Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:56

Hier een hele dominante merrie die altijd stabiel LIJKT maar die je eigenlijk gewoon altijd in de gate moet hebben. :)
Ze is behoorlijk snel beledigd en reageert daar relatief fel op. Als ze echt hengstig is dan hangt het heel erg van haar humeur af hoe ze reageerd. Ze blijft meestal wel lopen maar je been verleggen kan je een kleine rodeo op leveren. :+ Echt plakkerig heb ik haar tot nu toe maar één keer geweten zolang ik haar rijd (nu een klein jaar.) dus kan niet zeggen dat ze plakt op mijn been als ze hengstig is. Wel wordt ze bezitterig als ze hengstig is. Als ik mijn ruin dan rijdt loopt ze langs de draad op met de oren in de nek en uitvallend. Háár vriend. Moet ik af blijven! :+

Ze krijgt Monnikspeper bij van pharmahorse en als ze dat heeft is ze aangenamer. Ik dacht eerst dat het niet werkte tot ik eens een weekje zonder kwam te zitten omdat het niet in stock was. := :=

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:50

Ayasha schreef:
Ze krijgt Monnikspeper bij van pharmahorse en als ze dat heeft is ze aangenamer. Ik dacht eerst dat het niet werkte tot ik eens een weekje zonder kwam te zitten omdat het niet in stock was. := :=


Tip: bestel bij pit-pit.com, niet dat de monnikspeper zo duur is, maar het scheelt toch weer!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:58

Ik merk in de omgang naar mij toe geen verschil in gedrag. Ook tijdens het rijden niet.

Naar de ruinen toe daar in tegen....oei. In haar niet hengstige periode durven ze niet in haar buurt te komen. Is ze wel hengstig is ze in staat om zelf onder een ruin te kruipen...

Je kan haar dus niet tussen de ruinen zetten.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:17

Merel_Brit schreef:
Ayasha schreef:
Ze krijgt Monnikspeper bij van pharmahorse en als ze dat heeft is ze aangenamer. Ik dacht eerst dat het niet werkte tot ik eens een weekje zonder kwam te zitten omdat het niet in stock was. := :=


Tip: bestel bij pit-pit.com, niet dat de monnikspeper zo duur is, maar het scheelt toch weer!

hoeveel voer je daar dan van?

Zelfde als van dit?
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... rt/100420/

dit komt op 0.33 €/dag (als je 10 gram geeft)

deze op 0.16 € per dag; dus scheelt idd wel (los van ev verzendkosten.)
https://www.pit-pit.com/monnikspeper.html

garffpamela

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: Venhuizen

Re: Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 15:25

Mijn merrie heeft een hardnekkige baarmoederontsteking gehad en toen had ze echt buikpijn, ook koliekerig soms. Dus misschien een swab laten doen om dat uit te sluiten.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:39

Merel_Brit schreef:
Ayasha schreef:
Ze krijgt Monnikspeper bij van pharmahorse en als ze dat heeft is ze aangenamer. Ik dacht eerst dat het niet werkte tot ik eens een weekje zonder kwam te zitten omdat het niet in stock was. := :=


Tip: bestel bij pit-pit.com, niet dat de monnikspeper zo duur is, maar het scheelt toch weer!

Bedankt voor de tip! Staat ook de brandnetel op die goedkoper is. :)

Duhelo; Pharmahorse waar ik het bestel raad 5gr per dag aan voor een paard.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:47

Veel merrie ervaringsdeskundigen hier :D. Mag ik jullie wat vragen? Ik dacht ook een merrie te hebben waarvan de hengstigheid eigenlijk nauwelijks op viel, af en toe plassen, maar met rijden geen verandering. Tot dit voorjaar. In februari/maart begon de hengstigheid weer, maar niet als normale hengstigheid. Ze werd nijdig op ieder paard in haar buurt, dat ze weg moesten blijven. Enorme personal space nodig, waarbij ze hard stond te gillen en een hengstennek op zette. Volgens de dierenarts kwam het doordat het niet echt winter was geweest en de paarden vrij dicht op elkaar staan in de winter. Swinters staan ze met zijn vieren (2 per paddock) op een ruimte van 35 bij 12. Regumate voorgeschreven gekregen, hielp een beetje maar bleef met name nijdig naar de ruin. Normaal is ze laagste in rang en hebben we een dominante ruin. Meneer was even als de dood voor haar := . Afijn, voorjaar brak echt aan, paarden op de wei en nergens last meer van.

Nu staan ze door het slechte weer maar weer even op de paddock. Ditmaal met zijn drieën, allen merries ( de ruin is verhuisd). Sinds gister is ze weer helemaal hormonaal en wil niet in de buurt van de andere twee merries komen. Gillen, maaien met voorbeen en zet weer een nek op. Ze wordt niet gemeen, maar maakt wel heel duidelijk dat ze ruimte wil. Dus voor nu een draadje er tussen en begonnen met merrie support. Herkent iemand dit? Is het verstandig om toch de eierstokken te controleren op een cyste of is het echt ruimtegebrek waardoor dit hormone gedrag naar buiten komt? Ze heeft al jaren zo gestaan, vind het zo typisch dat het nu naar boven komt.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:09

Weidebloem schreef:
Veel merrie ervaringsdeskundigen hier :D. Mag ik jullie wat vragen? Ik dacht ook een merrie te hebben waarvan de hengstigheid eigenlijk nauwelijks op viel, af en toe plassen, maar met rijden geen verandering. Tot dit voorjaar. In februari/maart begon de hengstigheid weer, maar niet als normale hengstigheid. Ze werd nijdig op ieder paard in haar buurt, dat ze weg moesten blijven. Enorme personal space nodig, waarbij ze hard stond te gillen en een hengstennek op zette. Volgens de dierenarts kwam het doordat het niet echt winter was geweest en de paarden vrij dicht op elkaar staan in de winter. Swinters staan ze met zijn vieren (2 per paddock) op een ruimte van 35 bij 12. Regumate voorgeschreven gekregen, hielp een beetje maar bleef met name nijdig naar de ruin. Normaal is ze laagste in rang en hebben we een dominante ruin. Meneer was even als de dood voor haar := . Afijn, voorjaar brak echt aan, paarden op de wei en nergens last meer van.

Nu staan ze door het slechte weer maar weer even op de paddock. Ditmaal met zijn drieën, allen merries ( de ruin is verhuisd). Sinds gister is ze weer helemaal hormonaal en wil niet in de buurt van de andere twee merries komen. Gillen, maaien met voorbeen en zet weer een nek op. Ze wordt niet gemeen, maar maakt wel heel duidelijk dat ze ruimte wil. Dus voor nu een draadje er tussen en begonnen met merrie support. Herkent iemand dit? Is het verstandig om toch de eierstokken te controleren op een cyste of is het echt ruimtegebrek waardoor dit hormone gedrag naar buiten komt? Ze heeft al jaren zo gestaan, vind het zo typisch dat het nu naar boven komt.

Yep. Laat eens checken op hormoonbalans. Sommige merries hebben last van te hoge testosteron gehaltes. Dat kan zich uiten in dit soort gedrag. Geen persoonlijke ervaring maar ik ken een paard wat er last van heeft.

Hier een merrie die duidelijk hengstig is en er soms last van heeft. Monnikspeper houdt dat binnen de perken.

De twee andere merries merk je weinig aan. De ene toont vrijwel niks en dan alleen naar andere merries. Lesbiesch? Geen idee of dat bestaat maar anders heb ik er eentje.
De andere wordt een beetje meer knuffelig en op buitenrit aan alle paardenpoep willen ruiken. Ze heeft dan ook wat meer aandacht voor de ruin uit de andere groep, maar geen overdreven gedoe en daar blijft het zo'n beetje bij.

Hiervoor twee merries gehad; de ene was erg duidelijk hengstig maar in omgang en rijden bleef ze braaf en gezellig als altijd. De andere merkte je zo mogelijk nog minder van.

Maar allemaal waren/zijn het echte merries die je met respect moest en moet behandelen. Doe je dat goed, wereldbeesten; doe je het verkeerd; Grote Draken!
Naarmate de tijd vordert worden ze wat meer vergevingsgezind, maar het blijven onmiskenbaar meiden.

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:33

Duhelo schreef:
Merel_Brit schreef:

Tip: bestel bij pit-pit.com, niet dat de monnikspeper zo duur is, maar het scheelt toch weer!

hoeveel voer je daar dan van?

Zelfde als van dit?
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... rt/100420/

dit komt op 0.33 €/dag (als je 10 gram geeft)

deze op 0.16 € per dag; dus scheelt idd wel (los van ev verzendkosten.)
https://www.pit-pit.com/monnikspeper.html


Ik voerde hier ongeveer 5gram per dag van. ik gebruikte hetzelfde maatschepje als van de Pharmahorse. In hoeveelheid ongeveer een eetlepel denk ik.

Tancreda4

Berichten: 24053
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 11:34

Mijn merrie is echt fijn als ze hengstig is. En deze zomer is ze het zeer regelmatig en echt enorm vaak & dan best heftig. Ze is zelden zo chill geweest en dat al voor een aantal maanden lang. Mij hoor je niet klagen, want normaal is het echt een enorme stress kip. Nu zit ze regelmatig met haar hoofd in de wolken en maakt het haar allemaal niet uit. Ergens voelt het 'niet goed', anderzijds is het echt een stuk fijner en relaxer zo...

Ze is het wel echt enorm nu weer momenteel. Ik dacht dat het hoogtepunt eraf was, maar toen ik eergisteren aan het rijden was in de bak en verderop twee paarden tijdens het snuffelen gingen gillen, klapte ze op de rem, staat ze stom te veulenkauwen en rilt ze over haar hele lichaam. Die paarden waren niet eens zo dichtbij.... Dat is wel iets wat ze tijdens de hoogtepunt dagen (gelukkig maar 2 vaak) heel erg. Dan hoeft er maar een paard te briesen, struikelen of iets, of ze staat te veulenkauwen, plassen en te rillen over haar hele lijf :(:) Maar ipv een boze miep is ze dan zoveel liever en hoef ik mij ook niet druk te maken dat ze lelijk doet naar paarden. Ik kan alleen niet in de bak rijden met een ander op zulke momenten. Dan is ze te ver weg met haar hoofd.

Vorig jaar was ze helemaal niet zoveel en duidelijk hengstig. Ergens blij dat het er dit jaar beter uit komt. Mogelijk ook omdat we een aantal nieuwe paarden op stal hebben gekregen (ze is echt verknocht aan een Friese merrie en andersom is hetzelfde) en ze ook naast andere paarden dit jaar dan de afgelopen jaren.

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:07

Ja hoor, dat kan een wereld van verschil maken :j

Het feit dat ze een klik met die Fries heeft kan al genoeg zijn om de hele hormoonhuishouding op z'n kop te zetten, of beter: het merkbare gedrag volledig te veranderen.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 19:34

Dank je voor de tip Ikke! Daar had ik nog niet aan gedacht

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 23:37


Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Merrie hormonen....en merries, merries, nachtmerries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:26

Mijn merrie wordt in het najaar en de winter niet hengstig. De eerste van het voorjaarsseizoen hint ze dan vaak lang tegenaan waarbij ze soms.wat vast zit in haar rug. Als ze dan eenmaal hengstig is is dat vaak beter. Verder blijft ze lief als altijd maar is ze wel geneigd om.alles onder te pissen :p

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:19

LBLGypsyCobs schreef:
Ik kwam een stuk tegen over hoe voeding invloed kan hebben op de hormonen.

Vooral klaver en lucerne worden genoemd.

https://www.facebook.com/calmhealthyhor ... permPage=1

Wij voeren doorlopend luzerne; merk er weinig van.

Maar ik zie in dat stuk ook wel dingen langs komen die je met hetzelfde gemak kunt wijten aan onvoldoende respect voor Mevrouw. Dat de staart als een helicopter in het rond gaat zoals ze, letterlijk vertaalt, schrijft, is voor mij eerder een bewijs van protest en daarmee zeer waarschijnlijk onrespectvolle behandeling dan gerelateerd aan hormonen.
Dat de hormonen dat gedrag verergeren wil ik best geloven, maar dat doet dan niks af aan het feit dat je in de basis je relatie niet correct voor elkaar hebt.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 16:45

Ik had bedacht om een topic te maken, maar heb met de zoekfunctie dit topic gevonden dus eerst hier eens vragen!

Ik zit met een ongelofelijk hengstige merrie, het probleem is echter meer dat ze dit nu echt al een hele poos is. Ik heb niet bijgehouden wanneer hengstigheid begon maar zo'n 1,5 maand geleden gok ik. Toen duurde het +- een week. Nu is de hengstigheid een weekje of 2 geleden weer begonnen en het is nog steeds niet weg en wordt ook niet minder.
Ze staat echt non-stop van zich af te piesen, aan het begin gekozen voor longeren maar eergisteren toch een ritje naar het bos gemaakt, en dat was éen groot gevecht... Ze bleef overal stil staan en kreeg haar met geen enkele mogelijkheid nog vooruit, terug naar huis ging ze echter als een malle.
Ze is verder totaal niet nijdig naar mij toe of naar haar andere Friesche vriendin en ik mag gewoon aan haar buik zitten.
Heb getwijfeld of er geen sprake is van blaasontsteking maar ze vertoont echt flinke symptomen van hengstigheid dus dat is uitgesloten :')

Weten jullie of het normaal is dat die hengstigheid zo lang duurt?
Heb overigens monnikspeper genoteerd, denk dat ik dat maar eens ga proberen

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:11

CharlotteBM schreef:
Ik had bedacht om een topic te maken, maar heb met de zoekfunctie dit topic gevonden dus eerst hier eens vragen!

Ik zit met een ongelofelijk hengstige merrie, het probleem is echter meer dat ze dit nu echt al een hele poos is. Ik heb niet bijgehouden wanneer hengstigheid begon maar zo'n 1,5 maand geleden gok ik. Toen duurde het +- een week. Nu is de hengstigheid een weekje of 2 geleden weer begonnen en het is nog steeds niet weg en wordt ook niet minder.
Ze staat echt non-stop van zich af te piesen, aan het begin gekozen voor longeren maar eergisteren toch een ritje naar het bos gemaakt, en dat was éen groot gevecht... Ze bleef overal stil staan en kreeg haar met geen enkele mogelijkheid nog vooruit, terug naar huis ging ze echter als een malle.
Ze is verder totaal niet nijdig naar mij toe of naar haar andere Friesche vriendin en ik mag gewoon aan haar buik zitten.
Heb getwijfeld of er geen sprake is van blaasontsteking maar ze vertoont echt flinke symptomen van hengstigheid dus dat is uitgesloten :')

Weten jullie of het normaal is dat die hengstigheid zo lang duurt?
Heb overigens monnikspeper genoteerd, denk dat ik dat maar eens ga proberen

Lat me raden, iemand besteed de juiste aandacht aan haar. Dan kunnen ze zomaar 2 weken hengstig zijn.
Als je weet welk paard die aandacht geeft, ga met dat paard buiten rijden. Ja, ze zullen waarschijnlijk heel klef doen naar elkaar; daar moet je dan maar even mee om leren gaan.

CharlotteBM

Berichten: 221
Geregistreerd: 08-12-12
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:52

ikke schreef:
Lat me raden, iemand besteed de juiste aandacht aan haar. Dan kunnen ze zomaar 2 weken hengstig zijn.
Als je weet welk paard die aandacht geeft, ga met dat paard buiten rijden. Ja, ze zullen waarschijnlijk heel klef doen naar elkaar; daar moet je dan maar even mee om leren gaan.


Heb je antwoord een paar keer gelezen maar snap echt niet wat je nu adviseert :')
Ze staat 24/7 buiten met éen andere merrie, geeft die haar aandacht bedoel je?

ikke

Berichten: 37580
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 23:05

CharlotteBM schreef:
ikke schreef:
Lat me raden, iemand besteed de juiste aandacht aan haar. Dan kunnen ze zomaar 2 weken hengstig zijn.
Als je weet welk paard die aandacht geeft, ga met dat paard buiten rijden. Ja, ze zullen waarschijnlijk heel klef doen naar elkaar; daar moet je dan maar even mee om leren gaan.


Heb je antwoord een paar keer gelezen maar snap echt niet wat je nu adviseert :')
Ze staat 24/7 buiten met éen andere merrie, geeft die haar aandacht bedoel je?

Ja, dat kan.
Wij hebben er eentje die daar best heftig op kan reageren en dat ook twee weken vol houdt als het tegen zit.

Mijn oude merrie had een vriendje en die twee waren altijd gezellig tegen elkaar en als ze hengstig was nog wat meer. Zo in deze tijd van het jaar kon ze dan ook gerust een dag of 10 merkbaar hengstig zijn.