Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Harde manenkam

 
Profiel   

Omdat ik alles al heb geprobeerd ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en oplossingen.

Mijn paard staat in een paddock paradise 24/7 met onverpakt hooi en 2 uur weidegang op een paardvriendelijk weide met lang uitgebloeid gras, vitamine mineralen brok, kruiden, magnesium.
Ze word 4 a 5 keer per week gewerkt in de bak of buiten. Daarbij krijgt ze ook regelmatig een lymfedrainage (zou vaker kunnen maar ik vind de tijd niet).

Haar manenkam is altijd hard, ook in de winter. Ze is niet gevoelig op de hoeven. Soms is de manenkam dikker dan andere keren en soms harder en soms zachter maar nooit helemaal soepel.

Wat zie ik over het hoofd?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 11:57 



 
Profiel   

Paard bij ons op stal had hetzelfde. Is getest op EMS, PSSM enz.
Kwam niets uit, bleek hormonaal te zijn.
Dan zou het in de winter iets minder erg moeten zijn, maar het zou kunnen dat dit ook bij jouw paard een rol speelt.
Een keer een veulen schijnt te helpen :-).... maar misschien is er een iets simpeler oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:02 



 
Profiel   

Is het hooi getest? Op hoeveelheid suiker die erin zit?
Heb je het ook wel eens helemaal zonder gras geprobeerd? Heeft natuurlijk niet echt de voorkeur, maar ik vraag het meer om uit te kunnen sluiten of twee uur gras misschien alsnog teveel is.
Heb je wel eens glucobalance gevoerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:02 



 
Profiel   

Staat ze toevallig te dik?
Of is het hooi van zeer rijk bemest land?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:03 



 
Profiel   

Teveel en te rijk voer :P Een harde manenkam is gewoon vetopslag.

Maar aangezien je op een PP staat, zal dit misschien niet zo makkelijk aan te passen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:04 



 
Profiel   

Ze krijgt dus waarschijnlijk teveel, je sobere paardje.

Mijn paardje had dit al toen ze bij ons kwam en heeft dit gehad tot paar maanden geleden (dus al meer als 12 jaar). Omdat ik zelf het gevoel had dat het iets intern is dat niet klopt met haar systeem, geef ik haar sinds 4 maanden elke dag 2 tabletjes gehalveerd van Coenzyme compositum van Heel.
Ik heb na paar weken dat gegeven te hebben, een zachtere hals en zachtere manenkam. Ook heb ik het idee, dat paardje beter en meer beweegt.


Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 22-08-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:12 



 
Profiel   

Hier hetzelfde probleem, bij die van mij blijft het ook op echt arm voer en magnesium bij geven helpt ook niet. Heeft ze ook wat moeite met de rest van de bovenlijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 12:40 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Ze krijgt dus waarschijnlijk teveel, je sobere paardje.

Mijn paardje had dit al toen ze bij ons kwam en heeft dit gehad tot paar maanden geleden (dus al meer als 12 jaar). Omdat ik zelf het gevoel had dat het iets intern is dat niet klopt met haar systeem, geef ik haar sinds 4 maanden elke dag 2 tabletjes gehalveerd van Coenzyme compositum van Heel.
Ik heb na paar weken dat gegeven te hebben, een zachtere hals en zachtere manenkam. Ook heb ik het idee, dat paardje beter en meer beweegt.


Is dat 1 tabletje?
2 tabletjes gehalveerd is 1 nl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:01 



 
Profiel   

pien_2010 dat klinkt goed! Ik heb even gegoogled, maar het is toch een mensen-medicijn? Kan je dat zomaar aan paarden geven! Hoe ben je er opgekomen je paardje dit te gaan geven?

Ons paard heeft hetzelfde probleem, incl. het vasthouden in de bovenlijn. Extra vitamine e voeren helpt hem wel, maar het zou nog beter kunnen. We houden hem zo schraal mogelijk, geen gras (arme schat) en extra vitaminen om toch alles binnen te krijgen. Misschien is de Coenzyme compositum ook wat voor hem? Ik durf alleen niet zomaar een mensenmedicijn aan een paard te geven....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:19 



 
Profiel   

Mijn paard had een betonnen manenkam, nu met een mineralen/vits supplement is hij al een stuk zachter. Hij staat ook op een uitgebloeide weide. Ben blij om geen vet paard meer te hebben.

Het supplement is opgebouwd uit vitaminen van organische oorsprong.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 13:25 



 
Profiel   

Was laatst een (Engels) artikel op facebook dat het niet alleen met suikers te maken zou hebben maar ook met zout/natrium en kalium (hoog kalium, laag natrium). En met zout bijgeven ook verschil kan maken. En dan niet een snufje zout, maar gerust een eetlepel of zelfs meer. Ook afhankelijk hoe zwaar je paard is en hoeveel het paard zweet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:02 



 
Profiel   

chinou schreef
pien_2010 schreef
Ze krijgt dus waarschijnlijk teveel, je sobere paardje.

Mijn paardje had dit al toen ze bij ons kwam en heeft dit gehad tot paar maanden geleden (dus al meer als 12 jaar). Omdat ik zelf het gevoel had dat het iets intern is dat niet klopt met haar systeem, geef ik haar sinds 4 maanden elke dag 2 tabletjes gehalveerd van Coenzyme compositum van Heel.
Ik heb na paar weken dat gegeven te hebben, een zachtere hals en zachtere manenkam. Ook heb ik het idee, dat paardje beter en meer beweegt.


Is dat 1 tabletje?
2 tabletjes gehalveerd is 1 nl.


Het zijn elke dag 2 tabletjes die ik dan door tweeën doe , gewoon in het voer.

Elsje123 schreef
pien_2010 dat klinkt goed! Ik heb even gegoogled, maar het is toch een mensen-medicijn? Kan je dat zomaar aan paarden geven! Hoe ben je er opgekomen je paardje dit te gaan geven?

Wij werken samen met een natuurgeneeskundige naast de dierenarts. Vroeger al met onze Hercule paar keer coenzymen ampul gegeven bij hoefbevangenheid naast fytomed van Move. Dit op advies van Ria.

Polie had die harde manenkam. Altijd als ik lage onderhoudsdosis fytomed gaf, of solidago (voert ook afvalstoffen af), ging het goed met haar en werd manenkam zachter. Maar zodra ik stopte werd hij weer langzaam harder en harder.
Dierenarts tevens osteopaat die haar behandelde gaf aan dat ze geen PSSM of iets anders in die richting had. Dat voelde totaal anders.
Dus toen kreeg ik het idee, dat er in haar iets niet klopte, iets structureels. Hier las ik iets van hormonen→ dat misschien? Ik weet het niet. De dierenarts zei dat ik dit nooit opgelost zou krijgen, want hoorde bij het paardje en waarschijnlijk als veulen al opgelopen ??
Enfin, na lang denken dacht ik: "coenzymen reguleert allerlei systemen in het lichaam→ zou dat iets zijn voor Polie?
Dus ik Ria gebeld, met die vraag en verteld dat mijn i ntuïtie zegt, dat er iets echt fout is in Polie maar dat ik niet weet wat, en me afvraag of ik niet iets met een lage dosis coenzymen kan doen, o m weer terug val te voorkomen.
Toen gaf ze mij de tip van de tabletten (ampullen worden niet meer gemaakt) en vertelde dat ik structureel 2 tabletjes per dag mag geven.
Dit doe ik nu 4 maanden, en ik ben zo enthousiast dat ik vanochtend bij VIATA België weer 10 x 50 tabletten heb besteld.

Want zoals vanochtend kwam Polie weer met een hardere manenkam van de wei (doe 2x per dag een check). Nu paar uur na het eten (2 tabletjes gehad, 4 halve tabletjes) is de nek en hals weer heerlijk zacht. En dat terwijl ze hier thuis vaak stil staat.

Daarnaast zie ik dat ze dus minder aanleg om dik te zijn heeft. Ze beweegt meer, ze valt daardoor af en Polie had allerlei vage klachten van gewrichten, pezen en spieren die wij behandelen en behandeld hebben met Synopet, en we zien een enorme verbetering van dit paardje met paar maanden geleden.

Er wordt niet meer opgereden, maar als zij gewoon vrolijk zoals nu, recht door de wei crost in stap en draf, of zo goed als recht, is het voor ons goed en mag ze nog heel lang blijven.

Dus wij zijn heel blij zoals het Polie lijkt te gaan. Want Polie (en dat geldt ook voor ons) heeft vorige week onze Hercule verloren (in moeten laten slapen na een zware koliek aanval→ gedraaide darm) en is dus extra kwetsbaar nu voor allerlei ziektes want ze was heel erg over de mik (Nog nooit zoiets gezien :(:) ) en heeft haar maatje verloren waar ze zeer goed mee was. Dus we houden haar heel goed in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:03 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Was laatst een (Engels) artikel op facebook dat het niet alleen met suikers te maken zou hebben maar ook met zout/natrium en kalium (hoog kalium, laag natrium). En met zout bijgeven ook verschil kan maken. En dan niet een snufje zout, maar gerust een eetlepel of zelfs meer. Ook afhankelijk hoe zwaar je paard is en hoeveel het paard zweet.

Liksteen? Ik zou nooit zelf zout over het voer strooien zodat hij het niet weigeren kan. Wel liksteen aanbieden zodat hij zelf naar behoefte zout kan opnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:24 



 
Profiel   

anjali schreef
puppy1128 schreef
Was laatst een (Engels) artikel op facebook dat het niet alleen met suikers te maken zou hebben maar ook met zout/natrium en kalium (hoog kalium, laag natrium). En met zout bijgeven ook verschil kan maken. En dan niet een snufje zout, maar gerust een eetlepel of zelfs meer. Ook afhankelijk hoe zwaar je paard is en hoeveel het paard zweet.

Liksteen? Ik zou nooit zelf zout over het voer strooien zodat hij het niet weigeren kan. Wel liksteen aanbieden zodat hij zelf naar behoefte zout kan opnemen.


Die van mij likt zo'n beetje niet.. Kan ik mij ook wel voorstellen. Wil je een eetlepel binnen krijgen ben je over een uur nog niet klaar. En als je 3 lepels nodig hebt ben je nog langer bezig. Misschien dat ze eraan komen als ze zich dood vervelen, maar of je dat moet willen? :+
Zolang paarden voldoende te drinken beschikbaar hebben is er weinig aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:35 



 
Profiel   

Def schreef
Is het hooi getest? Op hoeveelheid suiker die erin zit?
Heb je het ook wel eens helemaal zonder gras geprobeerd? Heeft natuurlijk niet echt de voorkeur, maar ik vraag het meer om uit te kunnen sluiten of twee uur gras misschien alsnog teveel is.
Heb je wel eens glucobalance gevoerd?


Hooi is getest en goed voor paarden die in aanleg te zwaar zijn.

Ja mijn paard is wel iets te zwaar dat is ook lastig, ze is wel zwaarder geweest dan nu. Dat is ook de reden geweest dat ze nu op een track staat.

Mogelijk is 2 uur gras teveel maar dat is toch wel wat ik haar niet af wil nemen. Daarbij zou ze anders niet met de kudde mee kunnen naar de weide wat weer stress geeft.

Glucobalance heb ik nog niet gevoerd dat kan ik nog eens doen.

Keltisch zeezout krijgt ze dagelijks extra door het voor zo'n 5 gram naast een liksteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:43 



 
Profiel   

Coenzyme compositum van Heel
Heb je hier misschien een samenstelling van? wat zijn de werkzame bestanddelen?

*edit* gevonden:

Heel Coenzyme Compositum 50 Tabletten
Eigenschappen:
Coenzyme Compositum tabletten is een homeopathisch geneesmiddel toegepast ter stimulatie van geblokkeerde enzymsystemen bij degeneratieve aandoeningen maar ook bij enzymatische deficiënties aanwezig bij cellulaire fasen.

Indicaties:
Voor ter stimulatie van enzymsystemen

Samenstelling:
Lactose monohydrate, stéarate de magnésium

Actieve samenstelling:
Les substances actives d'un comprimé de 301,5 mg sont : coenzyme A D8, ascortoicum acidum D6, thiaminum hydrochloridum D6, natrium riboflavinum phosphoricum D6, pyridoxinum hydrochloricum D6, nicotinamidum D6, aconiticum acidum D8, citricum acidum D8, fumaricum acidum D8, ketoglutaricum acidum D8, malicum acidum D8, succinicum acidum D8, baryta oxalsuccinata D10, natrium diethyloxalaceticum D6, natrium pyruvicum D8, cysteinum D6, pulsatilla pratensis D6, hepar sulphur D10, sulphur D10, adenosinum triphosphoricum acidum D10, nicotinamide adenine dinucleotide D8, manganum phosphoricum D6, magnesium oroticum D6, cerium oxalicum D8, thiocticum acidum D6, beta vulgaris D4 (1,154 mg)

Gebruiksaanwijzing:
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar:
3 x daags 1 tablet innemen.

Kinderen van 6-12 jaar:
2 x daags 1 tablet innemen.

Kinderen van 2-6 jaar:
3 x daags ½ tablet innemen.

Kinderen tot 2 jaar:
2 x daags ½ tablet innemen.

Voorzorgsmaatregelen:
Gebruik nooit een dubbele dosis van Coenzyme Compositum tabletten om zo de vergeten dosis in te halen.
Buiten bereik en zicht van kinderen bewaren.

Inhoud:
50 tabletten

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:48 



 
Profiel   

Diana_Mabel schreef
Coenzyme compositum van Heel
Heb je hier misschien een samenstelling van? wat zijn de werkzame bestanddelen?

*edit* gevonden:

Heel Coenzyme Compositum 50 Tabletten
Eigenschappen:
Coenzyme Compositum tabletten is een homeopathisch geneesmiddel toegepast ter stimulatie van geblokkeerde enzymsystemen bij degeneratieve aandoeningen maar ook bij enzymatische deficiënties aanwezig bij cellulaire fasen.

Indicaties:
Voor ter stimulatie van enzymsystemen

Samenstelling:
Lactose monohydrate, stéarate de magnésium

Actieve samenstelling:
Les substances actives d'un comprimé de 301,5 mg sont : coenzyme A D8, ascortoicum acidum D6, thiaminum hydrochloridum D6, natrium riboflavinum phosphoricum D6, pyridoxinum hydrochloricum D6, nicotinamidum D6, aconiticum acidum D8, citricum acidum D8, fumaricum acidum D8, ketoglutaricum acidum D8, malicum acidum D8, succinicum acidum D8, baryta oxalsuccinata D10, natrium diethyloxalaceticum D6, natrium pyruvicum D8, cysteinum D6, pulsatilla pratensis D6, hepar sulphur D10, sulphur D10, adenosinum triphosphoricum acidum D10, nicotinamide adenine dinucleotide D8, manganum phosphoricum D6, magnesium oroticum D6, cerium oxalicum D8, thiocticum acidum D6, beta vulgaris D4 (1,154 mg)

Gebruiksaanwijzing:
Volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar:
3 x daags 1 tablet innemen.

Kinderen van 6-12 jaar:
2 x daags 1 tablet innemen.

Kinderen van 2-6 jaar:
3 x daags ½ tablet innemen.

Kinderen tot 2 jaar:
2 x daags ½ tablet innemen.

Voorzorgsmaatregelen:
Gebruik nooit een dubbele dosis van Coenzyme Compositum tabletten om zo de vergeten dosis in te halen.
Buiten bereik en zicht van kinderen bewaren.

Inhoud:
50 tabletten


Fijn, hier nog de foto met de bestanddelen


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:56 



 
Profiel   

Leuke marketing en fijn als het werkt, maar ik zou er zo niet voor kiezen mijn paard lactose bij te geven.
Dat middel is in principe enkel lactose en magnesium zoals ik het zie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 14:59 



 
Profiel   

Wat voor een weide is het? Bemest? Eiwitrijk? En wat voor een ras is je pony?
We zijn er jaren geleden achter gekomen dat onze sobere rassen beter gebaat waren bij ''minder'' van alles. Dus minder weidegang op grasland, minder voeren. Bij onze PRE en Garrano - die inmiddels dus aan de gevolgen is overleden door de opslag in haar nek, wat zo erg werd dat het doorsloeg in extreme hoefbevangenheid en uiteindelijk zo erg dat we haar moesten laten inslapen - kwamen we er laat achter dat eiwit funest was voor ze.
We hebben op ten duur al onze weides omgeploegd en natural paddocks van gemaakt, kruidenhooi en ook op de homeopatische toer gegaan en kwamen uit bij een natuurgenezer/alternatieve geneeskundige en, zoals @pien_2010 aangaf, wij hebben toen ook Coenzyme Compositum geadviseerd gekregen en resultaat bij de PRE was echt heel snel te merken. Ook wij zagen met een week of 5 a 6 dat hij zich ook anders ging gedragen (leek alsof er inwendig ook veel meer 'vrij' kwam, niet meer met zichzelf in de penarie) in positieve zin en ook anders ging bewegen - veel minder opgekropt, meer zijn hals en nek gebruiken en soepeler en minder stijf op zijn voorhand en over algemeen veel tevredenere uitstraling begon te krijgen.
Echter zal ik wel adviseren om dit goed uit te zoeken en niet zomaar wat te gaan doen, elk dier is uiteraard anders alhoewel je 'm zelf het beste kent ;-)

Magnesium zou ik zelf niet snel toepassen, want dat komt vrij nauw met de verhoudingen tot calcium en bij overmatig gebruik kans op vermindering van nierfunctie (op langer termijn). Ook kan reactievermogen van het dier hiermee vertragen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 15:03 



 
Profiel   

Azmay schreef
Leuke marketing en fijn als het werkt, maar ik zou er zo niet voor kiezen mijn paard lactose bij te geven.
Dat middel is in principe enkel lactose en magnesium zoals ik het zie?

Ja, de rest van de genoemde stoffen zijn op homeopathische wijze weg verdund..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 15:18 



 
Profiel   

Insuline resistentie of equine metabool syndroom kan een harde manenkam geven. Zeker sobere rassen die te dik zijn, kunnen daar gevoelig voor zijn. Je kunt dit laten testen bij je dierenarts. Ze bepalen dan twee keer op rij insuline en glucose.
Dat ze nu niet hoefbevangen is, dat is super fijn! Maar met onbehandelde EMS of IR is de kans op hoefbevangenheid wel groot. De therapie is sowieso afvallen, dus daar kun je hoe dan ook al mee starten. Als ze nu te dik is, zal er iets af moeten in je rantsoen. Of je moet meer met haar werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 15:38 



 
Profiel   

Glucobalance heb ik nog niet gevoerd dat kan ik nog eens doen.

Handige is, dat je dat zelf ook nog zou kunnen testen, of ze dat nodig heeft, toch?
Of eventueel door Jente laten testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 16:30 



 

Welke vitamine brok geef je??

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 22:31 



 
Profiel   

Insulinerestentie is het 1e waar ik aan denk.

Een keer ontgiften wil wel eens helpen en suikerarm voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 22:37 



 
Profiel   

Mijn excuzes dat ik even in dit topic kom binnen vallen maar had een klein vraagje over Gluco balance.
Ik loop al langer met het idee om dit te geven aan mijn merrie, ze heeft ook een dikke manenkam. De ene dag valt het goed mee, de andere dag is hij echt hard. Ze lijkt soms meer op een hengst dan op een merrie.

Las toch wel positieve ervaringen over Gluco balance dus heb ik een pot besteld.

Op de pot staat eerste week 2 keer per dag een schepje, daarna 1 schepje per dag.
Mijn vraag nu, mag je die twee schepjes de eerste week ook tegelijk geven of niet?
Ik ga iedere dag langs de paarden, dat is geen probleem maar twee keer per dag gaat niet iedere dag lukken door mijn werk.
Veronderstel dat de eerste week de opstart periode is, vandaar een hogere dosis. Of hou ik het best op 1 schepje per dag dan maar waardoor eventueel resultaat misschien gewoon wat langer op zich laat wachten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-19 11:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen