het niet bij de buitenkant van de koker.
Er zit ook meestal een elastiek achtige kous aan waaraan je de dekensingels zou kunnen vastnaaien.
Moet je enkel kijken voor een scheenbeschermer die lang genoeg is zodat hij wat voorbij de schacht komt, lijkt me niet nodig dat hij 20-30 centimeter verder uit steekt.
Misschien ook nog een lintje of losse elastiek meer aan de voorkant van de scheenlap, die je dan op de rug knoopt met een strikje zodat de scheenlap niet naar onder toe naar buiten klapt en misschien niets af doet dan.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:44

Rap rap getekend :o maar zoiets bedoel ik
Afbeelding

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:23


miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 20:06

*Update*
Ik heb van een hele lieve bokker een doos met allerlei tubes barrièrecreme, hoinggel en wondzalf gekregen. Ontzettend aardig! Pakketje is vandaag aangekomen dus daar ga ik zo meteen mee aan de slag.

Ik heb wat experimenten gedaan met plastic zakken rond zijn benen en een soort koker maar zonder veel resultaat. Hopelijk gaan de zalven wat verlichting brengen.

Komend weekend is mijn veearts terug uit vakantie, dus dan gaan we meer weten over het staal en of en welke behandeling er mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 26-08-19 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:09

Oh super tof! *\o/* <3

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 20:17

Dat is wel heel lief.. hopelijk is er een behandeling voor je paard.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 07:40

Update
Uit het tweede bloed- en urinestaal, die enkele weken geleden genomen zijn, is nog steeds niet met 100% zekerheid te zeggen wat het precies is Mogelijks een blaassteen, maar kan ook een ander soort gezwel zijn waar een verkalkt omhulsel is rond komen te zitten. We gaan hem dus volgende week naar de kliniek in Gent brengen; daar zal eerst een biopsie genomen worden. Afhankelijk van wat daar uitkomt, gaat er geopereerd worden of niet. Het kan zijn dat zelfs de biopsie nog niet lukt, aangezien ze door die kalklaag heen moeten en dat mss niet mogelijk is. Maar als het wel lukt, dan zal het er vanaf hangen wat de artsen besluiten, of een operatie nuttig gaat zijn of niet. Probleem is dat het heel zeldzaam is en dat er weinig tot geen referentiemateriaal bestaat waardoor er moeilijk prognoses te maken zijn.

Maar het grootste probleem is zijn incontinentie. Doordat die blaas + uitgang nu al zolang propvol zit en helemaal uitgerekt is, is het heel onwaarschijnlijk dat deze opnieuw tot zijn oorspronkelijke staat teruggaat. Te vergelijken met een elastiek die constant uitgerekt is, die gaat ook lubberen.
Ik was nu 2 x dagelijks zijn benen en smeer ze in, maar het doet hem pijn, hij laat er minder en minder graag aankomen.

Veel onzekerheid dus voor het moment....

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:00

is toch wel bijzonder hoor. had je nog iets aan die link die ik je gaf?
amerika is groot, dus daar zou je zo een geval eerder tegenkomen .

zo sneu dat het incontinent zijn zoveel problemen geeft.
hoop echt dat je daar een fijne oplossing voor kan vinden

Bokker31
Berichten: 155
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: Enschede

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:24

Kunnen ze de 'uitgang' niet wat aanpassen door de huid zo te snijden/ hechten dat de urine meer naar voren weg loopt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ervaringen paard met gezwel in blaas *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:29

Ik zou toch ook gaan kijken voor een soort schortje onder de buik. Vliegen en eczeemdekens gaan ook onder de buik, dus zou moeten kunnen.

EvelienKiss

Berichten: 940
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:50