Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:43

Hallo bokkers,

Ik zou even mijn verhaaltje willen doen, en jullie mening vragen.
In april 2019 is mijn paard gediagnostiseerd met hoefkatrolontsteking (waarschijnlijk door overbelasting). De DA heeft foto's gemaakt en kwam zo tot deze diagnose.
Na lange tijd te sukkelen met rust, aangepast beslag (egg bars), supplementen (artigold) en een osteopaat loopt ze nu eigenlijk sinds een week terug zuiver, op wat stijfheid na.

Nu zei mijn rij instructrice dat er een 'knik' in 1 van de voorhoeven van mijn paard zat. Ze vroeg of mijn merrie hoefbevangen was geweest, en zei ook nog dat die 'knik' wel pas later komt opzetten, als de hoefbevangenheid eigenlijk al (bijna) achter de rug is. Ze vermoedde dat het een driekwart jaar geleden was dat ze dan hoefbevangen zou geweest zijn (dus dan zitten we ongeveer eind vorig jaar 2018). Ik zei dat ik dit totaal niet gemerkt heb, alleen had ze wat gevoelige zolen, maar ook dit is intussen een pak beter.
Tussen vorige jaar 2018 en april 2019 heb ik probleemloos met mijn paard kunnen rijden.

Nu vraag ik me af, is mijn paard dan misschien hoefbevangen geweest door overbelasting? En is het dan nu ongeveer genezen, waardoor ze terug beter loopt? Wie weet heeft ze wel een slecht straalbeentje, maar loopt ze hier niet kreupel van, maar wel van de hoefbevangenheid?
Moet ik dan nog opletten met de weidegang in de toekomst?
Zou mijn DA het niet in april 2019 gezien hebben dat ze hoefbevangen is/was geweest toen hij de foto's van haar hoeven maakte?
En is het zo dat die 'knik' in de hoef pas later komt in het proces?

Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:06

Een knik of ring in de hoef krijg je niet alleen door hoefbevangenheid.
Ook voerovergangen, of bv een periode van medicijnen over het voer, kunnen deze veroorzaken.

Overgang van gras naar hooi en andersom kunnen dus ook die ringen in de hoef geven.

Doorgaans is bevangenheid ook terug te zien aan de witte lijn, heeft je hoefsmid hier nooit iets over gezegd?

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:08

Voerovergangen heb ik hier niet echt gehad, behalve dan het feit dat ze van elke dag 2x luzerne zijn overgegaan naar bijna 24/7 weidegang, dus enkel gras en af en toe hooi.. Medicijnen ook niet echt, behalve dan de start van de supplementen in april..

Over de witte lijn heeft mijn hoefsmid nooit iets gezegd, ze heeft een enkele keer wel een hoefzweer gehad, maar denk niet dat dat er iets mee te maken heeft

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:20

Marije_jiplover schreef:
Een knik of ring in de hoef krijg je niet alleen door hoefbevangenheid.
Ook voerovergangen, of bv een periode van medicijnen over het voer, kunnen deze veroorzaken.

Overgang van gras naar hooi en andersom kunnen dus ook die ringen in de hoef geven.

Doorgaans is bevangenheid ook terug te zien aan de witte lijn, heeft je hoefsmid hier nooit iets over gezegd?

Inderdaad is dat aan de onderkant van de hoef heel goed te zien. De witte lijn wordt dan heel breed.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:35

sienemien schreef:
Voerovergangen heb ik hier niet echt gehad, behalve dan het feit dat ze van elke dag 2x luzerne zijn overgegaan naar bijna 24/7 weidegang, dus enkel gras en af en toe hooi.. Medicijnen ook niet echt, behalve dan de start van de supplementen in april..

Over de witte lijn heeft mijn hoefsmid nooit iets gezegd, ze heeft een enkele keer wel een hoefzweer gehad, maar denk niet dat dat er iets mee te maken heeft



Dit is toch een hele grote voerovergang. Gras er bij, hooi eraf, luzerne eraf.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:45

Dat lijken me ook flinke overgangen ja.

En de hoefkatrolontsteking is neem ik aan vastgesteld dmv röntgenfoto's?
Daarop had de dierenarts een evt. bevangenheid ook wel opgemerkt.
En je hoefsmid die het speciaal beslag eronder heeft moeten slaan heeft niet gereageerd dat de witte lijn verbreed is, lijkt me dat wanneer hij dat tegenkomt, hij dat wel meldt, zéker bij een paard met een medische geschiedenis van niet goed lopen.

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Re: Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:55

Ah oei ja, dit gebeurt thans ieder jaar zo, dus dacht dat het niet zo abnormaal grote overgangen waren..
Ja de hoefkatrolontsteking is röntgenologisch vastgesteld in april inderdaad.

Hoefsmid heeft me nooit wat aangesproken op iets geks, en hij heeft haar intussen toch al 3x opnieuw die speciale ijzers aangemeten..

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:10

Heb intussen even gecheckt, maar die witte lijn is dus niet goed te zien met ijzers.
Hier is een foto van hoe haar hoeven eruit zien:

Afbeelding

Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoefbevangenheid of hoefkatrol? Niets gemerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:30

Die staat ook wel heel verschillend op de voet zo te zien. Nu is een foto op gras ondergrond wel heel slecht te beoordelen.

Heb je een foto met straat als ondergrond

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 20:34

Ja daar heb je gelijk in, ze heeft aan 1 kant een grasvoetje, en ze heeft een tijdje zonder ijzers gestaan waardoor deze helemaal was afgebrokkeld en de hoefsmid is bezig met het corrigeren!
Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben denk je?

Ik heb geen heel goede foto van op straat momenteel.. Dit is de beste die ik tot nu toe kon vinden. En die moet je dan ook nog goed inzoomen :(

Afbeelding

sienemien

Berichten: 171
Geregistreerd: 04-04-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 18:26

Voor diegene die nog interesse hebben in het verhaal :D , heb het aan de dierenarts gevraagd en hij zei dat het van de start van de supplementen was! Toch bedankt voor jullie antwoorden! *\o/*