Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

 
Profiel   

Ik zeg ook nergens dat ik niet blij was met het contact met Elcamino. Ik was juist erg blij om met iemand te praten die begreep wat mijn paard mankeerde.
Echter vond ik het jammer dat ze direct mijn laatste post hier in twijfel trok terwijl wij geen contact meer hadden gehad. En ik denk dat het belangrijk is om je niet blind te varen op eigen ervaring/onderzoek, vooral met iets waar verder nog weinig over bekend is.
Blijkbaar heeft Elcamino ook wel eerder gehoord dat een casus wel beter is geworden van ESS, dus ik snap dan de reactie op mijn verhaal dat het absoluut onmogelijk was om te ‘genezen’ van ESS, niet.
Het is zeker niet mijn bedoeling om rel te schoppen, ik heb alleen zelf ook al behoorlijk veel contact gehad met veel verschillende mensen, ook uit Amerika. Dat ik gewoon denk dat je er niet te zwart wit in kan denken.
Ik probeerde gewoon een ervaring te delen en een vraag te stellen, vond het jammer dat Elcamino direct zei dat mijn verhaal niet klopte met wat ik haar eerder heb gestuurd. Terwijl dat al maanden geleden was. Zij gaf zelf toen ook aan dat ze toch vrijwel zeker was dat mijn paard ESS heeft. De reactie vond ik wat dat betreft jammer. Ik probeerde ook niet meer dan mijn ervaring te delen en een vraag te stellen, leek me alleen maar informatief voor dit topic. Maar als dit niet gewaardeerd wordt zal ik ontstippen en me hier wel niet meer begeven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 21:51 



 
Profiel   

Je overdrijft nu wel een beetje hoor.
Je houd zelf niemand meer op de hoogte, reageert niet eens eerder in dit topic , alleen via 1 pb. Daarna niks meer.

Ik zei dat het me gewon erg vreemd leek in combinatie met je hoefbevangen verhaal dat het "opeens" over was. Ik mag daar toch gewoon mijn mening over geven. Het kan namelijk bijna niet.
En je paard leek een Sidewinder ja, maar dat kan ook wat anders zijn uiteindelijk. Dat leg ik ook iedereen uit,
Gelukkig hoedt iedereen me verder wel op de hoogte van hun dier via fb of whatsapp en dan heb je gewoon beter beeld wat er mis kan zijn.

En als jij diezelfde rapporten hebt en blijkbaar opeens veel mensen kent die er verstand van hebben vind ik dat erg toevallig ja. Ik spreek namelijk ook veel mensen overal.... en er is 1 geval in Amerika geweest die op oude nivo terugkwam.... alle andere zijn overleden.

Ik weet ook dat er veel mensen "opeens" verstand van ESS hebben sinds dit topic en dat het vaak geroepen wordt zonder erin te verdiepen. Dat geeft niks, hoeer geroepen wordt, hoe meer bekend hoe beter...en alle meningen worden gewaarderd

Maar ik mag gewoon mijn mening geven en dat is gewoon in dit geval dat ik er niet helemaal in geloof.
Je verhaal is ook onvolledig.... welke voet dan bevangen ? ik neem aan 1 achtervoet??? das ook al raar....ze kunnen zich gewoon niet zo herstellen dat ze bewust de andere kant op gaan leunen.... zo werkt het gewoon niet.


Maar afijn, ik ben nogmaals blij dat jouw dier hersteld is, zoals eerder aangegeven en hoop dat het zo blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 11:00 



 
Profiel   

Ik wist niet dat ik anderen en jou op de hoogte moest houden voordat ik hier nog een ervaring wilde delen en een vraag wilde stellen.
Nog steeds vind ik het bijzonder dat je mijn verhaal gewoon maar in twijfel trekt, zonder daar een vraag over te stellen. Aangezien je mijn verhaal onvolledig vindt en er dus wel vragen over hebt.
En ik ken ook niet 'opeens' veel mensen die er verstand van hebben, jij kan ook niet voor mij invullen wat ik heb gedaan om er daadwerkelijk informatie over te vinden lijkt mij.
Mijn paard is inderdaad aan 1 achtervoet bevangen geraakt, dat is ook erg ongewoon. Heeft dan ook niets met suikers o.i.d. te maken maar heeft een andere reden. Feit is wel dat hij onwijs scheef was, bevangen is geraakt, daardoor zijn andere voet weer is gaan belasten en nu weer recht loopt. Is wel veel tijd overheen gegaan. Voor mij is het ook onduidelijk of het wel of niet weer terug gaat komen, daarom stelde ik ook mijn vraag hier.
Sorry dat dat zo verkeerd is geschoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 11:16 



 
Profiel   

paardnmeisje, ik zeg nergens dat je iedereen op de hoogte moet houden. Ik geef een mening op basis van jouw laatste bericht, ik kan niet ruiken wat er nog meer aan vooraf is gegaan....dat heb je namelijk niet vermeld. Dus het is vrij ongewoon dit opeens te lezen.

Waarom wil je gewoon niet lezen dat ik alleen mijn mening geef en niks opdring, ik mag toch gewoon naar aanleiding van alle andere ding iets in twijfel trekken ?? Veder niks, dat mag gewoon op bokt.
En als je wel uitgebreid iets gemeld had was het toch anders geweest?

En je wilt blijkbaar ook niet lezen dat ik hoop dat je paard zo blijft en dat je dan misschien wel dat ene unieke geval hebt.... en dat het misschien hoop geeft voor anderen....
Het was gewoon makkelijker geweest als je hier updates had gegeven over je paard zodat we met zijn allen de gang van zaken hadden kunnen volgen over je paard, dat geeft veel meer duidelijkheid dan plompverloren je bericht zo neer te zetten....

Zullen we er veder over ophouden ? Ik wil niet dat die een wellus / nietus topic wordt.... maar gewoon informatief voor iedereen.

En inmiddels is wel duidelijk dat we er dus geen zinnig antwoord op kunnen geven waarom je paard hersteld is en of het terug gaat komen...... echt sidewinders herstellen niet, en je kunt je afvragen of dat dier uit Amerika achteraf een sidewinder was, aangezien het na zij dood autopsie heeft gehad en er niks uitkwam.

Dát is namelijk ESS: een neurologische afwijking waarbij helemaal niks te vinden is, ook niet ná autopsie!!!! Het enige wat deze direnmet elkaar verbindt is de typische afwijkende gang en het rondjes draaien ivm balans problemen.

En ik hoop dat je wel degelijk updates blijft plaatsen, het is nl gewoon belangrijk voor iedereen die zijn paard op een dag zo vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 12:30 



 
Profiel   

Nou, eindelijk weer een update,
30 augustus was de laatste melding dat hij erg goed ging.
Dat doet hij inmiddels nog steeds!!!!

Het is nu 8 november, weer beslagbeurt verder wat erg goed ging.
De ijzers zijn voor het eerst van zijn leven verlegd!!!! Niks versleten door schuiven, wegdraaien oid....een goed teken dus!!

Osteo ging laatste keer ook goed, hij krijgt lekker een wintervachtje, en krijgt wat extra voer omdat hij wat schraler werd.

Hij krijgt nu smorgens kilo merriebrok
smiddags kilo merriebrok
ik geef hem 's-avonds een schep fibrebeet met een schep Pavo 18+.
Hierin gaat zijn Artrose supplement.

We zijn al geruime tijd gestopt met de Vitamine E+selenium en nu ook al een tijd met de Equistro Haemolytan 400. Tot nu toe gaat dat nog steeds goed.
Hij staat nog steeds op 3 capsules prednisolon maar dat durf ik gewoon niet meer af te bouwen.
So far so good....

al moet hij niet zulke domme acties gaan uithalen :
[ img ]
Tijdens rollen onder het hek door, zucht.... touwen om de pootjes, naar zijn buik getrokken en weer omgetrokken. Gelukkig mankeerde hij niets erna maar dit bezorgt je dan wel weer een hartaanval en een paar grijze haren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 11:18 



 
Profiel   

Wat een goed bericht en wat een idiote actie :+ Zo aan de foto te zien had Chico er geen stress van :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 13:38 



 
Profiel   

Nee joh, die was in de natuur allang dood geweest...... die heeft totaal geen overlevingsdrang.....HAHAHA maar blij toe. Kon zijn halster liggend omfrummelen. De stalhouder en ik hebben hem toen samen omgerold.
Zijn vriendje Desperado keek toe, die was echt heel lief, snapte er geen moer van

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 13:56 



 
Profiel   

Oh dear.... zoiets kost je ook 10 jaar van je leven :')
De goeie sul blijft dan ook nog braaf liggen _/-\o_

Hier ook een paar hoogbejaarden maar ik wil er niet aan denken hoe peerd en afspanning er zouden uitzien in zo'n geval :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 13:58 



 
Profiel   

Nou mag ik zeggen dat ik het een stom beest vind? Wat een oelewapper... ga ergens anders rollen gebakken appelflap!

Je baasje krijgt nog eens een hartaanval... met dit soort acties...

Verder wel fijn te lezen dat het met Chico verder goed gaat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 14:38 



 
Profiel   

:D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-21 15:00 



 
Profiel   

Ik kan me ook aansluiten bij dit topic, en meteen weer afmelden. Een paar weken geleden is - op basis van klinisch onderzoek - bij onze Raimaer ook Sidewinder geconstateerd, of beter gezegd degeneratie van de zenuwen. We hebben nog behandeld met dexa en pijnstillers, even tijd winnen vooral voor onszelf, maar toen ze twee dagen later ook niet meer wilde eten, hebben we afscheid van haar genomen. 23 jaar oud, een vuistdik medisch dossier, moeder van mijn onverbeterlijke kleuter Ennue, een Bokt begrip uit de beginjaren, en een groot gemis. Maar Raimaer had altijd een heel duidelijke eigen wil, en dat is tot het laatst toe gebleven. Het is goed zo.

Ik meld het hier vooral omdat het dus duidelijk bekender wordt bij de dierenartsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 14:26 



 
Profiel   

Lielle, jeetje, dat is snel gegaan.....heel veel sterkte met het verlies!!!

En ik ben blij dat steeds meer artsen het gaan herkennen, of tenminste van het bestaan afweten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:07 



 
Profiel   

Dank je wel. Ik moet erbij zeggen dat ze al langer liep te sukkelen (chronische oogontsteking, een oog was ze al kwijt, en cushing) dus we wisten dat het geen jaren meer ging duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 16:10 



 
Profiel   

[ img ]


Hij gaat nog steeds goed, de bespiering valt wel enorm weg nu hij niets meer doet.
En ondanks bijvoeren is hij wat ingevallen. We kijken even wat we qua bijvoeren gaan aanpassen....
Hij staat recht, ligt, rolt in de bagger, ligt lekker te slapen en is stout.... dus gaat best goed!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 11:29 



 
Profiel   

Happy New Year,
Geen nieuws is goed nieuws meestal.

Chico gaat nog steeds prima.
Bijna terugvallen meer gehad, heel soms de ene dag wat schever dan de ander...
Hij is wat afgevallen, kan door de prednisolon komen, wellicht nemen de darmen wat minder goed voedsel op.
Hij wordt bijgevoerd nu en gaat verder oke.

smorgens 1 kilo merriebrok
smiddags 1 kilo merriebrok
van mij een volle ememer geweekte speedibeet met 2 scheppen Pavo 18+
Hij wordt weer wat voller.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 08:15 



 
Profiel   

Gelukkig nieuwjaar!

Fijn dat Chico nog steeds goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 22:39 



 
Profiel   

15 februari.....even een update

Chico is nog steeds stabiel !!! Geen terugvallen, niet tegen de muur hangen, gaat zijn gangetje

Mijn smid kan even geen autorijden dus een ander heeft hem uiteindelijk moeten beslaan na 12 weken...
Was wel enorm spannend want beste man kent hem niet, heeft uiteindelijk ENORM zijn best gedaan, veel geduld gehad en ook in 2x willen doen waar ik heel blij mee was.

Chico staat nog steeds op 3 pillen prednisolon, heeft mega veel haar en doet het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 16:24 



 
Profiel   

Goh, Chico lijkt nu wel echt zijn goede dosis medicatie gevonden te hebben. Nou ja: jij dan. Heel mooi om te zien dat hij nog steeds zo goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-22 22:27 



 
Profiel   

hou mijn hart vast voor de wei straks, met de graashoudingen het stabiel blijven.....maar dat zien we later wel weer, voor nu eerst maar eens gaan verharen HAHAHAH

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 08:26 



 
Profiel   

Goedemiddag,

Chico is nog steeds stabiel.

Ik krijg opeens weer wat vragen via bokt prive berichtjes, via fb etc etc over ESS. En wat ik nú doe om Chico stabiel te laten blijven.

Allereerst: elke dag is anders en kan er iets veranderen....
Hij is nu aardig stabiel op:
*dagelijks 3 capsules prednisolon 150mg (100stuks in potje €94.85 via arts)
*dagelijks een dosering Equistro Haemolytan 400 ( 1L is bijna €100 via MedPets)
*de osteo doet hem elke 3 maanden behandelen
*smid beslaat hem in 2 keer, alles rondom is te vermoeiend qua balans.
* hij gaat 2x daags in paddock, tussendoor op stal, hij pakt rust door tegen de wand te leunen, heeft dit soms echt nodig
*we gaan de wei weer in straks : aanzien hoe dat gaat, balans houden is lastiger als hij staat te grazen

Er was een vraag over pijn: ze hebben geen pijn, het is alleen erg vermoeiend. Chico gaat elke dag liggen, rollen, staat goed op.

Er was een vraag over minder goed eten:
Chico heeft geen dag minder of slechter gegeten, niet goed eten kán komen door de medicatie of door pijn.

Ik vraag iedereen altijd eerst om beeldmateriaal, veel paarden zijn imo echt geen echte sidewinders. Vaak is het toch trauma waardoor een kneuzing/zwelling optreedt. Dan knappen ze goed op.
Dan zie je ook filmpjes van ( gelukkig) veel mindere gevallen / symptomen.


jullie vinden mijn filmpjes op youtube en in dit topic.
jullie vinden ook foto's info en van alles op mijn fb pagina, gewoon zoeken op chantal peet
Verder mag iedereen me altijd appen 06 51 086 701
of via bokt/fb een bericht sturen.

Nog een ding, "opeens" zijn er verschillende paardenmensen ( osteo's, hoefsmeden etc) die verkondigen dit al "heel vaak" gezien te hebben. Let op bij wie je informatie in wint.
Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, ik weet alleen wat ik meemaak met mijn paard.
en er kunnen zeker andere mensen zijn met ervaring.
Alleen worden mensen echt wel op het verkeerde pad gezet door de "kenners" die soms echt niet weten waar ze over praten!!!

Ik geef alle onderzoeken en info via de mail aan wie het nodig heeft en overleg met je dierenarts! Het wordt gelukkig steeds vaker herkend en de ne keer kunnen ze een tijd door zoals Chico, en de andere keer helaas niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-22 13:30 



 
Profiel   

Bij de mijne ging het na een goede periode in de paddock ook steeds mis op het moment dat hij de wei in ging. Ik durfde hem bijna niet meer in de wei te laten, maar niemand kon de link tussen het grazen en het slechter worden leggen. Ik kreeg letterlijk te horen dat het tussen mijn oren zat en niet tussen de zijne. Dus ik snap dat je het weide seizoen weer spannend vind.

Ik denk dat je veel vragen krijgt omdat er weinig bekend is. En al helemaal geen gevalletjes als Chico, die hier al zo lang mee kan leven. Als je sidewinder als Google opdracht ingeeft, komt dit topic vrijwel als eerste naar boven.

Maar allemachtig, wat doet die Chico het goed!
(En jij ook natuurlijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 07:15 



 
Profiel   

Thnx Devic,

Veel vragen zijn prima!!! hoe meer mensen ervan af weten hoe beter. En al kunnen we de meesten niet redden, een aantal knappen op en kunnen nog lekker van hun pensioen genieten of een ritje maken.
En uiteraard is het ook een oplossing wanneer mensen niet voor het traject ingaan kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-22 08:20 



 
Profiel   

ik kwam net in een facebookgroep een filmpje tegen van een paard met wat ik denk sidewinder.
https://www.facebook.com/groups/HorseDi ... ?ref=share
weet niet of je het kunt bekijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 21:23 



 
Profiel   

Die groep wilde ik al eerder in daarom maar ik kan geen lid worden. ik heb het alweer geprobeerd. Jammer want wil graag alle bekijken omtrent deze afwijking. thnx

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 09:24 



 
Profiel   

oh wat jammer is dat!
nou ja er staat dus een filmpje in van een paard die dus rondjes draait en zijwaarts loopt
merendeel van de reacties daar zegt dat het EPM kan zijn of een hersenbloeding of neurologische aandoening.
heb er verder nog geen reactie van de eigenaar in gezien.
hopelijk laten ze je toe in die groep :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 18:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen