Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:13

ikkedus schreef:
Is zo’n scintigraphie of thermoscan niks? Dan kan je in ieder geval zien waar pijnzones zitten of juist te weinig doorbloeding. Wellicht geeft dat meer aanknopingspunten om verder te kijken.


Ja, dat zou zeker uiteindelijk een optie zijn. Dank voor de tip!

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:18

Sorry hoor, ik ben zo’n enorme druktemaker. Ik hoop zo dat het meevalt.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:30

Joman schreef:
ikkedus schreef:
Is zo’n scintigraphie of thermoscan niks? Dan kan je in ieder geval zien waar pijnzones zitten of juist te weinig doorbloeding. Wellicht geeft dat meer aanknopingspunten om verder te kijken.


Ja, dat zou zeker uiteindelijk een optie zijn. Dank voor de tip!



Nou als het nodig blijkt zou ik eerst de gewone foto’s en scans doen een scintigrafie is 1200/1300 euro

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:45

Ik volg. Mijn paard was uit het niks kreupel. 4 DA’s en 1 kliniek gezien. Niks dik, niks warm. Uitverdoven was niet duidelijk. Bleek artrose (spat) te zijn. We zijn nu al anderhalf jaar bezig en ze loopt nog niet rad.

Bij jou is de oorzaak duidelijk (vallen) maar waar ga je beginnen? Ontzettend moeilijk zijn zulke ‘onduidelijke’ kreupelheden.

Ik hoop dat het meevalt!!

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:52

Eerlijk gezegd maakt het me niet eens veel uit wat het kost. Als het uiteindelijk maar duidelijk wordt wat het is en weer beter wordt.
Beterschap ook voor jouw paardje verah! Spat en/of artrose lijkt me bij die van mij niet aangezien ze zo jong is en er een trauma is. Maargoed je weet het nooit!

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:54

Iemand met veel verstand van Metacam? Dat krijgt ze nu, een dag of 4 volle dosis en daarna half totdat het flesje op is. Maar hierdoor kan ze uiteraard weer gaan overbelasten. Ze staat met een vriendinnetje samen in de wei en ze kunnen uiteraard wel eens ravotten samen. Alleen op stal zetten lijkt me voor nog grotere problemen zorgen. Waar doe ik goed aan? Gewoon doen wat de da zegt of wellicht wat minder geven zodat ze eigenlijk nog een beetje last heeft en zuinig is op zichzelf?

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 19:02

Joman schreef:
anjali schreef:
In elk geval zal er niets gebroken zijn. Ik denk dat dit met de tijd gewoon goedkomt.


Dit is nog niet helemaal zeker natuurlijk!

Als er iets gebroken zou zijn dan zou het steeds slechter worden.En zou ze niet meer kunnen lopen. Nu wordt het toch steeds beter en loopt ze weer? En pijnstilling brengt niet de functie van een gebroken ledemaat terug. Dus ik denk echt dat je geluk hebt gehad. Je eerste berichten kwamen nl. best alarmerend over!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:42

Ik heb ook eens zoiets gehad, er was echter niemand bij.
Het leek erop dat ze in de wei uitgegleden was en daarbij het hele achterbeen overstrekt had. Ze kon er dus niet echt op lopen omdat alle gewrichten betroffen waren. Een soort verstuikte kogel, sprong en knie in 1 klap. Was niets aan te zien verder.
Na een paar dagen rustig aan en pijnstilling was weer goed.

Jester_

Berichten: 12278
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:36

Geef het gewoon even wat tijd, volg de raad van je diere arts op en als het over 2 weken niet over is ga je is verder kijken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 00:23

Sizzle schreef:
Ik heb ook eens zoiets gehad, er was echter niemand bij.
Het leek erop dat ze in de wei uitgegleden was en daarbij het hele achterbeen overstrekt had. Ze kon er dus niet echt op lopen omdat alle gewrichten betroffen waren. Een soort verstuikte kogel, sprong en knie in 1 klap. Was niets aan te zien verder.
Na een paar dagen rustig aan en pijnstilling was weer goed.


Hoe kwam je daarachter dan? Gelukkig is het weer helemaal goed gekomen!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:41

Dat was gewoon de meest logische verklaring omdat ze sowieso regelmatig een schuiver maakte uit joligheid. Daarnaast is er eigenlijk geen andere manier om zonder verwondingen en zwellingen op 3 gewrichten kreupel te zijn. Het ‚grappige‘ was dat iedereen dus wat anders zag. Mijn bijrijder zei dat ze kreupel was op de kogel, mijn eerste reactie was knie. DA kon het ook niet plaatsen omdat het iedere stap wisselend was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:12

Sizzle schreef:
Dat was gewoon de meest logische verklaring omdat ze sowieso regelmatig een schuiver maakte uit joligheid. Daarnaast is er eigenlijk geen andere manier om zonder verwondingen en zwellingen op 3 gewrichten kreupel te zijn. Het ‚grappige‘ was dat iedereen dus wat anders zag. Mijn bijrijder zei dat ze kreupel was op de kogel, mijn eerste reactie was knie. DA kon het ook niet plaatsen omdat het iedere stap wisselend was.


Die van mij ging een tijdje geleden in de wei ook al onderuit, hoorde ik van een stalgenoot. Tja, wat doe je eraan hè. Ze is nog jong!
Nou wat je zegt, zonder verwonding en zwelling kreupel! Fijn dat het weer goed is gekomen!

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:27

Een gewone verstuiking staat al ongeveer 6 weken voor. Ik zou het dus gewoon de tijd geven en de raad van je dierenarts opvolgen. Ze verbeterd al lamgzaam dus dat is positief..
Niet gelijk al een scintigrafie en weet ik wat allemaal willen maken... doe je bij een mens ook niet gelijk.
Alleen als het na 6 weken nog steeds heel slecht is, zou je kunnen denken aan vervolgstappen.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:38

Ik kijk het idd even aan met de metacam. Misschien laat ik nog een osteopaat komen om alles te checken over een paar weken, maar dat moet ik nog even bekijken. Hopelijk maakt ze in de aankomende dagen nog meer vorderingen :)

Bedankt voor jullie berichten. Het stelt me enigszins gerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:42

Ik ben weer even gaan kijken. Ze heeft nu twee keer een dosis metacam gehad voor haar gewicht en ik zie echt geen verschil .
Nog steeds nergens een zwelling of warm, kan haar ook overal aanraken en haar voeten allemaal optillen. Maar ze loopt niet goed :( Ze sleept een beetje met het achterbeen en ik vind haar ook scheef (beetje ‘dronken’) lopen.
Heb wat filmpjes gemaakt. Zou iemand misschien even mee willen kijken via pb? Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn, maar twee zien meer dan een en misschien nieuwe inzichten?

Maandag komt de osteopaat voor de zekerheid even checken. Als het volgende week niet wat beter gaat, dan ga ik toch vervolgstappen ondernemen.

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:50

misschien heeft ze ook gewoon ergens een kneuzing, of een grote beurse plek die op een zenuw duwt, en ze daarom wisselt in de manier van lopen. een van mijn paarden heeft een keer een spierscheur gehad, liep ook hartstikke kreupel, ondanks pijnmedicatie.

ik wil eventueel wel meekijken.

Duhelo

Berichten: 28562
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:13

Dronken lopen, slepen. Kan ze zich mooi herstellen als je haar achterhand tijdens het stappen uit evenwicht duwt? En hoe is ze op hele kleine cirkels (kort draaien rond de achterhand eigenlijk), kan ze die stappen goed aan of valt ze uit evenwicht?
(het dronken lopen doet met wat denken aan atactisch door trauma?)

Suzanne F.

Berichten: 49284
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:27

Ik zou nog geen osteopaat laten komen zolang je niet weet hoe het er vanbinnen uit ziet.
Zodra ze te vervoeren valt zou ik haar opladen en naar een goede kliniek brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:50

Duhelo schreef:
Dronken lopen, slepen. Kan ze zich mooi herstellen als je haar achterhand tijdens het stappen uit evenwicht duwt? En hoe is ze op hele kleine cirkels (kort draaien rond de achterhand eigenlijk), kan ze die stappen goed aan of valt ze uit evenwicht?
(het dronken lopen doet met wat denken aan atactisch door trauma?)


Daar dacht ik ook even aan, maar ze herstelt zich goed, draait prima (muv het belasten van het binnenbeen), en ze komt niet echt uit evenwicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:51

Suzanne F. schreef:
Ik zou nog geen osteopaat laten komen zolang je niet weet hoe het er vanbinnen uit ziet.
Zodra ze te vervoeren valt zou ik haar opladen en naar een goede kliniek brengen.


Ja dit is ook mijn gedachte. Ik denk dat ze wel te vervoeren moet zijn, ze staat prima stabiel. Als het begin volgende week (maandag dus) niet een beetje beter is, dan laat ik haar grondig onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:52

NenaC schreef:
misschien heeft ze ook gewoon ergens een kneuzing, of een grote beurse plek die op een zenuw duwt, en ze daarom wisselt in de manier van lopen. een van mijn paarden heeft een keer een spierscheur gehad, liep ook hartstikke kreupel, ondanks pijnmedicatie.

ik wil eventueel wel meekijken.



Ik stuur je een pb!

BigOne
Berichten: 38340
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:54

Misschien een thermografie maken, dat kost je niet zo veel en is niet belastend voor je paard. Je moet wel beschikken over een binnenruimte zonder tocht. Vraag Irma Wensing, https://www.thermografie-paard.nl/ er maar eens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:16

Joh, het maakt me echt niet uit wat het kost, als het maar duidelijk wordt en ze weer beter wordt. Maar dank voor de tip!!
Ik heb vanochtend al een kliniek gebeld waar ik volgende week eventueel terecht kan. Zij hebben ook de mogelijkheid tot bijv een mri.

Jester_

Berichten: 12278
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:17

Ik weet niet waar je vandaan komt maar smdc in heesch is echt de beste in kreupelheden. Als je gaat, daarheen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:21

Jester_ schreef:
Ik weet niet waar je vandaan komt maar smdc in heesch is echt de beste in kreupelheden. Als je gaat, daarheen! :j


Super tip, dankjewel!!