Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

 
Profiel   

Hoe zijn jullie merries? Merken jullie iets van de hormonen/hengstigheid?

Geven jullie iets om je paard te ondersteunen?
Ik heb bij mijn merrie niet altijd door dat ze hengstig is. Wel merk ik dat ze gevoeliger is op haar buik. Vooral bij haar liezen. Al weet ik niet of dat met de hengstigheid te maken kan hebben.

Een paar maanden terug was ze in een keer koliekerig. Ze at niet meer en stond heel zielig in haar box. De da gaf aan dat ze last van haar darmen had. Maar dat de plek van haar baarmoeder ook gevoelig is. Ze kon die plek niet eens aanraken, ze schopte echt naar voren/zijkant. De da heeft een echo gemaakt maar kon niks vinden. De da kreeg een spoedje tussendoor. Dus heel uitgebreid heeft ze niet gekeken.
De fysio zei een paar dagen terug ook dat ze goed in der vel zat. Maar merkte ook op dat ze bij haar baarmoeder gevoelig was.

Gelukkig is ze verder in de omgang niet echt merrie-achtig.

Doen jullie iets “speciaals” met jullie merries. Of juist niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 21:19 



 
Profiel   

Merk bij mij merrie totaal niks van. Dier is altijd looplustig, lief en voorwaarts. Wel ga ik altijd erg leuk en lief met haar om en mocht ze eens last hebben van haar buik dan hou ik daar rekening mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 21:43 



 
Profiel   

Mijn merrie is altijd duidelijk hengstig. In het voorjaar wat extremer en nu wordt het weer wat minder. Ze heeft een hele regelmatige cyclus, is geen pismerrie, niet narrig of gevoelig op de buik. Alleen een paar dagen helemaal in love met de ruinen en iets slomer.

Ik geef dus niets, dit is de natuur en dat mag er zijn. Persoonlijk vind ik dat er veel te snel naar middelen wordt gegrepen omdat wij als mens last hebben van de hormonen van de merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 21:47 



 
Profiel   

Ik vraag me soms af of mijn merrie wel een merrie is. Ik merk echt nooit wat van hengstigheid, ze is geen pieperd, altijd hetzelfde humeur en ze heeft nog nooit lelijk gedaan als ik aan haar buik kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 21:50 



 
Profiel   

Haha, dat je niks merkt is ook fijn.
Ik ben het met je eens, dat er snel naar dingen gegrepen wordt. Maar als nu duidelijk is dat ze echt last van haar buik (baarmoeder) heeft. Dan zou ik haar graag wat willen ondersteunen. In zit niet aan medicatie te denken. Meer aan kruiden, of anders supplement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 23:08 



 
Profiel   

Ik zou haar toch eens goed laten scannen, ook de eierstokken.

Wellicht zit er een cyste die de boel ontregelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-19 23:12 



 
Profiel   

Mijn eerste merrie was echt een piswijf. Altijd regelmatig hengstig. Voordeel was was dat er dan een rem op zat, dus vond het bij haar niet zo erg.

2de merrie had ik nergens last van.

Merrie die ik nu rijd/reed is ook echt een piswijf en je kan de klok erop gelijk zette. Zij heeft ook echt last van der hormonen (gehad) heeft een veulen gehad om te kijken ook of het toen minder werd maar helaas. Ze heeft de afgelopen 2 jaar veel cranio sacraal behandelingen gehad en met behulp van homeopathische druppels is het qua hormonen wel een stuk beter geworden.

Maar zou die van jou ook eerst laten scannen kijken of er niks zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 00:20 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook een bitch en heel dominant. Ze is nu drachtig en nog steeds een hele tante.
Heb haar vorig jaar een tijdje Moody mix van de paardendrogist gegeven en daar leek ze wel wat milder van te worden. Wellicht het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 13:54 



 
Profiel   

Een van mijn merries staat standaard op Oestress, doe ik dat niet kan ik haar beter tot grasmaaier omdopen. Het is een lief dier, maar ze heeft vreselijk last van haar hormonen wat zich uit in diverse klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:12 



 
Profiel   

Mijn merrie heb ik nooit wat aan gemerkt. Tot vorig jaar, toen sloeg haar gedrag ineens om tijdens de hengstigheid. Vervelend naar andere paarden, opdringerig. Ineens dominant terwijl ze normaal onderaan in rang staat. Dierenarts een echo laten maken, maar niks raars op te zien. Ze is nu 20 jaar, kennelijk gebeurd dit wel vaker bij ouder wordende paarden. Ze krijgt sindsdien merrie support (monnikspeper) van de paarden drogist en dit haalt duidelijk wel de scherpe kantjes er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:15 



 
Profiel   

xmcw schreef
Ik vraag me soms af of mijn merrie wel een merrie is. Ik merk echt nooit wat van hengstigheid, ze is geen pieperd, altijd hetzelfde humeur en ze heeft nog nooit lelijk gedaan als ik aan haar buik kwam.


Haha hier ook <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:19 



 
Profiel   

Hier een merrie die ook duidelijk last heeft van de hengstigheid. Ze is dan strak, sloom, beetje boos/narrig en helaas ook een snel vatbaar voor koliek. Vooral dat laatste is gewoon echt zielig. Ik geef nu al een jaar of 2 monnikspeper en vorig jaar hielp dat heel goed, maar dit jaar eigenlijk niet goed genoeg. Als de pot leef is ga ik over op PUUR Oestro, om te kijken of dat beter gaat.
Maar echt een oplossing voor het koliek probleem heb ik dus nog niet. Wil haar liever niet op zware/dure medicatie zetten, de natuur is nou eenmaal de natuur maar het moet wel leuk blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:38 



 
Profiel   

Hier ook een echte merrie merrie rond en op haar hengstigheid. Dat begint in het vroege voorjaar.
Op de dag dat het begint is ze sloom en niet aan het been te krijgen. Ze begint te gillen en te huppelen zodra er een ruin naar haar kijkt. In de dagen van hengstigheid. Toont ze of merrie gedrag maar ook hengst gedrag. Pissen als een merrie + gillen en huppelen of brullen en showen als een hengst als ik haar rijd of longeer en er komt een ruin bij rijden/werken in de bak die ze interessant vind.

Verder is ze altijd lief en voorwaarts. En in de wintermaanden is er geen hengstigheid te bekennen. En vragen vaak mensen aan me of ze een ruin is. Omdat ze dan ook totaal niet merrieachtig toont.

Ik laat haar. Ze is al 18 jaar mijn meisje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:44 



 
Profiel   

Mijn merrie kan je een klok opzetten, als ze hengstig is pist ze alles, maar echt alles onder. Voor de rest weinig last mee, ze loopt hetzelfde, ik kan haar overal aanraken, maar de stal uitmesten is op die dagen echt een hel, zoveel vocht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:46 



 
Profiel   

Herkenbaar bij een van mijn merries. Hoe staan die van jullie in gemengde kudde? En reageren ze alleen op hengsten/ruinen of ook op een merrie? Ik ben nu begonnen met monnikspeper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:51 



 
Profiel   

Mijn eigen kruising merrie merk je weinig van, ooit wel eens laten scannen en toen bleek ze een mega-ei te hebben. Merkte je niets van, nah ja, tot je langs een ruin of hengst komt, dan gaat ze natuurlijk wel plasjes doen en wordt ze plakkerig. Ze is dan ook slightly schrikachtiger terwijl ze dat van nature niet is.

Onze oudere trekpaardmerrie is om de haverklap hengstig, pist overal tegen (met name op haar eigen staart) en staat alleen maar te sjansen met de ruin er naast. Merk het meestal dat het komt aangezien ze dan feller wordt tegen mijn merrie (en die dus hier en daar een hap of een kras heeft).

Voor de rest geen bijzondere problemen mee, blijft hanteerbaar dus dan hoef je er ook weinig mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 14:53 



 
Profiel   

Mijn merrie is behoorlijk heftig als ze hengstig is. Naast hinniken, plassen, stilstaan en kijken kan ze ook echt paniekerig doen en veel schrikken, er er ook vandoor gaan, steigeren, bokken etc.. Ze heeft er dus duidelijk ook zelf last van. Ik laat haar ieder jaar scannen door de dierenarts, dat was allemaal in orde. Heb haar zelfs een paar maanden op Regumate gezet toen ze in de lente meer als een maand aan één stuk hengstig was. Dat hielp niet. Toen overgegaan op NAF Oestress en haar die hengstigheidsweek meer met rust gelaten qua rijden. Dus meer wandelen en wat rustig grondwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-19 15:31 



 
Profiel   

Gelukkig heeft mijn merrie geen last van veel plassen, hinniken of claimerig gedrag. Ze heeft voor mijn gevoel alleen last van haar buik.
Ze is al twee x onderzocht met een echo.

Ik wil haar het liefs geen medicatie geven. Maar wel iets om haar te ondersteunen. Vooral voor haar buikpijn.
Regumate lijkt me ook best heftig spul.

Heeft jullie merrir ook veel aangekoekt spul tussen haar uiers. Die van mij moet ik elke week schoonmaken. Ee vallen Soms echt stukken af. Gelukkig vind ze het fijn als ik er aan zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:59 



 
Profiel   

Mijn merrie is ook wel echt duidelijk hengstig. Niet dat ze verandert in een pismerrie of zo, maar
waar ze normaal heel relaxed is in de omgang, lijkt ze dan wel te veranderen in een wilde hengst :oo

Ik denk dat ze het fenomeen hengstig zijn iets te letterlijk opneemt := :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:20 



 
Profiel   

We hebben een groepje van twee merries en een ruin. Gaat prima onderling. Alleen heb ik het idee dat de merries elkaars hengstigheid stimuleren.

De laatste die erbij is gekomen is een merrie van 21 jaar. Ze is van veel binnen, weinig buiten naar veel buiten, weinig binnen gegaan. Ziet er ook super uit nu en heeft het erg naar haar zin. Op de vorige plek waar ze stond was ze één of twee keer duidelijk zichtbaar hengstig, daarna niet meer. Hier is ze nu nog steeds heel erg hengstig. Echt iedere drie weken is het bal. De hele zomer heb ik gedacht, het zal nu wel de laatste heftige hengstigheid zijn. Maar afgelopen weekend was ik het beu. Ik heb haar merrie support gegeven. Ik had het ook uitgesteld omdat het niet zo'n goede eter is en ik had gehoord dat de meeste het niet zo lekker vinden. Maar ze eet het beetje bij beetje op en ik ken haar gewoon bijna niet meer terug. Zo lief en geduldig ze weer is. Het is echt niet normaal hoeveel verschil dit geeft. Echt al de tweede dag. Nu natuurlijk spijt dat ik het niet eerder heb gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 10:33 



 
Profiel   

Merel_Brit schreef
Hier een merrie die ook duidelijk last heeft van de hengstigheid. Ze is dan strak, sloom, beetje boos/narrig en helaas ook een snel vatbaar voor koliek. Vooral dat laatste is gewoon echt zielig. Ik geef nu al een jaar of 2 monnikspeper en vorig jaar hielp dat heel goed, maar dit jaar eigenlijk niet goed genoeg. Als de pot leef is ga ik over op PUUR Oestro, om te kijken of dat beter gaat.
Maar echt een oplossing voor het koliek probleem heb ik dus nog niet. Wil haar liever niet op zware/dure medicatie zetten, de natuur is nou eenmaal de natuur maar het moet wel leuk blijven.


Noahh_h schreef
Ik wil haar het liefs geen medicatie geven. Maar wel iets om haar te ondersteunen. Vooral voor haar buikpijn.
Regumate lijkt me ook best heftig spul.


Ik heb in overleg met mijn dierenarts na een echo toch besloten mijn merrie op de regumate te zetten. Het was echt geen heks tijdens de hengstigheid maar na 3x koliek in 1 maand was ik het zat. En ik ben zo blij dat ik het gedaan heb! Ze is blij, lief, gezellig, ontspannen, zo fijn heb ik haar nog niet meegemaakt, ook niet in de periode dat ze niet hengstig was. Het is duur, en heel erg onnatuurlijk, maar mijn paard voelt zich er duidelijk beter door.


Laatst bijgewerkt door Merel_Brit op 16-10-19 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 09:54 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft sinds een jaar veel last van haar hengstigheid. We geven nu de periode van maart t/m september regumate bij en dat helpt fantastisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 09:58 



 
Profiel   

Merel_Brit schreef
Hier een merrie die ook duidelijk last heeft van de hengstigheid. Ze is dan strak, sloom, beetje boos/narrig en helaas ook een snel vatbaar voor koliek. Vooral dat laatste is gewoon echt zielig. Ik geef nu al een jaar of 2 monnikspeper en vorig jaar hielp dat heel goed, maar dit jaar eigenlijk niet goed genoeg. Als de pot leef is ga ik over op PUUR Oestro, om te kijken of dat beter gaat.
Maar echt een oplossing voor het koliek probleem heb ik dus nog niet. Wil haar liever niet op zware/dure medicatie zetten, de natuur is nou eenmaal de natuur maar het moet wel leuk blijven.


Hier ook 1 met mega koliekaanvallen tijdens de hengstigheid. Ze wordt nu telkens geinsemineerd maar om dat nu jaren lang te doen is ook wat heftig voor het lijf. Ze is gelukkig wel een hele lieve mama en zodra ze drachtig is is de koliek voorbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 10:07 



 
Profiel   

Als ze erg hengstig is kan ze nogal hangen op mijn benen,dan wil ze graag veel been krijgen :-/.Maar verder merk ik er niks aan,hooguit dat 1 vd ruinen wat meer belangstelling heeft.
Hier staan ze in een groep en als er een nieuw paard bij komt zijn alle merrie's op slag hengstig.Dat is altijd wel grappig,je moet dan ook echt oppassen je bent dan zo gedoucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 10:13 



 
Profiel   

Ik heb een hele dominante merrie, maar die heeft altijd aan een blik genoeg bij andere paarden. Dat is wel echt een voordeel. Ook merk ik niet heel erg dat ze hengstig is. Ja, ze gilt een keer als ze met een paard ruikt, ze is wat stijf op haar rug/bekken en wat kleine dingen. Maar in de omgang met mij of tijdens het rijden merk je niks. Plassen doet ze alleen op stal en dan moet je dus goed kijken of het door de hengstigheid komt haha. Zelfs de reactie op been is niet anders.
Alleen de eerste echte hengstigheid in het voorjaar is vervelend, dan gaat ze enorm hinniken als ze uit de groep gehaald wordt en wordt heel plakkerig naar de kuddegenootjes.

Ik gebruik geen supplementen, wel recuptex deken voor haar rug maar met hengstigheid merk je gewoon dat dat gebied wat gevoeliger is. Ik heb nooit wat gegeven, omdat je qua gedrag dus nergens last van hebt, ook geen merkbare buikpijn oid. Ik vind het dus ook lastig, wanneer ondersteun je wel en wanneer niet?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 10:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen