Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 14:31

Bij onze haflinger van 9 is bij de tandarts diastasen geconstateerd. Alles is goed schoon gemaakt. Nu lees ik veel over diastasen maar mijn vraag is eigenlijk hoe maken jullie het goed schoon tussen de tanden en kiezen. Er blijft veel tussen zitten, voor het gaat rotten en je weer ontstekingen krijgt moet het wel bij gehouden worden voor de volgende behandeling. Hoe doen jullie dit? Bestaan er bepaalde ragers of andere trucs waardoor dit gemakkelijker word?

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:32

Elke 3 maanden de tandarts was hier de oplossing,

je kunt ze ook laten opvullen door de tandarts, duur geintje.

Verder deed ik regelmatig ff de slang met water in de mond en spoelde ik alles schoon,maar wel met risico op verslikking e.d

Weinig hielp moet ik eerlijk zeggen....

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:39

Echt goede tandarts erbij halen, die kan vaak nog wel wat verbeteren. Oud boertje die ik gekend heb haalde het er met zijn vingers uit, paard deed de mond al wagenwijd open wanneer hij kwam. Maar dat paard was eind twintig.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:41

Hier ook trechterdiastasen, elk half jaar het gebit laten balanceren en nu na ongeveer 3 jaar zijn ze bijna niet terug te vinden. Geen ingrepen en niks tussendoor schoon hoeven maken. Maar zorg echt voor een goede tandarts, dat is zo belangrijk bij dit soort problemen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:45

Ik heb nog ergens zo'n mondspoelding liggen. Dat vul je met water en dan spuit je dat in de mond. Zoals de paardentandarts zelf ook altijd doet. Als je wilt mag je hem voor een klein bedragje wel overnemen ?!

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:48

Een goede tandarts kan het gebit zo uitbalanceren dat de diastasen er weer uit kunnen groeien. Vooral gezien de leeftijd heb je hier nog wel goede kans op.
En als je voordroog/kuil voert is het verstandig om dat te vervangen voor hooi.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:56

Jolliegirl schreef:
je kunt ze ook laten opvullen door de tandarts, duur geintje.


Wat ik begreep van mijn tandarts kan dat wel degelijk! Hoe en wat precies weet ik niet, het was bij mijn merrie nu nog niet nodig.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:59

Princesj schreef:
Jolliegirl schreef:
je kunt ze ook laten opvullen door de tandarts, duur geintje.


Wat ik begreep van mijn tandarts kan dat wel degelijk! Hoe en wat precies weet ik niet, het was bij mijn merrie nu nog niet nodig.


Dat zeg ik toch ook? Dat het kan :')

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:31

Eea is allemaal afhankelijk van de leeftijd, ernst en locatie van de Diastase.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:38

Idd spoelen, evt met een oplossing met waterstofperoxide. Grote spuit kan het ook mee. En de tuinslang in zijn mond doen.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 15:44

hier ook diastasen, als ik zie dat hij lastig eet bel ik de tandarts weer. Een enkele keer kan ik met mijn vingers er wat uit plukken, maar vaak zit het daar te diep voor.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 16:00

Bij die van mij zitten ze zo ver naar achter dat ik er zelf helemaal niks aan kan doen.
Kan er niet bij en met spoelen bereik ik ook niks.
Een periode elke 3 maanden naar de tandarts, zijn nu weer aan 't uitbouwen naar 4-5 maanden ertussen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 22:33

Bij Elvee zijn ze de laatste keer ook geconstateerd, tussen een aantal kiezen. Volgens mijn tandarts ( een gerenommeerde) kon ik er zelf weinig aan doen, behalve haar geen voordroog meer geven, echt niet, ook niet als het er droog uitziet, maar alleen nog droog hooi ( en gras als ze daarop staat). Voordroog wordt een soort van rubberig en dat gaat heel makkelijk tussen tanden en kiezen zitten, zo is het bij die van mij waarschijnlijk ontstaan. Ze hoeft nu ( nog) niet vaker dan 1 keer per jaar behandeld te worden, de tijd zal leren of dat toch niet vaker zal gaan moeten. Ze is overigens dit jaar 10 geworden, nog niet oud dus.

Bij de tanden kan je met rubberen tandenstokers voor mensen ( die je minder scherp maakt) aan de gang als je een beetje een braaf paard hebt.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 22:44

Tnx voor de reacties! Ze is inderdaad jong hiervoor. En heb gelukkig een hele goede tandarts die haar ook verdoofde zodat hij overal goed bij kon.
@maris...lief. heb zelf ook zoiets maar werkt niet echt lekker bij haar. Iets van eigenwijze haf die niet van water houd :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:42

Maris schreef:
Ik heb nog ergens zo'n mondspoelding liggen. Dat vul je met water en dan spuit je dat in de mond. Zoals de paardentandarts zelf ook altijd doet. Als je wilt mag je hem voor een klein bedragje wel overnemen ?!


Drenches zijn gewoon te koop bij de agrarische voerhandel. :j

Als een paard geen ontstekingen krijgt van z'n pockets vind ik het onzin om ze te laten opvullen, immers de kiezen komen gedurende het leven uit de kaak omhoog danwel omlaag dus onder die vulling ontstaat na verloop van tijd een gat en is je probleem nóg groter.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 18:53

Bij mijn oude merrie van 26 spoelen we dagelijks met de tuinslang.
Veearts kan ze extra uitboren, zodat het eten er direct uitvalt IPV tussen de smalle ruimten te gaan zitten. Maar zolang ze er verder niet echt last van heeft en we de ophoping van vuiligheid zo onder controle kunnen houden vind ik dat een veel te ingrijpende behandeling.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:02

Een drench …. dat was de naam idd ! Nou ja, ik heb er dus nog eentje liggen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Diastasen...hoe maak jij het gebit schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:38

Vulling is idd een mogelijkheid, maar zolang er geen ontstekingen zijn, zou ik het liever open laten, dan kan de diastase sneller weer sluiten.

Vulling is vaak ook maar een kortdurig, ze vallen vaak na een maand of 3 er zelf weer uit.
In deze periode kan de kaak zich wel herstellen van ontstekingen.

Mijn exmoorpony had drie ernstige diastases toen ik hem kocht en had in 2 daarvan flinke ontsteking. Na het eerst gewoon te behandelen hebben we (tandarts en ik) besloten om die twee te gaan vullen.

Dit gaf het lijf de kans om de ontsteking aan te pakken en dat hij beter kon eten, want hij viel drastisch af.

Nu naar 5 jaar zijn er 2 van de 3 volledig gesloten en 1 bijna. Sinds een jaar vullen we zijn diastases niet meer en laten het lichaam het zelf oplossen.

Je moet wel een lange adem hebben in dit verhaal en de portemonnee ervoor hebben.
Gelukkig heb ik een fantastische tandarts die goed meedenkt en werkt in de financiële kant van het verhaal.
Ze is soms na werktijd nog langs geweest om te spoelen of om te kijken hoe het gaat, ook wel eens onder werktijd. Hier rekende ze niets voor.

Maar door de 5 jaren heen heb ik alleen aan tandartskosten rond de 3000 euro. En nog 1000 euro aan andere kosten
Van dat geld had ik toen een goed paard kunnen kopen, maar deze pony is elke cent waard.
Zo koppig als de neten, maar een hartje van goud.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:06

Hallo,

Ouder topic maar toch hier ervaring gezocht.

Mijn paard is 24...mist 6 kiezen (5 1 kant en aan de andere kant nog 1) inmiddels en heeft diastasen....logisch met zon gebit.

Ik las ergens dat sommigen de mond spoelen met chloorhexidine. Iemand ervaring mee? Welke chloorhexidine gebruikt men dan?

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:36

Ruitert schreef:
Hallo,

Ouder topic maar toch hier ervaring gezocht.

Mijn paard is 24...mist 6 kiezen (5 1 kant en aan de andere kant nog 1) inmiddels en heeft diastasen....logisch met zon gebit.

Ik las ergens dat sommigen de mond spoelen met chloorhexidine. Iemand ervaring mee? Welke chloorhexidine gebruikt men dan?


Ik heb hier ook een aantal keer mee gespoeld na behandeling van de diastasen. Ik kocht de ‘gewone’ chloorhexidine bij de drogist (Kruidvat/Etos/DA).

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:26

Maar dan toch niet weken achter elkaar dagelijks neem ik aan ? Voor gewoon onderhoud zou ik tenminste alleen water gebruiken.

sumic

Berichten: 1874
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 08:14

Maris schreef:
Maar dan toch niet weken achter elkaar dagelijks neem ik aan ? Voor gewoon onderhoud zou ik tenminste alleen water gebruiken.


Toen de pockets zijn schoongemaakt en de ontstekingen open lagen, mocht hij geen ruwvoer eten en een maand (dacht ik) Alleen maar vervangend slobber. Ik spoelde zijn mond 3 a 4 Keer per dag met de tuinslang en 1x per dag met dat mondwater. Toen de ontstekingen weg waren en zijn mond er rustig uit zag ben ik hiermee gestopt. Alles op advies van de tandarts. Nu gaat het een stuk beter en eet hij alles weer. Elk half jaar controle om het goed bij te houden