Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:10

Na vanmiddag al even contact te hebben gehad met ElCamino via pb en whatsapp heb ik nu eindelijk het hele topic aandachtig doorgelezen. Ik volg hier graag mee.

Ruim 2 jaar geleden heb ik mijn 30 jarige ruin moeten laten inslapen en na het lezen van dit topic en de wiki weet ik echt voor 99,99% zeker dat hij ook een sidewinder was. Ik ben natuurlijk geen arts, maar werkelijk alles komt overeen. Helaas kwamen de terugvallen bij mijn paard heel snel achter elkaar en heb ik hem na ongeveer 3 maanden laten inslapen.

Ik heb mijn dierenarts vanmiddag meteen een appje gedaan met een link naar de wiki. Hij zou het vanavond doorlezen. Destijds kende hij het in ieder geval niet en werd er gedacht aan een tia. Ook zijn er allerlei bloedtesten gedaan, onder andere op Rhino en cushing, maar alles kwam negatief terug. Destijds was ik daar blij mee maar achteraf dacht ik: had ie maar “gewoon” cushing.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 21:49

Hi Devic, na al je filmpjes denk ik ook dat jou paard een Sidewinder was. Net zoals het paard van Nickeltje.

Ik ben erg dat ik mensen achteraf of nu kan helpen met de onzekerheid over hun dier.

ESS blijft een vreemd iets, en pas na autopsie kom je er soms achter wat mis was.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:07

@Nickeltje hoe lang heeft jouw paardje het al? Ik heb je berichten terug gezocht, september begint ze net weer op te krabbelen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:13

Vanaf half augustus. En inmiddels is het met een lage dagelijkse dosis dexamethason heel stabiel. Ik kan zelfs elk weekend een ritje maken van ongeveer 20 minuten/ half uur waar ze enorm blij van wordt.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:15

Oh wauw! Dan doet ze het goed!

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:18

Ja, daar ben ik ook heel erg blij mee. Als ze draaft ( de wei uit naar stal bijvoorbeeld) dan loopt ze een soort van slordige travers in de overgang naar stap. Verder als ze zich druk gemaakt heeft, dat tikt ze met de ene achter hoef tegen de koot van het andere been dus met onze ritjes doen we achter even bescherming om. Dat is eigenlijk op dit moment het ergste...

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 20:37

Het lastige is dat elke vorm van ESS anders is. ESS blijft een verzamelnaam voor dieren die deze specifieke symptomen laten zien.
En ik ben blij dat we hier kunnenaten zien dat er ook met deze aandoening soms goed te dealen valt.
Vergeet alleen niet dat de meesten gewoon inslapen omdat het ondraaglijk is voor ze als het bv zo erg is dat ze blijven rondtollen en niet meer de rust hebben om te eten bv.
Waneer je dan niet weet hoe dat te controleren omdat je gewoon niet weet wat het is..... Dan hou je ermee op.
Gelukkig heb ik kunnen laten zien dat het
Soms wel te managen is als je weet wat te doen.

Nickeltje kon het hele traject van maanden zoeken overslaan omdat Chico dit al had en ik al veel dingen uitgevonden en uitgesloten had...

En daar is dit topic voor!!!
Paarden en hun baasjes helpen wanneer er iets "onverklaarbaars" is en niemand weet wat er mis is.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:01

Mijn paard kwam op een donderdag tollend uit het land. De dierenarts is donderdag meteen geweest en vrijdag weer. Pijnstillers, ontsteking remmers en afwachten. Ik heb zaterdag eigenlijk afscheid genomen van haar en had de dierenarts al gebeld om haar maandag in te laten slapen.

In de loop van zaterdag en zondag werd ik op dit topic gewezen, heb ik contact gehad met El Elcamino en heel erg veel gelezen. Maandag heb ik de dierenarts laten komen maar dan met een plan om uit te proberen met een hele hoge dosis dexamethason te gaan spuiten elke dag. Maar dan wel met de belofte aan mijn paard dat het binnen een week beter niet gaan.

En het ging dus beter...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:18

Ja hadden wij die kant ook maar gekozen in 2018. Hier hebben ze het voornamelijk geprobeerd met pijnstillers, ontstekingsremmer en bloedverdunners. Ook wel corticosteroïden maar geen pretnison volgens mij. Of in ieder geval niet in deze mate.
Hij knapte wel weer op hoor, maar na een week of 6 kwam de eerste terugval, 3 weken later weer, 2 weken later en de laatste keer een paar dagen. Hij was al zo afgetakeld van de eerste aanvallen, hij was echt doodop en als je dan niets meer weet wat helpt :n

Maar, als hij opknapte, was hij wel écht goed. Hij deed alles, huppelend de paddock in, rollen, goed eten. Dat was elke keer de motivatie om toch die behandeling weer in te zetten.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 09:20

Devic, voel je niet schuldig achteraf!!!!! Als de meeste dierenartsen er niet eens vanaf weten, hoe kun jij als eigenaar dan wel weten wat te doen..... moet eerlijk zeggen, ik ben zo'n idioot die alles leest en zoekt en gelukkig was er een dierenarts daar die in Gent de opleiding had gedaan en "iets" over crabwalking had langs zien schieten een keer.... anders had ik het wellicht ook nog steeds niet geweten...

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:22

Nou schuldig niet echt, maar vraag me wel af: wat als we deze kennis wel hadden gehad? Daarom vind ik het ook echt goed dat dit topic er is en dat het ook in de wiki aandacht heeft gekregen! Je kan mensen (en dieren) hier echt mee helpen

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 16:01

Vandaag een iriscopie laten doen door Annette Timmer.
Ze heeft foto's van zijn ogen gemaakt, op de laptop gezet en daarna hebben eea besproken.
Er kwamen wel een aantal interessante zaken uit.
Zijn faschia was enorm aanwezig in met name het rechteroog, en zijn rechterkant heeft veel te verduren gehad. Dat klopt want hij heeft veel op rechts gehangen.
Mentaal is er ook veel gebeurt en ook zijn ingewanden (maag, lever) hebben ernstig te verduren gehad.
Veel oogjes vergeleken van gezonde paarden en paarden met andere aandoeningen.

Ze heeft nog nooit van ESS gehoord en zou graag meerdere ogen van Sidewinders op de foto willen zetten. Puur om te vergelijken en te kijken wat er eventueel te behandelen/te doen is in bv een begin stadium.
Mensen die interesse hebben kunnen bij haar een iriscopie aanvragen, het kost €75 als ze zelf foto's komt maken en uitleg geeft. Wanneer je zelf foto's maakt kost het €45 euro.
Kijk maar eens op haar site.

Ik krijg een geschreven verslag later van haar, ik zal dat hier ook laten weten wat er allemaal uit gekomen is

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:46

Interessant!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 11:53

Even een andere update.
We zijn begonnen een tijdje geleden met de B12 geven om te zien of we dan de prednisolon kunnen afbouwen.
Paard heeft een boost-injectie gekregen en dag erna begonnen met een dagelijkse dosering B12 vloeibaar in de slobber.
Na een tijdje zijn we 1 pil gaan afbouwen.
Chico heeft 5 weken op 3 capsules prednisolon gestaan.
Daarna weer 1 pil eraf en hij heeft nu iets an 2 weken op 2 capsules gestaan.
Ik vind hem toçh wat schever staan en ondanks dat het lopen wel aardig recht is toch maar weer naar 3 pillen.
We houden hem nu hier weer voorlopig op.

Verslag van iriscopie nog niet binnen.... :(

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:57

Respect voor jou. Toch niet simpel al die medicatie :(:)

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:17

Het blijft een beetje titreren he, beetje minder of beetje meer met die medicatie...

Ik ga voor mijn oudje niet lager dan 3mg dexamethason in injectie.
Daar doet ze het echt heel erg goed op. Als ik een paar dagen 2 mg geef zakt ze weer wat meer scheef dus dit is wat mij betreft de absolute ondergrens.
Volgende week komt eerst de hoefsmid voor bekappen en de dag daarna de tandarts voor een behandeling onder controle, dat zijn een paar dagen dat ze weer een wat hogere dosering krijgt om effecten op de ziekte van lichamelijke stress een beetje voor proberen te zijn.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 13:46

Dat begrijp ik, alleen is de prednisolon de pest voor zijn lijf, dus je blijft zoeken wanneer er een stabiele periode is. Ik weet nu dat dat dus de 3 capsules zijn.
Verder gaat ie oke, is blij, leek ook beter van minder rotzooi in zijn lijf.
Dus we kijken wel weer hoe het gaat.
En straks de weilandperiode...... kijken of dat goed gaat met grazen.....en balans houden

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:49

Dat snap ik. De dexamethason (prednison keer 10, oftewel de grote sterkere broer van de pred) zou ik liever ook niet geven...
Maar zonder heb ik geen paard, jij ook niet... Dus dit zal de smalle middenweg zijn waarop we blijven balanceren...

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 14:38

Helaas wel.... en als het veel erger wordt zal het ophouden voor ze.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:39

Uiteindelijk wel...

Maar ehm... Hoeveel prednison is "drie capsules" dan?
De 3mg dexamethason die Nick krijgt komt omgerekend overeen met 30mg prednison, in injectie dan wel.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:00

Zijn die van jullie wel eens echt opgevallen?

Mijn paard viel nooit echt, hij wist zich altijd staande te houden. In zijn laatste week kreeg hij wel moeite met opstaan na het rollen. Later die week kreeg hij zijn laatste heftige aanval.

Alle medicatie zal ook zijn weerslag hebben op het lichaam. Maar als het paard zo nog een paar mooie jaren zou hebben, had ik daar ook niet naar gekeken. Althans: binnen het redelijke natuurlijk.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 15:15

Het zijn 3 capsules van 150mg zal eens kijken op potje.

Chico is nog nooit echt omgevallen, daarom tollen ze in cirkels als ze slecht zijn.
Maar das verschrikkelijk om te zien. Dat wil ik ook echt niet meer,

Rollen en omrollen gaat nog steeds prima.Al heeft hij de eerste weken helemaal NIET gelegen, dat durfde hij helemaal niet. Toen later eerst alleen in de wei, later ook op de paddock en in stal.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 15:32

450mg... Dat is wel heel veel meer dan dat de mijne krijgt (ook omgerekend) inderdaad... Daar zou ik ook in willen verlagen. Ik ben blij dat ik kan injecties kan geven, dan kan ik lager doseren voor een vergelijkbare effectieviteit.

Mijn paard is nooit echt omgevallen. Net als wat ElCamino zegt, ze heeft de eerste week dat dit openbaarde enorm staan tollen en draaien en ik was bang dat ze wellicht zelfs door uitputting om zou vallen maar dat is nooit gebeurd.
Rollen (en ook over de rug omrollen) en weer opstaan is geen probleem.
Sinds enkele weken zie ik dat ze ineens ook weer in haar stal durft te liggen, dat had ze sinds augustus niet meer gedaan.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 15:58

Top!! dan gaat ze goed vooruit!!!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 20:29

Zijn die capsules niet in halve dosissen te krijgen, zodat je 2,5 capsule kunt proberen?