Even meedenken, onregelmatig soms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-19 22:33

kiki1976 schreef:
Ze was echt zo blij dat ze mee mocht, al was het gewoon lekker stappen. Normaal wandelen we buiten wat in de buurt, maar dit deed dr echt goed, zeker in d'r koppie.

We gaan het afwachten, hopelijk dinsdag meer zekerheid.


Ja, mensen vergeten het tussen de oren. Vooral veeartsen. Heel goed dat je dit kon doen!! En mooi dat je ook het effect ziet. Je klinkt heel happy iig van haar reactie op toch iets doen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-19 22:56

Ja hoor ik kan daar zelf ook echt van genieten.
Ze is sws en pony die niet blij wordt van alleen maar in de bak en dressuurmatig rijden. Ze is dol op af en toe springen, lekker buiten rijden, rondje bos, en soms gewoon lekker gekkigheid ala lol met je knol. Daar hou je haar blij mee.
Mijn dochter van 14 rijdt haar ook, nou als die samen hun bui van gekkigheid hebben, dan krijgen ze beide boeven oogjes, echt genieten om te zien.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 15:01

Nou vanmorgen met d'r in de kliniek geweest.
Nu heeft daar overal een kijkje op, toen dr ergens ook nog een sproeier was, hadden we een snorkelende pony.
Op het zachte, heel af en toe een stapje waarbij de twijfelde, op het harde idem.
Wel kon de da zeggen dat ze links ietsje minder belaste qua druk. Rechts 100% links 90%
Buigproef gedaan op beide voorbenen.
Links licht positief, rechts super. Wel viel hem op dat ze op links minder goed haar hoef naar binnen richting het pijpbeen kon kantelen. Maar dat viel eigenlijk pas op nadat hij haar rechterbeen pakte.

Toen 2 optie's gekregen. Ze zouden thuis komen kijken met rijden (mede omdat ze hier ook op adrenaline liep) en dan uitverdoven, of foto.
Heel eerlijk thuis rijden en dan uitverdoven zag ik niet zoveel in. Dan weet je waar het ongeveer zit, maar nog niet wat, dus doe maar gelijk een foto. Da was hier blij mee haha
Op de foto was te zien dat er een kleine onregelmatigheid zat op het buitenste sesam beentje. Alleen kunnen ze niet zien of niet nieuw of oud letsel is (waren nooit geen foto's gemaakt). Dus een echo om verder te kijken.
Is nieuw letsel, pees was heel, minimaal vocht erbij.
Oorzaak is vaak net even verkeerd hun hoef neerzetten ed.
Voor nu 3 weken zo veel mogelijk stappen. Dit mag onder het zadel of er naast, Buiten of in de bak maakte niet uit, zolang de bak maar niet mul en/of ongelijk was.
Ook anders bekappen zodat ze meer draagvlak aan de buitenkant krijgt . Wilde haar weer van de ijzers afhalen eigenlijk, maar beter om d'r nu toch nog een rondje erop te laten ivm het corrigeren.
Da verwachtte dat het na de 3 weken weer goed zou zijn, en mochten dan als ze goed voelde draf er langzaam aan bij gaan pakken (max 5 minuten).

Had wel medelijden met dr, ze ging zo blij mee op de trailer ondanks het toch wel warm al was vanmorgen, en dan bij uitladen haar hoofd toen ze wist waar ze was. Was een beetje een domper voor d'r

Marlotte_m
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-08-19

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:56

Hopen dat die 3 weken wat gaan doen voor der dan. Hou ons op de hoogte

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 21:09

Donderdag is ze op een andere manier die de da had geadviseerd bekapt en opnieuw op ijzers gezet. Nou echt bijzonder, voor het eerst in weken vloog ze gelijk in galop zelf vanuit de paddock terug naar de wei in galop.
Vrijdag een klein stap ritje buiten gedaan en ze voelde al een heel stuk beter. Vandaag is mijn dochter met dr gaan stappen in de bak, en en ze zei gelijk al "mam ze voelt echt een stuk beter". Het stappen vind paardlief wel een beetje stom en saai, zeker in de bak.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:07

Zijn haar hoeven nooit op de foto geweest? Als dat zoveel verschil maakt, zou ik daar eens naar kijken. Natuurlijk lijkt het nu prima zo, maar als verkeerd bekappen of beslaan zoveel effect heeft gehad, moet je toch even voorzichtig zijn. De rest van het lijf merkt dat ook.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-19 09:52

Hoeven waren goed op de foto.
Haar natuurlijke stand is dat ze naar buiten ietsje meer afslijt. Mijn oude smid (smid 2) had d'r nu ook een mini stukje zo gezet gokken we. Nu is ze op advies ietsje naar binnen gezet om de buitenkant te ontlasten. Daarom moest ze nu nog een rondje op ijzers blijven, normaal was ze van d'r ijzers afgegaan.
Hadden haar in juni op ijzers gezet ivm dat mijn dochter op gras zou starten (ivm kalkoenen kunnen draaien). Vorig jaar ook op ijzers gestaan zonder problemen en kon ook zo weer zonder ijzers.
Maar ze is nu wel door een andere smid (smid 1) gedaan (die haar vroeger ook deed, maar door medische problemen er een tijd uit heeft gelegen), en heel eerlijk die ik tijdelijk heb gehad hoeft niet meer terug te komen (smid 2).

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Even meedenken, onregelmatig soms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 20:35

Vandaag kwam ik op stal en madam besloot het draad los te maken (en een stal genoot had de poort open gelaten, dus ging ze met d'r groepje flink aan de kletter. Vol in galop via het pad naar de paddock, en door naar de weide. Rondje weide en weer terug naar de paddock. De andere bleven staan maar ze was het nog niet van plan. Staart in de lucht en nog maar een rondje paddock, en toch maar weer naar de weide te galopperen waarbij de andere weer achter haar aan kwamen. Hopelijk was het klaar, maar nee alles kwam weer vol in galop naar voren met madam voorop. Gelukkig kwam daarna de rust er weer in. Ik kon alleen denken, denk om je pootje.

Al moet ik zeggen ze liep goed en rad. Daarna haar gepakt, gezadeld en gaan stappen in de bak. Ze was het nog steeds niet kwijt, ze wilde meer. Jammer voor haar, gewoon stappen. Af en toe onder je weg proberen te draven, maar ze voelde wel rad.
Nog tot dinsdag blijven stappen en dan mogen we langzaam aan erbij gaan draven (max 5 minuutjes). Hopelijk blijft het voorspoedig gaan en heeft het gerace voor vandaag geen kwaad gedaan voor haar herstel.

Aan de andere kant geeft het wel weer hoe ze zich voelt, blije stuiterbal die het echt af en toe nodig heeft om echt flink uit haar stekker te gaan.
Hoorde later dat ze dat maandag ook al gedaan in de weide, madammetje was boos(eerder gefrustreerd) dat ze niet mee mocht op buitenrit. Normaal geeft ze daar niets om en gaat ze gewoon lekker grazen met de andere. Ze is duidelijk er klaar mee en wilt aan de bak. Dinsdag was ze wel weer blij met het stapritje door de polder.