Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:47

genja schreef:
Is er geen stadgenoot die evt tegen betaling 5 min ‘s morgens of ‘s middags met haar kan stappen ik zou dat wel doen (gratis) voor een stalgenoot. Kleine moeite toch als iemand toch altijd ‘s morgens of ‘s middags komt en je die persoon vertrouwd ermee


Daar kan ik eens achteraan gaan. Heel eerlijk vind ik het wel wat lastig mensen ermee te vertrouwen. Het ongeluk is natuurlijk in de stalgang gebeurd en hoewel dat altijd en bij iedereen kan gebeuren, doe ik het nog altijd liever zelf.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:42

In een ander topic ging het over hoe paarden door hun blessure heen lopen omdat ze zich kwetsbaar voelen. Ik zou dus zeker kijken of je haar in de hoek kan zetten zodat ze maar 1 buurman heeft. Belangrijkste nu is zo goed mogelijk herstel, dat sociaal contact komt daarna wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:50

Dee_Es schreef:
In een ander topic ging het over hoe paarden door hun blessure heen lopen omdat ze zich kwetsbaar voelen. Ik zou dus zeker kijken of je haar in de hoek kan zetten zodat ze maar 1 buurman heeft. Belangrijkste nu is zo goed mogelijk herstel, dat sociaal contact komt daarna wel weer.


Ja ik ben er het ook wel mee eens.
Het enige is, dat ik steeds aan de stalhouders allerlei dingen moet vragen. Ze hebben speciaal voor haar een hooiruif gemaakt en opgehangen. Dan moet ik nu weer vragen het te verhangen... Ik voel me zo langzamerhand echt bezwaard om dit allemaal van ze te vragen.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:41

Ik ben net even naar stal gereden tijdens mijn lunch pauze en heb haar weer gestapt. Nu staat ze enorm rustig en heeft geen moeite met de buurman.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:50

Wat fijn dat ze weer thuis is! *\o/*
En wat stappen betreft, inderdaad niet iemand op stal die je wél vertrouwt om even te stappen? Als dat niet zo is, zou ik het ook bij zelf 2x per dag houden.
Wat is het plan van aanpak vanaf nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:25

absque_dubio schreef:
Wat fijn dat ze weer thuis is! *\o/*
En wat stappen betreft, inderdaad niet iemand op stal die je wél vertrouwt om even te stappen? Als dat niet zo is, zou ik het ook bij zelf 2x per dag houden.
Wat is het plan van aanpak vanaf nu?


Ben idd ook blij :)
Plan is 10 dagen 5 min stappen per keer, dan 10 dagen 10 min stappen per keer en dan 10 dagen 15 min stappen per keer. Dan terug naar de kliniek om te kijken hoe het gaat. Pas daarna gaan we verder kijken hoe of wat. Tot die tijd stalrust, en misschien dat ze daarna op een postzegelpaddock mag. Al met al wordt het best een lang traject, en ook voor mijn gevoel een vreemd traject. Omdat ze jong is, pak je hierna niet het rijden of wat dan ook op, dus het uiteindelijke doel: weidegang en nog lekker pijnvrij jeugdig zijn! We hebben nergens haast mee, dus ze mag de verloren tijd als jonkie nog wel een keer inhalen ;)

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:08

Merrie is inmiddels content met haar buren en staat echt zo ontzettend rustig. Ik heb veel bewondering voor dit dier. Ik stap haar 2 a 3 keer per dag, en ze stapt zo braaf de rondjes mee. Terwijl ze pas 2,5 is. Ze ondergaat het allemaal zo moedig. Ik ben gewoon echt trots op mijn paardje (is dat raar? ;))

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:04

ik denk dat dit wel een punt is waar je trots op mag zijn hoor! Paard heeft nu al het een en het ander voor de kiezen gekregen, feit dat ze nu nog altijd lief is naar mensen en alles rustig toelaat lijkt me dat je een paardje vast hebt met een supergoed karakter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:34

Even een update. Het is afzien (vind ik)....
Inmiddels is ze een maand 'thuis'. Op de stal waar ze stond (en waar het is gebeurd) hadden ze een hooiruif gemaakt en haar tussen 2 ruinen op stal gezet zodat ze wat sociaal contact heeft. Ze bleef beide ruinen aanvallen. En niet alleen oren in de nek, maar echt naar de tralies vliegen, bokken, steigeren en schoppen tegen de stalwand. Ik werd er echt ontzettend moedeloos van en kon het niet aanzien. Uiteraard stelde ik de vraag om een dichte hoekstal te krijgen, maar dat kon blijkbaar niet. Uiteindelijk heb ik mijn ruin en merrie omgedraaid, zodat ze nog maar 1 buurman had en op de hoek stond. Hiervan werd ze iets rustiger, maar haar gedrag bleef in mindere mate aanwezig. Waarschijnlijk ook omdat haar stal recht tegenover de poetsplaatsen was, waar de hele avond druk verkeer was. Dus veel indrukken, veel onrust.
Iedere dag werd ze twee keer aan de hand gestapt. In de ochtend door de staleigenaresse en in de avond door mezelf. Dit was iedere dag een race tegen de klok: rond 18.30 begonnen de verschillende lessen op stal, en reden pensionklanten. Voor deze tijd moest ze gestapt zijn, anders waren er gewoonweg teveel prikkels en ontplofte ze. Stalgenoten hielden er beperkt tot geen rekening mee, dus iedere dag was dit een stressvol moment voor mezelf. Op een gegeven moment verdween ook het hooi en werd het dusdanig rijk voordroog gevoerd, dat ze haar slechts 2 keer per dag beperkte hoeveelheden voerden. Welkom verveling.

Dit werd me echt teveel, en zodoende heb ik ze verhuisd. Naar een stal waar slechts 3 andere paarden stonden. Inclusief die van mezelf dus 5 :)

Hier ga ik 2 keer per dag naartoe om met haar te stappen. Het stappen doet ze goed, het is ontzettend rustig en ik hoef niet iedere dag meer te racen om de drukte voor te zijn. Ze heeft iedere dag onbeperkt hooi in een net :) We hebben haar in een hoekstal gezet. Daarnaast mijn ruin en daarnaast nog een andere ruin. Het zijn dichte stallen met 1 raam in het midden van 40 x 40 cm met tralies, waardoor ze elkaar wel kunnen zien. De oplossing dacht ik.... Maar nu hinnikt ze alles bij elkaar zodra mijn ruin uit het zicht is, en draait ze rondjes in haar stal. Ook niet echt bevorderlijk. En dit terwijl er altijd minimaal 1 ander paard op stal staat om haar gezelschap te houden. Ofwel mijn eigen ruin die ernaast staat. Ofwel de ruin die naast mijn ruin staat. Die heeft een uitloopje aan zijn stal op de stenen waar hij heen en weer kan lopen. Om moedeloos van te worden -O-

Ik geef haar iedere ochtend wat relaquine om de scherpe randjes eraf te halen, maar het is echt afzien. Iedere dag zorgen...
Gelukkig 29 november terug naar de kliniek. Hopelijk krijgen we dan goed nieuws en mag ze ook een uitloopje op de stenen. Dat zou kunnen schelen, mits ze zich echt rustig houdt...

welmoed__

Berichten: 6565
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 12:56

Meelezer komt binnenvallen en ik weet niet of het al genoemd is, maar kan je niet kijken dat ze op een box grootte stukje naar buiten kan? Als ze daar rustiger staat, lijkt me dat beter dan de verplichte box rust en alleen maar rondjes draaien. Toen mijn merrie op rust stond heeft ze ook op een box grootte afgezet stukje in haar paddock gestaan. Dit ging prima.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:02

ik zou ook opteren om een kleine uitloop aan de box te maken als dat mogelijk is. Kan ze alsnog niet gaan rennen, maar heeft ze wel een frisse neus.


En nu je ruin en merrie omdraaien? dat ze weer tussen twee paarden staat ( het is er in het algemeen rustiger en enkel de 40*40 luiken ertussen zal haar mss genoeg afleiding geven om rustig te blijven maar niet teveel zodat ze de boel niet in gort trapt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:07

Duhelo schreef:
ik zou ook opteren om een kleine uitloop aan de box te maken als dat mogelijk is. Kan ze alsnog niet gaan rennen, maar heeft ze wel een frisse neus.


En nu je ruin en merrie omdraaien? dat ze weer tussen twee paarden staat ( het is er in het algemeen rustiger en enkel de 40*40 luiken ertussen zal haar mss genoeg afleiding geven om rustig te blijven maar niet teveel zodat ze de boel niet in gort trapt.)


Ze omdraaien is wat mij betreft wel een optie. Maar ik weet zeker wanneer ze alledrie in hun uitloopje staan, en mijn merrie in dat geval tussen beide ruinen in, dat ze weer in de aanval modus gaat. Sterker nog, wanneer mijn ruin bij het 40 x 40 luikje staat te kijken, gaan die oren alweer in de nek. Ze kan niet met, maar blijkbaar inmiddels ook niet zonder.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:20

ohja, dan heb je dat probleem. Maar je kan wel een uitloopje maken? Dan zou ik daarmee starten. Dan kan ze buiten staan als ze wil, frisse neus halen, sociaal doen (of niet :+ ) en kan ze binnen haar rust vinden.

Mijn ervaring met die zure merries is dat ze heel goed weten als er ergens stroom opstaat, mijn ene mept andere paarden zo aan gort maar denkt er nog niet aan om een beentje op te tillen zodra er een stroomdraadje tussenzit :+.
Geef je iets van moody mare of monnikspeper bij? Dat haalt er misschien ook de scherpe randjes vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 13:28

Duhelo schreef:
ohja, dan heb je dat probleem. Maar je kan wel een uitloopje maken? Dan zou ik daarmee starten. Dan kan ze buiten staan als ze wil, frisse neus halen, sociaal doen (of niet :+ ) en kan ze binnen haar rust vinden.

Mijn ervaring met die zure merries is dat ze heel goed weten als er ergens stroom opstaat, mijn ene mept andere paarden zo aan gort maar denkt er nog niet aan om een beentje op te tillen zodra er een stroomdraadje tussenzit :+.
Geef je iets van moody mare of monnikspeper bij? Dat haalt er misschien ook de scherpe randjes vanaf.


Ja, eigenlijk mag ze dus nog geen uitloopje en is het echt beperkt tot stalrust. Ik speel er wel mee in mijn gedachte hoor, om haar toch al een klein uitloopje te geven, waar ze wat op de stenen kan lopen zelf.

Die van mij staat ook met twee achterbenen tegelijk tegen de stalwand aan te schoppen naar haar buurmannen. Dus zelfs dat houdt haar niet tegen. Misschien doet een stroomdraadje idd wonderen.
Ik ga er eens over nadenken, misschien ga ik het risico wel nemen. Vind het wel lastig, ik ben zo ver gekomen, zometeen gaat het weer mis.

Ze heeft een tijdje valeriaan bijgekregen, maar dat hielp niets. Ik zal eens kijken naar iets van moody mare.

Dank voor de tips!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:51

Volgens mij is het nu belangrijk dat ze niet gaat rennen en gek gaat doen. Als ze met een uitloopje meer rust vindt en niet meer staat te bokken, dan is die 4 extra meter imo beter dan de schokken van haar uitspattingen.
Je kan het eens testen. Enkel wel kijken dat ze niet in de draad kan hangen als ze toch eens uithaalt.

DeBuurvrouw
Berichten: 506
Geregistreerd: 04-07-12

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:57


Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:30

Als ze rustiger is met wat meer ruimte zou ik haar inderdaad ook wat ruimer zetten.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:02

Dank voor de tips! Of ze rustiger is met meer ruimte weet ik eigenlijk niet. Ze is op stal heel rustig, behalve als mijn ruin weg is. We hebben nu bedacht om als eerste mijn ruin op te offeren ;) en op de verharde paddock te zetten. Dan ziet ze hem in ieder geval de hele tijd.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:42

Ze staat nu toch op een paddock ter grootte van haar stal. Dit is aan haar stal vastgemaakt. Op hoop van zegen maar...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:48

Wel mooi dat dat kon! Het is allemaal op hoop van zegen, zeker met zo'n merrie.
Voordeel van een uitloopje is in ieder geval dat ze minder scherp draaien, want dat is ook niet fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:52

Ja idd. Ik ben nog steeds bang dat ze een keer uitglijdt en dat het allemaal voor niets is geweest... Maarja, dat draaien is ook niet goed. We hadden mijn ruin opgeofferd en op de stenen paddock gezet. Dat ging goed! Maar de ruin daarnaast staat nu ook op de stenen paddock en zij klieren wat samen. Dat maakt haar onrustig. Maar ik kan moeilijk die twee ruinen ook opsluiten voor haar rust. Het is echt lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:31

Helaas geen fijne update... Mijn merrie heb ik deze week teruggebracht naar de kliniek om daar verder te laten revalideren. Het kostte me teveel tijd. Ze hebben haar daar nog eens onderzocht om te kijken hoe het er nu voor staat. En dat is helaas niet goed. Ze heeft een nieuwe breuklijn in het bekken. Ze weten niet of dat er eerder al zat maar nog niet zichtbaar was, of dat dit is ontstaan tijdens de revalidatie periode... Maar het is echt geen goed nieuws. Ze moet nog minimaal 3 maanden stalrust krijgen op de kliniek, en dan heeft ze 65/70% kans om als recreatiepaard te dienen (en ben ik 10.000€ verder). In de sport gaat ze nooit lopen. Nu hoeft dat van mij ook echt niet, maar ik ben niet zeker dat ik 65/70% kans genoeg vind. Ze is 2,5, en een leven als grasmaaier gaat me echt te ver. Maar de dierenarts vindt haar klinisch te goed om haar te laten gaan...

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:35

Ah nee. Dat is geen goed nieuws!
Ik snap je overweging wel, ze kost wss al handenvol geld en nu nog eens 3 maand erbij. Anderzijds zonde om op te geven na het geld dat je rr al ingestopt hebt, zeker als ze klinisch anders nog goed is.

Indien het een zaak van erop of eronder is, is het geen optie om ze gewoon nog 2 jaar op de weide te zetten en te zien wat dat geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:41

Duhelo schreef:
Ah nee. Dat is geen goed nieuws!
Ik snap je overweging wel, ze kost wss al handenvol geld en nu nog eens 3 maand erbij. Anderzijds zonde om op te geven na het geld dat je rr al ingestopt hebt, zeker als ze klinisch anders nog goed is.

Indien het een zaak van erop of eronder is, is het geen optie om ze gewoon nog 2 jaar op de weide te zetten en te zien wat dat geeft?


De ‘nieuwe’ breuk is geen mooie breuk. Deze delen zijn verschoven ten opzichte van elkaar. Dus de vraag is of dat nog ooit opgevangen kan worden. De dierenarts was heel duidelijk; ze mag absoluut niet op een paddock of weide. 3 maanden stalrust en stappen aan de hand, daarna nog een jaar op het weiland...

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 22:47

Jeetje wat een heftige update. Ik snap best dat je daar slapeloze nachten van hebt. Vooral omdat die nieuwe breuk geen mooie breuk is. Dat is ronduit waardeloos.. :(:)