Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 28 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

 
Profiel   

Ja precies Hili !!!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 09:24 



 
Profiel   

Sterkte Nickeltje :(:) , ik moest ook gelijk aan je fotosessie denken.

En fijn dat het met die van jou beter gaat ElCamino.

En weer terug onder mijn steen... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-21 17:11 



 
Profiel   

Sterkte Nickeltje, wat zul je haar missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-21 18:37 



 
Profiel   

Hallo allemaal, ik meld me hier ook met het vermoeden dat mijn oude paard (26,5) wellicht ook last heeft van het Sidewinder syndroom. Heb de dierenarts er al bij gehad en die kon er eigenlijk niks van maken en heeft als advies gegeven, als het niet erger wordt dan dit, gewoon zo laten lopen. Paard oogt ook niet alsof ie pijn heeft, loopt alleen met vlagen heel slecht en soms wat beter. Eet goed, oogt vrolijk en gaat ook nog liggen en rollen. De symptomen zijn er sinds half juli van dit jaar. Al speurend kwam ik dit tegen en het lijkt echt 1 op 1 overeen te komen. Ga weer opnieuw contact opnemen met de dierenarts voor overleg.

Hieronder wat korte filmpjes van afgelopen zomer en een foto van september. Heb er meer, maar die zijn op bijzondere wijze in slow motion.

https://youtu.be/cwAfXUoBpuw

https://youtu.be/YTmNhyDqabU

https://m.youtube.com/watch?v=n7VdKBfIq ... e=youtu.be

https://youtu.be/2OBYg5yN9KQ

https://youtu.be/kh4YmwlobPg


[ img ]


Hij plaatst zijn linkerachterbeen ver onder de massa richting de plek waar normaal het rechterachterbeen staat. En loopt daardoor traversachtig. Linksachter buigt ook eng door vind ik zelf. Het rechterbeen plaatst hij buiten de massa. De afgelopen twee hoefsmidbeurten was het een crime om de achterbenen te moeten doen. Hij houdt zijn balans niet en op het rechterachterbeen staan lukt hem niet meer. De laatste keer is hij alleen gevijld achter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 10:50 



 
Profiel   

Hi, het lijkt er een klein beetje op maar gelukkig in heel milde mate.
Hij loopt niet extreem op 4 sporen, amper op 2 sporen soms.
Hij kan gewoon rechtop blijven staan zonder om te vallen naar 1 kant door balans verlies, en draait dus geen cirkels.

Leunt hij tegen de muur om rust te pakken of hoeft dat niet?


De hoefsmid gaat bij Chico goed als hij zo is zoals jouw dier nu. Echter heel veel geduld nodig. mijn smid doet hem in 2x , de ene week de voorkant, de andere week de achterkant.

Als hij het zo blijft doen zoals nu zou ik in mijn handen knijpen.... Chico is in goede periodes recht maar soms loopt hij ook een beetje scheef. Die staat echter op 3 capsules prednisolon per dag en kan ook niet zonder.
Chico krijgt nog steeds dagelijks een dosering van de Equistro Haemolytan 400 vitamine.

Weet je zeker dat het geen klein infarct is geweest ? of vastgelegen of gek gedaan ??? Ik vind hem aan de voorkant ook een beetje vreemd lopen of zie ik dat verkeerd?
Ik kom alleen de veel heftiger gevallen namelijk tegen in de mensen die ik spreek via facebook, etc etc...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 13:55 



 
Profiel   

Heel verhaal getypt, maar zo ineens foetsie. Zal later uitgebreider reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 14:03 



 
Profiel   

HAHAHAHA, gebeurt mij ook wel eens....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 14:07 



 
Profiel   

Nou, hier dan de korte versie van het lange verhaal. Het beeld op de filmpjes is minder erg dan we hem ook hebben zien lopen. De laatste weken lijkt het echt redelijk stabiel te zijn. Niet goed, maar ook niet zo slecht als dat het was.

Of hij gek gedaan heeft weten we niet. Hij staat in de wei met een ander oudje en soms spoken ze nog wel eens wat uit. Een infarct lijkt ons niet het geval, maar is natuurlijk niet met zekerheid uit te sluiten. Hij is niet suf geweest oid.

Denk dat het filmpje wat vertekend, naar mijn idee en de zeer scherpe blik van stalhouder, niets mis met de voorkant.

Leunen tegen de wand doet hij soms, maar niet altijd en hij rolt ook nog graag. Alleen het opstaan is met een flinke portie zijwind. En het linkerachterbeen buigt dan dus heel eng door.

Ga er vanavond weer naartoe, zal eens kijken of ik nieuwe filmpjes kan maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 16:47 



 
Profiel   

Ik zie wel dingetjes die ik herken van mijn eigen paard. Maar zoals elcamino ook al zegt, in veel mindere mate. Mijne liep een beetje zo in de “goede” tijden zeg maar. Krijgt hij ook medicatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 19:38 



 
Profiel   

Moska, geef je mail even via pb. Dan laat tik je zien wat ik deed.
En Devic haar paard doet het goed op de dexa... meerdere wegen leiden naar Rome.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:19 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Zo stond ie er vanavond bij. Heb ook een filmpje, maar lukt me niet om te plaatsen nu.

Het viel me vanavond ook op dat zijn staart heel slap is. Hij heeft wel gerold, maar het ging niet van harte, het overeind komen was ook inspannend. Qua lopen liep ie in travers, voorhand op de hoefslag, achterhand er naast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 22:54 



 
Profiel   

Nou of het nou sidewinder of tia is, of nog wat anders, het lijkt me sowieso spannend omdat het paard zou kunnen vallen met zo weinig balans.
Ikzelf vind het er wel als sidewinder uitzien, hele tijd scheef naar 1 kant.. Misschien de eerste fase? Is het progressief?

In elk geval sterkte met het paard..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 23:06 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Hier ook een sidewinder. Ik heb contact gehad met Camino die ook aangaf dat het een typische sidewinder is. Ook een dierenarts op de kliniek herkende het en gaf aan dat het iets neurologisch was en dat we er verder weinig aan konden doen. Ze redde zich absoluut erg goed nog.
Hij ging best goed, ik reed nog veel op Z+ niveau en daar werd het eigenlijk alleen maar beter van.
Nu is het zo dat ze ziek is geworden en om een lang verhaal kort te maken; door het sidewinder, de koorts en dus de overcompensatie is ze hoef bevangen is geraakt op de voet waar ze al haar gewicht op gooide. Hierdoor is ze dus weer helemaal recht geworden. Door de pijn in haar voet is ze weer meer op haar andere been gaan staan en nu staan ze gewoon weer met haar gewicht verdeeld over 4 benen. Terwijl ze echt al sinds begin 2021 een typische sidewinder was.
Hebben meer mensen hier ervaring mee? Ik durf bijna niet te geloven dat ze weer recht loopt, maar nu zelfs helemaal zonder medicatie zie je er niets meer van. Het is js alsof ze zichzelf gedwongen heeft haar gewicht weer meer te verdelen en dat delen in haar hersenen dit toch weer over hebben genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 23:32 



 
Profiel   

Marigold, het lijkt op ESS, maar in de heel milde vorm.
en "hele tijd scheef naar 1 kant"is niet alleen een typisch ESS symptoom, daar hoort veel meer bij!!

Vallen is altijd issue, maar mijn ESS paard is nog nooit echt omgevallen, ze corrigeren zichzelf als ze balans verliezen en gaan dan de typische cirkels draaien.
Echter bij de smid kan dat natuurlijk niet.
Daarom staat Chico altijd los, wordt niet vastgezet.
De smid werkt met een shetanderbokje voor de voeten.
ik ondersteun Chico door zijn heupkom te pakken en tegendruk te geven, en hij leunt tegen de wand.
Met veel geduld ( lees 1.5 uur) kan dan óf voor óf achter gedaan.
Angepast beslag tegen het wegdraaien van de voet en de scheefgegroeide hoef is inmiddels weer netjes afgegroeid na een jaar.

paardnmeisje, ik weet niet goed meer wie je bent? ik herkende je bericht echt niet. Dus zocht ik in de pb box van bokt, daar staat een heel ander verhaal dan hier en niet dat je Z nog rijdt. Alleen dat ie scheef is etc etc. je stuurde filmpjes etc en Vandaar mijn reactie dat het ESS kon zijn.

Maar een paard met ESS kun je niet op Z-nivo rijden....je kunt er eigenlijk helemaal niet op rijden...of beetje recreatief.
En het verhaal met de HB dat het goed komt kan eigenlijk gewoon niet.
Sidewinder gaat niet meer over, . sorry
Dan is het geen ESS geweest wat je paard heeft gemankeerd, en wees daar blij om !!!

Moska: een slappe staart is absoluut GEEN symptoom van ESS hoor. Travers lopen dan weer wel. ik ga je mijn gegevens doormailen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:57 



 
Profiel   

Na overleg heb ik gisteren toch het moeilijke besluit genomen om mijn paard komende zondag te laten gaan. Wat de oorzaak nu precies is, daar zullen we niet meer achter komen, maar ik wil hem (en mijzelf) een lange lijdensweg besparen. Maar potverdikke zeg, wat is dit moeilijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 08:58 



 
Profiel   

Moska, wat jammer zeg! Het ligt aan elk individueel paard wat er wel of niet kan.


Ik begrijp echter ook heel goed dat je het traject niet in wilt gaan.
De eerste periode was voor zowel Chico als mezelf heel lastig.
Vooral omdat we niets wisten.... wellicht had ik het hele ESS gebeuren tevoren geweten had ik misschien ook afscheid genomen.

Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 09:25 



 
Profiel   

Sterkte Moska, heel moeilijk om zo'n beslissing te moeten nemen. Ik moet momenteel ook de beslissing nemen maar dan voor mijn hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 10:13 



 
Profiel   

Sterkte moska & yvje86.

Wel “grappig” dat jij dit zegt elcamino, dat je wellicht een andere keuze had gemaakt als je had geweten wat ESS is. Ik heb wel eens gedacht: als ik toen had geweten wat ik nu weet, had ik wellicht gerichter kunnen behandelen en was hij er misschien net als Chico nog wel geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 11:19 



 
Profiel   

tja, ik heb de eerste maanden echt moeten doorwroeten.... en juist omdat ik niet zomaar opgeef en écht wil weten wat er is voordat ik een dier dood laat maken ga ik door. En ms in sommige hun ogen wel te lang doorgegaan.

Maar het gaat me niet eens alleen om Chico... ook om mezelf


En ik heb de mazzel dat hij er na 2.5 jaar nog is.
De meeste sidewinders gaan namelijk gewoon dood, die worden erg snel slechter en dan wordt het leven lijden....

Ik bedoel te zeggen dat ik als ik dit geweten had wellicht gewoon eerder afscheid had genomen.
En niet het hele traject was ingegaan.... het had dan heel veel verdriet voor mij , terugvallen en ongemak voor Chico en heel veel geld gescheeld.
Het vreet nog dagelijks aan me : doe ik het goed, is hij genoeg buiten, hoe kan het beter, die prednison...hoelang houdt zijn lichaam dat nog vol, etc etc etc, de onzekerheid is er elke dag....
Hoe is hij vandaag....heeft ie een terugval...pffff ik blijf het lastig vinden en ik durf niet eens meer weg te gaan....

Een volgende Sidewinder zou ik dit gewoon niet meer mee aangaan ! echt niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 15:22 



 
Profiel   

Ik heb het 3 maanden vol gehouden. Met hele diepe downs maar ook met hele goede weken. De downs kwamen te snel terug en werden te hevig dus vond ik het naar mijn paard toe niet meer te verantwoorden om door te modderen. Ik wist ook simpelweg niet meer wat er nog wel en niet kon helpen en daarmee waren het niet alleen voor mn paard maar ook voor mezelf helse maanden. Dus dat herken ik zeker. Maar juist doordat ik lang geen benul had van wat het was, twijfelde ik lang: heb ik het niet te snel opgegeven? Had ik hem beter kunnen helpen?

Dus vandaag dat ik zeg: had ik toen maar geweten wat ik nu weet, misschien had ik dingen anders gedaan. En misschien ook niet hoor!

En financieel….tja, laten we het daar maar niet over hebben :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 17:48 



 
Profiel   

ElCamino schreef
tja, ik heb de eerste maanden echt moeten doorwroeten.... en juist omdat ik niet zomaar opgeef en écht wil weten wat er is voordat ik een dier dood laat maken ga ik door. En ms in sommige hun ogen wel te lang doorgegaan.

Maar het gaat me niet eens alleen om Chico... ook om mezelf


En ik heb de mazzel dat hij er na 2.5 jaar nog is.
De meeste sidewinders gaan namelijk gewoon dood, die worden erg snel slechter en dan wordt het leven lijden....

Ik bedoel te zeggen dat ik als ik dit geweten had wellicht gewoon eerder afscheid had genomen.
En niet het hele traject was ingegaan.... het had dan heel veel verdriet voor mij , terugvallen en ongemak voor Chico en heel veel geld gescheeld.
Het vreet nog dagelijks aan me : doe ik het goed, is hij genoeg buiten, hoe kan het beter, die prednison...hoelang houdt zijn lichaam dat nog vol, etc etc etc, de onzekerheid is er elke dag....
Hoe is hij vandaag....heeft ie een terugval...pffff ik blijf het lastig vinden en ik durf niet eens meer weg te gaan....

Een volgende Sidewinder zou ik dit gewoon niet meer mee aangaan ! echt niet....



Je doet het echt super met Tjieks!!!
Hij heeft een top vrouwtje die super rekening houdt met wat hij nog kan.
En ik weet heeel zeker dat je het weet als het moment daar is.

Je bent nog steeds een voorbeeld voor mij met Harry. Eerst met am en nu met Harry.

En ik snap dat je er iedere dag aan denkt en denkt doe ik het goed.
Geniet elke dag van je lieve vent! De dag dat het zover is weet je als het moment daar is

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 19:07 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Marigold, het lijkt op ESS, maar in de heel milde vorm.
*knip*.

paardnmeisje, ik weet niet goed meer wie je bent? ik herkende je bericht echt niet. Dus zocht ik in de pb box van bokt, daar staat een heel ander verhaal dan hier en niet dat je Z nog rijdt. Alleen dat ie scheef is etc etc. je stuurde filmpjes etc en Vandaar mijn reactie dat het ESS kon zijn.

Maar een paard met ESS kun je niet op Z-nivo rijden....je kunt er eigenlijk helemaal niet op rijden...of beetje recreatief.
En het verhaal met de HB dat het goed komt kan eigenlijk gewoon niet.
Sidewinder gaat niet meer over, . sorry
Dan is het geen ESS geweest wat je paard heeft gemankeerd, en wees daar blij om !!!

Moska: een slappe staart is absoluut GEEN symptoom van ESS hoor. Travers lopen dan weer wel. ik ga je mijn gegevens doormailen


Bedankt voor je reactie. Er zit dan ook behoorlijk tijd tussen ons contact en nu. Hij is ook lang niet zo scheef geweest als jouw paard, daarom ben ik op een gegeven moment weer gaan rijden. Daarin merkte ik het heus wel, maar het werd er duidelijk beter van. Paard liep voorheen altijd lichte tour/zware tour niveau, dus kon op een gegeven moment zeker wel weer op redelijk Z niveau rijden thuis. Natuurlijk op een lager pitje.

Paard is door meerdere mensen gezien, mensen die zelf ook ervaring hebben met ESS. Zij geven allemaal aan dat die van mij toch echt precies hetzelfde beeld geeft, alleen (gelukkig) niet extreem.

Wat ik niet zo goed snap is dat er onwijs weinig bekend is hierover, maar ik heb het idee dat jij wel precies denkt te weten hoe de ‘aandoening’ verloopt. Lijkt me wel dat er nog teveel onduidelijkheid is om zulke uitspraken te doen. Per geval zal het anders zijn.
Zelf behoorlijk gezocht naar ervaringen en adviezen en daardoor bij wel wat mensen terecht gekomen die het kennen. Een verhaal gehoord van een paard wat na behandeling met cranio sacraal en osteopathie de andere kant op scheef is geworden, maar ook een keer iemand gesproken die een paard toch zo goed als recht heeft gekregen.

Ik wil niet bot over komen, is allemaal ook zeker niet vervelend bedoeld. Ik denk alleen dat er nog te weinig bekend is hierover dat je voor ieder paard kan spreken hoe dit ‘ziektebeeld’ verloopt. Denk juist dat het leerzaam is om ervaringen te verzamelen, zo kunnen we elkaar nog beter helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-21 23:42 



 
Profiel   

Paardnmeisje, ik geef gewoon mijn mening over wat ik zie op filmpjes en foto's.
En ik kan gewoon aangeven wat ik denk te zien op die beelden, meer niet.
Ik geef advies en mail mensen door wat we gedaan hebben met Chico van de 1e dag tot heden.
En die mensen overleggen met hun arts, meer niet. Ik probeer alleen te helpen.

Tja, voordat ik er een topic over begon wist helemaal niemand er wat van....geen klinieken, geen artsen, en ik heb tot aan Amerika info opgevraagd. Equitom, Heesch, Utrecht en vele anderen kenden het destijds niet.

Vele mensen die hun paard verloren hebben aan iets vreemds zijn gaan nadenken en reageren erop dat ze achteraf denken dat het ESS is geweest.

Ik doe er al 2.5 jaar onderzoek naar....met andere mensen
En er is meer bekend geworden, ik heb recente rapporten uit Amerika en iemand die in veel medische online sites kan duiken waar alleen artsen in mogen.... dus ja, ik mag wel zeggen dat ik inmiddels veel herkenning heb in de ziektebeelden.

Ook omdat iedereen me foto's en filmpjes stuurt van zijn of haar dier.
Van alle onderzoeken en rapporten is er 1 paard goed teruggekeerd naar zijn oude niveau.
De 2 onderzoeken uit Amnrika hebben beide ruim 20-30 ESS gevallen bestudeerd en op de tafel gehad.

Paardnmeisje, Ik wil ook niet bot naar jouw overkomen, maar jij kan niet beoordelen wat ik wel of niet gezien heb van paarden van anderen, en dat zijn er veel inmiddels. Dus ik denk zeker wel dat ik er meer verstand van heb inmiddels dan de gemiddelde arts of "kenner" , want opeens roept iedereen te pas en te onpas op social media wanneer een dier iets neurologisch heeft : "oh dat is misschien ESS" terwijl er vaak wat anders aan de hand is.

De ander kant op scheef is bij Chico ook gebeurt, gewoon na een goede periode.
Dus dat hoeft niet perse met een behandeling te maken te hebben.
En in goed periodes is Chico ook zo goed als recht.

Ik mag zeker gewoon mijn mening geven over zaken en paarden, vooral als mensen mij om een advies vragen. En door de vele filmpjes die ik al gezien heb van dieren en de uitkomsten daarvan kan ik zeker wel mijn mening over geven.

Er is ook weinig over bekend, en dat gaat zo blijven tot er meer onderzoeken geweest zijn.
En hoe meer mensen filmpjes en foto's sturen hoe beter inzicht je krijgt.

Ik ben geen dierenarts, ik heb alleen al 2.5 jaar een ESS paard en hoop gewoon meer mensen te helpen.
Dat gaat niet via dit topic maar via whats app, prive messenger berichten en mail.
Velen hebben zelf niet eens bokt.Of willen er niet in reagaren.

Ik geef alleen een reactie op wat jij opeens meldt in dit topic terwijl ik je alleen per pb heb gesproken toen en via mobiel, dus ik vond het gewoon vreemd wat je schreef.... helemaal het HB gedeelte..en daar geef ik een reactie op, meer niet, daar vraag je ook om in je bericht....

Ik wil er verder niet over doorgaan in dit topic, ik wil dat het een informatief topic blijft over paarden met ESS en geen modder gooien naar mensen.
Jouw paard is dan het unieke geval waar je w'l mee door kunt rijden op Z-nivo, wees daar blij mee en wellicht geeft het andere mensen met een ESS paard hoop. ik wilde dat ik nog met mijn paard kon rijden, al was het een stapritje, maar hij wordt daar gewoon niet beter van en het triggert wellicht een terugval, ik doe u niets meer met hem en hij blijft stabiel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 09:35 



 
Profiel   

ElCamino, ik was iig heel erg blij met het contact met jou, je expertise en je bereidheid om met mij en mijn dierenarts mee te denken en mee te kijken. Juist vanuit je positie als ervaringsdeskundige.
Duchesse heeft (achteraf) wss toch iets anders gehad waarvan de symptomen voor een groot deel op ESS leken. Ondertussen is ze ingeslapen aan de gevolgen van een vuurwerkshow op de camping achter mij maar na haar bevalling heeft ze gelukkig geen zichtbare neurologische problemen meer gehad.
Geen ESS dus maar evengoed heb ik veel aan je steun en tips gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 20:50 



 
Profiel   

Ik had zonder dit topic nog steeds niet geweten wat mijn paardje mankeerde. Ondanks dat ik met de kennis van nu, hem niet meer kan helpen, ben ik wel heel blij dat ik nu weet wat het geweest is. Dus ook ik ben Elcamino dankbaar voor alle kennis en tijd die ze hier in stopt en ik ben nog niemand met meer ervaring en kennis van ESS tegen gekomen. Zelfs mijn eigen dierenarts niet :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 28 van de 32 [ 779 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen