6 jaar oud en artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 14:32

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben vanmorgen met mijn fjord bij de kliniek geweest om fotoos te maken van zijn hoeven
Hij struikeld veel met rijden en ik wilde graag medische dingen uitsluiten

Hij blijkt artose te hebben
Ik had me op veel vootbereid, maar geen artrose
En nu?
Ik weet het even niet meer

Ik heb voor een week oid pijnstillers gehad
En ik moet kijken of daarmee het struikelen afneemt
Zoja, dan heeft ie pijn zegt de veearts

Wat kan ik er evt zelf nog aan doen?
Dit is ff nieuw voor me

Wat vinden jullie van de fotoos?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:36

Dat is wel erg sneu - en jong vooral.
Je kunt in ieder geval een supplement met glucosamine geven.
Dat kan het proces enigszins vertragen.
Verder veel in de wei, veel bewegen, niet té zwaar werken.
Goeie actie van de dierenarts om te kijken of hij pijn heeft.

Anoniem

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:39

Ik heb een 5-jarige gehad met zowel spat als artrose en die heb ik laten inslapen. Paard bleek met pijnstilling op toch veel gelukkiger te zijn dus toen heb ik de keuze gemaakt.

Heftig he, voor zo´n jong dier...

Heel veel sterkte, hoe dan ook een vervelende diagnose.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:41

Jemig schrikken. :(:)

Schopt je pony veel tegen de staldeur?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 15:56

Ik heb dit gehad met een driejarige. Die deed het zoveel beter op de pijnstilling dat ik die gelijk in heb laten slapen. Je wil zo’n jong dier toch niet levenslang aan de zware pijnstillers hebben...

Sterkte en ik hoop voor jou op een betere uitkomst!

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:44

Ik heb zelf niet de indruk dat ie pijn heeft
Hij is ook niet kreupel verder
Draaft wel kortere passen dan dat ie in stap zet
Veearts denkt wel dat ie pijn heeft en daardoor struikeld
Nee, hij schopt nooit tgn de deur
Heb hem (stom genoeg, maar dit wist ik ook niet) net van stal verwisseld om hem door te laten rijden door iemand en hier is de weidegang korter dagelijks
Stom stom

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:45

Kendra schreef:
Dat is wel erg sneu - en jong vooral.
Je kunt in ieder geval een supplement met glucosamine geven.
Dat kan het proces enigszins vertragen.
Verder veel in de wei, veel bewegen, niet té zwaar werken.
Goeie actie van de dierenarts om te kijken of hij pijn heeft.



Ik durf hem niet goed aan het werk te zetten (rijden) omdat het struikelen zo gevaarlijk is

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:15

Als hij zo erg struikelt dat het gevaarlijk wordt dan zal hij zeker last hebben..

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 17:17

Icecrystal schreef:
Als hij zo erg struikelt dat het gevaarlijk wordt dan zal hij zeker last hebben..


Ja maar kreupel is ie niet
En hij rent en bokt etc ook gewoon
We zullen zien met de pijnstillers
Hoelang zou het duren voordat die werken?
Zou ik morgen dan al verschil moeten zien?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:31

Neem eens een goeie hoefsmid onder de arm die ervaring heeft met paarden die artrose etc hebben. Mijn ruin kwam de lengte van een piste niet door zonder te struikelen voor zijn diagnose. Na diagnose een andere hoefsmid genomen die zijn hoefijzers en hoefstand aanppaste, en hij liep 10 maal beter dan voor z'n artrose, én zonder pijn.

Dit hoeft helemaal het einde nog niet te betekenen, maar je zal verschillende opties moeten proberen en kijken wat het beste is voor je paard. Op bokt loopt ook een centraal artrose topic met heel vezl info!

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:49

Fijn dat hij niet kreupel loopt.

Wat heb je gekregen aan pijnstilling? Als hij op de Metacam staat zou je morgen zeker verschil moeten merken.

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 19:10

Icecrystal schreef:
Fijn dat hij niet kreupel loopt.

Wat heb je gekregen aan pijnstilling? Als hij op de Metacam staat zou je morgen zeker verschil moeten merken.

Novacam heeft ie gekregen

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 19:11

Quebelle schreef:
Neem eens een goeie hoefsmid onder de arm die ervaring heeft met paarden die artrose etc hebben. Mijn ruin kwam de lengte van een piste niet door zonder te struikelen voor zijn diagnose. Na diagnose een andere hoefsmid genomen die zijn hoefijzers en hoefstand aanppaste, en hij liep 10 maal beter dan voor z'n artrose, én zonder pijn.

Dit hoeft helemaal het einde nog niet te betekenen, maar je zal verschillende opties moeten proberen en kijken wat het beste is voor je paard. Op bokt loopt ook een centraal artrose topic met heel vezl info!


Dat topic heb ik gezocht, maar kon het zo snel niey vinden
Zal nog eens zoeken

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:15

rinka schreef:
Icecrystal schreef:
Als hij zo erg struikelt dat het gevaarlijk wordt dan zal hij zeker last hebben..


Ja maar kreupel is ie niet
En hij rent en bokt etc ook gewoon
We zullen zien met de pijnstillers
Hoelang zou het duren voordat die werken?
Zou ik morgen dan al verschil moeten zien?



Wat akelig bij zo‘n jonge pony, helaas ook geen uitzondering.
Stuikelen is wel al een beste heftige uiting hoor. Een pony dat aan 2 benen artrose heeft loopt doorgaans nooit duidelijk kreupel, ze hebben immers geen beter been om op leunen.

Ik hoop dat er wat te verbeteren valt voor jullie.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:38

rinka schreef:
Icecrystal schreef:
Fijn dat hij niet kreupel loopt.

Wat heb je gekregen aan pijnstilling? Als hij op de Metacam staat zou je morgen zeker verschil moeten merken.

Novacam heeft ie gekregen


Dan zal je morgen al verschil moeten merken.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:39

[BEH] [INFO] artrose , is dit het topic dat je zocht?

De foto's kan ik niet beoordelen, daarvoor heb ik te weinig verstand van foto's van artrose bij paarden.
Ik zou ze eens in het bovenstaande topic plaatsen en er daar naar vragen.

Ondertussen zou ik wat met je paard aan de hand stappen op momenten dat ze niet buiten komt, rustige beweging is altijd goed bij artrose.

Overigens is Novacam de goedkopere versie van Metacam, de werking is hetzelfde.

Het lastige met artrose in twee benen is inderdaad dat het paard aan beide benen pijn voelt en daardoor niet kreupel lijkt. Maar eigenlijk is hij dan dus kreupel aan twee benen.
Verder kan het struikelen ook nog andere oorzaken hebben, de artrose hoeft dus niet zeker de oorzaak van het struikelen te zijn. Het feit dat hij korter draaft, is dat alleen met zijn voorbenen of komt hij achter ook niet echt mee?

Dit vond ik ook wel een interessant artikel over vaak struikelende paarden: https://www.bitmagazine.nl/bit-print/wa ... ard/89459/ .

Hoe dan ook sterkte ermee!

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:42

rinka schreef:
Icecrystal schreef:
Als hij zo erg struikelt dat het gevaarlijk wordt dan zal hij zeker last hebben..


Ja maar kreupel is ie niet
En hij rent en bokt etc ook gewoon
We zullen zien met de pijnstillers
Hoelang zou het duren voordat die werken?
Zou ik morgen dan al verschil moeten zien?





Als een dier kreupel is op 2 of 4 benen is dat (voor veel mensen) vrijwel onmogelijk te zien.

Je ziet dan een paard dat 'niet zo heel ruim loopt' en eventueel soms struikelt.


Kortom, hoe naar ik het ook vind om dit te zeggen, de kans is best groot dat je pony wel kreupel is.

En dan op twee benen.


Ik hoop voor je dat er nog wat te verbeteren valt voor je pony.
Vervelend nieuws dit.

(En klinkt als goede dierenarts)

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:46

Doordat beide benen pijn doen merk je de kreupelheid niet op maar duidelijk korter lopen in draf is ook een teken van pijn want dan probeert hij ook zo kort mogelijk op een been te staan. Wanneer je onder pijnstilling merkt dat hij wel zijn passen af gaat maken en minder tot niet struikelt dan is de volgende stap een uitstekende hoefsmid die voor passend beslag zorgt. Werkt dat niet( wel pas doen nadat je met pijnstilling gestopt bent) dan moet je je afvragen of hij een goed leven op de weide kan hebben of inslapen. Leeftijd doet er niet toe, kapot is kapot hoe sneu ook.

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 19:56

bigone schreef:
Doordat beide benen pijn doen merk je de kreupelheid niet op maar duidelijk korter lopen in draf is ook een teken van pijn want dan probeert hij ook zo kort mogelijk op een been te staan. Wanneer je onder pijnstilling merkt dat hij wel zijn passen af gaat maken en minder tot niet struikelt dan is de volgende stap een uitstekende hoefsmid die voor passend beslag zorgt. Werkt dat niet( wel pas doen nadat je met pijnstilling gestopt bent) dan moet je je afvragen of hij een goed leven op de weide kan hebben of inslapen. Leeftijd doet er niet toe, kapot is kapot hoe sneu ook.


Nee, ik wil absoluut niet dat ie met pijn loopt
Hij is gewoon vrolijk, bokt en rend nog steeds door de wei
Ik zal moeten afwachten dus wat de pijnstillers doen
Pff moeilijk hoor, dit

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 20:01

Jet schreef:
[BEH] [INFO] artrose , is dit het topic dat je zocht?

De foto's kan ik niet beoordelen, daarvoor heb ik te weinig verstand van foto's van artrose bij paarden.
Ik zou ze eens in het bovenstaande topic plaatsen en er daar naar vragen.

Ondertussen zou ik wat met je paard aan de hand stappen op momenten dat ze niet buiten komt, rustige beweging is altijd goed bij artrose.

Overigens is Novacam de goedkopere versie van Metacam, de werking is hetzelfde.

Het lastige met artrose in twee benen is inderdaad dat het paard aan beide benen pijn voelt en daardoor niet kreupel lijkt. Maar eigenlijk is hij dan dus kreupel aan twee benen.
Verder kan het struikelen ook nog andere oorzaken hebben, de artrose hoeft dus niet zeker de oorzaak van het struikelen te zijn. Het feit dat hij korter draaft, is dat alleen met zijn voorbenen of komt hij achter ook niet echt mee?

Dit vond ik ook wel een interessant artikel over vaak struikelende paarden: https://www.bitmagazine.nl/bit-print/wa ... ard/89459/ .

Hoe dan ook sterkte ermee!



Dank je voor het topic
Ik kon het niet vinden

Dus eigenlijk als ie morgen of vrijdag niet meer struikeld heeft ie gewoon al die tijd pijn gehad?
En ik heb het niet gezien?
Moet wel zeggen dat ie nooit echt gereden is. Gelukkig.
Hij is zadelmak gemaakt en daarna is er bijna niey meer op gereden
Vandaar dat ik nu het verschil in hoevaak hij struikeld zie
Toen ie ingereden werdt struikelde hij miss, 2x in een half uur
Afgelopen weekeind reed iemand erop en toen heeft ie meer dan 10x gestruikeld in een 20 min oid

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:05

Deze vorm van artrose heet overhoef. Je hebt hoge en lage en helaas heeft de lage slechte vooruitzichten.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Een paard kan niet langdurig- als de rest van zijn leven- op pijnstillers, al denken sommigen daar anders over, want het is zeer slecht voor de lever.

Wat heeft de dierenarts je aangeraden? Want voor mij lijkt dit niet draaglijk voor het paard en artrose is progressief en chronish. Dus het wordt erger en gaat niet over.
Het gewricht zal ook nog eens vastgroeien.

rinka
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 20:20

Lusitana schreef:
Deze vorm van artrose heet overhoef. Je hebt hoge en lage en helaas heeft de lage slechte vooruitzichten.
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Een paard kan niet langdurig- als de rest van zijn leven- op pijnstillers, al denken sommigen daar anders over, want het is zeer slecht voor de lever.

Wat heeft de dierenarts je aangeraden? Want voor mij lijkt dit niet draaglijk voor het paard en artrose is progressief en chronish. Dus het wordt erger en gaat niet over.
Het gewricht zal ook nog eens vastgroeien.



En mijn paard heeft een lage overhoef dan?
De veearts zei er niet heel veel over eigenlijk.
Hij heeft pijnstillers gekregen om te kijken of hij dan stopte met struikelen en ik moet hem elke dag even longeren om te kijken of hij beter gaat lopen
Hij zei, als ie minder (niet meer) struikeld dan kan hij nog wat doen
Meer eigenlijk niet
Moet over een dag of 10 weer bellen

Edit
Hij heeft ook de buigproef gedaan maar daar liet ie ook geen kreupelheid op zien

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:31

Wat jammer op zo'n jonge leeftijd.
Ik heb vorig jaar mijn merrie laten inslapen die kogelartrose had, alleen zij was 17 toen ze het kreeg , dat is toch anders.

Ik had ook vanalles geprobeerd, aangepast beslag, zooltjes, voer, pijnstilling etc.
Alleen mijn merrie kon niet meer pijnvrij leven ondanks alles, kreeg ook kale plekken in de vacht, zat letterlijk en figuurlijk niet meer goed in haar vel.

Heel veel sterkte met je pony!
Er zijn veel paarden met artrose die met goed beleid nog vele jaren meegaan en nog veel kunnen doen. :)

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: 6 jaar oud en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:48

Ik zou wel een poging wagen met het inspuiten van het gewricht en aangepast beslag.
Daarnaast op de glucosamine en de flexadin.
Niet zo maar opgeven.

Wel belangrijk: veeeel vrije beweging. Moet de hele dag kunnen scharrelen.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:52

Hier op stal n 24-jarige pony met spat, artrose en hoefkatrol. Struikelt/struikelde ook vaak, af en toe kreupel. DA had kreupelheidsonderzoek gedaan, maar was die dag maar licht onregelmatig. Ze kreeg n supplement aangeraden met glucosamine, chondroïtine en MSM, pony wordt om de 4 weken natuurlijk bekapt, op aanraden van de DA werkt ie nu om de andere dag sinds pakweg een maand (ook cavalletti om z'n voeten hoger op te tillen), en... pony struikelt nog nauwelijks, en is geen dag meer kreupel geweest.

De pony is nog jong, en de geneeskunde maakt nog steeds vorderingen, dus persoonlijk zou ik nog geen drastische keuzes maken. Maar het is natuurlijk jouw paard, jouw keuze.