Kreupelheid rechts voor

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:11

Ah succes vrijdag! Vind het altijd een hele happening om naar de kliniek te gaan maar het geeft vaak wel een helder beeld. In Emmeloord hadden ze een hoefsmid op locatie van de kliniek. Erg fijn!

Als ze foto’s maken of echo’s vraag even of ze die naar je willen e-mailen. Kan altijd handig zijn!
Ze hebben de vorige keer bij mij ook kort een bevindingsrapport geschreven, ik vond het erg fijn om dat thuis nog even na te kunnen lezen.

Mijn hoefsmid liet van de week nog zien hoe hij een speciale zool had gemaakt omdat een paardje hele gevoelige zolen had. Er zijn wat ijzers betreft nog allerlei opties denk ik.. of misschien dat plak ijzers iets meer demping geven? Maar dan moet je eerst weten dat het dat is.. vrijdag maar even afwachten.

Houd je ons op de hoogte? Succes!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:20

Ik denk ook dat de kreupelheid linksvoor zit.

Hopelijk valt het allemaal mee. Ik duim!

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:54

Hij leek vandaag iets beter te lopen in iedergeval niet knikken met zijn hoofd


lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 23:03

Misschien toch het ijzer wat hij er opnieuw heeft opgedaan. Stal eigenaresse zegt ook dat hij dinsdag en vandaag goed uit de stal kwam

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:39

Heb je ook een videootje van hoe hij loopt als hij volgens jullie goed/normaal loopt?

Hij loopt nu nog steeds niet actief en soepel over de rug of in het profiel van de voorhoef...

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 23:50

zefiros schreef:
Heb je ook een videootje van hoe hij loopt als hij volgens jullie goed/normaal loopt?

Hij loopt nu nog steeds niet actief en soepel over de rug of in het profiel van de voorhoef...



Zal morgen is kijken! Hij loopt ook nog niet goed maar niet perse mank.
Hij is nu ook wel stijf na een poosje stil staan.. osteopaat hebben we ook een afspraak voor staan ivm zijn rug. Zou zoiets ook uit zijn rug kunnen komen?

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:33

lovee schreef:
zefiros schreef:
Heb je ook een videootje van hoe hij loopt als hij volgens jullie goed/normaal loopt?

Hij loopt nu nog steeds niet actief en soepel over de rug of in het profiel van de voorhoef...



Zal morgen is kijken! Hij loopt ook nog niet goed maar niet perse mank.
Hij is nu ook wel stijf na een poosje stil staan.. osteopaat hebben we ook een afspraak voor staan ivm zijn rug. Zou zoiets ook uit zijn rug kunnen komen?

Ik heb zelf niet zo'n leuke ervaring met 2 osteopaten, voelde blijkbaar beide niks in de rug van mijn paard. Paard bleek dus op 2 plekken artrose te hebben en 1 daarvan kon je duidelijk ook voelen. Kliniek zei later ook dat het ondenkbaar is dat ze dit niet gevoeld hebben. Neem dus zeker een osteopaat die ook dierenarts is.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 10:01

Succes vandaag bij de kliniek!

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:19

Ja ik ben benieuwd

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:26

Dankjulliewel! Vanmiddag 4 uur is het zover

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 12:57

Ik ga duimen op positief nieuws vanmiddag!!

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 16:24

Ik duim! Onderzoek moet nu bezig zijn ....

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 18:17

Ben wel benieuwd wat eruit is gekomen.

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 19:44

Hoi!

Bij de kliniek was het oké. Ze hebben kreupelheids onderzoek gedaan en Hij loopt linksvoor kreupel. Na het uitverdoven van de koot liep hij links voor goed maar links achter onregelmatig. Er zijn foto’s gemaakt van het linker voorbeen de koot en hoef. Daarna rechts achter van het onderbeen. De foto’s waren allemaal goed. Dierenarts gaf aan dat het dus toch zijn hoef moet zijn, iets met zijn banden..? Komende 10 dagen boxrust en pijnstillers. Dan komt de dierenarts bij ons langs om te kijken of het beter gaat. Ook krijgt hij een zooltje in zijn beslag. Dus het wordt afwachten!

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:10

Dat zijn geen slechte berichten. Ik hoop dat het over 10 dagen over is.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:23

Ik heb altijd zoveel moeite met dit:
Citaat:
De foto’s waren allemaal goed. Dierenarts gaf aan dat het dus toch zijn hoef moet zijn, iets met zijn banden..?

Waarom boxrust als ze niet precies weten wat het is?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:30

Hebben ze geen echo gemaakt van zijn linkervoorvoetje?

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:41

Nee helaas geen echo gemaakt, daar heeft hij het ook niet over gehad en eigenlijk heb ik daar zelf ook niet naar gevraagd of aan gedacht.. ik ging er eigenlijk vanuit dat hij weet wat hij adviseert en een reden heeft om niet verder te kijken.. hij zei ook ik kan niet in de hoef kijken..

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:47

Hoop dat hij gauw opknapt. Hij loopt zo kort op de video's. Ik neem aan dat hij uitgebreid op hoefbevangenheid is gecontroleerd...

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 20:48

welmoedz schreef:
Nee helaas geen echo gemaakt, daar heeft hij het ook niet over gehad en eigenlijk heb ik daar zelf ook niet naar gevraagd of aan gedacht.. ik ging er eigenlijk vanuit dat hij weet wat hij adviseert en een reden heeft om niet verder te kijken.. hij zei ook ik kan niet in de hoef kijken..


Hij komt over 10 dagen checken. Als dan nog niet goed dan kunnen ze dat alsnog denk ik!
Laatst bijgewerkt door lovee op 23-08-19 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 20:50

Hevonen schreef:
Hoop dat hij gauw opknapt. Hij loopt zo kort op de video's. Ik neem aan dat hij uitgebreid op hoefbevangenheid is gecontroleerd...



Hij compenseert met zijn lichaam. Ik neem aan dat de dierenarts er wel verstand van heeft :+

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:01

Klinkt alsof de dierenarts een blessure aan de gewrichtsbandjes van de hoef bedoeld (zoals dit: https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke- ... ndjes.html). Dat kun je overigens vaak wel zien met de echo :j Zijn niet de makkelijkste behandelbare blessures en boxrust in de eerste fase is op zich ook niet echt een raar advies in dit geval. Als je paard zich tenminste gedraagt op stal :=

lovee
Berichten: 590
Geregistreerd: 30-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 22:07

[quote="gomir"]Klinkt alsof de dierenarts een blessure aan de gewrichtsbandjes van de hoef bedoeld (zoals dit: https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke- ... ndjes.html). Dat kun je overigens vaak wel zien met de echo :j Zijn niet de makkelijkste behandelbare blessures en boxrust in de eerste fase is op zich ook niet echt een raar advies in dit geval. Als je paard zich tenminste gedraagt op stal :=[/quot


Hij is gelukkig een relax paard van zich zelf,gedraagt zich netjes en rustig op stal. We zullen 2x per dag met hem lopen en aan de hand laten grazen.

welmoed__

Berichten: 6564
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Kreupelheid rechts voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 22:53

Ook ik vind het wel vreemd dat er niet gelijk een echo is gedaan.
Klinkt een beetje als mijn verhaal, zal het aan de naam liggen?

Ik ging alleen in eerste instantie heen voor kreupelheid aan het rechterachterbeen, maar op de kliniek kwam daar links voor ook nog bij. Daar zijn toen foto's en encho gemaakt. Helaas word die van mij niet meer beter, hoop dat dat in jouw geval niet zo is.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 09:51

welmoedz schreef:
Nee helaas geen echo gemaakt, daar heeft hij het ook niet over gehad en eigenlijk heb ik daar zelf ook niet naar gevraagd of aan gedacht.. ik ging er eigenlijk vanuit dat hij weet wat hij adviseert en een reden heeft om niet verder te kijken.. hij zei ook ik kan niet in de hoef kijken..


Dat kun je namelijk voor een groot gedeelte wel. Je kunt een gedeelte van de gewrichtsbandjes (collaterale bandjes) zien en je kunt een groot deel van de diepe buigpees zien. En je kunt zien of het gewricht bv overvuld is. Met deze informatie kun je een betere diagnose en een betere behandeling geven. Je kunt niet de aanhechtingen zien (het laatste stukje). Maar een dierenarts kan wel zien, of vermoeden, aan de structuren in de hoef die hij ziet of daar iets te verwachten is.

Is het gewricht alleen maar wat overvuld (met vocht) als gevolg van een verzwikking of verstapping dan valt het mee en kun je na een paar weken rust en lichte arbeid al snel weer aan de slag.
Maar is er sprake van schade aan bv de bandjes moet dat echt worden behandeld als een peesblessure en moet je paard een maand of 3 rust hebben en daarna opbouwend werk volgens een (rustig) aan schema.
Begin je weer te snel dan breng je alleen maar meer schade aan.

Je kunt niet alles zien in het hoefgewricht maar dus best veel. De dierenarts moet dan wel beschikken over de juiste (sterkere) apparatuur. Het kan zijn dat jouw veearts die nog niet heeft natuurlijk.
Dan kun je 2 dingen doen: 1) naar een andere (grotere) kliniek waar ze wel over die apparatuur beschikken
2) uitgaan van de slechtste optie en je paard en maand of 3 rust geven (die misschien niet nodig is, maar voor de zekerheid).