Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:00

Een revalidatie stal is ongeveer net zo duur als stalling bij equitom. Ze moet niet alleen op stalrust, maar ook 3 keer per dag worden gestapt. Daar betaal je ook nog voor. Bij equitom zit dat bij de prijs in. Dus de kosten zijn overal ongeveer gelijk.

Het gaat me niet om die 3 maanden stalrust, maar wel om haar kansen in de toekomst. 65/70% voor recreatie vind ik niet overtuigend. En ik wil haar niet teveel laten lijden om haar vervolgens alsnog in te slapen omdat ze niet rad is en enkel kan dienen als grasmaaier. Ze is klinisch best redelijk, in draf wel wat kreupel. En het is met name de vraag of dat wel weg gaat, omdat ze gewoon scheef is doordat het geen mooie breuk is.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:18

Wát een lastige situatie, helemaal omdat je niet op een lijn zit met je DA. Ik wil je veel sterkte wensen!

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:19

Ik denk dat EquiTom het wel eerlijk zal zeggen als die er geen doen meer in ziet, als hij adviseert om niet in te slapen is het omdat hij het nog vrij gunstig aanziet.

1000 euro per maand is wel erg pittig, natuurlijk het voordeel dat de dierenarts erbij is (maar dan betaal je alsnog extra voor de onderzoeken en behandelingen), maar het is wel veel voor een paard in een box en 2x per dag 5 minuten te stappen.

Zou je niet ergens een pensionstal vinden die haar 3 keer per dag wil stappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:36

Duhelo schreef:
Ik denk dat EquiTom het wel eerlijk zal zeggen als die er geen doen meer in ziet, als hij adviseert om niet in te slapen is het omdat hij het nog vrij gunstig aanziet.

1000 euro per maand is wel erg pittig, natuurlijk het voordeel dat de dierenarts erbij is (maar dan betaal je alsnog extra voor de onderzoeken en behandelingen), maar het is wel veel voor een paard in een box en 2x per dag 5 minuten te stappen.

Zou je niet ergens een pensionstal vinden die haar 3 keer per dag wil stappen?


Dat zei hij ook.
Ze moet 3 keer per dag 15 min worden gestapt. Dat is dus best wel veel tijd. Ik vertrouw pensionstallen niet voldoende met haar. Dit is serieuze problematiek en het hele management moet daarop worden aangepast. Verreweg de meeste stallen zijn daar niet op ingericht, heb ik in levende lijven ondervonden.
Dus of ik laat haar bij equitom, of ik laat haar gaan...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:38

K_m: Als ze daar weer tegen de stallen loopt te bokken kom je ook niet verder. Dier heeft al een maand aangebonden gestaan. Mocht ik doorzetten zou ik idd kiezen voor een plek die haar echt rustig kan houden.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:39

ohja, 3 kwartier stappen per dag is inderdaad al iets dat je niet even tussendoor doet.
Ik denk dat het veiligste inderdaad bij Equitom laten is. Als het financieel behapbaar is zou ik het wel een kans geven. Maar moeilijke keuze is dit wel, als het uitdraait dat ze nooit aan het werk kan dan heb je wel een hele dure grasmaaier. :\

Dee_Es

Berichten: 3665
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 10:45

Dit is zo'n persoonlijke overweging, die kan niemand, ook je dierenarts niet, voor je maken.

In welke mate zal ze scheef blijven? Welke invloed zal dit hebben op het paard, op slijtage, blessure gevoeligheid? Misschien interessant om dit met een goede paardenfysio te overleggen naast de DA.

Ik vind zelf de grens voor lichamelijke ongemakken voor prooidieren zoals paarden toch een stuk lager liggen dan voor bv mens/kat/hond.

En hou er ook rekening mee dat de kosten voor dit paard altijd hoger zullen blijven, ze zal gaan compenseren in haar lijf dus denk aan veel hoefsmid en fysio bezoekjes en zelfs aan extra dure dekens omdat alles scheef gaat hangen etc. Ze zal altijd een zorgenkindje blijven, kan jij dat financieel en mentaal aan?

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:03

Wat een moeilijk dilemma, en vreselijk rotnieuws zeg.

Er worden al een heleboel goede tips en adviezen gegeven, ik heb er weinig meer aan toe te voegen. Ik wil je alleen veel sterkte en wijsheid wensen.

SparklingApp

Berichten: 1947
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:25

Je bent inderdaad hoe dan ook per maand een flink bedrag kwijt, ik zou ook niet voor een relatief klein verschil op een plek zetten waar je minder vertrouwen in hebt.
Rustig stappen aan de hand met zo'n jong dier is ook niet iets wat je iedereen maar zo kan laten doen.
Ik heb begrepen dat bij serieus trauma eigenlijk altijd op termijn artrose gaat vormen, kunnen ze daar een inschatting van maken of dat erg ongunstig is op de plekken waar nu schade is?

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:20

Wat een flut situatie.

Denk dat de prognose redelijk voorzichtig is? Kan mij ook voorstellen dat ze dit niet heel vaak hebben meegemaakt?

Inslapen of niet? Het zou banketstaaf zijn als ze na maanden boxrust nog niet goed is en alsnog ingeslapen wordt.
Aan de andere kant, er is meer dan 50% kans dat ze wel als recreatiepaard door kan.
Persoonlijk zou ik het proberen als je het financieel kan dragen en paard zich bij de boxrust neer kan leggen. Ze is nog zo jong en de prognose is redelijk.
Maar er is geen goed of fout in dit soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:26

Zodra ik de echo beelden en foto's in bezit heb, ga ik daarmee wel naar een goede fysio. Er is me ooit een aangeraden in dit topic, dus hem zal ik even raadplegen. Ik heb geen echte ambities met haar. Gewoon wat rondrijden, is voor mij prima. Maar dit moet ze wel pijnvrij kunnen. En een zorgenkindje, of een paard dat wat meer aandacht (in de zin van fysio oid) nodig heeft, vind ik prima.

Ik zal de dierenarts eens vragen hoe de verwachtingen zijn ten aanzien van artrose, slijtage, blessuregevoeligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:28

fransje23 schreef:
Wat een flut situatie.

Denk dat de prognose redelijk voorzichtig is? Kan mij ook voorstellen dat ze dit niet heel vaak hebben meegemaakt?

Inslapen of niet? Het zou banketstaaf zijn als ze na maanden boxrust nog niet goed is en alsnog ingeslapen wordt.
Aan de andere kant, er is meer dan 50% kans dat ze wel als recreatiepaard door kan.
Persoonlijk zou ik het proberen als je het financieel kan dragen en paard zich bij de boxrust neer kan leggen. Ze is nog zo jong en de prognose is redelijk.
Maar er is geen goed of fout in dit soort dingen.


Bij de kliniek hebben ze er meermaals mee te maken gehad. Hoewel de ene fractuur de andere natuurlijk niet is. Mijn dierenarts was daar heel duidelijk over: er zijn gevallen geweest waarin het advies heel duidelijk inslapen is geweest, maar er zijn ook gevallen geweest waarin de prognose ongeveer gelijk was aan die van mijn paard, waarin het is goedgekomen.

Ik wil vooral proberen voor mijn paard een zo eerlijk mogelijke keuze te maken.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:55

Misschien kan je een oproepje doen op facebook, om een stalling te vinden die 3 keer wil stappen. Wat is er nu zo anders aan de box in de kliniek? (geen verwijt serieuze vraag) Dat is toch ook gewoon een box, waar veel verloop is van paarden enz? Op een goede sport stal met personeel kunnen ze vast ook 3 keer stappen per dag, en de kosten zullen dan normaal gezien toch stukken minder zijn.

Zou ze nog voor de fokkerij kunnen dienen? Ik vind meer dan 50% kans best veel, en equitom is ook echt een heel goede kliniek, ik denk wel dat als ze het niet willen, ze daar echt goede redenen toe zullen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:06

k_m schreef:
Misschien kan je een oproepje doen op facebook, om een stalling te vinden die 3 keer wil stappen. Wat is er nu zo anders aan de box in de kliniek? (geen verwijt serieuze vraag) Dat is toch ook gewoon een box, waar veel verloop is van paarden enz? Op een goede sport stal met personeel kunnen ze vast ook 3 keer stappen per dag, en de kosten zullen dan normaal gezien toch stukken minder zijn.

Zou ze nog voor de fokkerij kunnen dienen? Ik vind meer dan 50% kans best veel, en equitom is ook echt een heel goede kliniek, ik denk wel dat als ze het niet willen, ze daar echt goede redenen toe zullen hebben.


Ik ga haar niet elders naartoe brengen. Ik heb met mijn eigen ogen kunnen aanschouwen wat een sport/pension stal met haar doet, en dat heeft haar in ieder geval geen goed gedaan. Sterker nog, waarschijnlijk is daardoor alles verergerd.
Bij equitom staan alle paarden op stal en is er rust. Daar zijn zelfs nachtdiensten om je paard in de gaten te houden, hebben ze een goed voerbeleid, en hebben ze eventueel middelen bij de hand om haar direct te kunnen sederen wanneer nodig. Op een sport of pensionstal, is het management er gewoon niet naar. Ze moet rust hebben, ze moet 3 keer per dag in een rustige omgeving worden gestapt. onbeperkt hooi (zie dat maar eens ergens voor elkaar te krijgen), etc. Hierop kunnen en vooral willen veel stallen zich niet instellen. Bij een sport, pension of revalidatie stal (en dat heb ik volgens mij al 2/3 keer gezegd in dit topic ;) ), is het ongeveer even duur. Daar rekenen ze stalling per dag, en moet je per keer stappen 5 tot 10 euro betalen. Dus dat loopt net zo goed op.

Fokkerij weet ik nog niet. Ik weet ook niet of ik dat zelf zou willen. Want ze heeft geen predikaten en ze is wat uit de maat. Dan ben ik alleen maar aan het fokken om het fokken, en dat wil ik niet.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:13

Ik zou hem daar laten staan voor het herstel en nu niet het paard gaan vervoeren naar een andere stalling. Want dat lijkt me slecht voor de breuk.Heel vervelend voor jullie zeg,beterschap! Een pony van mij was ooit in de wei gevallen op bevroren ondergrond en had toen zijn heup gekneusd. die kon helemaal geen stap meer verzetten,moest van buiten naar de stal gedragen worden .Die heeft toen ook lang boxrust gehad en had daarna spieratrofie. Is toch helemaal goed gekomen en kon weer gereden worden.Dit is natuurlijk weer een ander geval dan dat van ts,maar er blijft toch hoop.

MarjanB

Berichten: 16485
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:01

Ik denk vooral hoeveel problemen een scheef bekken met zich mee kan brengen aan spieren, banden enz. Uiteindelijk zullen ze toch gaan compenseren, is ook logisch. Bij een mens kan je makkelijker vertellen wat ze dan moeten doen.. bij een paard is dat wat anders. Zou dat echt in je achterhoofd houden. Verder heel veel sterkte!

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:43

Kan ze ook nog zwakke botten hebben die snel breken? Omdat dit nu al de 2e breuk is? Ik zeg het maar want als je heel veel geld uit gaat geven terwijl ze zo weer wat anders breekt dan is dat voor jou en voor je paard niet eerlijk. Ik weet niet of de botdichtheid bij paarden te meten is? Bij mensen met slechte botten worden allerlei maatregelen genomen die je bij een paard niet kunt nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:52

Rizette schreef:
Kan ze ook nog zwakke botten hebben die snel breken? Omdat dit nu al de 2e breuk is? Ik zeg het maar want als je heel veel geld uit gaat geven terwijl ze zo weer wat anders breekt dan is dat voor jou en voor je paard niet eerlijk. Ik weet niet of de botdichtheid bij paarden te meten is? Bij mensen met slechte botten worden allerlei maatregelen genomen die je bij een paard niet kunt nemen


Geen enkel idee!
Ik ga morgen naar de kliniek om de beelden te bekijken, dat schept hopelijk ook weer wat meer duidelijkheid. Deze vraag ga ik dan ook meteen stellen.
Maar van wat ik er zo van heb begrepen, kan dit zijn ontstaan door extra belasting tijdens de revalidatie...

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:59

Rizette schreef:
Kan ze ook nog zwakke botten hebben die snel breken? Omdat dit nu al de 2e breuk is? Ik zeg het maar want als je heel veel geld uit gaat geven terwijl ze zo weer wat anders breekt dan is dat voor jou en voor je paard niet eerlijk. Ik weet niet of de botdichtheid bij paarden te meten is? Bij mensen met slechte botten worden allerlei maatregelen genomen die je bij een paard niet kunt nemen

Maar dit is een heel jong paard. Die zwakke botten ontstaan bij mensen meestal pas op hoge leeftijd,specifiek bij vrouwen na de overgang.

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:03

Vergelijk morgen beide foto’s , misschien zat de breuk er al. Vind wel dat de beslissing over inslapen bij de eigenaar ligt. Jij kunt het betalen maar betalen voor revalidatie is al duizenden euro’s en geen uitzicht op rest van leven wel of niet pijnvrij,, lastig.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:16

Dit is wel een behoorlijk dilemma ja.... Er is geen pasklaar antwoord denk ik. Ik denk dat als het mijn paard zou zijn ik haar zou laten gaan. En wel om de volgende redenen:

- de kans dat ze nog gebruikt kan worden als recreatiepaard is niet erg groot. En anders wordt het een hele dure grasmaaier. Als ze wel pijnvrij zou kunnen grasmaaien en sprintjes trekken en paard zijn zou ik het overwegen.
- door de scheve breuk zal ze (denk ik?) altijd last blijven houden en gaan compenseren wat dan weer artrose en andere ellende kan veroorzaken.
- echt paardwaardig is een half jaar boxrust niet. —> ik zou zelf 1/2 maanden aankijken en dan opnieuw foto’s maken en kijken hoe het geneest.
- het is ontzettend duur.

Langst de ene kant zou ik zeggen geef haar een aantal maanden de tijd en kijk hoe het zich vordert. Aan de andere kant denk ik dat inslapen bijeen bekkenbreuk in combinatie met een matige prognose paardwaardiger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:30

bigone schreef:
Vergelijk morgen beide foto’s , misschien zat de breuk er al. Vind wel dat de beslissing over inslapen bij de eigenaar ligt. Jij kunt het betalen maar betalen voor revalidatie is al duizenden euro’s en geen uitzicht op rest van leven wel of niet pijnvrij,, lastig.


In eerste instantie is enkel een echo en scintigrafie gemaakt. Bekken zijn zo goed als niet op de foto's te zien, ze liggen te diep in de massa. In deze echo en in de scintigrafie was het niet te zien. Dus dan zou het echt een haarscheurtje moeten zijn geweest... Waarschijnlijker is het, dat het is ontstaan tijdens het revalidatie traject.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:31

anjali schreef:
Rizette schreef:
Kan ze ook nog zwakke botten hebben die snel breken? Omdat dit nu al de 2e breuk is? Ik zeg het maar want als je heel veel geld uit gaat geven terwijl ze zo weer wat anders breekt dan is dat voor jou en voor je paard niet eerlijk. Ik weet niet of de botdichtheid bij paarden te meten is? Bij mensen met slechte botten worden allerlei maatregelen genomen die je bij een paard niet kunt nemen

Maar dit is een heel jong paard. Die zwakke botten ontstaan bij mensen meestal pas op hoge leeftijd,specifiek bij vrouwen na de overgang.


De dierenarts heeft ook duidelijk kenbaar gemaakt, dat zijn advies bij een 18-jarige heel anders zou zijn geweest. In die zin speelt haar leeftijd wel een positieve rol bij mogelijk herstel.

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:58

anjali schreef:
Rizette schreef:
Kan ze ook nog zwakke botten hebben die snel breken? Omdat dit nu al de 2e breuk is? Ik zeg het maar want als je heel veel geld uit gaat geven terwijl ze zo weer wat anders breekt dan is dat voor jou en voor je paard niet eerlijk. Ik weet niet of de botdichtheid bij paarden te meten is? Bij mensen met slechte botten worden allerlei maatregelen genomen die je bij een paard niet kunt nemen

Maar dit is een heel jong paard. Die zwakke botten ontstaan bij mensen meestal pas op hoge leeftijd,specifiek bij vrouwen na de overgang.

Bij paarden kan het voorkomen dat ze een niet al te beste botkwaliteit hebben. Mijn zwarte is er een van.
Die heeft al een aantal keer een griffelbeenbreuk gehad en een scheur in de opperarm. Volgens de dierenarts had hij niet de beste botkwaliteit. Is wel helemaal hersteld, elke keer dat hij iets opliep.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:06

Stille meelezer meldt zich.

Ik zou in jouw geval denk ik voor inslapen kiezen TS. Zeker gezien alles wat je eerder gepost hebt. De belangrijkste reden voor mijn mening is dat jouw paard verdraagt de boxrust niet goed. Dat is zo verschillend per paard. Ik heb zelf mijn paard onlangs een half jaar op boxrust en handstappen gehad. Maar mijn paard is inmiddels 13 en verdroeg de boxrust tot mijn verbazing heel erg goed. Zij berustte zich erin. Mede hierdoor was de kans op herstel behoorlijk groot ondanks de zware blessure.

Maar jouw paard vredraagt de boxrust niet goed. Gaat draaien en schoppen, allemaal factoren die de kans op herstel ernstig verminderen. Daarnaast zou ik ook de mentale impact van zo lang boxrust op een paard dat daar moeilijk mee om kan gaan niet onderschatten. Kan een behoorlijk trauma voor zo een jong dier opleveren wat haar totale karakter kan beïnvloeden..

Ten slotte heeft een jong paard dat in de groei is beweging nodig om fysiek sterk te worden. Elk paard heeft beweging nodig maar de impact van niet mogen bewegen op een paard dat nog vollop aan het groeien is, is veel groter. Belasing is nodig om botten, banden en spieren krachtig te maken voor de rest van haar leven. Het is een duivels dilemma en heb afgelopen jaar hier ook veel over na moeten denken. Voor mij was het denk ik doorslaggevend geweest als had gebleken dat zij veel moeite met de boxrust had gehad. Een paard weet niet wanneer het te vroeg is, maar oh zo goed wanneer het te laat is.

Heel erg veel sterkte met wat je ook beslist :(:)