Jonge merrie loopt kreupel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:41

Je mag mij wel PB sturen als je wilt, vind het erg interessant, is de hals ook gecontroleerd?
Blijf topic ook volgen, had je DA nou gezegd dat als ze met 2 dagen niet verbeterd weer contact op te nemen? en hoe gaat het als je haar bijvoorbeeld een pasje achterwaarts vraagt?

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:46

Joman schreef:
Joh, het maakt me echt niet uit wat het kost, als het maar duidelijk wordt en ze weer beter wordt. Maar dank voor de tip!!
Ik heb vanochtend al een kliniek gebeld waar ik volgende week eventueel terecht kan. Zij hebben ook de mogelijkheid tot bijv een mri.

Ik denk dat het een hele simpele afweging is, een thermo geneest niet maar kan wel vaak aangeven waar het eventuele letsel zit. En dan kun je gericht zoeken, dat is het grote verschil. Het mag je dan niets uitmaken wat het kost, wanneer je eenmaal in een molen zit en 2000 euro verder omdat ze het niet meteen kunnen vinden dan kan even pas op de plaats en bedenken wat je eerst doet gewoon een goede zet zijn. Maar het is jouw portemonnee hoor.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:05

Joman schreef:
Ik ben weer even gaan kijken. Ze heeft nu twee keer een dosis metacam gehad voor haar gewicht en ik zie echt geen verschil .
Nog steeds nergens een zwelling of warm, kan haar ook overal aanraken en haar voeten allemaal optillen. Maar ze loopt niet goed :( Ze sleept een beetje met het achterbeen en ik vind haar ook scheef (beetje ‘dronken’) lopen.
Heb wat filmpjes gemaakt. Zou iemand misschien even mee willen kijken via pb? Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn, maar twee zien meer dan een en misschien nieuwe inzichten?

Maandag komt de osteopaat voor de zekerheid even checken. Als het volgende week niet wat beter gaat, dan ga ik toch vervolgstappen ondernemen.

Ik wil ook wel meekijken via Pb. Al ben ik ook geen veearts maar dit vervelende ongeluk vind ik wel erg.Zelf ook meegemaakt met een pony. Die is met rust weer goedgekomen overigens.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:58

Ik ga jullie een pb sturen! Dank voor de berichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:00

siskeh schreef:
Je mag mij wel PB sturen als je wilt, vind het erg interessant, is de hals ook gecontroleerd?
Blijf topic ook volgen, had je DA nou gezegd dat als ze met 2 dagen niet verbeterd weer contact op te nemen? en hoe gaat het als je haar bijvoorbeeld een pasje achterwaarts vraagt?


Hals is door de da gecontroleerd. Da is ook osteo en voelde wel een aantal blokkades, maar dat was normaal volgens haar, aangezien de merrie natuurlijk is gevallen. Achterwaarts gaat prima. Ofja, ze is 2 en kent het commando achterwaarts (nog) niet. Maar als ik haar naar achteren duw, gaat dat gewoon.

Klopt! Alleen ga ik als het niet verbeterd naar de kliniek zoals deze werd aangeraden in dit topic (SMDC). Ik kijk dit weekend nog aan en anders ga ik haar brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:01

bigone schreef:
Joman schreef:
Joh, het maakt me echt niet uit wat het kost, als het maar duidelijk wordt en ze weer beter wordt. Maar dank voor de tip!!
Ik heb vanochtend al een kliniek gebeld waar ik volgende week eventueel terecht kan. Zij hebben ook de mogelijkheid tot bijv een mri.

Ik denk dat het een hele simpele afweging is, een thermo geneest niet maar kan wel vaak aangeven waar het eventuele letsel zit. En dan kun je gericht zoeken, dat is het grote verschil. Het mag je dan niets uitmaken wat het kost, wanneer je eenmaal in een molen zit en 2000 euro verder omdat ze het niet meteen kunnen vinden dan kan even pas op de plaats en bedenken wat je eerst doet gewoon een goede zet zijn. Maar het is jouw portemonnee hoor.

Is ook helemaal waar! Goede tip, hier ga ik zeker wat mee doen!

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:08

Maar heeft ze wel iets met die blokkades gedaan dan?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:27

Kan natuurlijk ook dat het ergens anders ( hoger) zit.
Is daar naar gekeken?
En eventueel combinatie met groeipijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:35

Rakkie123 schreef:
Kan natuurlijk ook dat het ergens anders ( hoger) zit.
Is daar naar gekeken?
En eventueel combinatie met groeipijn?


Is ook naar gekeken. Bovenop de rug/wervels en heup/bil.

Ja, dat laatste geen idee. Ze is wel groot en redelijk snel gegroeid. Maar dat is niet iets van de afgelopen tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:36

Otti1977 schreef:
Maar heeft ze wel iets met die blokkades gedaan dan?


Ja enigszins. Maar niet volledig, naar mijn idee! Ze is pas net afgestudeerd in osteopathie, dus haar dierenarts kennis had even voorrang.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:14

Joman schreef:
Rakkie123 schreef:
Kan natuurlijk ook dat het ergens anders ( hoger) zit.
Is daar naar gekeken?
En eventueel combinatie met groeipijn?


Is ook naar gekeken. Bovenop de rug/wervels en heup/bil.

Ja, dat laatste geen idee. Ze is wel groot en redelijk snel gegroeid. Maar dat is niet iets van de afgelopen tijd.


Mijn jonkie heeft er een paar weken last van gehad.
Kan me niet meer exact het verloop ervan herinneren, gooi het er eens in bij de behandelend dierenarts.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:32

Mijn jonkie heeft dot ook gehad, dat slepen. Weet niet wat er gebeurd is, ze lopen in een kudde op de wei en heb haar zo aangetroffen. Ook niks dik of pijnlijk. DA heeft ze ontstekingsremmer gegeven, want dacht aan een verstuiking. En dat was het ook. Na een dag of 8 was het over.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:45

Mijn paard had laatst ook net zoiets. Die had een paal stuk getrapt en was achter de draad blijven haken. Hij sleepte ook met zijn been en kon hem duidelijk niet goed optillen. Maar na, 1,5 week was het weer over en liep hij weer rad. Hopelijk valt het met jou paard ook een beetje mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:57

Ik hoop het ook. Het duurt nu een week en de staleigenaresse vond hem vandaag moeilijker lopen dan de andere dagen.

Ik kneep net even in de hak en toen tilde ze haar been op. Dat vond ze dus niet zo fijn. Dit is voor het eerst.

Ik ga morgen meteen de da bellen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:13

sevke schreef:
Mijn jonkie heeft dot ook gehad, dat slepen. Weet niet wat er gebeurd is, ze lopen in een kudde op de wei en heb haar zo aangetroffen. Ook niks dik of pijnlijk. DA heeft ze ontstekingsremmer gegeven, want dacht aan een verstuiking. En dat was het ook. Na een dag of 8 was het over.


Dit is al 7 dagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:21

Joman schreef:
Ik hoop het ook. Het duurt nu een week en de staleigenaresse vond hem vandaag moeilijker lopen dan de andere dagen.

Ik kneep net even in de hak en toen tilde ze haar been op. Dat vond ze dus niet zo fijn. Dit is voor het eerst.

Ik ga morgen meteen de da bellen :(


Ik quote mezelf maar even: spronggewricht bedoelde ik. Niet de hak. Lijkt ook wat vocht in te zitten

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:50

nog verbeterd de afgelopen dagen?

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:24

Weinig verschil. Maandag laat ik de dierenarts komen met röntgen en wanneer nodig een scan. Daarna weer een update!

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 20:14

Heb je ook aan wobbler gedacht? Ik ken een paard die dat heeft en jouw omschrijving klinkt enigszins vergelijkbaar. Het gaat dan om schade in hals/nek. Ik weet niet of dat zich meteen uit na een val, maar het schiet me even te binnen.

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 23:01

Dat is hetzelfde als ataxi toch? De dierenarts heeft dat al getest, maar ik ga dit maandag ook nog even aankaarten. Dank voor de tip!

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:23

Het is niet goed. Waarschijnlijk een stukje afgebroken van een wervel van het heiligbeen :(

BETUWE
Berichten: 733
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:38

Joman schreef:
Het is niet goed. Waarschijnlijk een stukje afgebroken van een wervel van het heiligbeen :(


Daar schrik ik even van, wat is de prognose?

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 17:10

Joman schreef:
Het is niet goed. Waarschijnlijk een stukje afgebroken van een wervel van het heiligbeen :(


Aii klinkt niet lekker... Is er wat aan te doen? Kan het herstellen?

Elisa2

Berichten: 37369
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:01

Ah dat is geen fijne diagnose..heb je al 100% zekerheid dat dat aan de hand is?

Anoniem

Re: Jonge merrie loopt kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:08

100% kan ik niet zeggen. Benen mankeren niks. Merrie is wat asymmetrisch inmiddels. Da heeft bovenop gevoeld en wervel rond het heiligbeen knakt. Inwendig opgevoeld, bekken zijn oké. Inwendig op de echo ook niets te zien. Foto’s gemaak, en daar lijkt dit uit te komen. Is echter een zeer lastige plek om op beeld te krijgen, dus is wel een voorzichtige diagnose. Stapt niet goed, draaft zonder problemen en niet kreupel. Advies is op rust en over een maand verder kijken. Prognose is 50-50% kans. Afhankelijk van hoe het zich ontwikkelt; kan zijn dat ze schever wordt en spieren gaan afbreken. Dat zou zeer slecht nieuws zijn.

Als iemand een manier weet om dit beter in beeld te krijgen, hoor ik het graag!!