Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:00

Ik lees overigens online, met name op Amerikaanse websites, dat de behandeling zoals mijn merrie deze heeft gehad, de juiste is. Daarnaast wordt over het algemeen een positieve prognose gegeven. Waar echter wel voor moet worden gezorgd, is dat ze niet opnieuw valt en haar bekken opnieuw breekt.

Elisa2

Berichten: 37683
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:57

Oef dat lijkt me inderdaad erg stressvol als ze zo onvoorzichtig met zichzelf is. Ze is natuurlijk ook nog jong en niet zoveel gewend. Hopelijk wordt ze rustiger met meer gewenning in de stal van de buurman en voor de rest is het denk ik vooral duimen en hopen op veel geluk en geen terugval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 12:31

Elisa2 schreef:
Oef dat lijkt me inderdaad erg stressvol als ze zo onvoorzichtig met zichzelf is. Ze is natuurlijk ook nog jong en niet zoveel gewend. Hopelijk wordt ze rustiger met meer gewenning in de stal van de buurman en voor de rest is het denk ik vooral duimen en hopen op veel geluk en geen terugval.


Yes, ik hoop het ook!
Ik zal over een tijdje weer een update plaatsen :)

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 19:21

We zijn weer bij het volgende euvel aanbeland: ze heeft aan alle 4 de hoeven behoorlijke rotstraal. In de 5 maanden dat ze op de kliniek heeft gestaan, hebben ze haar hoeven niet gedaan en heeft ze stalrust gehad. Het was niet goed om haar hoeven te laten bekappen als ik de dierenarts moet geloven.

Maarja. Wat moet ik nu? Haar hele stralen weg laten rotten omdat de hoefsmid haar (achter) benen niet mag optillen en bekappen? Nou schiet mij maar lek. We komen zo van de ene ellende in de andere...

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:25

Als de HS de benen niet mag optillen,hoe moesten ze in de kliniek dan de hoeven verzorgen?

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:48

Mogen haar achterbenen nu nog steeds niet opgetild worden dan?

BigOne
Berichten: 38511
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 20:52

Misschien in een bak leren staan waar een bacteriedodend middel in zit of de kliniek bellen dat ze met ondersteuning van banden en onder verdoving alle hoeven goed onder handen nemen.

kimmie1

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:01

Als ze goed reageert op spuitbussen kun je misschien nog iets er tussenspuiten als ze gewoon op de grond staat, meestal zit aan zo een spuitbus voor rotstraal wel een rietje. Wat Bigone zegt is ook een goede!

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 22:28

Ze mag wss haar hoef niet ver naar achter en omhoog geven? Je kan haar leren haar hoef ook gewoon te kantelen. Dat is voldoende om uit te krabben en product op te spuiten en op zich zelfs om de stralen bij te snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:17

Duhelo schreef:
Als de HS de benen niet mag optillen,hoe moesten ze in de kliniek dan de hoeven verzorgen?


Niet. Daar hebben ze helemaal niet naar gekeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:18

bigone schreef:
Misschien in een bak leren staan waar een bacteriedodend middel in zit of de kliniek bellen dat ze met ondersteuning van banden en onder verdoving alle hoeven goed onder handen nemen.


Ja dit gaat me toch veel te ver. De kliniek is 2 uur rijden enkele reis. Ze hadden daar op z’n minst de moeite kunnen nemen om zelf die voeten eens op te tillen om te kijken hoe haar hoeven zijn. Daar hebben ze 5 maanden de tijd voor gehad. Vergeet niet dat ik daar zeker 8000€ heb afgerekend hè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:20

Suzanne F. schreef:
Mogen haar achterbenen nu nog steeds niet opgetild worden dan?


Eigenlijk niet en al helemaal niet bekappen. Dat geeft teveel frictie op het bekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:20

Duhelo schreef:
Ze mag wss haar hoef niet ver naar achter en omhoog geven? Je kan haar leren haar hoef ook gewoon te kantelen. Dat is voldoende om uit te krabben en product op te spuiten en op zich zelfs om de stralen bij te snijden.


Ja zoiets ga ik maar proberen. Wat een gedoe weer...

paramuse
Berichten: 326
Geregistreerd: 21-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:28

Ts wat een hoop tegenslagen elke keer!!
Ik lees al een behoorlijke tijd mee en kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend veel respect heb voor wat je doet voor je paardje.

Rotstraal heb ik vorig jaar ook mee te maken gehad. Ik heb hipposol gebruikt na 2 weken was ik bijna overal vanaf.
En aangezien er een rietje op zit hoeft de hoef niet ver van de grond.
https://www.agradi.nl/frey-hipposol-hoefspray-150ml.htm
Weet niet of je hier iets aan hebt en of het mogelijk is om dit aan te brengen.
Mogen de benen helemaal niet opgetild worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:42

paramuse schreef:
Ts wat een hoop tegenslagen elke keer!!
Ik lees al een behoorlijke tijd mee en kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend veel respect heb voor wat je doet voor je paardje.

Rotstraal heb ik vorig jaar ook mee te maken gehad. Ik heb hipposol gebruikt na 2 weken was ik bijna overal vanaf.
En aangezien er een rietje op zit hoeft de hoef niet ver van de grond.
https://www.agradi.nl/frey-hipposol-hoefspray-150ml.htm
Weet niet of je hier iets aan hebt en of het mogelijk is om dit aan te brengen.
Mogen de benen helemaal niet opgetild worden?

Dank voor de tip! Ik zal dit eens met mijn smid overleggen.
De voorbenen wel en die mogen ook bekapt worden. De achterbenen eigenlijk niet en die mogen ook niet bekapt worden. En daar zit meteen mijn grootste punt van twijfel: helpen dit soort hoefmiddelen wel als de smid niet eerst de aangetaste gebieden wegsnijd? Want dat lijkt me toch nodig voor effect van zo’n spray?

Haar hoeven zijn dus ook ruim een half jaar niet gedaan. Dat icm een half jaar stalrust is niet echt bevorderlijk heb ik kunnen aanschouwen.

Spenk
Berichten: 21840
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:44

De hoef een heel klein stukje van de grond halen dat ze als waren nog leunen op de teen kan toch wel? Dat is minder bewegen dan wanneer ze in de box een rondje lopen.

Rotstraal kan voor flinke ellende zorgen dus zou wel de straal bijsnijden.

Immers niet voor niks het gezegde 'no feet no horse'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:50

Yvank_ schreef:
De hoef een heel klein stukje van de grond halen dat ze als waren nog leunen op de teen kan toch wel? Dat is minder bewegen dan wanneer ze in de box een rondje lopen.

Rotstraal kan voor flinke ellende zorgen dus zou wel de straal bijsnijden.

Immers niet voor niks het gezegde 'no feet no horse'.


Eens. Daarom snap ik de dierenarts helemaal niet! Zo beland je toch van de regen in de drup...

Ik zal proberen het zo te doen dat ze nog op het randje balanceert. Geen idee of dat lukt en of mijn smid dan fatsoenlijk kan snijden.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:17

Joman schreef:
Duhelo schreef:
Als de HS de benen niet mag optillen,hoe moesten ze in de kliniek dan de hoeven verzorgen?


Niet. Daar hebben ze helemaal niet naar gekeken.

Ik bedoelde eerder hoe je verwacht dat ze de hoeven bijhouden als ze ze niet mogen optillen ;).

Gewoon proberen of ze die hoef wil tilten en zo laten staan. Een goede bekapper kan ze zo ook grotendeels bijwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 08:59

Duhelo schreef:
Joman schreef:


Niet. Daar hebben ze helemaal niet naar gekeken.

Ik bedoelde eerder hoe je verwacht dat ze de hoeven bijhouden als ze ze niet mogen optillen ;).

Gewoon proberen of ze die hoef wil tilten en zo laten staan. Een goede bekapper kan ze zo ook grotendeels bijwerken.


Oh haha sorry. Verkeerd begrepen.
Ik ga het idd op die manier proberen te doen. Begin de aankomende dagen wel met uitkrabben op deze manier. Dan is ze er vast aan gewend :)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:51

Wat een ellende weer! De tip van de voet op de toon laten zetten en zo te verzorgen/bij te laten snijden is een goede, ik ken er nog een die zo bijgehouden wordt ivm een krampbeen. Dat gaat al jaren goed zo.

Om dagelijks te kunnen behandelen, zou je een dun fluffy kussen/dubbelgevouwen lap kunnen doordrenken met een bacteriedodend goedje oid, op de grond leggen en daar de voet op laten zetten, zo kan ze een tijdje erop blijven staan om het in te laten trekken. Zo hebben we er een met straalkanker behandeld, die wilde écht de voet niet meer geven of in een bak zetten maar moest wel dagelijks met een agressief goedje behandeld worden onder de voet.

Sterkte ermee, na al die moeite en investeringen hebben jullie het wel verdiend dat het weer goed komt :(:)

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:16

Zou ook contact opnemen met de dierenarts om te overleggen maar vooral ook te vragen waarom hun hier geen aandacht voor hebben gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:21

genja schreef:
Zou ook contact opnemen met de dierenarts om te overleggen maar vooral ook te vragen waarom hun hier geen aandacht voor hebben gehad


Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Ben nog in afwachting van een reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:21

Vientje schreef:
Wat een ellende weer! De tip van de voet op de toon laten zetten en zo te verzorgen/bij te laten snijden is een goede, ik ken er nog een die zo bijgehouden wordt ivm een krampbeen. Dat gaat al jaren goed zo.

Om dagelijks te kunnen behandelen, zou je een dun fluffy kussen/dubbelgevouwen lap kunnen doordrenken met een bacteriedodend goedje oid, op de grond leggen en daar de voet op laten zetten, zo kan ze een tijdje erop blijven staan om het in te laten trekken. Zo hebben we er een met straalkanker behandeld, die wilde écht de voet niet meer geven of in een bak zetten maar moest wel dagelijks met een agressief goedje behandeld worden onder de voet.

Sterkte ermee, na al die moeite en investeringen hebben jullie het wel verdiend dat het weer goed komt :(:)


Dank voor de tip!! Daar kan ik wel wat mee :)

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:28

Nou het is wel een gedoe hoor. Sorry voor het geklaag de afgelopen berichten. Voorhoeven gaan eigen redelijk en zien er opzich goed uit, met de dagelijkse behandeling met hypozin. Haar achterhoeven zijn wat minder. De smid heeft die nog niet uitgesneden maar ik krab ze wel iedere dag uit en doe er hypozin in. Ze tilt haar benen alleen niet normaal op. Ze trekt haar been eerst 6 keer terug, probeert te schoppen. En ik kan haar been dan niet houden; dat wil ik ook niet, bang dat er wat kapot gaat. Vervolgens zet ze haar been zo stijf neer, dat je het helemaal niet meer van de grond krijgt en dan begint het riedeltje weer opnieuw... Ik kan haar natuurlijk niet goed op haar donder geven, wat ik normaal eigenlijk wel zou doen. Terugtrekken en schoppen mag natuurlijk niet. Ik ben bang dat ze door die keren terugtrekken ook wat beschadigt.

Geen idee wat nu wijsheid is. Mijn smid komt over 3,5 week weer. Tot dan haar achterhoeven met rust laten? Of toch maar hypozin?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:30

En als ze op rust staat dan in sprayen? Dat vergt wel veel geduld vrees ik.. wat een gedoe wel.. sterkte er mee