Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 08:07

Mijn paard had in het voorjaar vermoedelijk lintworm.
Ze had witte vierkantachtige segmenten in de mest.

Ik laat regelmatig mestonderzoek doen en ontworm aan de hand daarvan, heeft nog nooit teveel wormen gehad.
Maar ook het mestonderzoek dat ik toen heb laten uitvoeren liet niks zien.

Op advies van dierenarts in februari met equimax ontwormt omdat hij dacht dat het lintworm was, gezien die niet altijd eitjes in mest uitscheiden en daardoor mestonderzoek negatief kan zijn.

Daarna was het verdwenen. Nu echter half jaar later weer zo een paar witte fragmenten in mest...
Ik wilde eigenlijk op aanraden dierenarts weer eind oktober ontwormen met equimax (raadde aan om 2x per jaar tegen lintworm te ontwormen). Maar denk dus nu weer aan hetzelfde probleem....

Heb dit soort besmettingen eerder nooit gehad dus weet niet goed wat te doen nu. Mestonderzoek heb ik nu weinig vertrouwen in, gezien het vorige keer ook negatief was terwijl er toch duidelijk wel een segment bij de ingestuurde mest zat..

Iemand dit ook al eens meegemaakt? het gaat om een 7-jarige merrie die verder heel gezond is, geen gewicht verloren, goede conditie.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:10

Pramox erin?

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:12

Lintworm komt vaak in periodes er vanaf.
Ik heb destijds 2 keer korter na elkaar laten spuiten voor lintworm. Dus geen pasta maar weet niet meer de naam ervan.
Is al 20 jaar geleden

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 09:24

Pramox is de meest agressieve toch? Is equimax dan niet iets minder agressief?

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 09:25

Vertrouwen in mestonderzoek is in ieder geval weg....stuur je zelfs een segment mee wordt er gezegd niet teveel eieren aanwezig en naar dat segment wordt niet eens gekeken.

Iejoortje
Berichten: 187
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:37

lintworm is niet door mestonderzoek vast te stellen op een heel enkele keer na. Dat segment kun je in een bal mest, waarvan je maar 4 gram nodig hebt makkelijk missen, dus dat is niet zo vreemd.

Voor lintworm heb je een speekseltest. Deze kun je o.a. bij Het Woud laten doen. Je kunt nu bijv ontwormen met een krachtig middel en dan in het voorjaar de speekseltest laten doen. Hier moet sowieso enkele maanden tussen zitten. En afhankelijk van de uitslag je vervolgstap maken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:42

Lintworm is héél slecht te vinden met mestonderzoek, als je het goed wilt doen moet je eigenlijk speekseltest laten doen, of heb je dat laten doen?
https://www.dierenkliniekecht.nl/paarde ... ontworming
Hier zie je welke wormenkuur tegen welk type worm werk, je moet dus een kuur hebben met PRAZIQUANTEL
Pramox bevat moxidectine is inderdaad, Equimax bevat ivermectine. (beide ook praziquantel)

Persoonlijk zou ik wel ontwormen, maar ook voor een periode een natuurlijk ontwormingsmiddel daarnaast gebruiken. bijvoorbeeld Phytonics Micro comp

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 09:46

Ontwormen met Pramox.
Ik wissel af met Pramox en Equimax in het voor-na jaar.

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Herhaaldelijk lintworm, radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 13:48

Oké en is het niet erg dat het nu nog geen Najaar is? moet ik dan in november nog een keer equimax geven?
Want normaal gaven we altijd in het najaar equimax en in het voorjaar pramox.