Paard maakt veel gas aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 17:54

Hallo!

Voor een stal genoot plaats ik even dit onderwerp. Ze heeft een kruising Fries x KWPN die al langere tijd echt veel gas aanmaakt. Dit is al langere tijd bezig, maar nooit echt een duidelijke oorzaak gevonden.

Laat ik even voorop stellen dat hier met de dierenarts ook al veel is overlegd. Maar misschien herkent iemand het, of heeft iemand de gouden tip.

Het paard maakt dus echt veel gas aan, dit uit zich in regelmatig scheten laten. Opzich geen probleem, maar ze kreunt hier ook heel fel bij en laat duidelijk ongemak zien. Ook al een paar keer gas koliek ontwikkeld.

- Kreunt luid bij mesten
- maakt haar rug ook bol hierbij
- heel gefixeerd op haar eten
- veel darm geluid
- oogt vaak strak / opgeblazen

Wat is er al gebeurd?

- Bloed getrokken = oke
- meer in het werk zetten (afvallen, blijft hetzelfde)
- Onbeperkt ruwvoer krijgt ze nu sinds kort, daarvoor ook een ruime portie smorgens en savonds en overdag op gras ( altijd wel de kaalste wei ivm gewicht)
- Verschillende korrels geprobeerd ook via de dierenarts
- staat momenteel op fiberforce van cavalor
- krijgt nu een kuur pepticure voor haar maag

Iemand hier ervaring mee? Verder is ze wel gewoon heel levendig en met het rijden ook vooruit. Blaast wel heel fel op met aansingelen maar geen singelnijd verder..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 18:01

als je de mogelijkheid hebt toch laten kijken hoe het in de darmen er uit ziet.
kan toch zijn dat er zweren in de darmen zitten of wat anders
de pepticure is voor maagzweer, maar in de darmen kan dus ook en heb geen idee of dat dan ook werkt

heb je al wat geëxperimenteerd met verschillende soorten ruwvoer?
is het winters ook anders dan zomers?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 18:12

We staan op een pensionstal en tot vorig jaar werd er in de winter eerder gedroogde kuil gegeven. Nu krijgen ze goed droog hooi. Ze krijgt het meestal pas echt fel wanneer het weide seizoen terug begint..

Pepticure was op aanraden van de dierenarts, maar merken nog niet veel verschil voorlopig. Ze krijgt het nu 2 dagen en is een kuur van 7 geloof ik.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:54

Paard van een stalgenootje van mij had altijd snel last van zijn buik en kon er ook echt opgeblazen uitzien. Gastro+ heeft hem heel erg geholpen, naast langer buiten en meer ruwvoer. Ter ondersteuning krijgt hij 1 a 2 x per jaar probiotica van Florispharma.

Paloma_Janet

Berichten: 64
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:58

Is het paard onlangs nog bij de tandarts geweest? Na een bezoek aan de tandarts is de gasvorming bij mijn paard minder geworden.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 15:03

Paloma_Janet schreef:
Is het paard onlangs nog bij de tandarts geweest? Na een bezoek aan de tandarts is de gasvorming bij mijn paard minder geworden.


Ja tandarts komt jaarlijks!

Bedankt voor de tips. Het lijkt ons echt met het gras te zijn. In de winter heeft ze nauwelijks last..

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:11

Ik heb wel eens gehoord dat dat door bepaalde gevoeligheid voor eiwitten kan komen. Komt opzich ook wel overeen met het gras verhaal..
Ik denk dan toch aan een vervanger voor het gras. Of misschien is er wat te doen aan het grasmengsel op het veldje, maar dat is vaak moeilijk :o

edit: ik bedoel niet een gevoeligheid voor álle eiwitten, maar een specifieke soort.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 15:39

Ja we dachten er nu aan om misschien te kijken om haar van het gras af te halen. Maar nu zit er ook eigenlijk bijna niks meer in en toch blijft ze dat houden..

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Paard maakt veel gas aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:55

toen mijn paard vorig jaar twee keer vlak achter elkaar gas/krampkoliek kreeg, kreeg ik van mijn DA de tip om lijnzaad te gaan voeren.

Mijn paard krijgt nu iedere dag twee schepjes lijnzaadvlokken door haar eten.
Of het echt helpt weet ik niet, maar ze heeft (even afkloppen) geen buikpijn van de gassen meer gehad.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:22

Mijn pony heeft ook snel last van een gasbuik.
Heeft ook te maken met ruwvoer en vooral gras. Het beste werkt hier droog onverpakt hooi (dus geen voordroog) en zo min mogelijk gras.
Glucobalance hielp mijn pony ook goed. Veel minder opgeblazen buik.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 16:50

k_m schreef:
Ja we dachten er nu aan om misschien te kijken om haar van het gras af te halen. Maar nu zit er ook eigenlijk bijna niks meer in en toch blijft ze dat houden..


mijn Fries had dit ook, wel in mindere mate. Bij hem kwam het echt door het gras. Nu hij de hele dag op de paddock staat met hooi, géén voordroog meer gaat het weer goed. Ik ben bang dat het dus beter is om haar niet meer op het gras te zetten, bij die van mij maakte het ook niet uit of er veel of weinig gras stond nog..