Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kreupelheid rechts voor

 
Profiel   

Hoi Allemaal,

Sinds 3 weken loopt onze haflinger niet goed. Het begon nadat de smid was geweest. Hij staat vierkant op ijzers. We dachten waarschijnlijk wat kort bekapt. Smid er weer bij toen was het eigenlijk al niet meer te zien. Hij liep 3 dagen goed. Na 3 dagen kwam hij weer rechts voor kreupel de wei uit. De stal eigenaresse heeft wel gezien dat een ander paard aan het klooien was.
Weer een week rust en gestapt. Hij liep weer goed. Dus rustig opbouwen. Nu kwam hij vandaag weer rechts kreupel de wei uit. Vooral in bochten is het te zien en in draf. We gaan maandag de DA bellen. Maar balen hier flink van.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:13 



 
Profiel   

Hoe oud is jullie haflinger?

Ik moet denken aan artrose omdat het na het bekappen/ beslaan was (dan is dat meestal erger) en je het ziet in de bochten en in draf. Beweegt zijn hoofd ook met een knik als hij kreupel loopt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:24 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hoe oud is jullie haflinger?

Ik moet denken aan artrose omdat het na het bekappen/ beslaan was (dan is dat meestal erger) en je het ziet in de bochten en in draf. Beweegt zijn hoofd ook met een knik als hij kreupel loopt?

Heb het aangestipt omdat ik eigenlijk ook aan artrose moest denken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:39 



 
Profiel   

Ik zou denk ik als je de mogelijkheid hebt naar een kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek ipv de dierenarts langs laten komen. Tenzij de dierenarts mobiele apparatuur heeft kan hij er natuurlijk ook niet veel aan zien. Er zullen waarschijnlijk toch rontgenfoto's en eventuele peesscans gemaakt moeten worden. Veel sterkte ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 16:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hoe oud is jullie haflinger?

Ik moet denken aan artrose omdat het na het bekappen/ beslaan was (dan is dat meestal erger) en je het ziet in de bochten en in draf. Beweegt zijn hoofd ook met een knik als hij kreupel loopt?


Hij is 12. Knik in draf soms wel. In stap niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 20:47 



 
Profiel   

Mijn eerste gevoel zegt dat de nagel misschien net te strak erin geslagen is, zeg maar te dicht tegen het gevoelige aan waar de zenuwen en bloedvaten in de hoef zitten. De nagel hoort in de witte lijn, maar het gebeurd wel eens dat het net een mm ernaast komt en dat doet zeer. Meer beweging = meer bloedsomloop = meer gevoel en dus duidelijker kreupel. Is maar een ingeving, ik hoop iig dat het snel over is! Succes xx

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 20:52 



 
Profiel   

lovee schreef
Elisa2 schreef
Hoe oud is jullie haflinger?

Ik moet denken aan artrose omdat het na het bekappen/ beslaan was (dan is dat meestal erger) en je het ziet in de bochten en in draf. Beweegt zijn hoofd ook met een knik als hij kreupel loopt?


Hij is 12. Knik in draf soms wel. In stap niet


Oke dan zit het duidelijk in het onderbeen in ieder geval, kreupelheidsonderzoek laten uitvoeren is het meest verstandige wat je kunt doen. Vernageling zou ook nog kunnen, en dat zou de meest gunstige uitkomst zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 08:44 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor het meedenken. Vandaag dit filmpje gemaakt (ik ben het zusje van TS en mede-eigenaresse). Ik hoop dat de dierenarts morgen verder kan helpen. Duimen dat het geen artrose is ;(. Hoef is verder ook niet warm. Misschien kunnen we ook nog kijken of de ijzers er tijdelijk af kunnen.

https://youtu.be/LFrM_V27SSw


Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 19:07 



 
Profiel   

Ik volg ook! Al heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn... het lijkt alsof hij ook echt niet wil draven op het filmpje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 22:21 



 
Profiel   

Als dit na de smid gekomen is en het paard daarvoor geen problemen had, dan zou ik eerst de smid laten komen. Grote kans dat hij vernageld is. Daar zou ik het eerst in zoeken. IJzers eraf en even zien hoe het dan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 22:24 



 
Profiel   

Kreupelheid kan echt zoveel oorzaken hebben. Want dat knikken met het hoofd kan ook niet het been zijn, maar de rug, daardoor kunnen ze ook kreupel lopen. Veel succes en ik duim mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:51 



 
Profiel   

CalipsoLover schreef
Kreupelheid kan echt zoveel oorzaken hebben. Want dat knikken met het hoofd kan ook niet het been zijn, maar de rug, daardoor kunnen ze ook kreupel lopen. Veel succes en ik duim mee!


Dat kan dus niet, bewegingskreupelheid komt uit de rug en dan knikken ze er niet met het hoofd bij. Belastingskreupelheid zit altijd onder de knie en daar knikken ze wel met het hoofd bij.

Heb je al uitslag TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 08:18 



 
Profiel   

Zo te zien is hij linksvoor kreupel, niet rechtsvoor.
Ik ben benieuwd wat er uit het kreupelheidsonderzoek gekomen is. Ik hoop voor je dat het meevalt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 08:22 



 
Profiel   

Hoefsmid heeft vandaag gekeken en kon niks vinden. We laden hem vrijdag op en dan gaan we naar de kliniek, als er dan wat is kunnen ze meteen foto’s maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:39 



 
Profiel   

Ben ik benieuwd wat het gaat zijn.
Mijn haflinger merrie van 13 heeft wel artrose, loopt goed met supplementen maar loopt nu sinds een week ook weer slecht. Zakt steeds door haar knie rechtsvoor.
Daar wordt maandag naar gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:51 



 
Profiel   

Inderdaad linksvoor, niet rechtsvoor. Hopelijk is het niets ergs, succes vrijdag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:01 



 
Profiel   

Paardenfann4 schreef
Als dit na de smid gekomen is en het paard daarvoor geen problemen had, dan zou ik eerst de smid laten komen. Grote kans dat hij vernageld is. Daar zou ik het eerst in zoeken. IJzers eraf en even zien hoe het dan is.

Het is toch wel typisch dat het direct na de smid is.Maar de smid ziet niets zeg je,dus vernageld is geen optie?Artrose komt niet ineens opzetten. Beginnende bevangenheid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:05 



 
Profiel   

Ik vind de hoeven ook wel erg kort. Is dat normaal voor haar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:50 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
CalipsoLover schreef
Kreupelheid kan echt zoveel oorzaken hebben. Want dat knikken met het hoofd kan ook niet het been zijn, maar de rug, daardoor kunnen ze ook kreupel lopen. Veel succes en ik duim mee!


Dat kan dus niet, bewegingskreupelheid komt uit de rug en dan knikken ze er niet met het hoofd bij. Belastingskreupelheid zit altijd onder de knie en daar knikken ze wel met het hoofd bij.

Heb je al uitslag TS?

Hmm.. Daar ga ik je toch in moeten tegen spreken. Hier een paard met artrose in de rug, knikt in draf wél met hoofd en loopt hierdoor ook lichtelijk mank links achter, Volgens DA's is dit om de pijn van de rug op te vangen maar benen zelf zijn volledig oke. Staat allemaal op de foto en is behandeld door een kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:06 



 
Profiel   

Mijn paard had ook een peesblessure in de rug en knikte ook licht. Ook onder behandeling van DA bij goed aangeschreven kliniek.
Dat knikken wil M.i. Niet perse aangeven dat het in het onderbeen zit.

Ik vind dat hij achter niet mooi onder zet in het profiel. Hoe loopt hij op een zachte ondergrond?
Ik zou het ook nog wel eens in de rug willen zoeken als je in de hoeven geen zweer kan vinden en de benen verder goed zijn.

Persoonlijk zou ik de DA overslaan en opladen en naar de kliniek gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:51 



 
Profiel   

Worden de hoeven altijd zo kort gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 18:57 



 
Profiel   

Ik moet zeggen.. hoeven lijken wel kort IND.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:07 



 
Profiel   

Inderdaad en het lijkt of het paard op alle voeten redelijk gevoelig loopt. Misschien eerst eens een andere smid raadplegen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:15 



 
Profiel   

zefiros schreef
Mijn paard had ook een peesblessure in de rug en knikte ook licht. Ook onder behandeling van DA bij goed aangeschreven kliniek.
Dat knikken wil M.i. Niet perse aangeven dat het in het onderbeen zit.

Ik vind dat hij achter niet mooi onder zet in het profiel. Hoe loopt hij op een zachte ondergrond?
Ik zou het ook nog wel eens in de rug willen zoeken als je in de hoeven geen zweer kan vinden en de benen verder goed zijn.

Persoonlijk zou ik de DA overslaan en opladen en naar de kliniek gaan.


We gaan vrijdag naar de kliniek. Hij heeft van zichzelf
erg gevoelige en korte hoeven. Andere smid is niet nodig denk ik :(!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:27 



 
Profiel   

zefiros schreef
Mijn paard had ook een peesblessure in de rug en knikte ook licht. Ook onder behandeling van DA bij goed aangeschreven kliniek.
Dat knikken wil M.i. Niet perse aangeven dat het in het onderbeen zit.

Ik vind dat hij achter niet mooi onder zet in het profiel. Hoe loopt hij op een zachte ondergrond?
Ik zou het ook nog wel eens in de rug willen zoeken als je in de hoeven geen zweer kan vinden en de benen verder goed zijn.

Persoonlijk zou ik de DA overslaan en opladen en naar de kliniek gaan.


Neen inderdaad, volgens de DA's die ik gezien heb in de kliniek (er waren 20 studenten bij en 4 echte dierenartsen bij het onderzoek betrokken) doen ze dit om schokken van de rug op te vangen. Verder waren er geen peesblessures of iets te zien aan zijn benen.

lovee schreef
zefiros schreef
Mijn paard had ook een peesblessure in de rug en knikte ook licht. Ook onder behandeling van DA bij goed aangeschreven kliniek.
Dat knikken wil M.i. Niet perse aangeven dat het in het onderbeen zit.

Ik vind dat hij achter niet mooi onder zet in het profiel. Hoe loopt hij op een zachte ondergrond?
Ik zou het ook nog wel eens in de rug willen zoeken als je in de hoeven geen zweer kan vinden en de benen verder goed zijn.

Persoonlijk zou ik de DA overslaan en opladen en naar de kliniek gaan.


We gaan vrijdag naar de kliniek. Hij heeft van zichzelf
erg gevoelige en korte hoeven. Andere smid is niet nodig denk ik :(!


Ik denk dat naar de kliniek gaan een wijze keuze is, toen mijn paard niet lekker liep was ik ondertussen al honderden euro's kwijt aan tandarts, dierenarts en osteopaat en intussen ook weer maanden verder. Maar die konden allemaal niks vinden. Uiteindelijk opgeladen en naar de kliniek, hele dag onderzoek gedaan en op het einde van de dag wist ik de oorzaak. Met de kliniek bespaar je vaak (kostbare) tijd, moeite en vaak ook nog eens geld. Veel succes, ik duim mee!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 21:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen