Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:00

*\o/* *\o/* Go chico...

Als het zo gaat en je kan hem zo sneller door de slechtere periodes heen helpen, dan ga je er weer gewoon voor..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:16

Super nieuws van beiden!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 12:23

Nickeltje, wat goed!!!! Fantastisch ook!!! Dan voelen ze zich beter en vertrouwen ze erop dat ze weer overeind komen. Heel.fijn.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 13:16

En eerlijk gezegd Nickeltje, ik vind het fijn om hier in NL iemand te "spreken" wiens paard hetzelfde heeft. Uiteraard knullig voor onze dieren maar ik ben dus niet de enige met een SideWinder die nog leeft .

De meeste mensen beseffen nu pas wat hun dier destijds gemankeerd heeft.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:50

Mijn dierenarts vindt het ook een openbaring. Heeft al meerdere paarden gezien met deze klachten, oud en op. En als ze dan na een week met een paar injecties niet opknappen worden ze afgemaakt. En bij heel erge klachten bij een heel oud paard kan ik me dat ook prima voorstellen. Maar nu ze ziet hoe de mijne gaat, is dit wel een optie die ze mee gaat nemen in de toekomst bij andere gevallen.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 18:53

Wat een fijne update, ook van Nickeltje trouwens.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 16:08

Vandaag is de osteo geweest, op wat "normale" blokkades na was hij prima in orde.
Wel zit hij heel vast in de rug na zo'n terugval en is hij erg stijf, maar na de behandeling liep hij bijna recht weg.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:30

Wat een fijn bericht weer! Hij moet wel heel sterk zijn verder, dat hij er iedere keer weer bovenop komt!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 08:57

Jet, het is een mega sterke rakker !!! Je merkt wel na 1.5 jaar dat hij vermoeider is met een terugval.

Dat is niet gek, 1.5 jaar geleden stond hij nog volop in het werk met mega conditie en spieren.
Nu, na 1.5 jaar niks doen en af en toe zo'n terugval heeft hij natuurlijk niet zo'n goede conditie meer en de spieren beginnen wat weg te vallen. Met voer / supplementen kun je een hoop.
Zolang hij nog zo overeind krabbelt mag hij blijven rondstruinen hier.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:03

Dat hij mega sterk is dat blijkt alleen al uit het feit dat hij 1,5 jaar geleden nog gereden werd, op die leeftijd zijn dat niet zoveel grotere paarden die dat nog aan kunnen. Dat dat nu anders wordt is natuurlijk logisch, maar zoals jij naar hem kijkt en wikt en weegt zie je straks heel goed wanneer hij er zelf klaar mee is.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 13:22

En deze kreeg ik van stalgenoot zojuist : liggen slapen, lekker rollen en makkelijk opstaan. Dat is wel anders geweest vorig jaar!

https://youtu.be/TAXp9MqCxq0

precies Jet, mijn tandarts ziet hem 1x per jaar en zei ook al: die mega conditie en bespiering betaalt zich nu uit. En ze heeft gelijk gekregen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:41

Wat een heerlijk filmpje, geweldig om zulke stalgenoten te hebben die jou dat sturen! Ja, zonder zo'n goede basisconditie was het vast een heel ander verhaal geworden.

MariaMaaike

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:48

Wat fijn dat hij weer bovenop deze terugval is gekomen! Ik reageer niet heel vaak, maar ik vind het heel interessant om Chico's proces te volgen. Ik vind ook dat je heel weloverwogen ermee omgaat, echt top! Ik kan me voorstellen hoe lastig dat moet zijn bij een terugval. Chico heeft geluk met jou!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 08:16

Thnx MariaMaaike, het is wel een rollercoaster hoor.... erg emotioneel en erg vermoeiend soms,
uiteraard kan ik ervoor kiezen niet alles te posten om bv vervelende reactie te vermijden en alleen positieve dingen maar ik wil JUIST dat iedereen beseft hoe moeilijk het is, en wellicht besluiten mensen daarom juist om WEL in te laten slapen. En dat begrijp ik.
Maar voor mezelf denk ik dat hi het nog goed genoeg doet tussen een terugval in.

Jet, ze leven allemaal altijd erg mee, en zien hem altijd omdat hij het eerste weiland heeft zodat hij niet ver hoeft te lopen. Destijds wisten ze dat hij helemaal niet lag en kreeg ik van iedereen foto's of filmpjes toen hij dat wel ging doen, superfijn.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:25

ElCamino schreef:
Thnx MariaMaaike, het is wel een rollercoaster hoor.... erg emotioneel en erg vermoeiend soms,
uiteraard kan ik ervoor kiezen niet alles te posten om bv vervelende reactie te vermijden en alleen positieve dingen maar ik wil JUIST dat iedereen beseft hoe moeilijk het is, en wellicht besluiten mensen daarom juist om WEL in te laten slapen. En dat begrijp ik.
Maar voor mezelf denk ik dat hi het nog goed genoeg doet tussen een terugval in.

Jet, ze leven allemaal altijd erg mee, en zien hem altijd omdat hij het eerste weiland heeft zodat hij niet ver hoeft te lopen. Destijds wisten ze dat hij helemaal niet lag en kreeg ik van iedereen foto's of filmpjes toen hij dat wel ging doen, superfijn.


Niemand op internet zou je moeten vertellen wanneer het genoeg is, dat weet je zelf het allerbeste als het ooit zo ver is. Dat is een ding wat ik heb geleerd van de situatie met Daisy vorig jaar.
En fijn dat hij er wederom bovenop aan het komen is, dat vooral! *\o/*

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 08:15

Thnx Gulp!!!

Vandaag kreeg ik een appje van mijn dierenarts, ze hadden een dag/congres voor paardenartsen gehad.
Niemand van de aanwezige dierenartsen hadden een geval als Chico gezien.
Een dierenarts die afwezig was zag de filmpjes van Chico en meldde dat ze 1x een paard in Nieuw Zeeland van 28 had gezien met ESS.
Voorlopig dus geen nieuwe ideetjes wat betreft de behandeling en we gaan gewoon door zoals we nu doen.

De artsen vonden Chico er wel allemaal super uitzien voor zijn 32 jaar en 1,5 jaar niks doen.
Dat is dan wel weer fijn om te horen.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 09:20

Chico doet het eigenlijk goed.
Dit zijn foto's van gisteren in de paddock: hij staat nog wel wat scheef maar draait amper cirkels meer en loopt aardig rechtuit. Op de wei ligt en rolt hij lekker.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:51

Hij ziet er mooi alert uit en die foto van achteren, daar zie je ook niets raars aan hem. Mooie volle buik ook als ik het zo zie, in elk geval niet schraal om te zien.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 10:54

Wat een mooi beeld!!

Mijn merrie gaat ook goed.
Moet bij anderhalve week door gaan met het afbouwen van de dexamethason. Maar als ik haar nu aan de hand stap over het erf, dan is er gewoon niks te zien aan een afwijkende beweging.
Ik hoop dus van harte dat dat zo blijft als de dexamethason straks helemaal voorbij is.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 12:50

Nickeltje: Ik hoop ook dat je merrie geen terugval krijgt.
Er zijn enkele sidewinders geweest die redelijk goed terugkomen ervan. Hopelijk is je merrie er 1 van.

Jet: enige wat ik merk is de terugval van spieren bij de schoft zeg maar.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 13:50

Meer dan afwachten en aankijken kan ik niet...
Maar zoals ze van de week liep daar werd ik wel heel erg blij van. Ze zit ook gewoon goed in haar vel. Is lekker alpha in de kudde, doet lelijk tegen de haflinger waar ze een hekel aan heeft, kan lekker plakkerig doen met haar dochter en geniet van een poets beurt.
In elk geval is er geen spoor van lijden te bekennen want daar ben ik het meest huiverig voor... Dat er ergens lijden bij komt kijken terwijl we denken dat ze het best aardig doet.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 14:02

Nickeltje, wat fijn dat het zo goed gaat! Nu duimen dat het zo door gaat als je verder afbouwt met de medicatie.

EC, tja, die missende bespiering bij de schoft zag ik ook, maar voor een paard dat al een tijd niets doet en met een aandoening als de zijne vind ik hem er echt goed uitzien.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 11:42

Gisteren is Chico achter beslagen. Dit ging bijzonder goed!

Afbeelding


Afbeelding

Bijna volledig recht na een uur staan op de poetsplaats
Afbeelding


Volgende week maand gaan we achter doen. Het lijkt erop dat het achtervoetje weer wat rechter afgroeit naar beneden. En ws gaan we helemaal niks aanpassen na het zien van de foto's.
Hopelijk gaat dit net zo goed.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 12:03

Heb je nu gewoon afgewacht of heeft hij wel medicatie gekregen?
Fijn dat de hoefsmid zo goed gegaan is!

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 14:27

Hij heeft 4 september die injecties gekregen.
Dat morfine-achtige was om te kijken of hij pijn had en dan op zou knappen met zo'n prik: geen verschil.
De vitamine injectie was een keuze omdat we dat eerder deden, steeds in combinatie met iets anders, nu weer geprobeerd ( in de borst).
Daarna niks meer behalve de dagelijkse prednisolon.

Hoefsmid is ook verpleger in de verzorginsghuis. Na even sparren kan het best zo zijn dat de vitamini injectie beter werkt dan we denken. Vitamine B12 is nl ook voor neurologische aandoeningen. Alleen dan is het een kuur. Optie is nu om dit met de dierenarts te bespreken en wanneer hij nu een terugval zou krijgen direct deze injectie te geven. Maar dat hebben we zelf bedacht en moet ik nog overleggen.