Even meedenken, onregelmatig soms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:35

Als eerste wil ik zeggen dat ik morgen een afspraak ga maken bij de kliniek.

7 Juli: met rijden opeens iets onregelmatig links voor. Gestopt, uitgestapt en gekoeld.
Niets warm of dik.
Bij het terug zetten in de weide vloog ze zelf in volle galop naar de rest en liep gewoon rad.
Dag erna niets meer aan de hand, leek wel wat stijfjes. Voor de zekerheid een paar dagen gestapt aan de hand.

Daarna liep ze weer als vanouds. Niet veel in de bak gereden, voornamelijk buitenritten en bos.

22 Juli in het bos weer niet rad, weer links voor. In stap zie je niets, in draf ook niet, maar je voelt het wel. Ze staat op ijzers dus goed te horen normaal, maar klinkt normaal.
Omdat het de dag erna echt flink warm werd en we al besloten haar even vrij te geven (ze kan niet zo goed tegen de warmte).
Na de warmte (een week later) even rustig aan de longeerlijn gezet. Niet kreupel, maar liep toch iets anders dan anders.
Omdat ik de afspraak al had staan met de ostheo overlegd, kijken met behandeling of kliniek. Zij gaf aan, dat het uit haar schouder leek te komen.

6 Augustus is ze geweest. Bleek vast te zitten in dr linkerheup en discompensatie naar links voor.
Advies 3 dagen alleen stappen en dan erop en voelen. Moet wel beter zijn, moest filmen zodat ze deze kon beoordelen. Daarna buiten opbouwen, zoveel mogelijk rechtuit.
Ik vond d'r niet super, alsof ze linksachter wat stijf was.
Nog 2 dagen langer gestapt en weer gevoeld. Voelde een stuk beter.
Op advies de dag erna erop gaan stappen langs de weg. Eerste stuk voelde ze stijf en net alsof ze ook linksvoor minder lekker haar hoef afrolde. Maar werd gaande weg steeds beter.
Dag erna weer het rondje. Zelfde als de dag ervoor, wel minder en sneller gewoon weer goed.
Iedereen om me heen zegt, ze moet er door heen.

Maar voelt niet goed, is een gevoel. Soms lijkt ze nog steeds niet lekker af te rollen links voor.
Waar ze normaal regelmatig in galop terug ging naar de kudde, gaat ze nu vaak in stap. Al vliegt ze soms alleen ook als een malle door de paddock en weide. Dan loopt ze gewoon zuiver.
Het is niet dat ze kreupel loopt, maar net als of er een tikkie in zit naast dat ze soms stijf toont. Verder niets warm, dik.

Verder is ze blij, vrolijk en komt blij naar je toe als je dr gaat halen. Iets wat ze dan weer niet doet als ze niet wilt of niet goed in haar vel zou zitten (dan is het soms echt een heks, boos, soms bijten).

Maar heb eigenlijk even niet het idee waar te zoeken. Dacht eerder zelf hoger uit dr schouder...

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:40

Volg je gevoel!! Meestal zit de eigenaar goed maar gaan ze teveel af op wat anderen zeggen, niet doen. Jij voelt het het beste aan en dat ze nu in stap naar de kudde gaat zegt dat ze juist meer last krijgt/heeft.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 13:46

Doe ik ook, daarom ga ik morgen een afspraak maken bij de kliniek.

Het ene moment gaat ze idd in stap, terwijl ze later een rondje in galop rond vliegt.... erg dubbel

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:51

Die afspraak is inderdaad goed denk ik als ik jouw hele verhaal zo lees.

Een onregelmatigheid voor kan inderdaad best komen uit het compenseren van een probleem achter, maar ik heb altijd geleerd dat dat meestal kruislings is. Dus als ze linksvoor onregelmatig lijkt, een probleem rechtsachter. De jouwe kan daar best een uitzondering op zijn hoor, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen zo aan de hand van je verhaal.

Het idee dat ze een soort van opstartprobleem heeft ( als ze langer loopt lijkt het beter te worden, klinkt mij als artrose in de oren. Dat kan nu natuurlijk nog minimaal zijn, omdat je ook schrijft dat anderen het niet zien, maar dat je het meer voelt dan ziet. Vaak beginnen ze dan ook wat stijver, korter in de gangen. Meestal is dat dan aan meerdere benen, maar het been waar ze het meeste last van hebben toont het dan net wat meer.
Ik weet niet hoe oud ze is, maar artrose kan op allerlei leeftijden ontstaan...

Het feit dat ze de ene keer in stap naar de kudde gaat en de andere keer in galop, of gewoon even gek doet in vrijheid vind ik best normaal. In vrijheid kan ze best wat minder last hebben en ze zal het niet willen laten zien in de kudde als ze wel last heeft, dat is paarden eigen, maar dat weet je vast zelf ook wel.

Laat haar maar goed onderzoeken hoor, ze zullen er vast wel achter komen wat er mis is en dan kan je naar die uitslag handelen. Sterkte hoor, dat licht onregelmatig en niet aldoor is best een lastig probleem.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 22:17

Jet, ik dacht ook altijd dat het kruislings was (overcompenseren) maar discompensatie komt ook voor maar veel minder. Ze is in mei 11 geworden.

Shari_B
Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 22:37

Ik heb toevallig hetzelfde bij mijn paard gehad, ook linksvoor, vanuit der schouder, minimaal te zien maar wel goed voelbaar.

Bij mij bleek het uiteindelijk aan het zadel te liggen, ondanks dat die 3 maanden geleden nog gecontroleerd was was deze toch te smal geworden.

Ander zadel met bredere boom en na 3/4 weken weer helemaal goed en zie je er niks meer aan.

Dus ik weet niet of je zadel toevallig laatst nog gecontroleerd is?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 08:20

Zadel is nog niet zo lang terug gecontroleerd. Deze is goed. Ze is namelijk heel snel boos op het zadel als die haar niet lekker zit.

Baal stiekem een beetje, pas volgende week is de da er weer. Hij is nog met vakantie, en hij is echt voor het kreupelheidsonderzoek.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:27

Herkenbaar. Bij mijn paard bleek dat een peesblessure was. Tijdens stap en draf was niks te zien. Op weide ook niet. Alleen als ik ermee galoppeer voel ik constant dat hij onregelmatig is. Bij dierenarts buigproeven gedaan en kwam niks uit. Orthopedisch dierenarts laten komen. Ze vond ook niks. Ik heb al gezegd dat ik de onregelmatigheid alleen in galop was. Ok dan aan longe galopperen. En viola dan was het wel duidelijk zichtbaar. Na echo van beide benen was er een heel klein maar duidelijk verschil tussen beide pezen. Dierenarts heeft zelf toegegeven dat het heel moeilijk te vinden was.
Nu is hij behandeld en ik mag nu terug opbouwen na 6 weken rust.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:42

Volg je gevoel.
Ik heb vanmorgen toevallig ook gebeld voor een afspraak en de dierenarts die ik moet hebben was ook op vakantie en volgende week pas terug. Rot om weer te moeten wachten terwijl je wil weten wat er nu precies speelt.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:57

Haha zelfde da?
Ja zit niet anders op, gun hem ook zijn vakantie werkt hard genoeg

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:09

Denk t niet. Maar ik breng de mijne voor kreupelheden en dergelijke naar Henk van der Veen van de Lingehoeve.
Ja ik heb ook gekozen om dan maar een week te wachten ipv bij een andere te gaan.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:05

Jullie zitten zo'n eind uit elkaar, jullie hebben vast niet dezelfde DA :D .

Jammer dat je nu nog weer een week moet wachten Kiki1976 ( en Rambogirl), dan maar even niets doen. Een lichte peesblessure zou natuurlijk ook kunnen. In het gebied van de pezen zitten nauwelijks zenuwen, dus vaak lopen ze daar niet echt kreupel van ( soms een dag, maar vaak niet), terwijl ze toch wel onregelmatig kunnen zijn of aanvoelen.

Kiki1976, kon je evengoed wel een afspraak maken?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:16

Nee zie ik nu ook (via mobiel net niet) niet bij elkaar in de buurt.

Jet, volgende week dinsdag een afspraak staan.

Alleen nu in twijfel, blijven stappen en in beweging houden of stil zetten (lopen nu 24/7 buiten)

wessjuhh

Berichten: 462
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:19

lekker stil zetten. Paard beweegt in de weide in zijn eigen tempo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:46

Herkenbaar.

Mijn ruin voelde niet goed, maar vanaf de grond zagen mensen niet wat ik bedoelde.

Veearts wuifde het weg, maar stalhouder deed wat testjes en zo kwamen we op de heup uit. Was logisch, want we waren even daarvoor onderuit gegaan.
Hij is toen ingespoten en heeft een opbouw schema gehad.

Na verhuizing liep ik er weer tegenaan. Weer niemand die het zag, dus overal maar aankloppen. Zelfs naar een grote kliniek die doodleuk zei hem zo zelfs goed te keuren.
Uiteindelijk d fysio gebeld en die zag het meteen toen ze hem kwam behandelen. Bij hun op de kliniek echo gemaakt en aan beide achterbenen peesblessures.

Heb hem toen 24/7 naar buiten gedaan en hij loopt doorgaans redelijk goed. Wordt nu wat ouder, maar het vrij bewegen heeft hem wel goed gedaan. Is ook nog mee geweest op buitenritjes.

Op stal zou ik niet doen, dan draaien ze teveel en te kort en het geeft weer andere problemen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:04

Nee hoor op stal zetten doe ik nu ook niet, dat is geheid stress omdat alles buiten blijft met de nacht.

Ik haal dr nu alleen uit de wei voor wat eten. Maar ze is hier zo niet blij mee, ze wilt wat doen. Tutten heeft ze een broertje aan dood, niet aan haar besteed. Deden nu af en toe nog stappen op het harde, en tussendoor wat grazen. Heeft ze tot nu toe redelijk vrede mee. Zodra ze je ziet komt ze gelijk naar voren lopen (vlot in stap)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:08

Dan zou ik gewoon gaan wandelen. Onze merrie is 26 en ondanks 24/7 buiten met de rest heeft zij nog echt haar extra beweging nodig of ze gaat klieren en behoorlijk gek doen.

Wat ik ooit deed met een paard dat wel veel op stal stond en in haar kleine paddock dan vreselijk tekeer ging, was eerst een tijd stappen. Die dribbelde en deed van alles, maar ik bleef rustig wandelen en na een tijd ontspande ze in mijn handen en zette ik haar op de paddock.

Een andere situatie, maar ik denk wel dat je met stappen veel kan doen en veilig beweging kan geven.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:57

Paddock staan ze met de nacht in maar is ruim. Ongeveer 3x formaat rijbak, staan met totaal 4. Overdag gaan de draden open naar de wei, kunnen altijd naar de paddock als ze willen (moeten ze ook heen om te drinken).
Dus gelukkig geen kleine paddock

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:30

Wij hebben zelf een soort mini pp en desondanks moet mijn merrie van 26 haar ei kwijt.

Wat ik als voorbeeld gaf was een andere merrie en dat ze door het stappen haar energie wat kwijt kon en anders vreselijk tekeer ging in de paddock.

Vandaar dat ik naast het buiten staan zou stappen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 08:07

Superpony zo vatte ik het ook op hoor, van mijn kant uit de uitleg in wat voor paddock ze stonden haha.

Die van mij is er ook eentje die om de zoveel tijd echt even flink uit haar stekker moet gaan, ook als ze gewoon in het werk staat. Heeft ze ook echt even nodig.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 13:42

Na overleg toch met dr blijven stappen. Dus vanmorgen weer lekker wezen wandelen. Heerlijk genieten als je ziet hoeveel je paardje geniet dat ze weer mee mag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:58

kiki1976 schreef:
Na overleg toch met dr blijven stappen. Dus vanmorgen weer lekker wezen wandelen. Heerlijk genieten als je ziet hoeveel je paardje geniet dat ze weer mee mag.


Ja, ze zijn ook echt aan onze gewoontes en ritme gewend hoor.

Ik had ze eerst nog op stal en mijn ruin is echt braaf. Voor ik wist wat hij had, liet ik hem dan even staan, gaf hem een aai en zadelde eerst mn merrie op. Daar werd hij op den duur echt bloed chagerijnig van. Zo deed ik het daarvoor nooit.

Als hij nu een slechte dag of periode heeft, poets ik hem even extra bijv. Tussen de oortjes zit genoeg en daar gaan we te vaak aan voorbij.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 09:03

Met een uitgebreide poetsbeurt maak ik haar echt niet blij := dat is voor haar iets wat moet maar liever niet. Alleen in het voorjaar met de rui is ze er blij mee. Ze houd niet van getut aan dr lijf. Knuffelen alleen als zij het wilt. Tja is er eentje haha.

Gisteren zouden we naar het strand met een paar van stal. Toen ze mijn man met een trailer bezig zag (niet eens onze eigen trailer) werd ze een partij druk. Hinneken, heen en weer draven. Moet zeggen toen liep ze niet verkeerd.
Ik had dr gewoon mee genomen aan de hand, maar wat genoot ze. Ze liep op het strand ook gewoon rad. Het laatste stukje er toch even op gaan zitten en voelde goed in stap. Maar ze had natuurlijk al wel een stukje gelopen en dat beterde ze eerdere keren ook.

Erg benieuwd wat er dinsdag uit gaat komen. Maar ergens ben ik bang dat ze iets van artrose ergens heeft zitten. Mede omdat ze betert na een tijdje gestapt te hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 12:56

Nee, snap ik. Gaf het als vb. Die ruin mankeert al heel lang dingen en is een proces geweest dat hij zich niet prettig voelde naar wat andere aandacht als extra bewegen geen optie is. We hebben er nu 4 samen staan en 2 elders. Ga hem niet steeds overslaan en op den duur merk je dat tussen de oren ook belangrijk is.

Klinkt heel goed en leuk ook dat je dat hebt gedaan!!

Artrose is niet het einde. Wij hebben ook paarden met artrose en is goed te managen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 22:27

Ze was echt zo blij dat ze mee mocht, al was het gewoon lekker stappen. Normaal wandelen we buiten wat in de buurt, maar dit deed dr echt goed, zeker in d'r koppie.

We gaan het afwachten, hopelijk dinsdag meer zekerheid.